Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bästa Fältwhiskyn
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Fk Satan
så vilken whisky är den bästa Fältwhiskyn, alltså vilken whisky skulle ni helst ta med er i fält ifall ni bara fick ta med er en whisky.

vi hoppar över moralsnacket med hur fel det är att ta med denna gudadryck i fält, för vi alla vet hur dumt och fel det är med alkohol och militär aktivitet.
Maddman
Ähum ....... Du bommade Bushmills Single malt ! bong.gif

Nä, Macallan funkar med ! :P

pansar2.png FN1.gif HV.gif
Dies irae
till fält räcker Grant´s. Skall inte vara för dyrt ute i busken
Gotcha
Gotcha rekommenderar Balvenie 21 "för invärtes bruk".
Macallan 18 (1984) blir *god* tvåa.

OT: är det inte helt fantastiskt hur Systembolaget prishöjde Macallan 12 från 719kr till 823kr i ett enda snäpp..!! Gudskelov att man åker utomlands, till trappistens förlovade land, ibland...

Edit: "Fältbruk" stod det ju faktiskt (nästan). För den vanlige barbariske pissväringen som inte begriper bättre ändå, duger Doctor's Special. Lord Calvert kan Fi få erövra bäst han vill..
imint
För fältbruk kan annars Ilach eller Macleod vara trevlig inte för dyra men fortfarande med godkänd smak. Bowmore har man alltid med sig på dykresor.
Sg Joker
Black Ribbon är en trevlig malt-dryck.. Även en Famous Grouse 12yo är fin.
Mårten
Macallan fick det bli. Jag tänkte nästan rösta på Lord Calvert, då denna luktmässigt påminner om Sprit 35, dock lite svag för att fullt ut tjäna som ett gott substitut.
Smocken
Någon har röstat på Calvert.... blink.gif Herregud...........
SISU
Tullamore Dew är den ultimata fält whiskyn den värmer kroppen fint.
Helst för täras en kall blåsig regnig dag i Mästocka. camo.gif
Gotcha
QUOTE (Smocken @ Oct 9 2003, 15:36 )
Någon har röstat på Calvert.... blink.gif  Herregud...........

Måste vara ironi, sinnesförvirring eller tryckfelsnisse. I annat fall borde ip-adressen hängas ut och bannas från hela världen..!! sad.gif
Lt. Payne
Vänta ett tag... Gällde det inte fältwhisky?? ohmy.gif
Listan omfattar ju bara motorrengöringsmedel!

Var inte syfte att använda det i medicinskt syfte?
Min livräddare är Jack Daniels! salute.gif
Gotcha
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 9 2003, 15:58 )

Min livräddare är Jack Daniels!  salute.gif

Vad har Jack Daniel's med whisky att göra..? :P

*hytter med pekfingret* JD är ju en bourbon.. (inte så illa pinkad heller, måste jag säga)
"Bourbon" är även känt som "whiskey".
"Whiskey" är även en maltdryck som tillverkas på Irland.

Maltdrycker är en hel vetenskapför sig, man kan läsa kort om på susning.nu.
Fbj972
QUOTE (Gotcha @ Oct 9 2003, 15:50 )
QUOTE (Smocken @ Oct 9 2003, 15:36 )
Någon har röstat på Calvert.... blink.gif  Herregud...........

Måste vara ironi, sinnesförvirring eller tryckfelsnisse. I annat fall borde ip-adressen hängas ut och bannas från hela världen..!! sad.gif

Ha ha... Usch, ja... Trots att jag inte har något hår på skallen, känns det som att det står rätt ut... Rysningar... gasmask.gif
Fk Satan
finns det ngn skönare whisky att få än en Lord Calvert efter en riktigt lång strapatsövning? wub.gif fun_icon_nana.gif

oj nu blir man utkastad ur detta forum, kölhalad på en en ubåt, fastbunden på frontpansaret... mad.gif

Nej det var inte jag som valde den, jag valde en annan rökigare riktig whisky!
jake the snake
Laphroaig tio gånger av tio. Den är helt enkelt godast i världen. Helst Cask Strenght, så räcker den längre.
Ful
Som livhusar så får man ju rösta på lord calvert
Gotcha
QUOTE (Fk Satan @ Oct 9 2003, 16:37 )
finns det ngn skönare whisky att få än en Lord Calvert efter en riktigt lång strapatsövning?  wub.gif

Det ska till en riktigt, RIKTIGT hängiven Jgrk'are för att tycka något sådant..! smile.gif
5526 Viktor Ludvig
Jag håller med SISU Tullamore Dew, men den är nästan lite för god & lättdrucken Risk att det blir ==> fun_icon_nana.gif

Personliga favoriten är Glendronach 15 yo Single Malt... lagrad på Sherryfat.. wub.gif

/5526
Fk Fjellman
Johnny walker black label i fickplunta (matt svart plunta så klart smile.gif )...

//Sgt Fjellman
panzerkampfwagen
För oss glada snusmissbrukare rekommenderar jag "General"... Ja, den finns i whiskyform. Nej, det är ingen tobak i.
Hans Engström
Laphroaig såldes ju faktiskt som medecin under förbudstiden i USA (lyllo den som fick e recept) pga sin höga jod halt :P
Det får bli den i det här fallet.

ananrs kan Caol Ila rekommenderas, för att inte tala om Ardbeg wub.gif
SFC Zac
QUOTE (Gotcha @ Oct 9 2003, 16:04 )
*hytter med pekfingret* JD är ju en bourbon.. (inte så illa pinkad heller, måste jag säga)

Är det egentligen en Bourbon? Det är ju faktiskt en "soure mech Tennesee" (ursäkta att det gick att få in så många felstavningar).

Den görs iofs på majs men i en vanlig bourbon används inte sur/jäst mäsk.

Vad det gäller fältwhiskey så funkar vad som helst. Bara det bjuds och helst ur den fickriktigtutformade plastflaskan (den lite svagt böjda).
Malaj
Jag hoppas den här tråden är ett skämt. dry.gif

Sprit hör väl för tusan inte hemma i fält. angry.gif
Rangern.gif
APC-mannen
Laphroaig
Dunder
QUOTE (Malaj @ Oct 9 2003, 19:29 )
Jag hoppas den här tråden är ett skämt. dry.gif

Sprit hör väl för tusan inte hemma i fält. angry.gif
Rangern.gif

Inte? se bara på ryssarna i stalingrad, där krökades det rejälst ska jag säga.. hehe ;)
Uttern
I fält? Vilken Whiskey som helst. Den skall uppfylla dessa krav:

1. du ska ha den med dig
2. den skall vara i plastflaska.

Finwhiskeyn tar man när man kommer hem.

Uttern
ERI
Finns det någon annan whisky än BOWMORE (helst 15-årig) ???

Laphroaig går också ner utan några som helst problem!

/ERI
Fk.Mandrake
En Tullamore Dew lättar upp mitt hjärta. Den är lagom som fältwhiskey.
Eller varför inte lite rom? Eller en Congac? Faan vad törstig jag blev nu...och jag som ska jobba hela helgen!!!!!!!! angry.gif dry.gif
106
QUOTE (Fk.Mandrake @ Oct 9 2003, 21:46 )
Eller varför inte lite rom? Eller en Congac?

Ellar varför inte lite punch till ärtsoppan?
heiho
Dalwhinnie gillar jag bäst av de jag testat.
Ardbeg lär vara en toppenwhisky men jag har inte blivit bjuden på den ännu, 445:- flaskan.

Här har ni några länkar att kolla in på och några visdomsord om denna gyllene dryck.
www.mackmyra.com
www.whiskycenter.se

Några visdomsord om whisky
Kring vin finns en anda av missunsamhet, oenighet och snobberi, medan whiskyn främjar kamratskap och älskvärdhet.

En whisky är ok
två är för mycket
tre är för lite.
Gammalt ordspråk
från Högländerna
xteam
Laphroaig så klart, rökigt och gott!!!

pansar2.png xteam
Rissanen
Jag röstar på Johnnie, Jameson alltså! clap.gif
Hotel Charlie One
all of the above biggrin.gif
Jonas
Aldrig sprit i fält. Ni låter som gamla hemvärnsmän nu ska vi ut på KFÖ och supa.

Under civila förhållanden gäller Highland Park finaste allround malten
FBS
Hoj

Blir man avstängd om man säger att Whiskey är det vidrigaste man kan dricka biggrin.gif
Hatar skiten

//FBS
(gömmer sig i skogen ph34r.gif)
Gotcha
QUOTE (FBS @ Oct 10 2003, 10:00 )
Blir man avstängd om man säger att Whiskey är det vidrigaste man kan dricka  biggrin.gif
Hatar skiten

Nejdå, du hatar inte skiten - du har bara inte träffat rätt whisky/whiskey som passar DIN smak.

Det finns tio- el. hundratusentals olika sorter och smaker...det finns säkert någon som även passar dig..!

// Gotcha, som avskydde whisky tills han fick smaska på en Springbank 21 och blev tokfast! Innan hade det bara varit lite Red Label och Jameson, på sin höjd...
Delta Golf
EN whisky som jag gillar är URQUYHARTIEHEN (krångligt namn, jag vet) med smak av något så udda som knäck, melass och gamla uppslagsverk.Lagrad 18år i antika ekfat i slottskällaren.Men smakar det så kostar det...har för mig att den gick på $13/Cl i NYC. Något som Gotcha kanske känner till?
Gotcha
QUOTE (Delta Golf @ Oct 10 2003, 10:31 )
EN whisky som jag gillar är URQUYHARTIEHEN (krångligt namn, jag vet) med smak av något så udda som knäck, melass och gamla uppslagsverk.Lagrad 18år i antika ekfat i slottskällaren.Men smakar det så kostar det...har för mig att den gick på $13/Cl i NYC. Något som Gotcha kanske känner till?

Ja, melass och "gamla uppslagsverk" är ju verkligen, verkligen goth..

Då vet jag TVÅ saker du kommer gilla: den ena hittas på Korsö, det andra i min källare.. B)

$13/cl är inte SÅ farligt, på Ölfestivalen var det snarare strax över medianpris. En polare där hivade i sig 3cl av nån überspeziel virre (med många konsonanter och få vokaler, typiskt skottar..) ā 400kr/cl.

Å andra sidan är han ju dalmas, i det tillståndet skulle han nog inte kunna skilja på innehållet i b-gropen och en mazarin.. Malajn.gif
Delta Golf
QUOTE (Gotcha @ Oct 10 2003, 09:39 )
Korsö, det andra i min källare..  B)

"komsi komsi så ska du få följa med Farbror Pannben ner till källaren och smaka på något gott" biggrin.gif horny.gif tveka.gif
Menige Ryan
Nja... Jag tar nog med någon som inte är så "fin" ut i skogen.
Men varför inte Jonnie Walker??
SBP
Man ska väl inte gå ner sig "bara" för att man är i fält... Bowmore såklart!!
Fu Bodin
Glenfiddish är jävligt schyst, men Laphroaigen kommen nog ändå på första plats.
Fu Frippe
Laphroaig är ju favoriten, men den godaste jag har smuttat på i fält är faktiskt den som fanns i SISUs fickplunta under överlevnadsövningen! biggrin.gif (Tack ska du ha SISU, tyvärr jobbar jag i helgen så jag kan inte vara med på övningen! Och hur i h-e fick du tillstånd att yngla av dig igen??? blink.gif ;) NINJAS forever!! ph34r.gif )

I övrigt så gäller självklart ingen vapenhantering i samband med alkohol!!! angry.gif

HV.gif
bushman
QUOTE (Gotcha @ Oct 9 2003, 16:04 )
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 9 2003, 15:58 )

Min livräddare är Jack Daniels!  salute.gif

Vad har Jack Daniel's med whisky att göra..? :P

Maltdrycker är en hel vetenskapför sig, man kan läsa kort om på susning.nu.

hmm JD, även känd som rock n´roll-bensin är inte ens en bourbon.
det är en sour mash, alltså en sur mäsk.
man avänder den gamla sura(läs ruttna) mäsken från en tidigare brännig och sedan kör man om den en gång till. *fanns ju ingen spyende smiley*
sedan är det någon prosess, där man häller äckelsörjan genom bränd lönnved, men eftersom vätskan inte går att dricka så bryr jag mig inte.

en whisky som däremot borde vart med på listan är talisker.
när man mältar kornet eldar man med tång istället för torv, vilket ger en underbar smak av atlanten på västra sidan skottland.

dock skall en varning utfärdas:
se till att stänga av brandvarnaren innan du öppnar en flaska talisker, vi snackar rökighet här.

och någon bör straffa mig, då jag och en kamrat har ritualmördat en 21 årig bowmore.
en helflaska på 20 min, på min chefs 50 års kalas, han bjöd ju.......... :P
soldat isak
Jag dricker inte sprit i tjänsten dry.gif ,men efteråt när jag kommit hem och behöver koppla av så tar jag helst en Glen Ord. Men det går även bra med Glenfiddich eller Johnnie Walker black label. :P
Smocken
Det är många som gråter över sprit i fält, jag håller med på ett sätt, men om det vore krig eller överjävliga sitiationer är ju spriten ett sätt att slappna av. Med tanke på att supen gör en modig och är ganska inrotad i soldatens fältliv. Tex första och andra värlkriget så ransonerades det ut rom etc etc. Och självklart i den gamla svenska storarmén. Skulle jag mobilisera nu skulle jag illa kvickt ta med mig dom helrör jag har hemma. För man behöver ju inte supa sig redlös utan bara se till att man får den extra skjussen i modet.
Fu Carlsson
Hmm.. tja det får nog bli en Tullamore Dew i all enkelhet för den är väldigt trevlig.

Drömmen vore förövrigt att få smaka (eller bara lukta för den delen..) på en Glenfiddich 1937 någon gång... wub.gif biggrin.gif
SBP
QUOTE (bushman @ Oct 10 2003, 20:57 )
och någon bör straffa mig, då jag och en kamrat har ritualmördat en 21 årig bowmore.
en helflaska på 20 min, på min chefs 50 års kalas, han bjöd ju.......... :P

Straffa??? Lyckost!! worthy.gif
valiant
Var fanns Statesman En härlig drängwhisky som man bjuder sina fiender på.
Laphroag = Tugga på tross
Nä Tullamore Dew får det bli, rund och fin med god värmefaktor.

-valiant-
bushman
annars kan man som vid arabiska bröllop, dricka fin singel malt till maten.
har serverat vid ett par och jag förundras fortfarande över denna sed.
vet om det är någon teknisk fint med koranen som gör att whisky inte räknas till alkohol, men det går åt litervis av dyr whisky vid dessa bröllop.

vad gäller irlänsk whiskey, så må irlänska munkar vara de första att framställa denna gudadryck, men sedan började de destilera tre gånger, och försöka jaga bort röksmaken.
men det finns ett sätt jag kan tänka mig att dricka jameson på, med kaffe, farinsocker och grädde.

jag kommer för alltid vara den skotska västkusten trogen, och om det är möjligt få min aska sprid på islay's torvmossar, när jag dör.

@valiant:
statesman måste vara ett brott mot genevekonventionen.
den smakar nästan lika illa som den eyptiska jonnie wocker, nä jag stavade inte fel.
den heter så och smakar som den borde ha hetat "jonny wanker"

fast det finns värre, sang tip någon??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.