Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vart är stavningen på väg???
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Ingbat/I19
När man sitter här på forumet och läser börjar man fundera på hur utbildningsläget avseende stavning ser ut i detta land.
Nog för att man kan stava fel ibland men på vissa ställen är det ju ren katastrof. Ser det likadant ut när folk skriver för hand? Beror den dåliga stavningen på att man skriver på ett internetbaserat forum? Är den dåliga stavningen en del av IT-generationen?

Vad tror ni?

Edit: På vissa håll är grammatiken också rent FUBAR. Vad beror detta på?
Pingo
Spånar...Rättstavningsfunktionen i word är kanske en stor bov. Vem behöver kunna stava med sånna hjälpmedel?
Lindeberg
UUh, värst av allt är ju sär skrivningen.

Förstår mig inte på den alls.

(jo, jag särskrev medvetet)
Aragon
Tror det kan bero på flera saker.
Dels sms-skrivandet som bidragit till att man kortar ner ord för att få plats med det man vill säga i ett meddelande.
Kanske är fel att kalla det felstavning om enbart detta är anledningen.
Däremot vet jag att man inom lärarkretsar diskuterat det här med sammansatta ord. I engelska skriver man t ex "high school", dvs i två ord, medan man i svenskan skriver det i ett; "högskola". Detta har tydligen smittat av sig på dom svenska eleverna så att istället för att skriva "högskola", blir det "hög skola".
Det blir inte bara grammatiskt fel, det kan också skapa rätt lustiga texter.
Vet inte om det är något av dessa "fel" som du tänker på.
Smocken
Detta är ganska tråkigt, speciellt ser man att de yngre har en begränsad förmåga att stava det svenska språket. Att hacka på enskild hjälper inte. För 10 år sedan hade vi en av världens vassaste skolor men nu faller hela skiten med klasser @40 elever i varje etc etc.
Ksp skytten
Gick i skola för sådär 10 årsen. Men inte blev jag något ess på att stava. På den tiden fick man gå och skämmas för alla stavfel. Blev att man drog sig för att skriva. Alltså väldigt lite tränande. Ska man bli duktig så måste man träna. Nu skiter jag i om andra skrattar åt mina stavfel men försöker att lära mig av det. biggrin.gif
Hoppas att ingen låter bli att skriva för att han/hon skriver som en kråka. Är ju inehållet som är det viktiga inte bokstäverna.
Pansardvärg
hehe..kul..har oxå tänkt på detta med stavningen!!

Pansardvärgs stavnings-skola:

Hade stavas aldrig med två d! (jag hadde) biggrin.gif

Nåt, likaså! (Jag såg nått) ;)

Annars håller jag med föregående talare!
"Är ju inehållet som är det viktiga, inte bokstäverna"

EDIT: Stavfel laugh.gif laugh.gif
Delta Golf
"Billiga barn cyklar"

laugh.gif wub.gif
Raptor
SMS, som någon redan sagt är säkert en av bovarna. Chatter tror jag är en annan. Folk skriver saker som oxå t.ex. Detta är väl mest för att man ska kunna svara snabbt och slippa skriva ut hela ordet.

Fram för mer rättstavning i skolan! biggrin.gif
Pansardvärg
QUOTE (Delta Golf @ Oct 14 2003, 23:25 )
"Billiga barn cyklar"

laugh.gif  wub.gif

??
Delta Golf
Ett härligt exempel på hur fel det kan bli om man vill sälja billiga barncyklar ;)
Aragon
QUOTE (Pansardvärg @ Oct 14 2003, 23:30 )
QUOTE (Delta Golf @ Oct 14 2003, 23:25 )
"Billiga barn cyklar"

laugh.gif  wub.gif

??

Hade du läst dom tidigare inläggen hade sett att det diskuterats särskrivning och ev konsekvenser av detta.
LYNX
Jag försöker att vara fördomsfri men när jag läser
ett inlägg där texten består av stavfel och uttryck
som " fan va coolt", "å då ba" m.m så spelar
( tyvärr ) SYFTET med inlägget ingen roll,
finner det svårt att ta sådant på allvar. smile.gif
Gorg
Den yngre generationens mest felstavade ord: egentligen
Det har jag kommit fram till efter att ha suttit vid datorn och irc större delen av min fritid.
Delta Golf
QUOTE (LYNX @ Oct 14 2003, 22:33 )
Jag försöker att vara fördomsfri men när jag läser
ett inlägg där texten består av stavfel och uttryck
som " fan va coolt", "å då ba" m.m så spelar
( tyvärr ) SYFTET med inlägget ingen roll,
finner det svårt att ta sådant på allvar. smile.gif

Instämmer! :P

//DG

som ska koma ihop nu och hoppas att ni ser ironin i inlägget
Bamse
Självklart så är det innehållet som är det viktiga men när hela texten präglas av stavfel och speciellt sådana stavfel som verkar komma från slarv vid tangentbordet ( t ex falgga= flagga, msåte= måste osv) så minskar mitt förtroende och intresse för inlägget.

Tycker att är man intresserad av att framstå som seriös så tar man lite extra tid och kontrollerar inlägget samt anstränger sig för att få till så bra svenska som möjligt! Givetvis förstår jag att det finns många med läs och skrivsvårigheter men
enligt mig kanske man ska ta lite extra tid innan man "postar" sitt inlägg om man vill verka seriös. Bara en tanke....

Sedan att det finns ett par individer, ingen nämnd ingen glömd, här på forumet som skriver som talspråk med alla modeord som typ osv, det är en annan sak men samma sak gäller där. Orkar man inte lägga ner tid på att ha ett bra språk i sin text så kommer jag heller inte orka läsa den.

Att det förekommer stavfel är ju ofrånkomlig men är texten genomtänkt och präglas mer av rättstavade ord än felstavade så funkar det ju.
T ex så var Ksp skyttens inlägg enligt mig mycket bra trots att innehåll stavas med två N. (vill inte verka besserwiesser men det var ett bra exempel på bra inlägg trots stavfel).
Hade ju varit betydligt mer jobbigt att läsa och känns mindre seriöst om skrivit följande i stället:

Er ju liksåm typ inehålet som ärr de vikktiga, typ inte bokksteverna
Limp
Sen är ju frågan om stavningen verkligen håller på och blir sämre eller om det bara märks mer hur kass folk är nu när "alla" sitter och skriver inlägg på diverse forum/communitys.

Vet själv att jag lämnar en del stavfel av ren lathet, skriver sällan nåt viktigt ändå så blink.gif

Blir mer irriterad på folk som låtsas om som att de knappt förstod vad nån har skrivit eller alla j-lar som tjatar om särskrivning. Krävs oftast väldigt begränsad fantasi för att förstå vad författarn egentligen menade.
Hans Engström
Måste tillstå att det finns 3 skäl att jag ibland stavar som en kratta här;

1. Ny dator (laptop) med tillhörade kasst tangentbord.

2. Är uppvuxen utomlands och är klart bättre på engelska än på svenska.

3. Skriver oftast med lillen (18 månader) på vänster arm.
Ingbat/I19
Jag vill säga emot påståendet om att det är innehållet som är viktigast. Läser jag en text som kanske i grunden har ett bra budskap och starka argument så försvinner detta om stavningen är dålig. Jag börjar fundera mer kring personen bakom texten och hur obildad denne verkar vara, vilket leder till tanken ''Hur kan en så obildad människa ha något vettigt att säga''.

Nu syftar jag inte på texter med enstaka stavfel som består av felordnade bokstäver såsom ''falgga'' utan ord som är totalt felstavade.

Kan verka som om jag anser mig själv som någon bildad elitist, vilket jag kanske gör ibland ( biggrin.gif ), men det är inte det som är meningen. Budskapet är att folk skall kontrollera det de skrivit samt slå upp ord de inte kan stava om de vill att folk ska lita på det de skriver.
Ing
LÄS IGENOM inlägget innan ni trycker på Svara-knappen.

Då hittar man ofta konstiga formuleringar och stavfel själv.

salute.gif
Sir Vival
bong.gif "Er ju liksåm typ inehålet som ärr de vikktiga, typ inte bokksteverna"
^--- Första gången som jag verkligen sett nyttan av denna "smiley"!
Kimster
Är ingen gud på att stava heller, och jag värderar innehållet mer än utseendet.
Anledningen till vissas förmågor är attityden skulle jag tro. Att vilja bry sig eller inte, att orka läsa sin egen text, och att förstå om utseendet påverkar innehållet. Detta är oftast beroende på vad ämnet handlar om och grad av allmänintresse.. men sak samma.

Vad gjorde man i skolan när man skulle lämna in ett arbete om geografi t.ex ? ..och nu menar jag på den tiden då inget tufft Word fanns (satan va gammal man är) Visst läste man igenom sina ord och meningar om o om igen.. Varför ? för att nån satte förmodligen ett betyg på hur bra det såg ut OCH innehållet. Händer det här ? nä.. inte mer än vissa personer som stör sig på folks särskrivningar osv Ja visst händer det att någon dyker upp och skriver vartannat ord fel .. och då vaknar många till ...men i övrigt ?... så då spelar det ju ingen roll om ingen klagar.. -attityd.

Några har säkert önskat en felstavingsfunktion här på forumet. hehe ja jo visst hade varit läckert kanske, men då hade man brytt sig ÄNNU mindre om sitt inlägg tror jag, och tom så mycket att det skulle kunna påverka innehållet. Det blir så att säga mer o mer "chat" liknande diskussioner. ELLER så hade man kanske koncentrerat sig på just innehållet mer för att man slipper tänka på stavningen ..? hmm nu får jag dubbla perspektiv igen.. unsure.gif
Personligen vill jag inte ha nån "översättningsmotor" här. Först för att folk ska kunna ansvara själva för sin egna stavning, sen så talar stavningen om lite om personen om man har 300 stavfel i ett inlägg. T.ex hur allmänbildad skribenten är, (exkl. dyslektiker) , eller t.ex om personen har lagt ner nån kraft/arbete i sitt inlägg som tyder på att inlägget betyder något, alltså lite om skribentens nogranhet.

Mitt (blåguls) ansvar här på forumet handlar inte om hur folk stavar fel, utan mer om hurvida innehållet är relevant eller bara bullshit etc. Men när stavfelen blir så många att det bländar innehållet kommer jag att reagera. I övrigt låter jag folk skriva fel. Jag tycker heller inte om när folk klagar på enstaka felstavningar/särskrivningar då "klagomålet" fördärvar/stör ämnet mer än felstavningen.

pllädddrerrinng sluut

Malajn.gif
imint
QUOTE (Limp @ Oct 14 2003, 23:40 )
Sen är ju frågan om stavningen verkligen håller på och blir sämre eller om det bara märks mer hur kass folk är nu när "alla" sitter och skriver inlägg på diverse forum/communitys.

Vet själv att jag lämnar en del stavfel av ren lathet, skriver sällan nåt viktigt ändå så  blink.gif

Blir mer irriterad på folk som låtsas om som att de knappt förstod vad nån har skrivit eller alla j-lar som tjatar om särskrivning. Krävs oftast väldigt begränsad fantasi för att förstå vad författarn egentligen menade.

Min bättre hälft är lärare och i lärarkretsar vill dom gärna hävda att stavningen i skolan börjar faktiskt bli sämmre. Som vanligt är det de stora klasserna och tidsbristen som får skulden. Mindre tid till rättstavning och mindre tid till att sitta med rödpennan när man rättar olika arbeten som de små liven lämnar in.
Lt. Payne
När jag tog upp detta sist blev jag nästan steglad...
106
QUOTE (Pansardvärg @ Oct 14 2003, 23:16 )
hehe..kul..har oxå tänkt på detta med stavningen!!

Pansardvärgs stavnings-skola:
Nåt, likaså! (Jag såg nått) ;)

Ja det blir kul när stavningsskolan inte heller är korrekt. ;)
Vad betyder nåt? Det korrekta ordet är något! :P
Axial
QUOTE (Kimster @ Oct 15 2003, 02:05 )
Vad gjorde man i skolan när man skulle lämna in ett arbete om geografi t.ex ? ..och nu menar jag på den tiden då inget tufft Word fanns (satan va gammal man är) Visst läste man igenom sina ord och meningar om o om igen.. Varför ? för att nån satte förmodligen ett betyg på hur bra det såg ut OCH innehållet.

Här tror jag att vi har en orsak: stavfel blir mindre viktiga eftersom det med datorns hjälp alltid går att ändra i efterhand. Annat var det när man satt med papper och penna. Då skrev man först en kladd med blyerts och sedan renskrev man med bläck och skrev man fel då fick man använda tippex. Hade man "tippex:at" Malajn.gif för mycket kunde läraren tycka att det var slarvigt och så fick man börja om med det bladet.
/Axial (som inte hade tillgång till dator för utskrift av skolarbeten förrän han började gymnasiet)

EDIT: tillägg efter en stunds funderande:
Språket är i högst grad levande och det förändras hela tiden. I början av 1900-talet gjordes en omfattande reform av skriftspråket och massor av dubbelkonsonanter togs bort. Hvad blev Vad, Hvarför blev Varför samt att Jemtland blev Jämtland och en massa annat. 1967 påbörjades en stor reform av talspråket när Bror Rexed tillträdde som chef för Medicinalstyrelsen och genast påbjöd att folk skulle tilltala honom med "du" istället för "ni".
Så om 20 år kanske det är helt OK att skriva "oxå" istället för "också".
Det vi ser, om vi bortser från rena stavfel, är alltså hur det nya språket växer fram och det kan vi inte hindra hur många inlägg vi än skriver om det.
Jag hade en svenskalärare på gymnasiet som försökte hindra språkets förfall genom att endast godkänna ord som fanns i Svenska Akademins OrdLista (SAOL) och som inte var upptagna som slang däruti. Så exempelvis kunde vi inte använda ordet "tjej" eftersom SAOL kallade det ordet för slanguttryck.
Sedan kan jag tycka att det är synd att fullt användbara svenska ord som "ehuru" och "emedan" inte längre går att använda eftersom folk inte längre vet vad de betyder. Eftersom jag är sekreterare brukar jag använda sådana ord på pin kiv när jag skriver mina protokoll och min absoluta förebild är "Grönköpings veckoblad" Sällan har ett språk misshandlats på ett skönare sätt biggrin.gif
imint
Sedan undrar man om det inte föreligger ett icke föraktfult mått av slöhet hos somliga som inte orkar skriva hela ordet utan förkortar dessa på de mest märkliga sätt. Ehuru detta kan synas acceptabelt i vissa kretsar tror jag inte det är något som gemene man finner tilltalande ;)
Dreaden
Känner mig ganska träffad!Hmm jag kan ha lätt för stavning i bland och i bland jätte svårt det beror på om jag är trött eller inte.Jag brukar alltid tänka att här på internet så är det faktist inget svenska prov trotts allt men för det behöver man inte slappa heller.Men jag försöker så gått det går.Om man har svårt att stava eller inte ens eget fel! mad.gif
Axelsson G
Det kanske handlar om att skriva t.ex. någon istället för "non" och liknande... /Ax
Pal_oldpc
Det viktigaste är att man gör sig förstådd. Det kommer alltid finnas de som bryr sig om stavfel, men de är en minskande grupp. Vi har de senaste 20 åren fått så många sätt att kommunicera på att kommunikations sättet i sig inte längre har någon status. Jämför som exempel med den andakt man hanterade brev för 70 år sedan. Man läste dem, om man ens fick några, med värdighet ungefär som vin-intresserade smakar av en ny spännande sort. Idag sliter vi upp våra räkningar och vår reklam medan vi tittar på tv, om man ens orkar öppna dom.

Realtids kommunikation med text, såsom i IRC eller online spel kommer påskynda olika språks fusion enormt. Engelska kommer flyta ihop med svenska i en hastighet som är högre än den värsta mardröm en språkpolis någonsin haft. Dessutom när man använder IRC, ICQ, MSN eller spelar online spel, så struntar vi glatt i alla stavningsregler och använder ofta istället små symboler(smileys). Hur äckligt skulle inte dessa "smileys" te sig om du skrev dom i ett i övrigt handskrivet brev?

Nej misshandla språket så mycket du vill, det mår det bra av. Men om man börjar märka att man blir missförstådd ofta så kanske det är dags kolla att man är uppdaterad på vilka smileys som egentligen betyder vad i den grupp man för tillfället kommunicerar med dribble.gif
Fågel Fenix
QUOTE (Pansardvärg @ Oct 14 2003, 23:16 )
\\//

\\//

Icke att förglömma!
"Aldrig" stavas !ALDRIG! med två "l" B)

Stavning är något som speglar ens personlighet på ett mycket bra sätt.
Skriver man med en massa fel så har man antingen skrivsvårighter eller så är man bara lat och orkar inte rätta...
Skriver man väldigt bra och felfritt blir texten väldigt mycket mer lättläst och flytande (hjärnan hänger liksom upp sig på alla felskrivningar).

Tack för mig!
//Högberg som är lite orolig inför svenskadelen på Högskoleprovet om 10 dagar... unsure.gif
Mats
Du behöver inte skriva mer än ditt namn FF... Bara kludda i små rutor där du tycker att det passar...
peter--
QUOTE (Mats @ Oct 15 2003, 22:16 )
Du behöver inte skriva mer än ditt namn FF... Bara kludda i små rutor där du tycker att det passar...

Nej man behöver inte skriva något. Men det gäller ju att ha ett bra ordförråd för att lyckas bra.
Lindeberg
"Aldrig stavas aldrig med två l"
"Alltid stavas alltid med två l"

- Inger, min lågstadielärarinna worthy.gif
Rattara
Ska vi vända lite på steken lite grand. Enligt en artikel i tidskriften "Svensk språkvård" har det aldrig funnits så många människor som använt det skrivna språket som just nu.
Vi - som i samhället - har alltså tagit ett rejält steg framåt ur en demokratisk synpunkt. Att börja hacka på felstavningar är då kanske lite småaktigt.
Det handlar om begriplighet. Och då är nog särskrivningarna ett större problem.
En "brun hårig sjuk sköterska" är svårare att förstå än ett flestavat odr.
SERG. B
QUOTE (Aragon @ Oct 14 2003, 22:59 )
Dels sms-skrivandet som bidragit till att man kortar ner ord för att få plats med det man vill säga i ett meddelande.
Däremot vet jag att man inom lärarkretsar diskuterat det här med sammansatta ord. I engelska skriver man t ex "high school", dvs i två ord, medan man i svenskan skriver det i ett; "högskola". Detta har tydligen smittat av sig på dom svenska eleverna så att istället för att skriva "högskola", blir det "hög skola".

jag hopppas att du förstår att Usa:s high school och sveriges högskola inte har samma betydelse.

High school = svenskt gymnasium

Högskola = College
Tivaljör
QUOTE (Limp @ Oct 16 2003, 00:35 )

Men det har dock redan tagits upp i en annan tråd

//SÄK, hemma sjuk o morronpigg....
panzerkampfwagen
QUOTE (SÄK @ Oct 16 2003, 07:01 )
morronpigg....

Stavas väl morgonpigg? :P

Äsch, jag ids inte. Inken kan stawa paa det her stellet... mad.gif
Limp
SÄK, jovisst har den det men jag tyckte den passa bra här också Så istället för att länka till den andra tråden tyckte jag enklare at länka direkt till artikeln
Axial
QUOTE (Rattara @ Oct 15 2003, 23:48 )
Det handlar om begriplighet. Och då är nog särskrivningarna ett större problem.
En "brun hårig sjuk sköterska" är svårare att förstå än ett flestavat odr.

Jag håller med.
Särskrivningar är ett större problem för förståelsen än felstavningar. Något annat som jag kan tycka är ett problem är syftningsfel vilket bäst exemplifieras av den eviga klassikern: "Kungens av Danmark bröstkarameller" Skriver man istället "Kungen av Danmarks bröstkarameller" blir meningen förvisso begriplig men syftningen förfelas eftersom man helt plötsligt pratar om kungen över alla bröstkarameller i Danmark istället för, vilket i mitt exempel var meningen, kungen av Danmark och dennes bröstkarameller.
Något som bidrar till syftningsfel och som undertecknad är erbarmligt dålig på, är kommatering. Jag bygger ofta långa meningar med många kommateringar istället för att skriva om texten och göra fler meningar.
Till yttermeravisso är det så att undertecknad är dalmas vilket på intet sätt underlättar en korrekt språkhantering då dalmålet i sig innehåller flera grammatiska oriktigheter.
Jag tror dock att språket lyder under darwinistiska principer såtillvida att den som inte kan göra sig förstådd när han kommunicerar med andra kommer att ändra formen för detta så att han till slut gör sig förstådd för det stora flertalet.
Min engelskspråkiga engelsklärare från högskolan sade en gång:
"If you can´t say what you mean,
you don´t mean what you say"
och det tror jag på, stenhårt!
Malajn.gif Malajn.gif Malajn.gif
Fu Frippe
Ett tips från en före detta svensklärarkandidat: Om vokalen i ett ord låter som den låter när du säger den i alfabetet är det ingen dubbelkonsonant efter. Låter vokalen annorlunda är det dubbelkonsonant.

Ex: Dam - a:et låter som a i ABC... Damm - a:et låter INTE som a i ABC...

Detta är en tumregel och stämmer inte till 100 %, men eftersom många har problem med dubbeltecken är den bra att ha i bakhuvudet!

Ni kan ju roa er med att hitta några undantag... ;) 7.gif

HV.gif
M4A1
Vi byter olja och spolar vätska på din bil Malajn.gif
Aragon
QUOTE (SERG. B @ Oct 16 2003, 00:20 )
QUOTE (Aragon @ Oct 14 2003, 22:59 )

jag hopppas att du förstår att Usa:s high school och sveriges högskola inte har samma betydelse.

High school = svenskt gymnasium

Högskola = College

Är fullt medveten om detta. Kom inte på något annat, så det fick bli en direktöversättning. Dåligt av mig, jag vet. 8|
D-G
Det finns en aspekt till. Det finns många med problem som dyslexi. Man ser ibland ganska bra om den som skriver har detta problem. Ibland syns det mindre bra då de ägnat oerhört mycket tid med att träna bort deras "handikapp". I alla fall, de som har sådana problem tycker jag man verkligen skall respektera, vare sig deras skriftliga prestation har stavfel eller ej. De har minst lika mycket bra idéer och åsikter som alla andra, så det är bara att stå över attityden att innehållet skulle försvinna eller minska i vikt på grund av stavfel.

Så skilj på de som skriver dåligt på grund av lathet, och de som skriver trots att de kanske har andra problem. Detta är säkert självklart, men driv inte rättstavningsjakten för långt där ute bara.

Förövrigt anser jag att särskrivning är luder mässigt

smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.