Tjena gubbs, jag ska göra ett muntlig presentation på 10min om nått som har med kemi att göra men jag kommer inte på något som skulle vara kul att skriva om, så jag tänkte att någon här kanske har nått förslag
Vildmannen
Oct 13 2003, 16:41
Sprängämnen?
panzerkampfwagen
Oct 13 2003, 16:42
QUOTE (Vildmannen @ Oct 13 2003, 17:41 )
Sprängämnen?

J-Star
Oct 13 2003, 16:46
Glasmetaller? (Vet inte om det är just Kemi... men det lär ju vara det närmaste som Metallurgi kommer).
/J
Jo det är iof ganska kul, men jag vill inte verka galen där framme
Vad är glasmetaller för något?
Mattsson
Oct 13 2003, 17:00
Först tar man och värmer glaset så det börjar smälta och kyler ner det så snabbt att det inte skapas någon kristalliering och vips du har en glas metall
Det verkar vara ganska häftigt, ska ta och kolla upp det.
Tack för tipset
Fågel Fenix
Oct 13 2003, 17:08
Vet inte om det är det du letar efter men det finns iaf en väldans massa enkla och svåra expriment att göra.
Var dock noga med att ta dom från en seriös sida så du inte spränger klassrummet eller liknande!
SKall se om jag kan fixa fram adressen jag använde till en redosvisning.
Fan du snackar med svartkrutsexperten
J-Star
Oct 13 2003, 17:19
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 13 2003, 18:00 )
Först tar man och värmer glaset så det börjar smälta och kyler ner det så snabbt att det inte skapas någon kristalliering och vips du har en glas metall
NEJ!!!
Glasmetaller är
metall-legeringar, vanligtvis med tre olika metaller. Det är dock rätt att de kyls ned snabbt för att kristallisering inte skall ske. Detta underlättas av att metallerna valts så att storleken på metall-atomerna skiljer sig åt mycket. Avsaknaden av kristallisering gör metallen väldigt stark.
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=28250http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=30579/J
kronvrak
Oct 13 2003, 17:20
Alfred Nobel....
Fågel Fenix
Oct 13 2003, 17:23
QUOTE (Ful @ Oct 13 2003, 18:18 )
Fan du snackar med svartkrutsexperten

Hmm

*vill inte veta mer* :P
Själv så brände jag sedlar med hjälp av rödsprit och vatten. SÅdär så att dom brann, men inte brann up..mkt enkelt försök som ser ganska trevligt ut då man kan färga lågorna.
J-Star
Oct 13 2003, 17:25
En länk till... Liquid Metal är de som är bäst på glasmetall i USA.
http://www.liquidmetal.com//J
Tack för alla länkarna, nu kan jag ju kanske lyckas med att inte få det där tvåsiffriga betyget som ej innehåller V.
Angående svartkrutet så är jag icke någon form av anarkist/terrorist utan det är helt enkelt så att jag hade kemi som "elevens val" i 9:an och då gjorde vi roliga krutblandningar så det stod härliga till :P
kronvrak
Oct 13 2003, 18:36
Ska du visa ett experiment är ju termit alltid kul, är väldigt lätt att visa formeln och räkna lite på det, hur mycket järn blir det av järnoxiden osv.
OBS Se till att ventilationen är bra, vi körde tre laddningar på raken i kemin och det blev en mindre rökridå.
Jag kanske skulle kunna visa effekten av att stå bakom mitt GRG när skott kommer, räkna lite på antalet mol varma gaser molekyler per cm3
softfeel
Oct 13 2003, 19:51
QUOTE (Ful @ Oct 13 2003, 20:44 )
Jag kanske skulle kunna visa effekten av att stå bakom mitt GRG när skott kommer, räkna lite på antalet mol varma gaser molekyler per cm3
Låter som ett bra val. Räknar du helt utan maskin blir jag verkligen imponerad.
Vakten_F4
Oct 18 2003, 16:26
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 13 2003, 18:00 )
...om du tar en folköl och fryser in den, sen tinar du upp den, men du tinar upp den JÄÄVLIGT fort, då blir det en starköl av den!
Fågel Fenix
Oct 18 2003, 18:43
Glöm ej att avge rapport efter presentationen!
Eller ja, iaf om den hade mil. anknytning ;)
Tårgas eller Kemstridsmedel är ju trevligt att skriva om, har pärm efter pärm med grejor om det.

xteam
Jag kan i alla fall redogöra för indikationspulver 104 smakar, fick i mig sådant här om dagen, ingen succe ska jag tala om.
/Mazon, tillbaks efter ett halvår, GB på 1:a FBS plut F-21.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.