Johan ES
Oct 16 2003, 12:08
Hur är de hängslen som passar till pansarbyxa 90? Kan de användas till alla typer av byxor?
/Johan ES
Sir Vival
Oct 16 2003, 12:14
Om du syr på ett band i linningen på byxan så du kan fästa hängslorna. Fallskärmslina fugerar också som hank, om du inte fått några band med.
SwePace
Oct 16 2003, 12:20
De är helt klart funkis! Om du inte har fästmtrl till dem att sy fast i byxorna så kan de med fördel bara läggas runt livremmen. Kardborren på hängslena runt livremmen fram och bak alltså. Behövs det en tydligare förklaring?
Johan ES
Oct 16 2003, 12:38
Håller det verkligen med kardborre i längden?
/Johan ES
Dedicated
Oct 16 2003, 12:55
Med tanke på mängden kardborre på normala 90P-hängslen; JA!
Swed65
Oct 16 2003, 13:05
Dom håller har haft mina ett bra tag. Har ju tunga byxor = mycket i fickor och i bältet.
Det man kan göra är att ta bort ev ludd från kardborrdelen = som nytt.
panzerkampfwagen
Oct 16 2003, 13:21
QUOTE (Johan ES @ Oct 16 2003, 13:08 )
Hur är de hängslen som passar till pansarbyxa 90?
Störtsköna
Jag har använt mina som jag köpte ifrån recon i snart 10 år håller fort farande.
Glockrena!
Johan ES
Oct 16 2003, 21:18
QUOTE (SISU @ Oct 16 2003, 22:03 )
Jag har använt mina som jag köpte ifrån recon i snart 10 år håller fort farande.
Glockrena!

Var hittar du m/90P hängslen på Recons hemsida?
/Johan ES
Kimster
Oct 16 2003, 21:53
Någon som har koll på om hängslena mil-con(
http://www.mil-con.se/ ) säljer är "riktiga" 90P.. dom är ju 110:- billigare
The Swede
Oct 16 2003, 22:49
Dålig bild men dom ser riktiga ut.
Jag tycker mig kunna skymta etiketten som sitter fram vid kardborren (inne i vecket) på den ena hängslan.
The Swede
Kimster
Oct 16 2003, 22:56
Men de är dom svarta.. och de suger get-svans.. . inte alls lika anpassande som de gröna. Mina svarta ligger och samla dam kan jag säga.. om jag inte säljer dom nånstans på nått unket fik.
The Swede
Oct 16 2003, 23:02
Fördelen med dom svarta är att dom finns i olika storlekar.
När 90P-byxorna kom så fanns det endast en längd på hängslen och den längden var natutrligtvis för kort för mig.
Det resulterade i att jag fick ha hängslena så långt utspända som möjligt och brallorna halvvägs upp i tjocktarmen.
The Swede
Kimster
Oct 16 2003, 23:14
tss.. men du har alltid varit besvärlig.. du vet "vi" normala folk behöver inte sånt "du" behöver.. . . .
"Fördelen med dom svarta är att dom finns i olika storlekar.
När 90P-byxorna kom så fanns det endast en längd på hängslen och den längden var natutrligtvis för kort för mig.
Det resulterade i att jag fick ha hängslena så långt utspända som möjligt och brallorna halvvägs upp i tjocktarmen"
blir lite orolig... ni menar alltså att recons P hängslena är korta, är ca 198 kan det bli broblem ?
Kimster
Oct 17 2003, 01:31
Nej, recons hängslen finns i 2 storlekar <190 och >190 Jag e 189 och har den mindre varianten som funkar perfekt. Se länken jag postade.
De svarta som Swede pratar om är de man ofta får ut idag med 90P brallorna och är kronmärkta o allt.
Men det finns även ett par gröna med tygfästet i ryggen (plast på de svarta) ..asså grejen som håller ihop hängslena.
Fu Bodin
Oct 17 2003, 11:35
Kör också med recons hängslen. Tycker de funkar mycket bra.
Fick mina hängslen till M90P idag från mil-con, de var kronmärkta och passar mkt bra.
får nog bli ett par från recon
Johan ES
Oct 31 2003, 19:36
Jag har nu fått mitt par från Mil-Con men tycker nog att de är i kortaste laget. Finns de i flera olika storlekar?
/Johan ES
HVU Forces
Oct 31 2003, 19:54
Bara en fråga!?
Får man ha Hängslen som HV-ungdom ?
The Swede
Oct 31 2003, 19:57
QUOTE (HVU Forces @ Oct 31 2003, 19:54 )
Bara en fråga!?
Får man ha Hängslen som HV-ungdom ?
Ja, men dom får inte bäras synligt.
The Swede
Axelsson
Oct 31 2003, 20:24
QUOTE (Kimster @ Oct 17 2003, 01:31 )
Men det finns även ett par gröna med tygfästet i ryggen (plast på de svarta) ..asså grejen som håller ihop hängslena.
Är det nåt nytt påfund?
Jag har haft ett antal 90P, alla med svarta hängslen, men definitivt ingna med plastdelar (kollade t.o.m. på mitt nuvarande par för att inte hoppa i galen tunna

). Låter jäkligt obekvämt om inte annat.
För att ge min åsikt om ursprungsfrågan: 90P-hängslena är Gud fader himself. Hade i början av min vpl problem med att byxorna halkade ner efter ett tag, vilket fick tröjan/skjortan att korva upp sig under KSV:n, vilket i sin tur resulterade i jättetrevliga köttsår efter dragkedjorna i västen. Införskaffade därefter ett jättefint par röda hängslen som jag hade i ett par månader...fick mig en rejäl RK av Fk M när han råkade se mina hänglsen en dag dock
HVU Forces
Oct 31 2003, 20:56
Hur menar du ?
asså får man inte ens lov att visa dom inne i en lektions sal t ex?
Fågel Fenix
Oct 31 2003, 21:10
QUOTE (HVU Forces @ Oct 31 2003, 20:56 )
Hur menar du ?
asså får man inte ens lov att visa dom inne i en lektions sal t ex?
Har jag också funderat på. Annrs får man ha hängslena mot naken hud och skjorta, t-shirt över och då trycka ned klädesplagget runt om hängslena i byxlinningen. Hoppas ni förstår
Det är ingen skillnad mot om du bär fältskjorta 90, den får ju inte bäras som yttersta plagg, men i lektionssal (motsv) går det bra om lättnad i klädseln är beviljad, alternativt i skogen om fältlystran gäller. I övriga fall får man bära tröja m/87 eller jacka 90 utanpå hängslena så att de inte syns/är ytterst.
Johan ES
Nov 1 2003, 16:06
Ringde själv till Mil-Con och fick frågan besvarad. Tråden kan därmed låsas.
/Johan ES
Kimster
Nov 2 2003, 19:55
Tycker tråden är bra, och behåller den då det kan komma fler frågor om hängslen.
strvkomp
Nov 3 2003, 23:52
Tycker personligen att det är rätt kass med 90p hängslen. Mitt tips är att använda skärp istället, mycket bekvämare. Men det är ju bara jag....
//Strvkomp
nilsson
Nov 4 2003, 00:19
QUOTE (strvkomp @ Nov 3 2003, 23:52 )
Tycker personligen att det är rätt kass med 90p hängslen. Mitt tips är att använda skärp istället, mycket bekvämare. Men det är ju bara jag....
//Strvkomp

Hmm... hängslen brukar användas
tillsammans med byxbälte...
man kan använda endast hängslen eftersom de har egna hällor, men får man? orkar inte kolla reglementet...
tror inte nån bara använder hängslen, de kan vara sköna om man har mycket i fickorna, och när det blir lite kallare håller de kvar tröjan/skjortan nere vid ryggen vilket är skönt med 90P jackan.
strvkomp
Nov 4 2003, 01:13
Hmmm...besserwisser...
Det är vanligare att använda 90p hängslen utan skärp än med, Åtminstonde hos oss.
Slut! frågor???

Ja, en avslutande fråga: E ni kloka i huvet? ;)
QUOTE (strvkomp @ Nov 4 2003, 01:13 )
Hmmm...besserwisser...
Det är vanligare att använda 90p hängslen utan skärp än med, Åtminstonde hos oss.
Slut! frågor???
JA!
Nyfiken! Var gör ni av knivarna, för ni måste väl ha både Multiverktyg och någon typ av slidkniv? Detta är ju anledningen till att man har bälte ;) .
BunkerBuster
Nov 4 2003, 11:39
QUOTE (Bamse @ Nov 4 2003, 07:32 )
Nyfiken! Var gör ni av knivarna, för ni måste väl ha både Multiverktyg och någon typ av slidkniv? Detta är ju anledningen till att man har bälte ;) .
Det är nog anledningen att dom inte FÅR ha bälte
strvkomp
Nov 4 2003, 15:48
Mmmm... kanske otydligt?? De allra flesta använder inte hängslen utan endast skärp. Ett skärp som man kan hänga knivar, gerber motsvarande i...
QUOTE (Axelsson @ Oct 31 2003, 20:24 )
QUOTE (Kimster @ Oct 17 2003, 01:31 )
Är det nåt nytt påfund?
Jag har haft ett antal 90P, alla med svarta hängslen, men definitivt ingna med plastdelar (kollade t.o.m. på mitt nuvarande par för att inte hoppa i galen tunna

). Låter jäkligt obekvämt om inte annat.
Inget nytt utan gammalt påfund. De första 90P som kom hade gröna hängslen. Vet inte när de byttes mot de svarta eller varför. De var lite bredare än de svarta och hade en tygbit i kamotyg som höll i hop hängslena på ryggen istället för den där plastgrejen. Jag har kvar hängslena jag fick med mina första 90P, håller än.
S-Tank
strvkomp
Nov 5 2003, 00:34
Hängslena du pratar om cirkulerar fortfarande.
Syster Håkan
Mar 29 2005, 23:29
skulle det gå för sig att få lite bilder på dem?
Kn Glock
Mar 30 2005, 15:49
De gröna hängslena med m/90 camotygbiten i ryggen är mycket sköna och estetiskt tilltalande. Jag byter aldrig ner mig till ett par svarta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.