Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Schützenpanzer Puma
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2, 3
Saerdna
QUOTE (Erik_G @ Nov 30 2007, 11:32 ) *
QUOTE (Saerdna @ Nov 30 2007, 10:44 ) *
Att flytta ned skytt och VC i vagnen har ju begränsat stridsutrymmet (6 soldater mot CV90s 8) men tornet är ju ändå ganska stort...

Samtidigt så kan du ju utnyttja ytan under tornet till annat ex lagring av gruppens mtrl. Ammunitionslagringen till vagnens egen beväpning finns ju i tornet.
....

/E

Jo, men då tycker jag att man har tappat vitsen med att bara ha kanonen i tornet, vilket man får anta är att minska tornets storlek. Iofs så blir ju tornet mindre i och med att två man flyttar ned i chassiet, fast lite av den förminskningen äts ju upp av att hela kanonen och ammunitionen flyttar upp ovanför chassiet. Jämför med CV90 där eldröret sitter i tornet men där magasinet samtidigt bygger nedåt i den del av tornet som är under taknivån på chassiet.
Du har säkert rätt angående stridsutrymmet i CV9040C. Det är konstigt att motorn tar sån plats i Puman. Sitter föraren bakom motorn istället för bredvid månne?
Erik_G
QUOTE (Saerdna @ Nov 30 2007, 11:50 ) *
Jo, men då tycker jag att har man ju tappat vitsen med att bara ha kanonen i tornet, vilket man får anta är att minska tornets storlek. Iofs så blir ju tornet mindre i och med att två man flyttar ned i chassiet, fast lite av den förminskningen äts ju upp av att hela kanonen och ammunitionen flyttar upp ovanför chassiet. Jämför med CV90 där eldröret sitter i tornet men där magasinet samtidigt bygger nedåt i den del av tornet som är under taknivån på chassiet.
Du har säkert rätt angående stridsutrymmet i CV9040C. Det är konstigt att motorn tar sån plats i Puman. Sitter föraren bakom motorn istället för bredvid månne?

Jo, visst är det så att vinsten inte är så uppenbar som man skulle kunna tro av att separera besättningen från tornet, men å andra sidan kanske du får en ökad modularitet om tornet blir en mer separat enhet. Det kanske blir lättare att byta hela tornet varefter vagnen får annan beväpning och/eller andra roller, utan att man behöver göra några större förändringar på operatörsplatserna för VC/Skytt. Man skulle kunna anta att skyddsnivån blir högre i och med att man kan göra tornutrymmet mer separerat från besättningens utrymme. Risken för att en träff i tornet slår ut hela vagnen minskar.

Layouten med förare/motor liknar den i Strf 90, med föraren bredvid själva motorn, men bakom transmissionen. Men hela motorpaketet med transmission ser mycket större ut än det för Strf 90, vilket naturligtvis beror på att det är det.

Hur som helst tycker jag att strf 90 ser elakare ut än puman, och jag känner inte att vi behöver vara så värst avundsjuka på tyskarna. Möjligen kan vi sakna lite av det elektroniska lull-lulet med separat sikte för VC, backkameror och displayer i bollhavet. Men det går ju att skruva dit på våra vagnar också om försvarsbudgeten tillåter.

/E
Borussia
Update:

Första varianten av Puma blir en spaningsvagn. Samma observationsplattform och radioanläggning som i Fennek JFST. Platsen för den avsuttna truppen reduceras till två eller tre (olika uppgifter figurerar, gissar själv på två). Förmodligen kommer denna Puma medföra BSA-sensorer och mini-UAVer, precis som Fennek. Inga uppgifter om antal men jag skulle gissa på 36st till 1:a PanzerDivision.
Larsson
QUOTE (Borussia @ Dec 1 2007, 00:09 ) *
Update:

Första varianten av Puma blir en spaningsvagn. Samma observationsplattform och radioanläggning som i Fennek JFST. Platsen för den avsuttna truppen reduceras till två eller tre (olika uppgifter figurerar, gissar själv på två). Förmodligen kommer denna Puma medföra BSA-sensorer och mini-UAVer, precis som Fennek. Inga uppgifter om antal men jag skulle gissa på 36st till 1:a PanzerDivision.

- Vilka olika versioner har man planerat att bygga?
- Kommer vagnarna att levereras i olika chassielängder*?
- Har man visat upp några förslag på exportversioner?

(*) Jag vill minnas att jag sett minst tre olika chassielängder,
med olika antal bärhjul under projektets gång.

Vet inte vad ni tycker men rent spontant känns Puman ganska misslyckad.

Ja, nu är man kanske lite bortskämd med fordon som Leo 2 och Marder,
men när tyskarna gör ett nytt pansarskyttefordon, så förväntar man sig
att den ska bland de bästa på de områden där de inte är tveklöst bäst.

Och det är inte Puman avseende eldkraften,
vilket i sig självfallet är ett resultat av kravet på att kunna flyga den i en A400M.

Den är fortfarande inte dålig, den är bara inte odiskutabelt bäst,
på det sätt som Leopard 2 och Marder var
(och på det sätt som Marder 2 sannolikt skulle ha blivit).

Att flytta ned skytt och VC i vagnen har ju begränsat stridsutrymmet (6 soldater mot CV90s 8)

Fast nu sitter ju skytten och VC nere i chassit även på Strf9040.
Skillnaden är att skytt och VC på tornvagnar sitter i ett mindre volymeffektivt cylinderformat utrymme
och att ovanpålagrad pjäs ger en helt annan flexibilitet avseende var man placera VC och skytt.
F.ö. klämmer vi max in 7 man i Strf9040
Ska man ha in 8 man får man offra pskott.
Ytterligare pskott förvaras i förarens nödutrymmningsgång, vilket knappast är optimalt.

Det är möjligt att dylika skäl,
d.v.s. mängden vapen som soldaterna har med sig
och ovilja att förvara materiel där man inte bör ha materiel
kan vara anledningen till Pumans något mindre förmåga att transportera soldater i bollhavet.

Skytt och VC ska f.ö. ha tillgång till en stabiliserad rent optiskt kanal (d.v.s. ingen optronik)
som löper upp genom centrum på tornet.
Denna lösning borde rimligen minska flexibiliteten avseende var man kan placera VC och skytt
och därmed minska fördelarna med ovanpålagrat torn
(samtidigt som det minskar nackdelarna med reducerad situationsmedvetenhet).
Erik_G
QUOTE (Larsson @ Dec 5 2007, 19:20 ) *
Skytt och VC ska f.ö. ha tillgång till en stabiliserad rent optiskt kanal (d.v.s. ingen optronik)
som löper upp genom centrum på tornet.
Denna lösning borde rimligen minska flexibiliteten avseende var man kan placera VC och skytt
och därmed minska fördelarna med ovanpålagrat torn
(samtidigt som det minskar nackdelarna med reducerad situationsmedvetenhet).

Jag tycker det verkar som att det är optronik som gäller. Möjligen så har man löst överföring av bilden med hjälp av optiska fibrer. För det ser inte ut att gå någon optisk strålgång mellan okular och sikte på bilden i databladet om Pumans sikten. Det som ser ut att vara en kabel mellan sikte och okular tyder i alla fall på det.
http://www.psm-spz.com/upload-media/Datenb...ichtkonzept.pdf
Om min knaggliga tyska är korrekt så är det bara i så fall Perit som har heloptisk bildöverföring, vilken då får delas mellan skytt och vc. Siktet ska tydligen endast visa en sv/v tv-bild. Men vagnen verkar vara nedlusad med kameror, och gott om skärmar. Undrar bara var man kopplar in PS3an.

/E
Borussia
QUOTE (Larsson @ Dec 5 2007, 19:20 ) *
- Vilka olika versioner har man planerat att bygga?
- Kommer vagnarna att levereras i olika chassielängder*?
- Har man visat upp några förslag på exportversioner?

-Det ligger några fler i pipen, men inget annat är ännu defenetivt.
-Samma längd på båda.
-Nix. Det är inte ofta som tyska tillverkare tar fram exportversioner i förväg. Custom made är ledordet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.