QUOTE (Magnus Redin @ Jan 5 2005, 02:09 )
Borde inte tetra telefonerna pga sin litenhet
vara rätt tåliga mot EMP så länge de inte sitter i
laddare eller med kopparseriekabel i någon dator?
De har bara korta kablar i sig som kan göra
överspänning av EMP vågen, längre kabel ger högre
spänning.
Men laddarna kan ryka och då är telefonen snart död.
Skulle jag försöka bedömma tetra systemets tålighet
mot EMP skulle jag titta på basstationens utformning
vilket du kanske har gjort om jag har missuppfattat dig.
Svaret är Nej.
när jag drog exemplet med antenner såsom telefonkabel, så var det ett överdimensionerat exempel för just EMP, mer värdigt som exemepl för åska.
Och jag tror att det är just i åsktermer du tänker.
Att inte ha stationen i nätansluten laddare eller ihopkopplad med nätansluten dator,
eller på annat sätt ansluten till andra stora antenner som telefonlinje,..
är ett fullgott skydd mot åska, så länge man håller stationen en bra bit eluttag mm..
(ett par meter).
(Referer till "EMP" från A-bomb)
Men inte mot EMP, de korta anslutningsben som finns på exempelvis en resistor, (av normal förekommande slag) vilket är den komponent som är som mest tålig mot överspänningar i de flesta apparater, räcker för att den ska brinna upp.
Normal spänningstålighet bland halvledare handlar om max ett par hundra volt.
Vid EMP handlar det om tusentals volt som oskyddad elektronik får i sig.
Med stort energiinehåll under mycket kort tid.
Varenda liten kopparbit på kretskortet är många gånger mer antenn än vad som behövs för att apparten ska paja.
Att den är stor som en enkrona eller som ett dasslock spelar ingen roll, har den inget
skydd mot EMP såsom filter och skärm så går den sönder.
En container som är specificerad för att klara EMP kostar många miljoner.
Anledningen till detta är att att skydda sig mot emp är inget lätt.
Minsta lilla hål, i skärmen som är större än 1/20 dels våglängd av EMP vågen, som inte har en vågfälla. Där tar den sig in. Man kan ha gjort allt perfekt, men missat en liten skarv så är allt jobb med skärmning och filter helt meningslöst. Och då tåls det att säga att EMP håller mycket korta våglängder.
Det skulle enligt gissningsvis behövas runt 2-3st A-bomber på hög höjd ovanför sverige, för att slå ut ALL civil elektronik, och flytta hela sammhället på teknologiskt
bakåt till början av 1900 talet.
Den dels i TETRA som förmodligen har störst chans att överleva EMP, är basstationerna, då de förhoppningsvis är inrymda i EMP skyddade containrar.
HV Bat får ut 1st RA 180 för kommunikation med högre stab.
HV kompani får lita sig till RA 145/146 samt RA 763.
Tänker tillbaka på lumpen, vi var en reppluton (16 st), och hade 4st RA180 1st dart och ett kortare tag 1st RA480.