Help - Search - Members - Calendar
Full Version: På överlevnaden
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Fu Bodin
Satt och mindes hur komig man var på överlevnaden och all matnoja man fick.

Själv så hade jag en deal med två soldater i min grupp att en (på urskônska) "sillamacka me öl" var det första vi skulle käka när vi kom ut.

Någon "sillamacka me öl" blev det dock inte eftersom kompaniförbud rådde när vi kom hem.
Hämtpizzan smakade dock gott, men inte samma som "sillamacka me öl".

Lite delad kurriosa så här i det civila mörkret, vad längtade ni efter i matväg på överlevnaden?
Mats
Under baskerprovet var det en Bobby Orr burgare på O'Learys som hägrade bortom nästa vägkrök hela vägen...

Blev en sån lördagen efter också...
Mårten
Pizzan hägrade... Givetvis tryckte man i sig en familjepizza med bacon, salami och lök efter ett gäng dagar på fastande mage. Det resulterade i att man relativt omgående fick skända toaletten efter noter. Malajn.gif
Fk Satan
under vinter överlevnaden så längtade jag efter en rejäl oxfilé med massa god potatis och sås... samt ett riktigt gott vin och en underbar kvinna. wub.gif

under sommar överlevnaden var inte matsuget lika stort, för vi hadde tur med fisket, samt att vi hittade väldigt mkt rötter som gick att äta. Så gruppen jag var i då var knappt hungrig under sommar överlevnaden fun_icon_nana.gif
Fu Kjellberg

Kjellberg under överlevnad GU.
Inte var det detta man drömde om.

Under en vecka hade man noja efter det mesta.
Potatisgratäng med oxfile kommer jag ihåg stod högt på listan
Eller nybakt bröd med ägg och kaviar.

Men visst var det ok med en kanin på 5 man. :P
Gotcha
Gotcha drömde som bäst om pitaburgarna från "Filips gatukök" i Fisksätra (ca 15km Ö STOCKHOLM) med "allting på". Kladdigare, slafsigare och GODARE mat får man leta efter!!

(Det var f.ö. han som införde "pitaburgaren" till gamla svedala)
Groaghach
Det klassiska som vi fantiserade om var Pizza med ett tjockt, TJOCKT lager med ost på.

Men ngt som jag personligen gillade (en gång i alla fall) var "Skogaholms Semla". Man bakar en limpa eller köper en "Skogaholmslimpa". Kapar av toppen, gröper ur innan mätet. Blandar innanmätet med mandelmassa och lägger tillbaka det i limpan. Lägger på lite grädde, på med locket. Skikta florsocker på hela skapelsen och du är färdig att vräka i dig.
Kort och gott du gör en gigantisk semla av en limpa.
jed
Potatisgratäng
Oxfile
Bearniesesås (kolla inte stavningen =)

Hamburgare (och jag menar en riktig hamburgare, inte den hädelse som finns på McDonalds)

Familjepizza på American Takeaway (TJOCKA pizzor med en massa gott på)

Men sittande i en liten grop, lååååååångt ute i Älvdalen, i 30 minus (vi hade under 40 grader första natten, det var lite kyligt...*årets underdrift*), så smakade en hårdbrödmacka och två skivor bacon gudomligt horny.gif
Vargas
Att koka en hel burk med Bullens Pilsnerkorv och förtära med bröd, rostad lök, räkmaja och alla andra tillbehör. Givetvis skulle det sköljas ner med en platta Carlsberg.
Smocken
Detta är sant: Av all mat som det finns och tro mig jag älskar mat så var jag så jäkla sugen på en källarfranska med två ost och en ringla rödpaprika. Jag kunde inte släppa denna fantasi. Åhh jäklar va många jag åt väl hemkommen
Tjalle
Några tips för en som inte gjort lumpen än? T.ex. hur fäller man en kanin med bara lösplugg i ak'n (om man har en på överlevnads veckan dvs)?

EDIT: Drucken och fläskiga fingrar.
Raptor
Hmm, en tuffing.

På baskerprovet var jag så jävla trött och slutkörd att jag bara stuffade mig med den mat vi kom över. Jag åt kall "dödmans finger" utan några problem. Tror att en hamburgare från Munka Ljungbys gatukök hägrade. På sin tid var det stället det bästa.

Men kasslern, potatissalladen och läsken som vi bjöds på när provet var över var inte heller fel.
pansar2.png
Tjalle
QUOTE (Raptor @ Oct 10 2003, 00:15 )
Hmm, en tuffing.

På baskerprovet var jag så jävla trött och slutkörd att jag bara stuffade mig med den mat vi kom över. Jag åt kall "dödmans finger" utan några problem.

"Dödmans finger" som i tången som lever i saltvatten å ser jävligt oaptitlig ut? Den som man inte skulle drömma om att stoppa i sig om man inte var jävligt hungrig eller extremt packad?
Raptor
QUOTE (Tjalle @ Oct 10 2003, 00:23 )
"Dödmans finger" som i tången som lever i saltvatten å ser jävligt oaptitlig ut? Den som man inte skulle drömma om att stoppa i sig om man inte var jävligt hungrig eller extremt packad?

Dödmans finger är en guldburk som formellt innehåller vita bönor i tomatsås med coctail korvar. Äter man den kall så påminner coctailkorvarna, enligt legenden, om döda mäns fingrar...

Tycker inte den är så farlig... men den gör sig bäst varm. Om man nu över huvudtaget ska äta den.
Tjalle
OK smile.gif. "Dödmans finger" eller "död mans hand" som den brukar kallas av de flesta är en tång-sort som ser ut som en hand som har varit under vatten ett tag...det ser tom ut som om den har ådror...ser JÄVLIGT oaptitligt ut.
Smocken
QUOTE (Raptor @ Oct 10 2003, 00:15 )
Men kasslern, potatissalladen och läsken som vi bjöds på när provet var över var inte heller fel.
pansar2.png

Den rätten får nog alla efteråt..... Klassiker
106
QUOTE (Tjalle @ Oct 10 2003, 00:42 )
OK smile.gif. "Dödmans finger" eller "död mans hand" som den brukar kallas av de flesta är en tång-sort som ser ut som en hand som har varit under vatten ett tag...det ser tom ut som om den har ådror...ser JÄVLIGT oaptitligt ut.

Hmm, jag har en gång i tiden fått lära mig att det är ett nässeldjur, men det kanske är en växt nuförtiden. :P
Tjalle
Hmm, jag har en gång i tiden fått lära mig att det är ett nässeldjur, men det kanske är en växt nuförtiden. 

HELT RÄTT! Jag testade er bara för att se om det fanns någon här som var bra på marin-biologi! Grattis! Självklart visste jag hela tiden att det var ett nässeldjur men grattis ändå! :P

För övrigt räknas "Död mans hand" till mjukkoraller, som i sin tur ingår i gruppen nässeldjur...

Vaddå google? Är inte det nån slags flygglasögon? En sökmotor? Aldrig hört talas om!
Sir Vival
QUOTE (Tjalle @ Oct 10 2003, 00:07 )
Några tips för en som inte gjort lumpen än? T.ex. hur fäller man en kanin med bara lösplugg i ak'n (om man har en på överlevnads veckan dvs)?

För det första så är det mot FM bestämmelser och för det andra så är det ett jaktbrott.

Jaktbrott är även all form av fällfångst utan jägarexamen och tillstånd från Naturvårdsverket eller under uppsikt av person som uppfyller nämnda kriterier.

Principen "nöd häver lag" är inte heller tillämpbar under en överlevnads-, strapats- eller prestationsövning för att skaffa extra käk.

Med andra ord: Det är inte upp till den enskildes gottfinnande att under en övning ge sig åstad och fälla vilt eller fågel.

Vidare att beakta är eventuella krav på fisketillstånd/-avgift innan man på eget bevåg sysselsätter sig med fiske.

Det är alltid övningsledaren som får skit för något som en deltagare gjort fel och som bekant rinner skit nedåt!
Jonte
Dessutom, man får den mat man behöver, även om det är lite knapphändigt. De försöker trots allt utbilda dig, inte testa om du är den sorten som lägger sig ner självdör i skogen.

On topic: Pizza på Benidorm var jag sugen på under hela övningen. Jävlar vad det snackades mat under fotmarcherna.
FBS
Gick i marsch i december så Julbordet hägrade rätt friskt..

mmmm grov macka med skinka o senap...... *drömmer sig bort* wub.gif

//FBS X|
Fu Kjellberg
QUOTE (Sir Vival @ Oct 10 2003, 08:45 )
QUOTE (Tjalle @ Oct 10 2003, 00:07 )

För det första så är det mot FM bestämmelser och för det andra så är det ett jaktbrott.

Jaktbrott är även all form av fällfångst utan jägarexamen och tillstånd från Naturvårdsverket eller under uppsikt av person som uppfyller nämnda kriterier.

Principen "nöd häver lag" är inte heller tillämpbar under en överlevnads-, strapats- eller prestationsövning för att skaffa extra käk.

Med andra ord: Det är inte upp till den enskildes gottfinnande att under en övning ge sig åstad och fälla vilt eller fågel.

Vidare att beakta är eventuella krav på fisketillstånd/-avgift innan man på eget bevåg sysselsätter sig med fiske.

Det är alltid övningsledaren som får skit för något som en deltagare gjort fel och som bekant rinner skit nedåt!

Om det är bilden ni undrar över så gick det till på följande vis.

Vi fick lära oss att sätta ut snaror.
Sen gjorde vi ett annat moment och därefter skulle vi kolla snarorna tyckte befälen.
Ni skulle sett våra snopna ansikten när där var bruna,svarta o vita kaniner i snarorna. Antar att närmsta lokala djurhandlare fått stå till tjänst. laugh.gif
Ett par dar senare fick vi gamla värphöns att vrida nacken av och tillaga.
Det är inget man gör på eget bevåg. dry.gif
Fu Frippe
Själv satt jag och en lumparpolare och fantiserade om pizza, Marabou, Ahlgrens bilar och Coca-Cola när vi satt dubbelpost på överlevnadsövningen. Väl hemma köpte jag allt detta, (utom pizzan eftersom vi fick mat på regementet) för att somna i mammas soffa efter två rutor choklad och ett par klunkar cola! biggrin.gif

HV.gif
SISU
Jag tror att de va öl o pizza jag drömde om på lumpens överlevnads övning.

Under Hv insats strapats övning så drömde jag om min flickvän det märkte Fu Frippe .. biggrin.gif
xteam
QUOTE (Jonte @ Oct 10 2003, 09:10 )
On topic: Pizza på Benidorm var jag sugen på under hela övningen. Jävlar vad det snackades mat under fotmarcherna.

Jo, benidormpizzorna var ett hett samtalsämne på mitt också

pansar2.png xteam
Fu Dahlberg
QUOTE (xteam @ Oct 18 2003, 10:39 )
QUOTE (Jonte @ Oct 10 2003, 09:10 )

Jo, benidormpizzorna var ett hett samtalsämne på mitt också

pansar2.png xteam

mmmmm skåne special... eller en kaja varg biggrin.gif

Men så var skiten tvungen att brinnna ner! mad.gif
Mats
OT: Downstairs e ju kvar!

Riviera är bäst annars tycker jag nog... ifall man orkar pallra sig dit...
Eddie
När jag gick tillbaks från eldställningen så kände jag "lukten" av Mcdonalds, det var ganska kul i slutet av veckan när alla pratatde om mat, det var det enda samtalsämnet
Ingbat/I19
En flottbomb på PG's, vilket det också blev när vi väl var klara.
becker
En stooor rund knäckemacka med en massa smör på å inte minst en massa kaviar!!! dribble.gif
Fu Frippe
QUOTE (SISU @ Oct 18 2003, 03:29 )
Under Hv insats strapats övning så drömde jag om min flickvän det märkte Fu Frippe .. biggrin.gif

JO TACK! Varför tror du jag bara följer med på övningar som inte kräver övernattning? smile.gif ph34r.gif

HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.