Help - Search - Members - Calendar
Full Version: hv-organisationens dilemma
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Lt. Djävul
Är det någon som har ideer om hur man kan göra hv´s verksamhet attraktivare. Det känns som om vi kämpar mot ett stort utbud av fritidsaktiviteter som drar hårt i våra soldaters intresse.

Jag har under ett antal års tid satsat på:

Bra övningar/utbildningar

Hög aktionfaktor

Lyhördhet inför soldaternas önskemål

Uppdragstaktik

Det verkar dock som om att de goda föresatserna dödas av organisationens återkommande omorganisationer. De enskilda upplever att verksamheten blir otydlig och diffus varje gång vi mixar och ger.

Goda ideer mottags tacksamt!

camo.gif
panzerkampfwagen
Något jag saknat i Hemvärnet, särskilt i mitt kompani, är tillämpningsövningar.

Man kan skjuta Ak på banan hur mycket som helst, man kan öva hitan o ditan, men utan tillämpade övningar får man aldrig egentligen ut något av det.

Tillämpade övningar i form av: "Ni är här, situationen är som följer, er uppgift är ..., lös uppgiften" är enligt mig en av de absolut viktigaste sakerna vi kan pyssla med.
KalleSWE
Något som soldaterna i kompaniet uppskattar MYCKET är stridskjutningar i gruppsram och skarp rensning av hus.

Skjutbana och lösplugg utan BT/46 (simfire) är inte det som efterfrågas av soldaterna och gruppcheferna, utan dom vill ha utb. där dom får gå i befattning och verkan av deras agerande ger konsekvenser.
Lt. Payne
Att öka attraktions förmågan är inte lätt..
Mina förslag är att:

1:Ställ krav på Befälens kompetens. Låt inte furirer bli kompchefer, det ger dåliga
signaler.

2: Ställ krav på att så många befäl som möjligt deltar i övningarna. Det duger
inte att bara ha befäl på en lista, det måste finnas ett ansikte att koppla det till.

3: Låt dela ut det senaste utrustningen till de som är nya och de som gör sina
timmar+.

4: Skaffa kompetenta instruktörer som lär ut hur sakerna ska användas.

5: Tillämpningsövningar över längre tid. Sånt visar hur saker och rutiner används
i ett större perspektiv.

6: Låt alla öva i befattning, inte där det behövs personal.
Knekt
QUOTE (panzerkampfwagen @ Oct 12 2003, 13:00 )
Något jag saknat i Hemvärnet, särskilt i mitt kompani, är tillämpningsövningar.

Man kan skjuta Ak på banan hur mycket som helst, man kan öva hitan o ditan, men utan tillämpade övningar får man aldrig egentligen ut något av det.

Tillämpade övningar i form av: "Ni är här, situationen är som följer, er uppgift är ..., lös uppgiften" är enligt mig en av de absolut viktigaste sakerna vi kan pyssla med.

Förutsatt att den enskilde har grundlagd duglighet i det han övat (borde övat på skjutbanan, så håller jag med dig till 110%!

Tillämpade övningar och övningar över längre tid! Åtminstone 2 dygnsövningar per år, och gärna någon ytterligare som löper över 2-3 dygn. Det tror jag är enda sättet att utrota det återkommande problemet att alla, från chefer till enskilda soldater, anpassar allt ifrån taktik till utrustning efter att övningen bara håller på i max 8 timmar.

Vi kommer få allt fler kortstidsutbildade soldater. För att dessa ska bli något vi har nytta av måste vi erbjuda övningar av den här typen.

Rejäla övningar i realistiska miljöer mot erfaren och kunnig måltrupp.
Övningar med dubbel a-styrka, där två eller flera kompanier övar mot varandra.

det är bara att dra igång fantasin... men en bit upp i organisationen verkar det inte finnas så gott om den varan.
heiho
worthy.gif Ledarskapsutb.
Lt. Djärulf, brist på ovanstående är enligt min uppfattning grunden till att Hv står där vi står.
Det har varit ett alldeldes för uselt ledarskap i vår bat under de gångna 10-12 åren, för många wannabe's och ensamspelare.
Jag tror att vi med den rådande laguppställningen i stort är väl rustade att ta oss an framtiden. Batch har gett oss i uppdrag att ta fram ett förslag på ledarskapsutb inför 2004, vi jobbar på det (jag och batkvm)

"Må myndigheterna ta sin hand ifrån oss och give oss frid" horny.gif
Lt. Djävul
["Må myndigheterna ta sin hand ifrån oss och give oss frid"]

Ligger en hel del i detta alltså!!!
Fk Satan
KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ

är något som saknas inom Hv. Skicka ut inkallelse order var 5år om 2veckors KFÖ tillsammans med övriga delar inom FM, exempelvis vid slutövningarna inom försvaret. Där Hv kan få öva på sina huvuduppgifter försvar av objekt, ytövervakning samt beredda att genomföra fördröjningsstrid, förstärka MekSkytte förband som fått skadeutfall osv. det finns massor med många förslag på inslag som kan genomföras vid dessa KFÖ:n, efter KFÖ:n kan man se på vad det brister i den egna organisationen och under de kommande 5 åren försöka öva på detta, för att sedan genomgöra en ny KFÖ

en stor miss inom dagens Hv är alla dessa momentövningar, det går inte. bättre att ha utbildningsår med olika HUVUDteman, men där man även övar andra saker men med huvudvikt på ett visst ämne.

Sjukvård kan övas på många bra sätt, exempelvis inom gruppstrids ram, där man får ett skadeutfall. inom plutons ram, där en grupp får ett stort skade utfall, vad göra? denna typ av övningar går att bygga på rejält.
Särimner
QUOTE (Fk Satan @ Oct 12 2003, 20:14 )
KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ KFÖ

är något som saknas inom Hv. Skicka ut inkallelse order var 5år om 2veckors KFÖ tillsammans med övriga delar inom FM, exempelvis vid slutövningarna inom försvaret. Där Hv kan få öva på sina huvuduppgifter försvar av objekt, ytövervakning samt beredda att genomföra fördröjningsstrid, förstärka MekSkytte förband som fått skadeutfall osv. det finns massor med många förslag på inslag som kan genomföras vid dessa KFÖ:n, efter KFÖ:n kan man se på vad det brister i den egna organisationen och under de kommande 5 åren försöka öva på detta, för att sedan genomgöra en ny KFÖ

Jag håller med till fullo kring detta förslag! clap.gif ! Precis detta har jag funderat kring under en längre tid nu.

Att få agera under en längre period och under mer realistiska förhållanden skulle verkligen ÖVA förbandet på ett helt annat sätt än vad som sker i dagsläget. Det verkar vara prio ett att samkvämet fungerar och att maten ska räcka under våra övningar...

Soldater och befäl borde ju i rimlighetens namn få ut mer av en övning där grupperna tvingas agera enskilt, där ärtsoppan INTE kommer till utsatt tid och plats och där cheferna tilldelas uppgifter av typen "patrullera detta område under 36 timmar, rapportera var tredje timme eller om något händer."

Jag hoppas innerligt att vår nya (läs "Senaste") kompanichef har lite högre ambitioner än att komma uppåt inom organisationen och få ytterligare en stjärna att klistra fast på axlarna...

Hälsar Särimner som hoppas att den drypande ironin framgick där på slutet...
Hans Engström
Instämmer helt, problemet uppstår i min mening vid Kompanichefsnivå. De nya kravn/målbilden medger knappast att man kan agera korrekt efter 2 veckors utildning på HVSS. Samtidigt vägrar ju RO ta i HV med tång, alla fall de tidsmässigt mycket krävande chefspositionerna.

I praktiken innebär detta at man knappast kan garantera att ett kompani kan agera så fort och självständigt som skulle kunna önskas.

Jag klagar i detta inte på de kompanichefer jag känner, men konstaterar krasst fakta. Jag är utbildad till min tjänst men över mig brister det.

1 helg varannan månad, 1 vecka per år. Det är vad som krävs. Och 2 veckors GU till varje befattning. Finns nog knappast pengar tll det dock.
Fu Bodin
Nollorna är inte att glömma, de är de som drar ner organisationen.

Bohus-Dalgruppen har i veckan gett en order att samtliga plutonschefer skall sparka samtliga nollor. Tjooho det vettigaste de någonsin verkar ha gjort, men det var väll lite sent eller?! camo.gif B)
Sir Vival
QUOTE (heiho @ Oct 12 2003, 16:42 )
worthy.gif Ledarskapsutb.
Lt. Djärulf, brist på ovanstående är enligt min uppfattning grunden till att Hv står där vi står.
Det har varit ett alldeldes för uselt ledarskap i vår bat under de gångna 10-12 åren, för många wannabe's och ensamspelare.
Jag tror att vi med den rådande laguppställningen i stort är väl rustade att ta oss an framtiden. Batch har gett oss i uppdrag att ta fram ett förslag på ledarskapsutb inför 2004, vi jobbar på det (jag och batkvm)

"Må myndigheterna ta sin hand ifrån oss och give oss frid" horny.gif

Detta har jag skrikigt efter sedan, i princip, 1995.
Jag har en del erfarenhet att jämföra med, om inte annat, så med 800 timmar dokumenterad ledarskaputbildning från försvaret!

Det som till viss del gjort Flygvapenfrivilliga och FBU till attraktiva org, är bla kvalificerad befäls-/ledarskapsutbildning och jag tror det är vägen för Hv att gå oxå om vi ska kunna konkurera med andra "nöjen".

/Ulf
Sir Vival
QUOTE (Fk Satan @ Oct 12 2003, 21:14 )
en stor miss inom dagens Hv är alla dessa momentövningar, det går inte. bättre att ha utbildningsår med olika HUVUDteman, men där man även övar andra saker men med huvudvikt på ett visst ämne.

Så som vi kör i Malmö och det fungerar bra på "vårt" kompani; det uppskattas av den enskilde, då man klart märker en stegringsföljd och en befäst dugllighet - både på enheter och på sin egen förmåga.

edit: korr
Fk Satan
QUOTE (Sir Vival @ Oct 12 2003, 23:47 )
QUOTE (Fk Satan @ Oct 12 2003, 21:14 )

Så som vi kör i Malmö och det fungerar bra på "vårt" kompani; det uppskattas av den enskilde, då man klart märker en stegringsföljd och en befäst dugllighet - både på enheter och på sin egen förmåga.

edit: korr

Helt klart går det att genomföra moment utb. Men problemet är att det är få som är på besök på övningarna, och ännu färre som deltar i övningarna. då blir det svårt med en stegring på det hela, tyvärr :(

Personligen tror jag på att köra KFÖ med jämna intervaller, typ var 5:e år, och utifrån detta jobba med det som behövs förbättras inom kompaniet. För vid dagens 24h övningar osv ser man inte var bristerna finns. vid en längre övning på kanske 1 vecka skulle man mer troligt se brister i stridsplaner och kunskap.

en övningsprincip där följande områden roteras runt med 5års intervaller skulle jag föredraga

KFÖ

1, Civil samverkan
2, Sjukvård
3, Skyddsvakt
4, Grupp/plutonsstrid
5, Fördröjning/ytövervakning

KFÖ

sedan kör man om det hela igen, utökar de delar som verkar dåligt, minskar de delar som gick bra.

edit>
visst detta går att förändra på tusen olika sätt, men det jag vill få fram är att utbildningen skall inriktas mot en KFÖ, efter en KFÖ så utvärderar man och börjar om med utbildningen på de delar som funkar mindre bra.
Sir Vival
@ Fk Satan
Jag tror vi menar det samma!
Vi kör med en inriktning per "termin", uppbyggd med 3-4 8 timmarspass med en avslutande övning som ligger på minimum 48 timmar.

Önskvärt vore att kunna köra en längre övning en gång per år, men det är troligen inte möjligt, varken ekonomiskt för FM eller för den enskilde. Men även privata förhållanden spelar in för den enskilde - familj, jobb, mm. Man kan inte tvinga folk att ta semester för att delta i övningar.

Med det ersättningstak som FM infört, så förlorar, t ex, jag c:a 3000kr efter skatt på en vecka (övning utan övningsdygnstillägg eller utbildning).
Trots det så är jag iväg på kurs en eller ett par gånger per år...
SSN
en liten fråga kring ämnet ....hur ofta övar ni över 24 timmar? alltså generellt per år?
Fk Satan
Lite längre övningar är ett måste, men inte att ha de varje år. varje år kan man köra 1st 48h övning (fredagkväll till söndagkväll). och var 5:e år en KFÖ. som är lite längre (typ 2 veckor) och med den nya ersättningsmodellen så kan man sänka års pengen och spara ihop till en kfö bonus.

låt säga att man ska få 5000kr/år istället får man 2500kr/år. och var 5:e år efter genomförd kfö får man en KFÖ bonus på 2500*5 =12500kr + sjukgrundande ersättning.

känner som man kan sväva iväg långt kring detta ämne.

men jag tror att det är bättre att ha ett hemvärn med 25000st där alla mer än uppfyller kontrakten jmf med 100000st där 50% är nollor, 25% är med ngn h/år och 25% uppfyller tiden.
Pal_oldpc
QUOTE (Lt. Djävul @ Oct 11 2003, 23:52 )
Är det någon som har ideer om hur man kan göra hv´s verksamhet attraktivare.

Vi muckar med någon, då skulle jag gå med direkt. biggrin.gif

Några enkla raka uttalanden från statsledningen om att Åland bör vara svenskt territorium, och att norge har missförstått sin ställning om de tror att en stor del av sydpolen är deras.
Sir Vival
QUOTE (Fk Satan @ Oct 13 2003, 16:46 )
Lite längre övningar är ett måste, men inte att ha de varje år. varje år kan man köra 1st 48h övning (fredagkväll till söndagkväll). och var 5:e år en KFÖ. som är lite längre (typ 2 veckor) och med den nya ersättningsmodellen så kan man sänka års pengen och spara ihop till en kfö bonus.

låt säga att man ska få 5000kr/år istället får man 2500kr/år. och var 5:e år efter genomförd kfö får man en KFÖ bonus på 2500*5 =12500kr + sjukgrundande ersättning.

känner som man kan sväva iväg långt kring detta ämne.

men jag tror att det är bättre att ha ett hemvärn med 25000st där alla mer än uppfyller kontrakten jmf med 100000st där 50% är nollor, 25% är med ngn h/år och 25% uppfyller tiden.

Sant!
Gillade din bonusmodell.
Särimner
QUOTE (Fk Satan @ Oct 13 2003, 14:17 )
KFÖ

1, Civil samverkan
2, Sjukvård
3, Skyddsvakt
4, Grupp/plutonsstrid
5, Fördröjning/ytövervakning

KFÖ

sedan kör man om det hela igen, utökar de delar som verkar dåligt, minskar de delar som gick bra.

Mycket bra förslag! En kontinuitet som sträcker sig över femårsintervall där man var femte år samövar alla momenten är ju ett alldeles ypperligt förslag.

Jag hoppas att flera i befälsorganisationen tittar in här någon gång emellanåt och häpnar över initiativrikedomen och energin som finns bland förbandets soldater.

Ett annat tips kan vara som vi har gjort innevarande verksamhetsår: hela bataljonens program skickas till alla soldater.

Sedan är det bara att plocka bort och vräka bland alla övningar man vill åka på. Dock kvarstår problematiken med nollorna som utan anledning är borta om vi så skulle ge dem varsin Leopard att öva i... mad.gif
Fk Satan
QUOTE (Särimner @ Oct 13 2003, 22:06 )
Mycket bra förslag! En kontinuitet som sträcker sig över femårsintervall där man var femte år samövar alla momenten är ju ett alldeles ypperligt förslag.

Jag hoppas att flera i befälsorganisationen tittar in här någon gång emellanåt och häpnar över initiativrikedomen och energin som finns bland förbandets soldater.

Ett annat tips kan vara som vi har gjort innevarande verksamhetsår: hela bataljonens program skickas till alla soldater.

Sedan är det bara att plocka bort och vräka bland alla övningar man vill åka på. Dock kvarstår problematiken med nollorna som utan anledning är borta om vi så skulle ge dem varsin Leopard att öva i... mad.gif

Att arbeta mot mål är viktigt, och det ska inte vara mål som kommer uppifrån, utan mål som kommer nedifrån, först försöka ta reda på vad de enskilda soldaterna har för mål, vad grupperna har för mål, plutonerna osv...

men kontinuitet är mkt mkt viktigt. och det är något som saknas idag. jag vill införa en nivågruppering på övningarna där man kanske kör gruppstrid nivå1, nivå 2, nivå 3. osv. samma sak med PEK, Sjukvård, skyddsvakt osv. samt att man håller en ordning om vilken nivå de olika soldaterna är på. så att de kan sättas i rätt övningstät vid övningar. mkt administration blir det. men jag vill kunna lita på de som jag har med mig ut i fält, för det är de som skall rädda mitt liv.

Edit:
Jag är inte med i hemvärnet för att få kompisar, jag är med för att ev. i framtiden kunna hjälpa mina föräldrar, mina kommande barn att få en tryggare värld att leva i. Därför vågar jag vara relativt frispråkig, visst man blir inte alltid omtyckt, men det är smällar man får ta. Bättre att få nollor att avrusta, än att de orsakar mer kaos än vad det redan är vid en skarpsituation.
Gillade din bonusmodell.

Bonus är alltid bra, men det gäller att hitta rätt nivå på bonspengarna, för hög bonus leder till att man får folk som är mer intresserade av pengarna jmf med saken. och för låg peng ger inte någon drivkraft.

men en låg bonus mellan KFÖ:n och efter en KFÖ så betalas det ut en lika större summa ut, Bataljonchef och kompch skulle få ganska rejäla bonusar...

men man måste hitta ett system där man räknar in bonusen

exempelvis:

år1, bonus 2000kr
år2, bonus 0kr
år3, bonus 4000kr
år4, bonus 4000kr
år5, bonus 3000kr

detta ger att KFÖbonusen blir lika stor som summan av de tidigare bonusarna, ifall man deltar vid KFÖ:n i detta fall skulle KFÖ-bonusen bli 13000kr.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.