Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Indikeringsfordon
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Vildmannen
Nu har SkyddC fått sina första indikeringsfordon levererade. gasmask.gif

http://www.skyddc.mil.se/index.php?lang=sv...c=news&id=17589

http://www.skyddc.mil.se/index.php?lang=sv...c=news&id=17640
dxl
Vad jag har förstått så funkar inte övertrycks systemet på SISU/patg203 när det är ett torn monterat.

Är det då inte en miss att ha ett sådant fordon som NBC fordon?
The Swede
Det beror inte på att det är ett torn monterat utan på just vapenhuven som sitter på nu.
Det går hjälpligt att få upp övertryck men så fort man öppnar eld med akan försvinner övertrycket eftersom hylsluckan öppnas.

Det går alltså inte att verka med huvudbeväpningen i NBC-miljö med nuvarande bestyckning om man fortfarnade vill ha övertryck i vagnen.

The Swede pansar2.png
henke
Låter som ett mycket klyftigt val då av huvudbeväpning... smile.gif
Alltför att återvinna en gammal tunnan kanon för andra gången.
För när NBC-molnet kommer farande är säkert fienden sådär en 10 år härifrån som hotbilden ser ut eller? Eller hopaps vi på att FI. har samma urusla-inköpare av mtrl så de inte heller kan verka, utan man åker i stora cirklar på asfalterade parkeringsplatser och använder PA-systemet mot varandra? biggrin.gif
Mats
Sedan kan ni ju filura över varför Strf 9040 inte är bra i en NBC-kontaminerad miljö heller...
dxl
Ahaa
Då är jag med.
Tycker endå det verkar vara dumt val utav fordon.
Tyskarna har väl ett hyfsat avancerat fordon för sånt här.
Tycker gott vi kunde köpt deras.

Verkar ju kass att ha ett vapen man inte kan verka med.
Då är du ju bättre att ha en atrapp.
Jag kan ju lätt tänka mig att jag skulle andvända kanonen om jag kunde även om jag var mitt i ett NBC område.

Men vad vet jag biggrin.gif

(oj två svar innan mig clap.gif går vrål fort ju)
The Swede
QUOTE (Mats @ Oct 17 2003, 14:56 )
Sedan kan ni ju filura över varför Strf 9040 inte är bra i en NBC-kontaminerad miljö heller...

Där håller dom väl på att laborera med en hylslucka som stängs mellan varje skott om jag inte missminner mig.
Nån som vet hur det går med det?

The Swede pansar2.png
Mats
Har också hört det.

Tycker att montera gummiflärpar i utkastet borde bli tillräckligt tätt.

Eller ha en fjädebelastad lucka som öppnas av hylsans kraft. Då slipper man (eller skytten snarare) glömma den j*vla luckan hela tiden också! Och så får man inte i gojs i kanonen heller.

Jag har inte kännt efter hur fort de kommer men de flyger ju en 3-4-5 m upp i luften så det lär ju vara kraft i dem...

Tyskarnas heter väll Fuchs?

Men man vill väll hålla antalet fordonstyper till en minimum... vilket gör att jag ställer frågan varför man köpte Patgb 203 överhuvudtaget?

Motköp till CV9030FIN? Möjligt till högst troligt... Det tror jag i alla fall...
106
QUOTE (dxl @ Oct 17 2003, 13:46 )
Vad jag har förstått så funkar inte övertrycks systemet på SISU/patg203 när det är ett torn monterat.

Är det då inte en miss att ha ett sådant fordon som NBC fordon?

På följande bild ser inte jag något torn.

Kan det kanske vara så att indikeringsfordonet saknar torn (liksom sjukvårdstransportfordonet) och därmed slipper det problemet?
Om det nu är något problem, själv skulle jag föredra att ha en akan som jag kan använda ibland framför att inte ha någon beväpning alls.
EMK
Hmmm...kanske man skall göra ett seriöst försök att låna dem??

Sääääääääääkert troligt!!! laugh.gif

Se men inte röra!! bong.gif
106
Såg en bättre bild i senaste FMV Aktuellt (fick den idag) och kan nu när jag ser den lilla bilden igen se att saneringsfordonet saknar vapenhuv, istället sitter där en massa prismor i någon sorts observationshuv/torn eller vad det kan tänkas heta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.