QUOTE (Särimner @ Oct 13 2003, 22:06 )
Mycket bra förslag! En kontinuitet som sträcker sig över femårsintervall där man var femte år samövar alla momenten är ju ett alldeles ypperligt förslag.
Jag hoppas att flera i befälsorganisationen tittar in här någon gång emellanåt och häpnar över initiativrikedomen och energin som finns bland förbandets soldater.
Ett annat tips kan vara som vi har gjort innevarande verksamhetsår: hela bataljonens program skickas till alla soldater.
Sedan är det bara att plocka bort och vräka bland alla övningar man vill åka på. Dock kvarstår problematiken med nollorna som utan anledning är borta om vi så skulle ge dem varsin Leopard att öva i...

Att arbeta mot mål är viktigt, och det ska inte vara mål som kommer uppifrån, utan mål som kommer nedifrån, först försöka ta reda på vad de enskilda soldaterna har för mål, vad grupperna har för mål, plutonerna osv...
men kontinuitet är mkt mkt viktigt. och det är något som saknas idag. jag vill införa en nivågruppering på övningarna där man kanske kör gruppstrid nivå1, nivå 2, nivå 3. osv. samma sak med PEK, Sjukvård, skyddsvakt osv. samt att man håller en ordning om vilken nivå de olika soldaterna är på. så att de kan sättas i rätt övningstät vid övningar. mkt administration blir det. men jag vill kunna lita på de som jag har med mig ut i fält, för det är de som skall rädda mitt liv.
Edit:
Jag är inte med i hemvärnet för att få kompisar, jag är med för att ev. i framtiden kunna hjälpa mina föräldrar, mina kommande barn att få en tryggare värld att leva i. Därför vågar jag vara relativt frispråkig, visst man blir inte alltid omtyckt, men det är smällar man får ta. Bättre att få nollor att avrusta, än att de orsakar mer kaos än vad det redan är vid en skarpsituation.
Gillade din bonusmodell.
Bonus är alltid bra, men det gäller att hitta rätt nivå på bonspengarna, för hög bonus leder till att man får folk som är mer intresserade av pengarna jmf med saken. och för låg peng ger inte någon drivkraft.
men en låg bonus mellan KFÖ:n och efter en KFÖ så betalas det ut en lika större summa ut, Bataljonchef och kompch skulle få ganska rejäla bonusar...
men man måste hitta ett system där man räknar in bonusen
exempelvis:
år1, bonus 2000kr
år2, bonus 0kr
år3, bonus 4000kr
år4, bonus 4000kr
år5, bonus 3000kr
detta ger att KFÖbonusen blir lika stor som summan av de tidigare bonusarna, ifall man deltar vid KFÖ:n i detta fall skulle KFÖ-bonusen bli 13000kr.