QUOTE (pbvsk1108 @ May 8 2006, 11:03 )

...Jag vet redan vilken modell jag vill ha, och vill bara ha lite mer info om vox control...
Jaha, vilken modell vill du ha då? Blir ju bättre om du får info om vox på rätt radio, kanske!
Hur funkar voxen? Plockar den upp allt?
Fördelar/nackdelar?
Jag har en Cobra 725 som är utrustad med 5 känslighetslägen vilka jag inte har utfört några vetenskapliga tester på.
Fördelen är att voxen plockar upp allt du säger utan att du behöver trycka på PTT-knappen.
Nackdelen är att voxen plockar upp alla andra ljud från dig och omgivningen.
Förmodligen är det tänkt att ha den i en radioficka på ryggen, och då antar jag att vox är det som gäller eller finns det en sändknapp på headsetsladden?
Återigen, det beror ju på vilken modell du använder, särskilt headsetsladdar brukar ju finnas i en mängd olika modeller.
Standard är väl nåt slags billigt headset med en enkel lur av freestyle-typ och en liten mic med PTT-knapp nånstans på sladden.
Varning: Detta betyder inte alls att radions vox-funktion kan användas med headsetet!

Min Cobra funkar inte alls med vox om jag använder ett sånt headset, alltså blir hela voxen värdelös eftersom du helt kan glömma att montera radion nånstans på kroppen och köra vox utan headset i en normalbullrig miljö.
edit: har nu läst scatterguns inlägg om strupmick från jula. den är mycket intressant. (den var lite svår att hitta genom en sökning då den ligger inlagd som "Trupmikrofon".)
Köpte ett headset med strupmick från Jula så sent som i förra veckan. Tyvärr hade det en "livvaktssnäcka"(inte samma som i deras katalog, alltså) istället för freestyle-lur, vilket jag tycker begränsar hörseln då man måste ha en propp i örat. Fast det är naturligtvis väldigt smidigt under hörselkåpor. Jag har inte hunnit testa setet så värst mycket men kan ändå meddela den trevliga överaskningen att strupmicken funkar utmärkt med vox! Den verkar inte vara konstruerad för det, eftersom man måste hålla in PTT´n konstant, men det fixas lätt medelst gummisnodd. Sen är det bara att snacka på, med båda händerna fria. Hade trott att jag skulle få köra omfattande tester under helgens SIB men tyvärr var det varken skjuta eller PMR som gällde.
Misstänker dock att strupmicken tar upp lite för mkt harklingar, skottlossning, viskningar till stridsparskamraten osv för att det ska vara motiverat med vox i "strid". Iaf om man är fler än två på nätet.
Återkommer när jag haft möjlighet att undersöka voxen lite mer ingående.
/Bolle