Help - Search - Members - Calendar
Full Version: TETRA RA910
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Kimster
Var på nån timmes genomgång av TETRA systemet under utb på EN01 förra veckan. Jag skulle haft en massa info om det oxå men glömde det på ING2 så det blir bara några bilder.

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/tetra.jpg

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/te...etra_handen.jpg

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/te...tetra_tillb.jpg

http://www.plutonen.com/EN01/bilder/rep/TE...A_packlista.jpg

Min kommentar efter 3 dagars halvt användande i 'DirectMode'.. -ja jo kanske kan bli bra.
Det är nog i 'TrunkedMode' som finneserna blir mer användbara.
henke
ÄNTLIGEN!
FM välkomna in på 2000-talet!
Ser visserligen ut som en mobil från tidigt 90-tal men det är ju ett enormt uppsving från 70-tals konstruktionen Ra-180. Och så var Ericssons ensamrätt med att få svara för FMs radioutrustning borta. (visserligen har det ju funnits en hel del iCOM, Motorola, mfl.) Kanske inte helt dumt att även FM kan välja den bästa leverantörern och inte bara vad som anses solidariskt. smile.gif
Även om Tetra är väldigt lik en gammal Nokia 6150 i nederdelen hoppas jag den håller bättre. Vill inte att den skall ha samma Display-glapp som i stort samtliga 6150 har eller får efter en tid. blyg.gif

Vilka är det tänkt skall ha TETRA? Skall den ersätta Ra180 på någon nivå?
Kan man skicka meddelanden till Ra180 motsv?
Berätta berätta smile.gif
Kimster
öhm.. jag han inte knåpa ner allt.. och som sagt jag skulle fått en Powerpoint-fil om det men jag glömde det.

TETRA är som GSM ett nät för kommunikation. Även civila myndigheter såsom polisen tittar på det för att kanske använda det. Meningen är väll att alla t.ex räddningsmyndigheter ska kunna köra TETRA och ligga på olika nät men vid samarbete ska man kunna bara trycka lite så kan polis prata med räddningskåren osv. utan att behöva byta apparaturer o samtidigt kunna köra skyddat.

Systemet är INTE överhuvudtaget kompatiblet med RA180 systemet nånstans.

Med TETRA kan man göra det mesta. Allt som en RA180 o DART kunde och allt en vanlig mobil kan. Det fanns en massa konfigurationer som man kunde ha (en jevla massa) jag kom inte ihåg hälften, men man kunde ha en massa sub nät i näten och samtidigt avlyssna ett annat osv .. äh fan .. det var en massa iaf. Jag ska se om jag kan få tag på den dära infofilen.
henke
Men det viktigaste då.
Kan man använda SoldF.com loggor på den och kan man ladda ner ringsignaler?

SoldF.coms Nokia-loggor

biggrin.gif
Fk Satan
Ser helt klart intressant ut. och det där med olika nät kan bli riktigt riktigt intressant. wub.gif

När tror ni den kommer till Hv? själv gissar jag kring 2100.
EMK
QUOTE (Kimster @ Oct 8 2003, 17:26 )
Meningen är väll att alla t.ex räddningsmyndigheter ska kunna köra TETRA och ligga på olika nät men vid samarbete ska man kunna bara trycka lite så kan polis prata med räddningskåren osv. utan att behöva byta apparaturer o samtidigt kunna köra skyddat.

Det är ju kanske inte helt tokigt....
Men detta är inget som skall användas på förband då??
Funderar främst på hur kylan alternativt värme slår mot displayen...... dry.gif

Men klart snygg, och snygga saker är oftast bra....... Rangern.gif
Fu Dahlberg
Nuvarande TS9000 var ju dyrt... så man undrar hur l'änge det skall finnas i drift... hyfsat nytt är det ju... sedan är ju frågan på hur fältmässigt tetra är dry.gif

Men så fort Vakanserna till NL03 kommer, så skall jag säka mig till tetra-enheten... biggrin.gif
Farb
Kan meddela att tetran nu mer förekommer i kosovo. Har själv andvänt den och den är verkligen funkis. Bara vrida på en knapp för att byta nät, sms, avlyssning mm. Den tål hård behandling (har inte testat med flit) saint.gif

Kimster. Vad tyckte du om axel hölstret? X| Malajn.gif
SSN
mer info

www.tetramou.com
Kimster
QUOTE (Farb @ Oct 8 2003, 19:47 )
Kan meddela att tetran nu mer förekommer i kosovo. Har själv andvänt den och den är verkligen funkis. Bara vrida på en knapp för att byta nät, sms, avlyssning mm. Den tål hård behandling (har inte testat med flit) saint.gif

Kimster. Vad tyckte du om axel hölstret?  X|  Malajn.gif

mad.gif

..jag har väll stött på smidigare saker.
106
Nokias nuvarande Tetraapparater är:
THR880
THR850
TMR880

De ser bra mycket smidigare ut än den prototyp (samma modell som på Kimsters bilder, tror jag) vi fick ut förra året .
bushman
har kört en del på den.
den är smidig som själv F-N, men har också en del uppenbara brister.
tex om man "ringer" med den till annan TETRA, så drar man mycket av nätets kapasitet.

det första jag tänkte när jag hörde detta var, övn + blå-gul = inga viktiga samtal når fram, för att någon gammal uv snackar mat med någon på trossen.
visst ett samtal gör väl ingen skada, men en fyra fem.......

det andra är ju detta med basstn, man måste skicka ner ett gäng finnar en månad innan och sparka upp ett gäng antenner, för att det skall funka ordentligt.
sen måste ju antennerna skyddas.
sen kan resten av bataljon/brigaden komma ner.

fast den har fördelar som är riktigt bra:
dispatch delen som man ser vilken appart som sänder, och kan bryta samtal med biggrin.gif
dispatch skötaren är gud, och kan stänga av apparater från nätet med ett musklick fun_icon_nana.gif
och nödknappen som gör att telefonen sänder själv i 30 sek och bryter all annan trafik hos dispatchen.
kan säja att hela skärmen blickar röd.

snackade med vår finske instruktör, om vad för utrusting som fanns tillgänglig.
och tack gode gud så fanns det strupmic.
för står du i fel vindriktning så behöver man kunna swahilii för att förstå vad den andre säjer.
INTE PRATA TETRA UPPLUCKAT, TACK!!

@FU Dahlberg:
det kommer att finnas två platser lediga på ledningsplatsgrp, en är min.
om nu inte kn medeltidsvapen placerar sina elever där förståss.
annars hälsa kongo!
dxl
clap.gif som den signalist/radio nörd jag är clap.gif

sedan så är väl inte det något problem att man måste sätta upp master i förväg det måste man ju till nuvarande system också.
och att det måste vara finnar som fixar och donar måste väl gå att arbeta bort med lite utbildning.
Eller har jag missat något

(editade bort lite stavfel)
Panzerfaust
QUOTE (Fk Satan @ Oct 8 2003, 17:30 )
Ser helt klart intressant ut. och det där med olika nät kan bli riktigt riktigt intressant.  wub.gif

När tror ni den kommer till Hv? själv gissar jag kring 2100.

Den kommer till HV när stridsvagnarna kan flyga och människan har 8 armar efter alla kärnvapen krig... då, kanske... vi får den.
-----------------
Alldrig sett eller hörtalasom den där prylen!
Fint med lite ny utr... Kanske inte bara va snack som jag trodde när allt snack kom om nya saker clap.gif
Fu.Bar
Även civila myndigheter såsom polisen tittar på det för att kanske använda det.

SL ska införa TETRA på bussarna och tubtågen som ersättning för de fyra olika radiosystemen som finns idag. En fördel är att datatrafiken kan gå i samma system (typ när bussen automatiskt rapporterar sin position eller ber trafikljusen slå om).
Pi PI
Någon som har kunskap om huruvida TETRA är mer känsligt för elektromagnetiska störningar jmf med de äldre Ra-systemen?

/Pi
J-Star
Ojojoj vad det där måste sticka i ögonen på Ericsson. biggrin.gif

/J
Isgubbe
@Pi PI
Tetra är ett digitalt system vilket också innebär digital mottagning/sändning dvs du hör/hörs eller så gör du inte det. Gränsen för hur mycket bitfel systemet skall godkänna innan det klipper av bestäms av tillverkaren eller om kunden specar annat och betalar för den specialanpassningen av systemet.

@J-Star
Jag tror inte att det sticker i ögonen alls på Ericsson eftersom de tagit ett strategiskt beslut att inte satsa på TETRA och ta de kostnaderna för att utveckla produkter för TETRA. Ansåg säkert att kostnaden var för hög i förhållande till eventuell payback.
Pi PI
QUOTE (Isgubbe @ Oct 9 2003, 14:03 )
@Pi PI
Tetra är ett digitalt system vilket också innebär digital mottagning/sändning dvs du hör/hörs eller så gör du inte det. Gränsen för hur mycket bitfel systemet skall godkänna innan det klipper av bestäms av tillverkaren eller om kunden specar annat och betalar för den specialanpassningen av systemet.

Sant förvisso. Jag tänkte närmast på om FI har en rysk attachéväska a 100.000 SEK och skjuter i väg en elektromegnetisk puls och därmed slår ut kommunikationen...Dylika finns ju på marknaden idag.

Vad jag menar är att gammal analog teknik ibland kan vara bättre, eller rent utav mekanik.

Frågan är alltså om de gamla Ra-appareterna är mindre känsliga för elektromagentiska pulser och därmed utslagning som följd jämfört med de trevliga TETRA lurarna?

Nån expert på Tele-krig?

Pi
Isgubbe
QUOTE (Pi PI @ Oct 9 2003, 14:28 )
Sant förvisso. Jag tänkte närmast på om FI har en rysk attachéväska a 100.000 SEK och skjuter i väg en elektromegnetisk puls och därmed slår ut kommunikationen...Dylika finns ju på marknaden idag.

Vad jag menar är att gammal analog teknik ibland kan vara bättre, eller rent utav mekanik.

Frågan är alltså om de gamla Ra-appareterna är mindre känsliga för elektromagentiska pulser och därmed utslagning som följd jämfört med de trevliga TETRA lurarna?

Nån expert på Tele-krig?

Pi

Kan inte svara på om tetra burkarna är EMP skyddade men skulle tro att de inte är det. Då har du inget bättre/sämre skydd. Däremot är de moderna systemen som är beroende av basstationer mer sårbara en ett system med fristående apparater eftersom du slår ut hela nätet om du slår ut basen.
KP2
Vad skall TETRA ersätta? Knappast TS?!
Mojo
har själv använt tetran under en mission och gillar den. Helt klart funkis som gruppradio, förutsatt att det finns täckning.. (vilken stundtals kan vara "sisådär"). Den är ju bärbar till skillnad från vissa andra radiosystem inom FM.
Den senaste varianten har tom färgskärm och snake (!).

Någon som har en aning om hur lång räckvidden är enhet till enhet, direktsändning? Förutsatt att normalantennen används.
Med tillgång till en högre antenn borde den rent teoretiskt kunna ersätta 180:n, rätta mig om jag har fel.

Enligt obekräftade källor skall även räddningstjänsten samt polisen byta till Tetra.

SLUT

Tillägg: Elektromagnetiska pulser åstadkommes genom atombombskrevader utanför atmosfären och fungerar mot elektronik större än ett mjölkpaket ungefär. Tetran ligger väl i riskzonen, men det är basstationerna som sagt som ligger kass till då. Mig veterligen så är det dock rätt svårt att hysta ut en attachéväska i omloppsbana, men å andra sidan så är jag inte till 100% inläst på det senaste skriket i domedagsteknologi. Skämt åsido...
Magnus
Med TETRA kan man göra det mesta. Allt som en RA180 o DART kunde och allt en vanlig mobil kan.

Spela snake och skicka sms alltså smile.gif
donSisu
Tja, varför inte, de finska har iaf ett GSM nummer så det går att ringa till varje TETRA burk...

Testade TETRA på finska PHS i Tammerfors för några år sedan, bla i deras utb anläggning. Det systemet har resurser!

//donSisu FN1.gif
Pi PI
SLUT

Tillägg: Elektromagnetiska pulser åstadkommes genom atombombskrevader utanför atmosfären och fungerar mot elektronik större än ett mjölkpaket ungefär. Tetran ligger väl i riskzonen, men det är basstationerna som sagt som ligger kass till då. Mig veterligen så är det dock rätt svårt att hysta ut en attachéväska i omloppsbana, men å andra sidan så är jag inte till 100% inläst på det senaste skriket i domedagsteknologi. Skämt åsido...

Nejdå. ;) Väskan behöver du inte slänga ut i omloppsbana. Säljs i Moskva.
bushman
QUOTE (KP2 @ Oct 10 2003, 13:23 )
Vad skall TETRA ersätta? Knappast TS?!

TETRAn skall inte ersätta något i sverige.
den skall i utlandstjänst, omgående.
Insatsbataljonerna har dem, tyvärr är det så att NL03 bara har TETRA medan IA03 kör med RA180 och motorola.
nu var väl detta bara under slutövn. hoppas jag, för vi fick köra allt samband med IA på PTN och TS.

eftersom våra vaktgrupper kom från IA så hade vi ett helvete att komma i kontakt med dem.
handhållen TETRA inne i en ptgb 203 på lite avstånd i AOR var inte kul. mad.gif
det fanns inte så många fordonsmonterade TETRA i våras, men det håller väl på att ändras

vad jag har förstått så får IA03 sina TETROR under 03-04.
alltså ytterligare ett hinder för att skicka ut dessa styrkor.

och när systemet är färdigt så kan man ringa hem till mor, på sin TETRA mitt i mörkaste kongo, liberia eller irakiska öknen.

vad gäller användande i sverige, så ser jag bara att flygvapnet har nytta av systemet.
en basstn klarar att täcka en flygbas, och vad jag vet så är detta på g.
Mojo
Med större antenner borde det inte vara några problem att fixa motsvarande räckvidd som 180:n har, om så inte redan är fallet.

Då ser jag inte vari problemet ligger.
Kimster
I directmode mellan två handterminaler utan bassystem så var räckvidden ca3km.
Men om man sätter upp ett nätbas system och antenn till basen så ökade räckvidden till ca 57km.
bushman
QUOTE (Kimster @ Oct 11 2003, 16:30 )
I directmode mellan två handterminaler utan bassystem så var räckvidden ca3km.
Men om man sätter upp ett nätbas system och antenn till basen så ökade  räckvidden till ca 57km.

stämmer rätt bra med de tester jag var med och gjorde i våras.
kan hälsa att TETRA är ganska slag säker men tål inte att förvaras i innerfickorna på stridvästen.
"volymratten" knäcktes på ett par av de vi testade under PK-utb.

vad gäller det underbara axelhölstret så var något annat på g, finska gränsvakterna hade utveklat något eget.
annars funkar mtrl-ficka liten om man moddar lite.
sisuchef
Bild

Ovanst bild visar samverkansoff på KS missionen som är nere nu, när kom TETRA systemet till svenska soldater i US? Är det sedan sammanslagningen? Hur är täckningen i Kosovo, nån som vet?
NBC
Teckningen är rätt bra i Pristina så länge du inte är i de norra delarna av staden, ute på landsbygden så är det svajigt. Ibland har man täckning ibland inte speciellt uppe i bergen, så skulle jag åka ut på patrull så skulle jag helt klart ha med mig Ra180 för säkerhets skull. Den TETRA:n som är på bilden är av Gen. 2 också, när jag var nere så fanns den från Plutch och uppåt, på varje skyttegrupp hade vi 2 st av den första generationen. En stor och rejält klumpig sak, den nya (på bilden) är mer som en hyfsat modern mobil med färgskärm och onödiga finesser.
Blackadder
tetran landade i större skala på KS07 som ersättning för det brittiska systemet som fanns tidigare.
AdamKalle
QUOTE (NBC @ Jan 4 2005, 00:10 )
...den nya (på bilden) är mer som en hyfsat modern mobil med färgskärm och onödiga finesser.

Såsom spel, utbytbara skal och MP3-spelare då eller? laugh.gif Malajn.gif
signmek
Min första post här, ursäktar att jag drar upp en gammal tråd.

TETRA ser jag bara genom att titta på den har ett lågt tålighet mot "EMP".
EMP klarar den garanterat inte.
Det är en civil produkt, tänkt för helt andra uppgifter än att användas inom
försvarsmakten mer än som ett komplement, under förhöjd beredskap.

TETRA är vad jag vet INTE godkännt kommunikations-system i ofred.
Försvarets del av det är att det används för samverkan med polis, brandkår,ambulans, civilförsvaret, komun mm.
tom förhöjd beredskap, därefter icke inom sin egen org. Åt andra sidan så kommer man säkert att använda tetra lika flitigt ändå. att man har samband är det viktigaste.
men primärt system är ändå TS9000 med RA180.
TETRA är civil teknik, och håller inte alls
de krav som ställs på militär elektronik vad gäller; temperatur, mekanisk tålighet, elektromagnetisk kompabilitet och tålighet, i slutändan är det önskvärt att
den ska ha tålighet mot EMP, och annat elektroniskt smuts.
Tålighet mot störsändning.. mm. Det är ohygligt stora och många krav
på militär elektronik Därav är ofta militär elektronik dyr, tung, och allmänt otymplig.

Har ni tänkt på att varje gång ni trycker in S/M omkopplaren så har ni teoretiskt röjt er posision?

Av den anledningen är det så förbaskat mycket knappande på en RA180/dart
när man kopplar upp den mot TS9000, förflyttar man sig så måste man själv söka efter ny bas, trevligt vore ju att det sköter sig själv.
Men det finns en tanke bakom att det inte sker per automatik.
Man ska själv få välja när man tänker "röja" sin posision.

EMP "Elektro Magnetisk Puls " är igentligen ett dimmigt begrepp.
En sak som är säker att de behöver inte komma från en atombomb.

Hur stor skada en EMP gör beror hur kraftig den är,
den kan vara stor skilldnad mellan en a-bomb och en annan a-bomb.
Hur långt bort man är från den, hur mycket "antenner", med detta mear jag
att att din telefon hemma är ansluten till en mycket stor antenn (telefonnätet),
koppar i backen. Och även "radioantenner"

Men slutligen hur pass skyddad din elektronik är, detta göra man genom att hela konstruktionen är innesluten i ett avskärmande metallskal. (Se RA180.)
Allt som går ut och in genom detta skal såsom radioantenn, handmikrotelefon, knappsats, anslutingar för strömförsörjning, mm..
Måste filtreras med filter, som tar bort överspänningar och oönskade frekvenser.
Detta tar plats och vikt.

Det spelar absolut INGEN roll hur stor "elektronikklumpen" är, om den är tålig mot "EMP" eller inte. Det som spelar roll är hur den är skyddad, skärm,filter mm..
Spelar ingen roll om utrustningen är avstängd eller inte.. går sönder ändå.
Fast i film gäller visst det motsatta (Broken arrow).

De containrar som TS 9000 sitter i, ska med få untantag klara EMP.

Just att ni i utlandsstyrkan får leka med TETRA är helt enkelt att det är inte
ofred ni verkar i, åtminstonde har ni inte en fi med a-bomber på lager, eller
signalspaning/störsändings containrar för miljoner att sätta in mot er.

Ni som önskade er TETRA till HV, tyvärr tror jag.
Ni är de som först kommer sättas in i händelse av ofred, och då ska ni även ha utrustning som är specificerad för ofred.
Ni kan trösta er med att det kommer, enligt vad jag höde.
runt 2010 ett nytt truppradiosystem som då ersätter RA180 /dart 380.
eller vart det något annat? Fast nu i nerskärningstider vet man aldrig.
Hur är det föresten med er i HV, får nu ut RA180, eller är det RA146?

TETRA är ett mycket fint system, men är inte specificerat att klara de krav som ställs i krig.

---SLUT--
Blev lite mycket där.
106
QUOTE (sisuchef @ Jan 3 2005, 23:46 )
när kom TETRA systemet till svenska soldater i US? Är det sedan sammanslagningen?

På KS06 hade Kompch (motsv.) den under minst en av sökoperationerna i Finbn:s AOR så jag utesluter inte att den fanns även tidigare. På soldatnivå fanns den nog aldrig, det närmaste var när det lånades polygon under tiden i Pristina.
larsev
QUOTE (signmek @ Jan 4 2005, 02:02 )
Hur är det föresten med er i HV, får nu ut RA180, eller är det RA146?

TETRA är ett mycket fint system, men är inte specificerat att klara de krav som ställs i krig.

---SLUT--
Blev lite mycket där.

HV Bat får ut 1st RA 180 för kommunikation med högre stab.
HV kompani får lita sig till RA 145/146 samt RA 763.
sisuchef
106, japp jag såg den både under KS06 samt NP03, standard numera på MNBDE. Men hur är kapaciteten utbyggd med BG organisationen?
Tetra på KS06 tid var främst i FinBats AOR. men minns inte GSm masten på swebat aor i utkanten av Gracanica på berget. Ja gränsen gick precis vid den men den var på swebat aor. Ursäkta bara lite OT.
Finns det täckning i hela Pristina?
Magnus Redin
QUOTE (signmek @ Jan 4 2005, 02:02 )
Men slutligen hur pass skyddad din elektronik är, detta göra man genom att hela konstruktionen är innesluten i ett avskärmande metallskal. (Se RA180.)
Allt som går ut och in genom detta skal såsom radioantenn, handmikrotelefon, knappsats, anslutingar för strömförsörjning, mm..
Måste filtreras med filter, som tar bort överspänningar och oönskade frekvenser.
Detta tar plats och vikt.

Borde inte tetra telefonerna pga sin litenhet
vara rätt tåliga mot EMP så länge de inte sitter i
laddare eller med kopparseriekabel i någon dator?
De har bara korta kablar i sig som kan göra
överspänning av EMP vågen, längre kabel ger högre
spänning.
Men laddarna kan ryka och då är telefonen snart död.
Skulle jag försöka bedömma tetra systemets tålighet
mot EMP skulle jag titta på basstationens utformning
vilket du kanske har gjort om jag har missuppfattat dig.
bushman
@Magnus Redin:
den TETRA som syns på bilden av samvekans officeren är nog inte ens fastställd mtrl än så länge.
flygvapnet vill tex ha motorolas system istället för det finska.
gen 2 har större likheter med dagens mobiler än gen 1, som FM har köpt in av nokia.

den apparat som FM har köpt in ser ut som en gammal nokia 2110 på anabola.
vet ej om den är gjord för tetra, eller om det är någon gammal satelllittfn de har moddat om för tetra bruk.
den spännande delen är trots allt dispatchen.

när allt funkar kommer du att kunna slippa sända röstmeddelanden.
utan du kan sända förprogramerade SMS under din färdväg.
headsetet som samvekansofficeren har på sig, verkar ju smidigt.
kan tom göras fartvindsäkert med lite god vilja och gaffatejp.

även en inbyggd GSP funktion finnes så dispatchteknikern, kan kolla om ni står för länge på burker king.
iofs teknik som funnits inom civil transportledning i snart tio år men FM börjar komma ikapp.
nifer
RAATE'n (som finnarna kallar systemet i Kosovo) som samverkansofficeren är med största sannolikhet ej M-nummer mtrl, förmodligen är den Finnish Army Property smile.gif

Min uppfattning är att täckningen i Pristina är mycket bra efter att basstationernas position optimerades förra året. En generation 2 RAATE med den långa antennen (som samverkansofficeren har) torde ge mycket bra täckning. Gen2:an har bättre DSP än den gamla generation 1 som Sverige köpt in.
signmek
QUOTE (Magnus Redin @ Jan 5 2005, 02:09 )
Borde inte tetra telefonerna pga sin litenhet
vara rätt tåliga mot EMP så länge de inte sitter i
laddare eller med kopparseriekabel i någon dator?
De har bara korta kablar i sig som kan göra
överspänning av EMP vågen, längre kabel ger högre
spänning.
Men laddarna kan ryka och då är telefonen snart död.
Skulle jag försöka bedömma tetra systemets tålighet
mot EMP skulle jag titta på basstationens utformning
vilket du kanske har gjort om jag har missuppfattat dig.

Svaret är Nej.
när jag drog exemplet med antenner såsom telefonkabel, så var det ett överdimensionerat exempel för just EMP, mer värdigt som exemepl för åska.
Och jag tror att det är just i åsktermer du tänker.

Att inte ha stationen i nätansluten laddare eller ihopkopplad med nätansluten dator,
eller på annat sätt ansluten till andra stora antenner som telefonlinje,..
är ett fullgott skydd mot åska, så länge man håller stationen en bra bit eluttag mm..
(ett par meter).

(Referer till "EMP" från A-bomb)

Men inte mot EMP, de korta anslutningsben som finns på exempelvis en resistor, (av normal förekommande slag) vilket är den komponent som är som mest tålig mot överspänningar i de flesta apparater, räcker för att den ska brinna upp.
Normal spänningstålighet bland halvledare handlar om max ett par hundra volt.
Vid EMP handlar det om tusentals volt som oskyddad elektronik får i sig.
Med stort energiinehåll under mycket kort tid.

Varenda liten kopparbit på kretskortet är många gånger mer antenn än vad som behövs för att apparten ska paja.

Att den är stor som en enkrona eller som ett dasslock spelar ingen roll, har den inget
skydd mot EMP såsom filter och skärm så går den sönder.

En container som är specificerad för att klara EMP kostar många miljoner.
Anledningen till detta är att att skydda sig mot emp är inget lätt.
Minsta lilla hål, i skärmen som är större än 1/20 dels våglängd av EMP vågen, som inte har en vågfälla. Där tar den sig in. Man kan ha gjort allt perfekt, men missat en liten skarv så är allt jobb med skärmning och filter helt meningslöst. Och då tåls det att säga att EMP håller mycket korta våglängder.

Det skulle enligt gissningsvis behövas runt 2-3st A-bomber på hög höjd ovanför sverige, för att slå ut ALL civil elektronik, och flytta hela sammhället på teknologiskt
bakåt till början av 1900 talet.

Den dels i TETRA som förmodligen har störst chans att överleva EMP, är basstationerna, då de förhoppningsvis är inrymda i EMP skyddade containrar.

HV Bat får ut 1st RA 180 för kommunikation med högre stab.
HV kompani får lita sig till RA 145/146 samt RA 763.

Tänker tillbaka på lumpen, vi var en reppluton (16 st), och hade 4st RA180 1st dart och ett kortare tag 1st RA480.
Kn Glock
Tetra systemet har stora möjligheter och stora nackdelar.

Eftersom jag är kritiskt lagd så fokuserar jag på det mindre bra.

Tetra kan användas som en vanlig radio med direktkontakt mellan handenheterna men det fungerar bara på korta avstånd.

För att använda de flashiga funktionerna och för att kunna komunicera över lite större avstånd så behövs det basstationer jmfr med civil mobiltfn teknik NMT,GSM,3G mm. Antalet basstationer i Kosovo är inte tillräckligt för att säkerställa god täckning över ytan.

Systemet (framförallt) basstationerna är inte alls lika lika fältmässiga som enheterna i TS 9000. Systemet lämpar sig endast i en etablerad mission för att ersätta mer taktiska system.

Det finns möjligheter att skapa olika nät för div saker typ enheter,operationer,tjänstegrenar mm. Tyvärr är detta lite trögarbetat eftersom svensk personal inte får konfa utrustningen helt fritt utan finnarna håller i det (så var det innan iallafall).

Sämst är nog att vid överbelastning i näten (typ kravaller i Kosovo) så kommer man inte ut på nätet. (nu för tiden är enheterna prioriterade efterr vilken befattning innehavaren har). Att skicka SMS skulle ju minska belasrningen i nätet men hur bra funkar det som stridsledning?? Skulle inte tro det.

OBSERVERA att TETRA är klassat som UNCLASSIFIED sambandsmedel av TSA. Detta innebär att man borde inte använda det taktiskt.

Vill ni ha massa teknisk mumbojumbo så tar jag mig friheten att rekommendera er att PM:a Koovee.

Ny truppradio nyss!

Färdig klankat!
Koovee
@Lt Glock

Jo jag sover ju med TETRA-pärmen under huvudkudden så det ska nog inte vara några problem biggrin.gif

Systemet är INTE överhuvudtaget kompatiblet med RA180 systemet nånstans.

En liten detalj angående detta, Eftersom all tetratrafik under noramala förhållanden går genom en växel (Finnarna kör Ericsson...) och denna utan större probelm går att koppla till ett annat telenät, t.ex. 9000, som du kan ha RAP:ar som i sin tur RA180 kopplar upp sig mot. Detta gör att det teoretiskt går att snacka med en Ra180 på en Tetra ( å vice versa), jag vet inte om detta är beprövat men det borde absolut inte vara nån omöjlighet eller ens särkilt svårt.
Dock om detta är en bra id'é eller inte är ju en helt annan fråga.
KP2
Som ori: På S1, P4 och LG (fler?) finns basstationer samt att S1 har en mobil (container) och antenner på Skogstibble och Veckholm en dag innan övning kan den mobila enheten rulla ut och koppla in sig till antennerna, supersmidigt!

Dessa basstationer är kopplade till resp garnvx vilket gör att man dels kan ringa ut men även prata med en handapparat i Skövde med omnejd OM rätt knappande är gjort...

Har använt systemet mycket under hösten och kan bara säga att till Övningslednings ändamål samt eftersök, översvämmningar o liknande är det klockrent. Du kan rulla ut med den mobila basen till ett område där du vet att insats skall ske. Min erfarenhet av direktmod är mindre positivt, vissa stationer öppnade inte alltid trots att de befann sig i samma rum etc.

Men helt klart finns behovet av ett liknande radiosystem särskilt om FM kan åka snålskjuts på de civila myndugheternas basstationer.
Term
Finns väl ingen idé att ha ett system som man knappt kan direktkommunicera med? Särskilt om det är under fältförhållanden och på utlandstjänst? Och sen så har det ju inte ens krypto!

Men det verkar iaf vad jag kan förstå användbart inom räddningsverksamhet i ett hyfsat civiliserat samhälle där man rätt så enkelt kan gruppera fler master och basstationer efter behov? Så att Svensk Polis, Räddningstjänst och Militär använder det under civila krislägen och katastrofer det verkar ju vara en bra idé!

Mne inom den militära sambandsvärlden så tacka vet jag TS9000, RA180 + DART och med RAP-anslutningsmöjlighet!
bushman
QUOTE (KP2 @ Jan 7 2005, 17:47 )
Som ori: På S1, P4 och LG (fler?) finns basstationer samt att S1 har en mobil (container) och antenner på Skogstibble och Veckholm en dag innan övning kan den mobila enheten rulla ut och koppla in sig till antennerna, supersmidigt!

Dessa basstationer är kopplade till resp garnvx vilket gör att man dels kan ringa ut men även prata med en handapparat i Skövde med omnejd OM rätt knappande är gjort...

Har använt systemet mycket under hösten och kan bara säga att till Övningslednings ändamål samt eftersök, översvämmningar o liknande är det klockrent. Du kan rulla ut med den mobila basen till ett område där du vet att insats skall ske. Min erfarenhet av direktmod är mindre positivt, vissa stationer öppnade inte alltid trots att de befann sig i samma rum etc.

Men helt klart finns behovet av ett liknande radiosystem särskilt om FM kan åka snålskjuts på de civila myndugheternas basstationer.

har ni testat att ringa till de civila näten?'
alltså använda TETRAn som vanlig mobil.
vi testade bara att sända enhet till enhet, vi hade inte fått hem tekniken ordentligt när jag utbildades.
eller så ville blågul ha ensamrätt på att bruka den möjligheten.

hur är det med att privat-samtal tar mucket bandbred i nätet?
eftersom vi alla vet att det råder förbud mot att ringa frun eller banken, så kommer någon stönig blågul, göra det i allafall och då helst framför näsan på beväringarna.

detta med uppkoppling container till antenn låter bra men hur utbyggd är det systemet eller kan man använda vilken 3G antenn som helst?
i så fall är det ju lysande.
men min erfarenhet av eftersök säjer mig att de flesta som irrar bort sig lyckad pricka in vita områden på telkartan rätt väl.
för ledning och liknade är det säkert lysande men just för de som utför själva skallgåendet vet jag inte om TETRA gör någon större nytta.

dessutom är det få människor som är utbildade på systemet.
vilket skulle sakta ner eftersöket, om man skulle behöva utb folk att sköta tetra.
och gud förbjude, om det kommer förslag på att FRO skall få den pucken.
de är bromsklossar som det redan är, och när det handlar om människoliv kan man inte stå och leka kung av samband, och vägra jobba utan kaffe.

att det skulle funka bättre vid annan "hjälp till civila samhället" råder inget tvivel om, men just vid eftersök bör man nog använda enklast möjliga fungerande samband.
slurry
Nuvarande TS9000 var ju dyrt... så man undrar hur l'änge det skall finnas i drift... hyfsat nytt är det ju... sedan är ju frågan på hur fältmässigt tetra är

2010 är det sagt, den som lever får se.. ;)
Fast sambandsstrukturen som nu utvecklas i Bas08 (bl.a. med små söta tetraterminaler) kommer kanske att utmynna i ett nytt "telesystem" förhoppningsvis då försvarsmaktsgemensamt för en gångs skull... blink.gif dry.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.