Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bodens fästning
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krigsarkivet
Pages: 1, 2
Templar
Just det, det var Rödberget. Men vi var inte där som turister. I can say no more.
Ekvall
QUOTE (Templar @ Jan 17 2007, 15:31 ) *
Just det, det var Rödberget. Men vi var inte där som turister. I can say no more.

Aha! ph34r.gif
Darkwand
Låg i boden sista året fästningen var aktiv, det var ju ganska betryggande att HV kunde ge oss artilleriunderstöd om det skulle hända någonting med kort varsel camo.gif
martinator
1: Jag är verkligen urusel på hemsidor.
2: för er som tror er överleva ändå så är
här en länk med lite bilder från mitt besök
sommaren 2006.

/martinator
walleman
Angånde sista skottet 14.11 så var det tänkt att det skulle avlossas 14.00 men besättningen i tornet slarvade och använde inte ansättaren som brukligt så deras sista laddning fastnade pga krutslagg och fick slås in banghead.gif med dorn och slägga i läge för att efter 10 minuters försening avlossas. rolleyes.gif
Kottovitj
Är det nån som kommer ihåg hur många män nazityskland beräknade förlora för att inta Boden?
Vildmannen
Artikel om Bodens Fästing. Hoppas det blir rundturer nästa sommar också. Får lägga in det i semesterplaneringen i så fall.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=1386784
Peo
QUOTE (Kottovitj @ May 13 2007, 14:46 ) *
Är det nån som kommer ihåg hur många män nazityskland beräknade förlora för att inta Boden?

Skulle ärligt tro på ca 0.
Varför överhuvudtaget ta det.
Stratoknaster
QUOTE (Peo @ Oct 4 2007, 07:18 ) *
QUOTE (Kottovitj @ May 13 2007, 14:46 ) *

Skulle ärligt tro på ca 0.
Varför överhuvudtaget ta det.

Precis. Man hade antagligen använt samma taktik som man använde på Maginot-linjen.
Terminator
QUOTE (Kottovitj @ May 13 2007, 13:46 ) *

Eftersom Sverige beräknades ha 15 000 man för försvar av Bodens fästning med tillbyggda värn och stormhinder så kan man ju anta att dom behövde långt mer än 15 000 man iaf
Peo
QUOTE (Terminator @ May 12 2008, 19:50 ) *

Eftersom Sverige beräknades ha 15 000 man för försvar av Bodens fästning med tillbyggda värn och stormhinder så kan man ju anta att dom behövde långt mer än 15 000 man iaf

Hela grejen med Tysklands taktik var att gå förbi den typen av punkter. Men det som är absolut viktigast är att titta lite på geografin. Var ligger Tyskland? Vilken väg hade de tagit?
Hur "vinner" man ett krig mot ett land?
Bodens fästning var menad att skydda järnmalmsexporten från ett angrepp via Finland av Kejserliga Ryssland. Uppdaterat många gånger men ändock.
Tyskland skulle aldrig bry sig om Bodens fästning, när resten av landet erövrats har fästningens roll spelats ut och den kommer ge upp av sig själv.
Terminator
QUOTE (Peo @ May 12 2008, 19:58 ) *

Hela grejen med Tysklands taktik var att gå förbi den typen av punkter. Men det som är absolut viktigast är att titta lite på geografin. Var ligger Tyskland? Vilken väg hade de tagit?
Bodens fästning var menad att skydda järnmalmsexporten från ett angrepp via Finland av Kejserliga Ryssland. Uppdaterat många gånger men ändock.
Tyskland skulle aldrig bry sig om Bodens fästning, när resten av landet erövrats har fästningens roll spelats ut och den kommer ge upp av sig själv.

Jag håller inte med dig. Eftersom det var järnet som var eftertraktat och inte landet Sverige så tror jag inte att man tar över 80% av landet som man inte vill ha. Jag tror istället att man anfaller den 20% bit av Sverige som man faktiskt var intresserad av för att järnet bidrog till den tyska krigsmaskinen. Anledningen till att tyskland inte anföll Sverige var att dom fick köpa järnet ändå. Den enda som blev arg på det var dom allierade som började planera ett anfall att ta över järngruvorna av Sverige men räknade på att dom hade för lite manskap för en sån operation vid tillfället.
MjGripen
Riktigt maffig fästning hade vatt kul om vi hade någon liknande i bruk men den räkningen hade jag inte velat se =/
Terminator
QUOTE (MjGripen @ May 12 2008, 20:51 ) *
Riktigt maffig fästning hade vatt kul om vi hade någon liknande i bruk men den räkningen hade jag inte velat se =/

Jag har en karta över fästningsverken som det såg ut 1943-1945 Det är verkligen mäktigt med sina 1200 fästningsverk runt dom 6 artilleriforten insprängda i berget.
Darkwand
En vagn i Andra pluton körde sönder ett band mot strv-hindren som stammade från krigsåren när jag gjorde lumpen, så dom fungerade som var tänkt i allla fall.
Ekvall
QUOTE (Terminator @ May 12 2008, 21:02 ) *
Jag har en karta över fästningsverken som det såg ut 1943-1945 Det är verkligen mäktigt med sina 1200 fästningsverk runt dom 6 artilleriforten insprängda i berget.

Du har inte möjlighet att scanna in den och lägga upp för allmän beskådan? smile.gif
Terminator
QUOTE (Ekvall @ May 12 2008, 21:39 ) *

Du har inte möjlighet att scanna in den och lägga upp för allmän beskådan? smile.gif

Jag har tyvärr ingen scanner men jag ska försöka lösa problemet. Köpte kartan i min hemstad Boden för 100kr 2år sedan. Visserligen så finns mycket mer befästningar i verkligheten än på kartan men dom kanske hade spelat ut sin roll 1943. Sen vet jag anläggningar som används än idag som inte är utmärkta för att dom är hemliga fortfarande.
Terminator
QUOTE (Terminator @ May 12 2008, 21:48 ) *
QUOTE (Ekvall @ May 12 2008, 21:39 ) *

Jag har tyvärr ingen scanner men jag ska försöka lösa problemet. Köpte kartan i min hemstad Boden för 100kr 2år sedan. Visserligen så finns mycket mer befästningar i verkligheten än på kartan men dom kanske hade spelat ut sin roll 1943. Sen vet jag anläggningar som används än idag som inte är utmärkta för att dom är hemliga fortfarande.

Jag har löst problemet tillfälligt genom att ta några bilder med min kamera på den massiva kartan. Men jag är ju ny här och har lite problem att få upp bilderna så ni kan titta på dom. Någon som kan ge en kort förklaring hur jag lägger upp ett par bilder som är sparade på mitt skrivbord?
Ekvall
QUOTE (Terminator @ May 12 2008, 23:26 ) *
Jag har löst problemet tillfälligt genom att ta några bilder med min kamera på den massiva kartan. Men jag är ju ny här och har lite problem att få upp bilderna så ni kan titta på dom. Någon som kan ge en kort förklaring hur jag lägger upp ett par bilder som är sparade på mitt skrivbord?

Jag brukar använda den här tjänsten för att lägga upp thumbnails på forumet:
Imagevenue
Ladda upp bilderna enligt instruktionerna och klistra sedan in lämplig kod (det står något om forum-hosting eller liknande) i en post nästa gång.
Terminator
QUOTE (Ekvall @ May 12 2008, 22:32 ) *
QUOTE (Terminator @ May 12 2008, 23:26 ) *

Jag brukar använda den här tjänsten för att lägga upp thumbnails på forumet:
Imagevenue
Ladda upp bilderna enligt instruktionerna och klistra sedan in lämplig kod (det står något om forum-hosting eller liknande) i en post nästa gång.

Sådär tack för hjälpen, Här kommer alltså lite bilder på en karta över bodens fästningsverk 1943. Kvaliten är inte den bästa men jag hoppas att ni får en inblick om hur det ser ut.
Ekvall
Tack ska du ha själv! Kul! smile.gif
Var kan man få tag på kartan i pappersformat? Blev lite sugen på att köpa den...
Terminator
QUOTE (Ekvall @ May 12 2008, 22:52 ) *
Tack ska du ha själv! Kul! smile.gif
Var kan man få tag på kartan i pappersformat? Blev lite sugen på att köpa den...

Jag minns inte vad stället heter, bor inte kvar i Boden längre men det borde gå att ringa turistinformationen och få den hemskickad för en slant. Telefonnummer till turistinformationen borde finnas på www.boden.se om den fortfarande finns att köpa.
linush
QUOTE (Terminator @ May 12 2008, 20:47 ) *
QUOTE (Peo @ May 12 2008, 19:58 ) *

Jag håller inte med dig. Eftersom det var järnet som var eftertraktat och inte landet Sverige så tror jag inte att man tar över 80% av landet som man inte vill ha. Jag tror istället att man anfaller den 20% bit av Sverige som man faktiskt var intresserad av för att järnet bidrog till den tyska krigsmaskinen. Anledningen till att tyskland inte anföll Sverige var att dom fick köpa järnet ändå. Den enda som blev arg på det var dom allierade som började planera ett anfall att ta över järngruvorna av Sverige men räknade på att dom hade för lite manskap för en sån operation vid tillfället.

Det var bäst för både Sverige och Tyskland att de handlade istället för att Tyskland invaderade för järnmalmen. För det första hade många svenskar fått sätta livet till, både soldater och civila, och vi hade blivit ockuperade. För det andra så hade isåfall de allierade bombat järnmalmstransporterna i Sverige, och då hade fler fått sätta livet till.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.