Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livgardesgruppens HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Jända
IP arlanda
2ndlieutenant
Västerort
FkN
QUOTE (2ndlieutenant @ Sep 19 2005, 21:13 )
Västerort
*

Övade ni på Rosersbergs fältet i våras, slutet av maj?
2ndlieutenant
QUOTE (Fk Nordin @ Sep 19 2005, 21:57 )
QUOTE (2ndlieutenant @ Sep 19 2005, 21:13 )
Västerort
*

Övade ni på Rosersbergs fältet i våras, slutet av maj?
*

Stämmer bra det!
FkN
@2ndlieutenant: Pipa-mot-pipa med Arlanda IP måntro?
Uttern
QUOTE (ShyGuy @ Sep 19 2005, 07:43 )
stf c 3:e plut, sthlm södra , (3:e komp, bat sthlm)
*

Numera är Sthlm södra 2:a komp. (enligt batorder)....

/ola
ShyGuy
QUOTE (Uttern @ Sep 21 2005, 10:13 )
QUOTE (ShyGuy @ Sep 19 2005, 07:43 )
stf c 3:e plut, sthlm södra , (3:e komp, bat sthlm)
*

/ola
*

Aj f*n...

Det är taget.

Får väl ändra:

stf C 3:e plut, stockholms södra. (2:a komp, bat sthlm)
Dexter
QUOTE (eskil @ Sep 16 2005, 08:29 )
Ursäkta ifall jag röjer någons hemliga täckmantel här, men är inte Daniel_Westbom och Dexter samma person?

Nej, det är inte jag. Det är den andra Daniel W som finns i Sverige. ;)

Det gör inte så mycket att jag blev 'outad'. Så bredkäftad som jag har varit som Dexter så räcker det med mitt användarnamn, google och ett par väl valda sökord för att få fram hela mitt livs historia.
Mitt 'officiella' alias blev ganska överflödigt med andra ord.

Nåja, får väl dumpa Dexter och gå över på mitt alternativa alias ifall jag vill fortsätta vara hemlig ;)

QUOTE (gator)
Om du är lite utförligare i din profil kanske du har större chans att få träff...
Hmm. Hur menar du då? Det borde väl vara de som ska uppdatera sina för att jag ska hitta dem inte tvärt om? Såvida du inte med träff menade date? ;)

QUOTE (Uttern)
Undrar vad vi som tidigare var andra heter nu? Nåja, vi får väl höra det på nästa övning.
KD803
QUOTE (Dexter @ Sep 21 2005, 22:13 )
Undrar vad vi som tidigare var andra heter nu? Nåja, vi får väl höra det på nästa övning.
*

QN alias 1.komp
FkN
Kontaktsuppfyllnad

LGG toppar på över 60%. Våra grannar baserade på Berga ligger under 40% trots att dom är knappt hundra färre än LGG.

Pinsamt att vissa md-grupper ligger runt 1/3 uppfyllda kontrakt.
johanp
tycker seriöst att det är pinsamt att vi ligger under 95%. för de allra flesta är det ju minimala 20h per år, borde ju vara omöjligt att vara delaktig på mindre och fortfarande kunna påstå att man är med. sad.gif
Hans Engström
QUOTE (johanp @ Oct 15 2005, 18:31 ) *
tycker seriöst att det är pinsamt att vi ligger under 95%. för de allra flesta är det ju minimala 20h per år, borde ju vara omöjligt att vara delaktig på mindre och fortfarande kunna påstå att man är med. sad.gif

Ofta beror tappet hos BatSthlm på ett fåtal saker. Viss personal som avrustat står
kvar i evighet på grund av att dom aldrig formellt skrivit under och fått avskedet inskickat.
Detta blev vi varse först i somras. Tydligen räcker det inte att säga till LGG civil personal att
den här personen har avrustat och lämnat in, ta bort honom. Det är ju bara en gång om året vi
tittar på listorna. Vissa hamnar inte heller korrekt i reserv klassen när dom är utomlands eller dylikt.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att 3 personer hos QN inte kommer att uppfylla sitt kontrakt i år.

Ett utökat problem är att ledningsplutonen nog har dubbelt så många på pappret som kommer att göra sina timmar i år, vilket drar ner bataljonens statistik.
FkN
Notera att siffrorna är för 2003.

Intressant att landet i genomsnitt har 40% fyllda kontrakt (dvs 20000 av 50000 hv-sold). Läste i hvblaskan att förra året (dvs 2004) var det 30000 uppfyllda kontrakt.
FK H
QUOTE (Hans Engström @ Oct 16 2005, 11:02 ) *
QUOTE (johanp @ Oct 15 2005, 18:31 ) *

Ofta beror tappet hos BatSthlm på ett fåtal saker. Viss personal som avrustat står
kvar i evighet på grund av att dom aldrig formellt skrivit under och fått avskedet inskickat.
Detta blev vi varse först i somras. Tydligen räcker det inte att säga till LGG civil personal att
den här personen har avrustat och lämnat in, ta bort honom. Det är ju bara en gång om året vi
tittar på listorna. Vissa hamnar inte heller korrekt i reserv klassen när dom är utomlands eller dylikt.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att 3 personer hos QN inte kommer att uppfylla sitt kontrakt i år.

Ett utökat problem är att ledningsplutonen nog har dubbelt så många på pappret som kommer att göra sina timmar i år, vilket drar ner bataljonens statistik.

Alla chefer "gör" ju sina förbandslistor varje år (Plutonchef och uppåt) den personal som inte finns med på listan man skickar in till LGG åker ut.
Hans Engström
Det trodde vi också, men se där har man fel. Vi har ett flertal fall av personal som inte funnits med på listorna som stått kvar i 3 år (i ett fall) för att avregistrerings pappret inte lämnats in.
FkN
Sollentuna Hv-komp övar SIB:

Välg Inslag 3

Rätt hyfsat tycker jag.
Hornet
glöm detta fixade sig :P
Skoog
Det var ju faktiskt en riktigt lyckad vinkling av Försvarsmaktens verksamhet för omväxlings skull.
stalker
Den sortens reklam kan man ju nästan inte ens köpa sig till! clap.gif

Mer sånt i TV så kanske vi kan fylla upp alla vakanser! saint.gif
Status quo
IP Arlanda
Och tydligen, i och med sammanslagningen med bat nord skall bataljonen döpas om till det mycket kreativa: Attunda bataljon. brow.gif
eskil
QUOTE (Status quo @ Dec 11 2005, 07:56 ) *
IP Arlanda
Och tydligen, i och med sammanslagningen med bat nord skall bataljonen döpas om till det mycket kreativa: Attunda bataljon. brow.gif

Rätta mig om jag har fel, men bataljonen heter väl Attundalands bataljon? Detta för att inte förväxlas med Attunda kompani.
johanp
helt riktigt eskil

edit: ang filmen, hade jag sett den när jag gjorde lumpen och inte hört talas om Hv/Hv IP via andra källor så hade jag definitivt inte sökt till Hv.
raulito
Hej alla

Ip sthlm, tidigare sthlms södra komp.

Raul
FkN
@johanp: Om jag fattar det rätt så skall Attunda kompaniet byta namn i och med att bataljonerna går ihop?
Nisse_less
1plut 4 stockholm södra
Hemvärnsman av guds nåde
Tja.
Jag är Grupp-c.
Attundalands bat, Södra roslags Komp.
King Kill
Anmäler mig.
Snart blivande medlem av IP Nord salute.gif
FkN
Läste i senaste hvblaskan att LGG ska ingå i försöket med "Hemvärnsvecka"/KFÖ under 2007. Någon som vet mera om detta?
Kungen
Grupp C Arlanda Komp Attundalands bat fun_icon_nana.gif

Som Bat C Säger Hjälm PÅ camo.gif
Hans Engström
QUOTE (Fk Nordin @ Jun 24 2006, 14:21 ) *
Läste i senaste hvblaskan att LGG ska ingå i försöket med "Hemvärnsvecka"/KFÖ under 2007. Någon som vet mera om detta?

Avseende BatSthlm beslutas detta i samband med utbildningsmötet i augusti.
justair
Trodde att jag svarat på denna tråd, men nope.. jaja, IP Arlanda tillhör jag.
pappa6116
huddinge...

Men dexter, Bje och Engström känner mig sen innans ( osäker på Bje dock...)
men det kan nog dexter eller Engström reda ut..

Uppgiften löst!
Nilsanders
8315;1:2
FkN
Bumpar tråden och propar för Bat-Sthlm hemsida:

Hemvärnsbataljon Stockholm
CIP
IP Syd
Erik Adam
IPSYD
-donTomaso-
IPSYD LGG
bamsejon
Anderssson här, är kanonmat på:
2 grp, östra insatspluton, dalregementsgruppen, Livgardet
InSider
IPSYD
FkN
QUOTE (bamsejon @ Dec 27 2006, 11:35 ) *
Anderssson här, är kanonmat på:
2 grp, östra insatspluton, dalregementsgruppen, Livgardet

Livgardesgruppens HV, anmäl er här

Frågor på det?
Wilk
Ett litet förtydligande då bamsejon kanske inte är så gammal inom HV (och nu förenklar jag kanske i viss mån):

Livgardet = regemente
Livgardesgruppen = utbildningsgrupp
Dalaregementsgruppen = utbildningsgrupp

Utbildningsgrupperna är enheter inom FM som har till uppgift att stödja HV på olika sätt.
Både LGG och DRG (?) har numera sina organisatoriska hemvist hos Livgardet.

Den här tråden är tänkt för LGG folk endast (i princip HV i Stockholmsområdet, skärgården undantagen), inte "Dalmasar". Ni är dock välkomna att starta en egen tråd. Eller nåt. Tills Kimster får slag på att alla "X-gruppen - anmäl dig här!" smile.gif

För den delen: IPSYD
Hans Engström
QUOTE (Hans Engström @ Oct 6 2003, 19:38 ) *
Jag kör först

Hans Engström (uppenbart nog)
Kvartermästare och C St- o trplut, 2. Kompaniet, HVBataljon Stockholm, Livgardesgruppen

Ja, tiden rinner iväg. Lite förändringar sker då och då. Numera så gäller följande.

C 5. pluton, 1. kompaniet, Bataljon Stockholm, Livgardesgruppen.
FkN
QUOTE (Hans Engström @ Dec 28 2006, 16:35 ) *
C 5. pluton, 1. kompaniet, Bataljon Stockholm, Livgardesgruppen.

Är 1. komp "Stockholm centrala"?

Fem plutoner? Varför sammanslagning i om det är så pass mycket folk att ni
behöver fem komp?
Hans Engström
Japp, det stämmer. 1. kompaniet (tidigare Sankt Görans HV Komp.) slås ihop med Nacka och Lidingö kompanier (vardera mönstrar en komplett pluton, vi har två och en halv).

Sankt Göran har ingen kompledning (framförallt har vi inte kunnat få tag i en kompanichef enligt kravspec på 4 år), knappt någon personal inom stabs- och trossenheterna (ingen kokgrupp, en signalist, 7 sjukvårdare och kvartermästaren). Däremot har Nacka en kompanichef som motsvara specen och hyffsat med folk på stabs- och trossenheterna.

Stockholms Centrala är det preliminära namnet (kopplas till Stockholms Södra namn) men jag tycker det är kaka på kaka och förordar Centrala Kompaniet (vilket leder tillbaka till gamla Centrala Bataljonen/Kretsen).

[tillägg]På listorna har vi nu (inklusive veteranerna naturligtvis) 279 personer. Vi räknar med minst 100-140 man på varje övning, vilket blir kul.
FkN
Måste med andra ord vara ett av Sveriges största hv-förband.

Stort lycka till, jag kommer följa det med stort intresse!
Hans Engström
Tackar, det är jättespännande!

Men otroligt mycket folk att hålla reda på...
Knekt
QUOTE (Hans Engström @ Dec 28 2006, 21:21 ) *
Japp, det stämmer. 1. kompaniet (tidigare Sankt Görans HV Komp.) slås ihop med Nacka och Lidingö kompanier (vardera mönstrar en komplett pluton, vi har två och en halv).

...

Stockholms Centrala är det preliminära namnet (kopplas till Stockholms Södra namn) men jag tycker det är kaka på kaka och förordar Centrala Kompaniet (vilket leder tillbaka till gamla Centrala Bataljonen/Kretsen).

OT

Centrala?! Lidingö och Nacka?! Centrala??? Jag säger då det; dessa glesbygdsbor med storhetsvansinne! ;)

/OT
Hans Engström
Finns ju vissa kompanier som lägger sin expedition så nära norra gränsen till sitt upptagningsområde så att det gör ont också, bara för att kunna se centrum...laugh.gif

Skämt åsido så var Lidingö en del av Centrala Bataljonen (tillsammans med Kungsholmen, Östermalm och Norrmalm). Nacka borde rimligtvis slagits ihop med Stockholm Södra men ni behöver ju knappast mer folk i dagsläget. Är det 5 plutoner nu för er också?

Angående namn så tycker jag ändå att Stockholm Södra är en tågstation, byte föreslås ;)
Klinken
QUOTE (Hans Engström @ Dec 29 2006, 18:59 ) *
Finns ju vissa kompanier som lägger sin expedition så nära norra gränsen till sitt upptagningsområde så att det gör ont också, bara för att kunna se centrum...laugh.gif

Skämt åsido så var Lidingö en del av Centrala Bataljonen (tillsammans med Kungsholmen, Östermalm och Norrmalm). Nacka borde rimligtvis slagits ihop med Stockholm Södra men ni behöver ju knappast mer folk i dagsläget. Är det 5 plutoner nu för er också?

Angående namn så tycker jag ändå att Stockholm Södra är en tågstation, byte föreslås ;)

Nix! Vi har bara 4 plutoner i dagsläget.

Jag har länge propagerat för att vi ska heta "Vitabergsbrigaden", men inför döva öron Malajn.gif
FkN
QUOTE (Fk Klinken @ Dec 29 2006, 19:59 ) *
bara

Hmmmrrfff dom flesta kompanier består av 1-3 plutoner numera, och ni
har "bara" fyra? sad.gif angry.gif biggrin.gif laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.