Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Protestlista för lagringsmedia
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Andrew
Var med och protestera mot den nya upphovsrättslagen som innebär kraftigt höjda priser på all slags lagringsmedia!

Lagändringen innebär en ökning av den s.k. kassettavgiften med upp till 800%. Denna ökning kommer drabba all lagringsmedia, inkl. minneskort för digitalkameror, CD-R-skivor samt DVD-R-skivor.

Denna lista kommer överlämnas till Justitiedepartementet för att visa vårt missnöje med lagändringen som vi tror kraftigt kommer missgynna de som inte ägnar sig åt illegal kopiering av upphovsrättskyddat material och således inte bryter mot några lagar.

Lagförslaget i dess helhet:
http://justitie.regeringen.se/propo.../ds2003_35a.pdf

http://justitie.regeringen.se/propo.../ds2003_35b.pdf

Om du bryr dig skriv då på listan som skickas till Justitiedepartementet Här

Ps: vet inte om sånt här lämpar sig på soldfforumet Gul/Blå kan ju slänga låsa om jag är fel ute /Ds

Edit: länkar
J-Star
Namnlistor på nätet är så gott som meningslösa.

För det första vet alla att det är hur lätt som helst att förfalska, båda oavsiktligt och avsiktligt.

För det andra brukar inte ens "riktiga" namnlistor ha någon större betydelse.

För det tredje ger det de som skriver på en falsk känsla av att engagera sig när de i själva verket inte gör ett endaste dugg. Kom inte med argumentet "Ja men det är ju något i alla fall"... för det är det inte. Det är en piss i Nilen... och detta vet politikerna om och kommer prompt att strunta i alla som inte orkar engagera sig mer än att skriva sitt namn på någon websida.

Om det är så att folk verkligen bryr sig om detat och vill göra något åt det, ta då kontakt med era folkvalda representanter och börja bearbeta dem istället. Mail-adresserna hittar ni på http://www.riksdagen.se. Sätt igång... om ni bryr er.

/J
Fu Bodin
Namnlistor hjälper visst.
Min kommun fick behålla sin sjukstuga på grund av ett antal tusen namnunderskrifter.

// Bodin, nr. 26332 som visat mitt missnöje!
BUCK
tycker det är ett bra initiativ... konstigt att man inte hör mer om saken..
fast dom håller väll låg profil med sådana förslag.. som vanligt ph34r.gif
BJK
Klart man signar!!
J-Star
QUOTE (Fu Bodin @ Oct 13 2003, 16:44 )
Namnlistor hjälper visst.
Min kommun fick behålla sin sjukstuga på grund av ett antal tusen namnunderskrifter.

// Bodin, nr. 26332 som visat mitt missnöje!

Så bara för att en namlista lyckats så är de effektiva? Och hur vet du att det var namnlistan som fällde avgörandet?

Det är ungefär som stollen som jag hade på kompaniet som vägrade ha säkerhetsbälte i bil för att han hade hört talas om en trafikolycka där bältet kunde fått annan effekt än avsedd. De tusentals andra olyckor där människor skulle dött om de inte haft bälte var oviktigt...

/J
Fu Gson
J-star, namnlistor är ju sällan helt meningslösa, de visar ju på att opinionen vill något annat än de styrande. Och eftersom de styrande vill bli omvalda så kanske, kanske inte tänker de över beslutet ytterligare en gång.
Allt hänger ju på antalet namn och vad det finns för andra argument kring beslutet...
Erik_G
Ja, så går priset på DAT-band upp, så då kostar studioinspelningen mer, så då måste skivbolagen ta mer betalt, så då kostar skivorna mer, då kopierar fler skivor, så går lagringsmediekostnaderna upp...

Tänk om staten kunde ta upp lite fler supportskatter för att stödja andra affärsverksamheter. Kanske en skatt på lösgodispåsar för att stödja tillverkare av färdigpacketerat godis?
Kanske lite extraskatt på läsk för att stödja Arla, och extraskatt på mjölk för att stödja Coca-Cola och Pepsi. För att inte tala om dricksvattensskatt för att stödja både läsk och mjölkföretagen.

Jag bara undrar, varför ska jag, när jag plåtar med min digitalkamera, betala pengar till musikindustrin? Varför ska DOM tjäna pengar på mitt fotograferande? Inte ens JAG tjänar ju några pengar på det. Först måste jag betala dom för att överhuvudtaget plåta, sen måste jag betala dom en gång till för att jag backar upp mina bilder på CD.

Varför måste vi alla hålla musikindustrin under armarna? Vad har de gjort för oss? De har tjänat så ofantligt mycket pengar under så många år, och de har blivit bekväla, lata och giriga. När helt plötsligt den digitala tekniken börjar tillåta konkurrens så har de helt enkelt ingen affärsmässighet att sätta emot. De har glömt bort hur man gör business. Istället för att driva företag sitter de på sina feta skivbolagsdirektörsarselen och låter deras advokater sköta ruljangsen. Tyvärr tror jag att det måste bli ännu värre innan det blir bättre. Skivbolagen är som dinusaurierna, stora men på väg mot utrotning. Kan man itne anpassa sig har man inte i näringskedjan att göra. Inga statliga skatter i världen kan förändra det på sikt.

/E
J-Star
QUOTE (Fu Gson @ Oct 14 2003, 10:10 )
J-star, namnlistor är ju sällan helt meningslösa, de visar ju på att opinionen vill något annat än de styrande. Och eftersom de styrande vill bli omvalda så kanske, kanske inte tänker de över beslutet ytterligare en gång.
Allt hänger ju på antalet namn och vad det finns för andra argument kring beslutet...

Det finns betydligt fler och effektiva sätt att visa sitt missnöje med än att klicka på en websida och skriva sitt namn. Namnlistor är inte det enda. Som jag skrev i mitt första inlägg:

Tag kontakt med de folkvalda representanterna.

Det är ju trots allt de som skall rösta igenom förslaget. Och en sådan missnöjes-yttring smäller betydligt högre. Jag tror att vi utan vidare kan räkna varje person som tar kontakt med de folkvalda som att de motsvarar mellan 100 och 5000 namnunderskrifter.

Men det är klart att om man är för lat eller inte bryr sig egentligen... då är ju namnunderskrift att föredra. För tänk om man verkligen skulle behöva anstränga sig för att åstadkomma en förändring... nej usch och fy vad jobbigt det blev då. Nä då får det räcka med att sitta still på sin häck och bara skriva sitt namn på en websida...

/J
Fu Gson
Well, delar inte din inställning j-star. Ser inte på vilket vis 100 personers kontakt med deras representanter skulle smälla högre än en namnlista på +10 000 pers.
100 personer är ingen opinion att tala om, 10, 20, 30 000 däremot är iaf början till en opinion.
Men självklart så ger bruket av de båda tillvägagångsätten den bästa effekten, så kontakta du din representant så skriver jag under min lista och förhoppningsvis så kan vi åstakomma en förändring....... smile.gif
J-Star
QUOTE (Fu Gson @ Oct 14 2003, 13:43 )
Well, delar inte din inställning j-star. Ser inte på vilket vis 100 personers kontakt med deras representanter skulle smälla högre än en namnlista på +10 000 pers.
100 personer är ingen opinion att tala om, 10, 20, 30 000 däremot är iaf början till en opinion.
Men självklart så ger bruket av de båda tillvägagångsätten den bästa effekten, så kontakta du din representant så skriver jag under min lista och förhoppningsvis så kan vi åstakomma en förändring.......  smile.gif

Det smäller högre därför att det är 100 personer som ansträngt sig. Att 10000 springer till en websida och skriver sitt namn tyder inte på något engagemang. Där finns ingen ansträngning eller någon dialog. Men en mäniska som aktivt letar upp en politiker för att inleda en diskussion, där har vi en människa som bryr sig om frågan. Därför är en sådan missnöjesyttring värd så väldigt mycket mer.

/J
Fu Gson
Ser fortfarande inte varför graden av ansträngning skulle vara så mycket värd? vill du anstränga dig kan du ju läsa regeringens preposition och själv lämna in en motion, DET är att anstränga sig. Men jag tror inte en egenhändigt inlämnad motion fån 1 person skulle ge mer effekt än 100 personers kontakt med sin representant, däremot kan jag lova dig att ansträngningen är mer än 100-falt i motionsfallet än i kontaktfallet.

Din övertro på engagemang tror jag bottnar i vad du tycker man ska göra för att påverka, våra folkvalda behöver inte ha samma övertro. Skulle endast de som engagerar sig till 100% få fram sin röst så skulle alla djurrättsorganisationer, befria-djuren och liknande få ett oerhört stort inflytande då de verkligen är engagerade till tusen.

För våra folkvalda tror jag, och hoppas jag, det är kvantiteten som räknas, inte kvaliteten.
Rattara
"vill du anstränga dig kan du ju läsa regeringens proposition och själv lämna in en motion" skriver Fu G-son.

Visst, jag ska bara bli invald i riksdagen först.

Namnlistor är ett demokratiskt fattigdomsbevis som enbart används av människor utan inflytande. Listorna har aldrig påverkat ett beslut.
Folklig opinjon har däremot påverkat. Sen kan ju engagemanget finns i organisationen av namnunderskrifterna.
Men en namnlista som undertecknas på internet lär knappast imponera eftersom engagemanget bakom är ytterligt svag.

Gör som J-star skriver. Ring upp, skriv brev - eller i sista hand mejla - till de som representerar ditt län i riksdagen. Visserligen har den allmänna motionstiden gått ut nu men satsa på långsiktig bearbetning.
Formulera budskapet efter mottagarens politiska hemvist (S påverkas av demokratiargument och oppositionen av företagarargument (exempel))
Ta kontakt med alla dina vänner och be dem att kontakta sina riksdagsledamöter.
Se bara till att ni inte skickar likadana mejl till riksdagen. Ledmöterna är visserligen ganska pigga på att snappa upp idéer från väljarna men gillar att känna sig manipulerade eller utsatta för en kampanj.
Gör således allt ganska personligt. Fördela kontakterna över tiden så minska möjligheterna att det ser ut som en kampanj.

Börja dessutom bearbeta media. Börja med lokalblaskan. Skicka några insändare (alltså du och dina vänner som återigen INTE känner varandra) Insändarna påverkar knappast men det synliggör problemet för andra läsare.
Trappa sedan upp med en intensiv uppvakntning av riksmedia (betydligt svårare). Strävan ska hela tiden vara att få media att uppmärksamma problemet på nyhetsplats.

Detta är bara några tips på hur du kan skapa en folklig kampanj som påverkar, i motsats till en namninsamling. Men tänk på att ni är amatörer. Era motståndare (branschen) är proffs.
Dessutom är hela grejen svårkampanjad. Frågan är för teknisk och jag skulle inte åta mig jobbet.

Rattara - tidigare en ovärdig PR-mänscha men som nu har ett riktigt jobb.
J-Star
QUOTE (Fu Gson @ Oct 14 2003, 14:51 )
Ser fortfarande inte varför graden av ansträngning skulle vara så mycket värd?

Därför att det visar hur starkt du vill att det skall vara på det vis som du förespråkar. Jag ser det så här:

"Vill du att det ska vara så här?"
"Näe, det vill jag inte."
"Ok, är du beredd att göra något för att påverka utslaget?"
"Inte mer än att skriva på en namnlista, nej."
"Ja men då kan det ju bli ett beslut som du säger att du inte vill ha. Tycker du då inte att det är värt ansträngningen?"
"Nej... inte utöver namnlistan."

Då tycker jag det visar att man bryr sig inte egentligen. Man tycker inte frågan är viktig utan accepterar egentligen vilket utslag som helst.

Och det tycker inte jag är mer än rättvist. Är man inte beredd att engagera sig i beslutsprocessen mer än att bara skriva på en futtig namnlista, då tycker jag att man får leva med de beslut som våra representanter tar åt oss. Då är man inte engagerad och accepterar egentligen beslutet. Ett (nästintill) tyst medgivande är ändå ett medgivande.

/J
J-Star
QUOTE (Rattara @ Oct 14 2003, 15:25 )
"vill du anstränga dig kan du ju läsa regeringens proposition och själv lämna in en motion" skriver Fu G-son.

Visst, jag ska bara bli invald i riksdagen först.

Ta inte i så du spricker. Vi har valda representanter just därför att de skall kunna lämna in motioner åt oss. Så man ringer/skriver till/mailar dem och ber dem lägga motionen åt en själv.

/J
ABP
Det är lungt, det är bara till att göra postorderbeställningar från danmark. Eftersom vi båda är med i EU får vi ingen extra moms för detta dock frakt, men det borde gå att få hyfsat billigt om man gör en tillräckligt stor order.

Sen kan politikerna i sverige sitta där och undra varför inga köper skivor i sverige längre.
J-Star
Såväl Sydsvenskan som Computer Sweden har förstasidesartiklar om denna fråga idag... och det lär knappast ha varit på grund av den där fåniga namn-listan.

/J
Vc_90
Personligen skriver jag gärna på namnlistan mot ett förslag jag tycker är dåligt.
Sen struntar jag fullständigt i om det passar herr J-star eller inte!

Idiotiförslag!
J-Star
Min slutliga protest mot den här förbannade protestlistan som folk spammar mig med i tid och otid utan att ha någon som helst djävla koll på själva förslaget utan bara är griniga över att det blir dyrare att pirata filmer/musik.

http://www.df.lth.se/~michael/nej

/J
Fbj972
Herregud... Hur orkar man sitta och debattera om en protestlista? Antingen skriver man på eller inte...
LeadHead
QUOTE (Erik_G @ Oct 14 2003, 09:32 )
Ja, så går priset på DAT-band upp, så då kostar studioinspelningen mer, så då måste skivbolagen ta mer betalt, så då kostar skivorna mer, då kopierar fler skivor, så går lagringsmediekostnaderna upp...

Tänk om staten kunde ta upp lite fler supportskatter för att stödja andra affärsverksamheter. Kanske en skatt på lösgodispåsar för att stödja tillverkare av färdigpacketerat godis?
Kanske lite extraskatt på läsk för att stödja Arla, och extraskatt på mjölk för att stödja Coca-Cola och Pepsi. För att inte tala om dricksvattensskatt för att stödja både läsk och mjölkföretagen.

Jag bara undrar, varför ska jag, när jag plåtar med min digitalkamera, betala pengar till musikindustrin? Varför ska DOM tjäna pengar på mitt fotograferande? Inte ens JAG tjänar ju några pengar på det.  Först måste jag betala dom för att överhuvudtaget plåta, sen måste jag betala dom en gång till för att jag backar upp mina bilder på CD.

Varför måste vi alla hålla musikindustrin under armarna? Vad har de gjort för oss? De har tjänat så ofantligt mycket pengar under så många år, och de har blivit bekväla, lata och giriga. När helt plötsligt den digitala tekniken börjar tillåta konkurrens så har de helt enkelt ingen affärsmässighet att sätta emot. De har glömt bort hur man gör business. Istället för att driva företag sitter de på sina feta skivbolagsdirektörsarselen och låter deras advokater sköta ruljangsen. Tyvärr tror jag att det måste bli ännu värre innan det blir bättre. Skivbolagen är som dinusaurierna, stora men på väg mot utrotning. Kan man itne anpassa sig har man inte i näringskedjan att göra. Inga statliga skatter i världen kan förändra det på sikt.

/E

Erik_G: Hur vore det om du skickade det där som en insändare till DN eller någon annan lämplig tidning?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.