Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Prao inom militären?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Dreaden
jag bor utan för sthlm och jag undrar kan man prao hos non militär förlängning likande förband regemente? B)
Max
Ja, det kan man. Närmast för dig skulle väl vara Livgardet. Mer info finns på http://www.livgardet.mil.se
ensnubbe
Är det bara möjligt att praoa som gymnasist? Eller går det när man är högstadieelev också?
Max
Jag praoade som högstadieelev... Finns beskrivet vad jag fick göra i en annan tråd. Bara att leta rätt på den ;)
Mårten
Jag jobbade i en (grund)skola förut som hade ett gäng "fasta" praoplatser på stallet K1... Det lockade mest hästtjejer av någon anledning...
Sillen
QUOTE (ensnubbe @ Oct 14 2003, 19:44 )
Är det bara möjligt att praoa som gymnasist? Eller går det när man är högstadieelev också?

PRAO finns inte på gymnasiet. Däremot finns praktik på vissa program, men det är ju en annan sak.
Runqvist
Jag praoade på P4/Kvarn under veckorna 40-41 i år. Gick bra (även jag inte fick skjuta med något angry.gif, fast jag lärde mig älska strf 9040 B wub.gif )
bri_span
Nja Sillen.... det heter inte praktik utan ArbetsPlatsförlagd Utbildning (APU).

Vi hade besök av prao när jag gjorde lumpen....
Sillen
QUOTE (bri_span @ Oct 15 2003, 19:44 )
Nja Sillen.... det heter inte praktik utan ArbetsPlatsförlagd Utbildning (APU).

Jaja, har inte koll på såna där gymnasieprogram där man måste skita ner händerna :P

Min bror ska förresten PRAOa på ett regemente snart.
peter--
Jag praoade på Sydkustens Marinkommando för en himla massa år sedan. Vi fick följa med amfibiesoldaterna under deras GSU och testa att skjuta ak5 och köra lite stridsbåt 90. Vi fick öven vara med på en övning där någon tidning skulle ta tuffa kort på dem. Det innebar att det blev våldsam landstigning, minutläggning med båt med minpluton osv. Mycket kul!

Helt klart den bästa praoplats jag haft!
Racoon Pioneer
Ja, praosar dyker upp titt som tätt. Dock verkar det som om man lägger ännu mindre planeringskraft på dem än vad jag trodde var möjligt när jag såg hur lite man brydde sig om vissa avd. 7,5:or.

Vet också en PRAO på grannpluton hade som lattjade med ett P.skott 20mm övn.vapen och skulle avfyrat det mot vallen om det inte varit för transportsäkringen... blink.gif surprise.gif

/RP
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.