Någon som är kunnig på denna pjäs och ha lust att knåpa ihop en sida? Skulle vara väldigt intressant att läsa om
Skuggan
Oct 11 2003, 08:16
tja, jag har ju iofs instruktionsboken till Adam pjäsen liggandes i skåpet på logementet... väntar några veckor kan jag kanske ta med den
'Pjäsen' började att göra en sida om H77, vet inte om han är aktiv här längre bara...
Länk
Pjäsen
Oct 11 2003, 15:41
QUOTE (Mozza @ Oct 11 2003, 13:28 )
'Pjäsen' började att göra en sida om H77, vet inte om han är aktiv här längre bara...
LänkTjo på er alla artillerister.
Jo visst finns jag kvar på forumet och jag har en halvklar sida om Haub 77 ligger på burken hemma. Pga en långvarig arbetsanhopning har jag dock inte riktigt lyckats/orkat göra den riktigt klar. Jag skall göra ett sista tappert försök att få den klar inom kort. SoldF behöver lysas upp med lite artilleristisk information.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att få tag på bilder som går att använda (=egen tagna, ingen copyright), gärna bilder där 77B skjuter. Är det någon där ute som sitter på någon bra bild får ni gärna höra av er.
Jag återkommer på detta nät inom ca två veckor med besked om resultatet av mitt arbete och om jag lyckats slutföra det. Om inte, ser jag en möjlighet att någon utav er andra interesserade här ute i världen kan få tillgång till det som jag hittills producerat och sedan slutföra en H77 sida, men jag återkommer om det blir aktuellt.
//Pjäsen
SFC Zac
Oct 11 2003, 18:34
Edit: allt
Låter jättebra Pjäsen.
Jag har ett antal bilder på HB 77 som jag får använda.
Givetvis är alla andra bidrag välkomna.
/Henke
Bra! Mer IE till SoldF!
Finns det sidor om SSG120 eller ArtDemo (PzH2000 och AS Braveheart)?
Vakten_F4
Oct 18 2003, 16:15
QUOTE (VH @ Oct 13 2003, 16:25 )
Bra! Mer IE till SoldF!
Finns det sidor om SSG120 eller ArtDemo (PzH2000 och AS Braveheart)?
http://www.artreg.mil.se/article.php?id=234Info om och bilder på svenska pjäser samt Pzh 2000 och AS 90
pjäsmannen
Feb 9 2007, 10:32
QUOTE (Skuggan @ Oct 11 2003, 08:16 )

tja, jag har ju iofs instruktionsboken till Adam pjäsen liggandes i skåpet på logementet... väntar några veckor kan jag kanske ta med den

Jag har instruktionsboken till FHF liggande i mitt kassaskåp
Krigsmakten
Mar 26 2007, 15:04
QUOTE (pjäsmannen @ Feb 9 2007, 11:32 )

QUOTE (Skuggan @ Oct 11 2003, 08:16 )

Jag har instruktionsboken till FHF liggande i mitt kassaskåp
Jag har skjuttabellen.
Vem har pjäsen?
Stocken
Mar 26 2007, 17:38
Vad är "FHF" för något? "Fälthaubits Fransyskan"?
OT: Är inte
alla haubitsar just
fälthaubitsar...

/Stocken
quote]Jag har instruktionsboken till FHF liggande i mitt kassaskåp[/quote]
QUOTE (Stocken @ Mar 26 2007, 18:38 )

.....
alla haubitsar just
fälthaubitsar...

.....
Inte fästningshaubitser och positionshaubitser, för böfvelen karl!
Schmutte
Mar 26 2007, 18:28

alla haubitsar just
fälthaubitsar...

Tar jag fel, men finns det inte haubitsar på vissa fartyg? Då är de ju inte
fälthaubitsar
Stocken
Mar 26 2007, 18:35
Aha... så det finns sådana haubitsar också... det hade jag ingen aaaaaaning om. Jag som alltid tänkt att haubitsar är rörliga pjäser... *gör rättning mittåt*.
OT: Jag såg på någon hemsida bilder på en amerikansk C-130 Hercules med en 105 (155)? mm haubits ombord. Ruskigt värre, det...
/Stocken
quote]Inte fästningshaubitser och positionshaubitser, för böfvelen karl![/quote]
@Stocken
I princip har du givetvis rätt, i dagsläget finns nog inga andra typer än fälthaubitser. Det var bara jag som försökte messerschmitta mig.
Men idag är det väl frågan om inte moderna haubitser egentligen är kanoner, gränsen har verkligen förskjutits under senare tid.
Skuggan
Mar 26 2007, 18:55
QUOTE (uoff @ Mar 26 2007, 19:53 )

@Stocken
I princip har du givetvis rätt, i dagsläget finns nog inga andra typer än fälthaubitser. Det var bara jag som försökte messerschmitta mig.
Men idag är det väl frågan om inte moderna haubitser egentligen är kanoner, gränsen har verkligen förskjutits under senare tid.
moderna haubitsar är kanonhaubitsar ja...
best of both worlds mao ;)
Stocken
Mar 26 2007, 19:17
När jag gjorde lumpen på ett haubits 77-kompani var det någon som sade att "egentligen är en haubits en kanon med extra långt eldrör".
Men nog är väl skillnaderna fler än så? Eldhastighet/granatmagasin på själva pjäsen. Kaliber(?). Och så den skillnaden förstås att det finns haubitsar som kan gruppera/omgruppera "för egen maskin" medan regelrätta kanoner behöver handkraft eller dragfordon.
OT-fråga till uoff: vad menas med att "messerschmitta? Slut kom.
/Stocken
The Swede
Mar 26 2007, 19:25
Skillnaden på kanon och haubits har inget att göra med eventuella magasin eller förmåga till automateld.
Det har heller inget att göra med om den är fordonsmonterad eller anspänd.
Skillanden är att en haubits skjuter med övergrader, alltså en mycket högre elevation än en kanon.
"Messerschmitter" är ett skämtsamt ord för besservisser, alltså nån som ska mästra andra med sina kunskaper.
The Swede
Stocken
Mar 26 2007, 20:21
Tack så mycket The Swede!
/Stocken
Skuggan
Mar 26 2007, 20:22
helt rätt.... en "äkta" haubits skjuter med elevation som överstiger 45 grader.
en Kanon skjuter med elevation som understiger 45 grader.
dagens artilleripjäser kan oftast göra båda, altså är de kanonhaubitsar.
men kallas i vardagligt tal bara för haubitsar då några "riktiga" haubitsar knappt existerar idag...
kanoner finns det dock en hel del.
Granatkastare liknar Haubitsar då de också skjuter övergrader, dock med en mycket kortare räckvidd..
vart exakt gränsen mellan haubits och granatkastare går vet jag inte exakt, men det finns haubitsar med kaliber understigande 12cm och det finns granatkastare med kaliber överstigande 12cm så kalibern är inte avgörande.
Stocken
Mar 26 2007, 20:29
OT: Räknas eldgivning med grk som indirekt eld? Direkt eld med grk verkar inte helt hälsosamt för "våra egna"...

OT2: Är grk klassat som understödsvapen? Till skillnad från grk-skyttar så ser ju skyttar på grg/psk/ksp målet.
The Swede
Mar 26 2007, 21:16
All eld som avges från pjäser där man inte ser målet är indirekt eld.
Grk är en form av understödsvapen, ja.
Schmutte
Mar 26 2007, 21:27

Vad är "FHF" för något? "Fälthaubits Fransyskan"?
Har du fått svar på frågan?
QUOTE (Stocken @ Mar 26 2007, 21:29 )

OT: Räknas eldgivning med grk som indirekt eld?
OT2: Är grk klassat som understödsvapen? Till skillnad från grk-skyttar så ser ju skyttar på grg/psk/ksp målet.
Du svarade på din egna fråga.. Eftersom grk skjuts på ett längre avstånd än grg så ser de oftast inte målet, vilket innebär: indirekt eld..
Anser du att artillerield som understöd? Isåfall är grk-eld också understödsvapen..
Dessutom beror det på.. Understödjer du trupp på avstånd så är det ju understödjande vapen, men gör du som serberna och bara skjuter, antingen bara för att det är kul, för att det är FN-soldater, eller av någon annan andledning som står i koranen motsv., så understödjer du ju inte några trupper motsv. så är det ju helt plötsligt inte ett understödsvapen.. Så svaret är både och..
// Schmutte
Skuggan
Mar 27 2007, 17:29
FHF är förkortning för FältHaubits F (känd som Fransyskan då den hade franskt ursprung)
E-Sign Andersson
Apr 12 2007, 15:54
QUOTE (Stocken @ Mar 26 2007, 21:29 )

Det är eldledningen som "siktar" eller leder i alla fall in elden
Förutom att en haubits har stora eleveringsvinklar, så definieras skillnaden mellan kanon och haubits med kalibern i förhållande till eldrörslängden. Om eldröret var upp till 15 kalibrar långt är det en haubits, längre än 20 - en kanon. De flesta haaubitsar ligger i dag på mellan 15 o 20 och kan därför kallas haubitskanon.
edit: Man skjuter inte övergrader som regel med haubits. Max elevation med 77B är ca 47 grader Övergrader är elevation över 45 gr
Skuggan
Apr 15 2007, 11:28
QUOTE (Nhaub @ Apr 15 2007, 11:05 )

Förutom att en haubits har stora eleveringsvinklar, så definieras skillnaden mellan kanon och haubits med kalibern i förhållande till eldrörslängden. Om eldröret var upp till 15 kalibrar långt är det en haubits, längre än 20 - en kanon. De flesta haaubitsar ligger i dag på mellan 15 o 20 och kan därför kallas haubitskanon.
edit: Man skjuter inte övergrader som regel med haubits. Max elevation med 77B är ca 47 grader Övergrader är elevation över 45 gr
du måste mena att 77A har 47 graders max elevation...
77B har nämligen ca 80 graders max elevation....
77B kan rikta eldröret nästan rakt upp...
men håller med, man gör det inte i normalfallet... men det går om man måste skjuta över ett högt berg tex (eller en hög byggnad, alt står grupperad i en liten glänta)
men normalt eftersträvar man att inte behöva skjuta övergrader.
The Swede
Apr 15 2007, 11:45
Jag tar tillbaka och ber om ursäkt.
Följande står att läsa i Vapenlära för armén 1986:
Pjäser är eldrörsvapen med 20 mm eller större kaliber. Det är en gemensam benämning för granatkastare, kanoner och haubitser.
Haubitser är pjäser som normalt använder undergrader. De kan därför bekämpa mål med flackeld. Haubitser är utrustade med ett stort antal laddningar med olika utgångshastigheter. Normalt är antalet laddningar 6-9 stycken. De kan därför bekämpa mål med kasteld inom hela räckviddsområdet utom på de allra kortaste skutavstånden. De har normalt lägre maximal utgångshastighet och kortare eldrör än kanoner med samma kaliber.
Kanoner är pjäser som har stor utgångshastighet och långa eldrör. De är konstruerade för flackeld. Luftvärnskanoner och stridsvagnskanoner har endast en laddning.
Artillerikanoner har 1-3 laddningar och en begränsad förmåga att avge kasteld
Kasteld= Nedslagsvinklar större än 20-25 grader
Flackeld= Nedslagsvinklar mindre än 20-25 grader
The Swede
Schmutte
Apr 15 2007, 11:51
QUOTE (Skuggan @ Mar 26 2007, 21:22 )

helt rätt.... en "äkta" haubits skjuter med elevation som överstiger 45 grader.
en Kanon skjuter med elevation som understiger 45 grader.
dagens artilleripjäser kan oftast göra båda, altså är de kanonhaubitsar.
vart exakt gränsen mellan haubits och granatkastare går vet jag inte exakt, men det finns haubitsar med kaliber understigande 12cm och det finns granatkastare med kaliber överstigande 12cm så kalibern är inte avgörande.
QUOTE (Nhaub @ Apr 15 2007, 11:05 )

Hur är det nu då? Är skillnaden kalibern eller är det elevationen på eldröret, eller är det båda?
Ett enkelt svar önskas!
Skuggan
Apr 15 2007, 13:07
både och egentligen....
skall försöka förklara lite närmare.
och som sagt, de flesta moderna pjäser är inte antingen eller, de är både och...
dvs de ligger i gränslandet mellan haubits och kanon.
men detdär med 15 kalibrar = haubits är inte relevant idag...
FH77A har ett eldrör som är 39 kalibrar långt, och FH77B har ett som är 42 har jag för mig...
Archer (dumper pjäsen) har ett som är 52 kalibrar
i stort sett alla moderna pjäser ligger på minst 39 kalibrar (borde därför kallas kanoner) MEN! de kan nåt som inte kanoner kan, och det är skjuta övergrader (iaf till viss del) så därför är de kanon-haubitsar (kallas haubitsar i dagligt tal)
det där med under 15 och över 20 kalibrar får vi nog säga är första världskrigs mått och inte relevant idag då inga pjäser har så korta eldrör helt enkelt.
pjäsens kaliber (ex 155mm) har ingen betydels för om det är kanon eller ej, så länge det är över 20mm.
kort sagt gäller idag altså ungefär följande:
Kanoner = flackbanepjäser med långa eldrör
Haubitsar = kanon-haubitsar, kast och flackbanepjäser med något kortare eldrör än kanoner
granatkastare = skjuter bara kastbana, oftast med ganska kort räckvidd
talar man om kanoner idag är de oftast monterade på ett fordon med direktriktad eld som huvuduppgift, tex stridsvagnar och stridsfordon, alt pansarvärnspjäser (blir allt ovanligare)
Pjäsen
Apr 15 2007, 19:08
QUOTE (Skuggan @ Apr 15 2007, 14:07 )

FH77A har ett eldrör som är 39 kalibrar långt, och FH77B har ett som är 42 har jag för mig...
FH77A har 38 kalibers eldrörslängd
FH77B04 har 39 kalibers eldrörslängd
http://www.soldf.com/fh77.html //Pjäsen
Skuggan
Apr 15 2007, 21:45
QUOTE (Pjäsen @ Apr 15 2007, 20:08 )

QUOTE (Skuggan @ Apr 15 2007, 14:07 )

FH77A har 38 kalibers eldrörslängd
FH77B04 har 39 kalibers eldrörslängd
<a href="http://www.soldf.com/fh77.html" target="_blank">http://www.soldf.com/fh77.html </a>
//Pjäsen
tack, erkänner att jag var osäker på iaf 77B men inte heller 100 på 77A (var nära dock)
Tack för att ni korrigerar ett dåligt minne på undertecknad. Det var ett tag sen och litteraturen ligger fn undanstuvad på vinden
SG OLSSON
Apr 19 2007, 23:00
Ett skäl till att använda höga elevationer är att man vill skjuta MRSI(Multiple Round, Simultanious Impact)
Dvs man skickar iväg ett antal granater längs olika banor med varierande laddningar. Effekten blir att samtliga granater anländer i målområdet samtidigt. Detta blir då en effektförstärkare där ett fåtal pjäser kan få väldigt mycket samtidig eld i målet.
Man brukar utgå från att man har good till mycket good effekt i mål i 2-3 sekunder. Sen börjar FI flytta på sig, ta betäckning och dylikt
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.