Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livgardesgruppens HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dexter
QUOTE (GC1 @ Apr 30 2008, 08:23 ) *
Vad gör man på LGG som man inte kan göra på MSS?

Jag tror inte att man på MSS är intresserad av/har möjligheten idag, att sitta och godkänna ambeställningar som kompanierna i tex Bat Stockholm gör, att knappa in tidsrapporter från övningar, att hantera ansökningshandlingar, befodringar, veteraner, övriga personalärenden, säkerhetsbedömningar, statistik m.m. m.m.

Det man gör som man skulle kunna göra på annat håll är ju de kurser som hålls. Intro, skyddsvakt, grpch, plutch m.m.

Det skulle gå att flytta de administrativa uppgifterna till LG och utbildning m.m. till tex MSS. Dock tror jag det skulle innebära att en liten mini LGG skulle skapas på LG.

Min uppfattning är att det är LGG som idag sitter på mycket av kompetensen gällande skyddsvaktsutbildning m.m. i närområdet. De är bla med och utbildar värnpliktiga.

/D
GC1
QUOTE (Dexter @ Apr 30 2008, 09:56 ) *
QUOTE (GC1 @ Apr 30 2008, 08:23 ) *
Vad gör man på LGG som man inte kan göra på MSS?

Jag tror inte att man på MSS är intresserad av/har möjligheten idag, att sitta och godkänna ambeställningar som kompanierna i tex Bat Stockholm gör, att knappa in tidsrapporter från övningar, att hantera ansökningshandlingar, befodringar, veteraner, övriga personalärenden, säkerhetsbedömningar, statistik m.m. m.m.
/D

Nu kanske jag skulle skrivit något annat förband än MSS, faktum är dock att det inte är man själv som bestämmer hur ens vht skall se ut.

Tycker ÖB att MSS skall sköta detta så blir det så, även om man på MSS inte har lust. precis på samma sätt skall man resonera vad gäller Hv, vi kan inte behålla en organistaion inom FM bara för att Lasse i ledet vill det.....
traktorspaning
Jag tycker att vi har haft ett bra stöd av LGG och att vi har utvecklat vår verksamhet i symbios. Jag har svårt att se hur man skulle kunna få samma utveckling framöver utan LGG (inte minst den personliga motivationen).

Jag tror att frånfälle av utbgrp också hämmar chefsförsörjningen när gapet i ledningsnivå ökar. Detta oavsett om det är lämplig person eller yoff som skall in som förbandschef.

ERGO: Landa in avtalet 2008 för varenda HVsjäl i LGG så kan vi förhoppningsvis ha kvar vår utbildningsgrupp samt få rätt stuk på framtida HV-veckor
FkN
Word

Fixar det innan sommaren är det tänk smile.gif
traktorspaning
Ett föredömme!

Hoppas att alla andra verkligen ser till att landa sitt avtal. Visa Rolle vart skåpet skall stå!
FkN
Södertörnsgruppen är föreslaget för avveckling.

Vad tror ni, går dom upp i LGG?
eskil
QUOTE (FkN @ May 15 2008, 22:29 ) *
Södertörnsgruppen är föreslaget för avveckling.

Vad tror ni, går dom upp i LGG?

Ja, det tror jag. Antagligen så kommer bataljoner att slås ihop också.
Sleipnir
Enligt ett planeringsunderlag så går hela Södertörnsgruppen och en av Sörmlandsbataljonerna in i LGG.

Positivt är väl att man eventuellt då kommer att ha uppfyllnad på samtliga tjänster vid LGG.

[edit, stavar som en kratta]
Rainman
Ja ha. Då är det kanske det är läge att spana in er hemsida och vad ni skriver här på SoldF lite oftare så man är förberedd på ev. flytt till LGG.

Vem vet vi kanske ligger sida vid sida i någon buske i terrängen innom en snar framtid.

/Rainman STG. 101 IP.
FkN
Bra början att pissa revir:

Avbräck för marina funktionen?
eskil
QUOTE (FkN @ May 18 2008, 12:08 ) *
Bra början att pissa revir:

Avbräck för marina funktionen?

Enligt min mening har inte heller Södertörnsgruppen tagit tillräkligt ansvar för hemvärnets marina kompetens i och med att man vägrat att utbilda stridsbåtsförare.

Men troligtvis så kommer marindelen att ligga kvar i Berga. Det blir hemvärnssoldaterna som får pendla, inte officerarna.
Swed65
QUOTE (eskil @ May 18 2008, 18:32 ) *
Enligt min mening har inte heller Södertörnsgruppen tagit tillräkligt ansvar för hemvärnets marina kompetens i och med att man vägrat att utbilda stridsbåtsförare.

Men troligtvis så kommer marindelen att ligga kvar i Berga. Det blir hemvärnssoldaterna som får pendla, inte officerarna.

Med risk att vara lite OT... Utbildning av stridsbåtförare sker av AMF 1 och ingenting annat, det var tal om att gruppen skulle få utbilda men det blev stoppat.
traktorspaning
Beslutsavsikten för Hvbat ATTUNDALAND är att org år 2010 bestå av 2 Hvkomp, 1 IK samt 1 HvUndkomp. Detta enligt ordern om bättre förbanduppfyllnadsgrad. Medinflytande processer startar snarast för att vara slutfört nästa vår.

Hur ligger landet hos övriga bataljoner, några enheter som redan nu är förlovade?
FkN
Hemvärnsvecka 2009
Sleipnir
Trist att det inte blev Taelgehus. Lycka till dock.
FkN
Rent spontant så säger jag bara att jag är glada att tillhöra IP.
Om jag var 20h-basse så skulle jag nog lägga av.
jed
Hemvärnsvecka kan funka om det är utöver dom andra övningarna, så att det går att öva lite längre.
Att byta ut alla övningar mot en helg (vilket det blir för dom flesta) är helt kass tycker jag.
FkN
@jed: Välkommen till HV anno 2009.
jed
FkN: nja, det är väl HV anno 2008. Hv anno 2009 är väl när hela hemvärnet (alla tre) drar i fält (Humlegården) och tittar på fåglar...
FkN
I år är det ju ingen HV-"vecka" och alla kompanier får öva som tidigare...
traktorspaning
2008 Rolle* genomför 5 av 10 planerade försök med Hv-vecka inom riket. (dvs hälften stryks pga besparingskrav).

2009 var det tänkt att hela Hv skulle ha Hv-vecka bataljonsvis. Inom LGG blev det (av en för mig okänd anledning) känt att bara en bataljon skulle genomföra Hv-vecka medast de övriga skulle genomföra utbildningsår av normaltyp dock med vissa reduceringar av resurser. C HvBat ATTUNDALAND
har i samråd med DUC fastställt att kandidera för Hv-vecka 2009. Detta har sedan fastställts av LGG som bearbetat ärendet.

Målsättningen för all personal inom bataljonen är nu att 2009 genomföra en Hv-vecka som både har högt deltagande och bra utfall hos Hvsoldaterna mao att göra den bästa tänkbara Hv-veckan. IP/IK har dock eget spår under året och kuggar in i Hv-veckans förbandsövningsdel.

* Brigadgeneral Ekenberg
Sleipnir
Bataljon Stockholm ville absolut inte genomföra HV "vecka", då detta är en bråkdel av den utbildningstid som normalt offereras. Fredag till söndag är ett skämt, och medger kanppt ens möjligheten att vidmakthålla egen kompetens, än mindre att utveckla den.
traktorspaning
MEN .... 2010 om vi inte fått en ny RiksHvC så är ni torsk iaf, lika bra att gå i brächen och försöka stuka till innehållet med egna inspel. Vi kommer att göra vårt yttersta för att bataljonens personal får en så bra övning som bara möjligt.

Jag ser dock redan nu att LGG kommer att bli viktigare i framtiden. Där kommer kurser att kunna utveckla soldater och befäl mellan hv-vecko jucken mao blir kursverksamheten mer central.

Helgens skyddsvaktsutbildning är ett exempel, eleverna duvades ordentligt och var väldigt nöjda i går eftermiddag när kursen gick i mål. Flera sådana utbildningar tex i sammarbete med FU kan vara en framgångsfaktor.
Sleipnir
Fast det medger inte förbandsutveckling. Jag avser lämna in när detta blir krav (eller så får man bita i det sura äpplet och ta en tjänst hos insats).
Kvm
Jaaaa.
Om detta blir verklighet för hela LGG så finns här en Kvm som vill till insats.....
FkN
Vilken/vilka komp ska bli Insats-komp i Bat-Stockholm?

"Sura äpplet"? biggrin.gif cool.gif tongue.gif
Kvm
Finns inget fastslaget ännu.
Men 2 st kompanier har anmält sitt intresse för denna verksamhet.
Sleipnir
Sura äpplet är att jag med en dåres envishet hävdat att insats skulle medföra breddhemvärnets död som fungerande förband, och att hemvärnet inom LGG (som exempel) haft minst samma kapacitet (om inte mer) än 60H på vissa orter, och att detta är en följd av den utbildningsmodell som tillämpats.

Med hemvärnsvecka i dess nuvarande form så har det bevisats att jag har rätt.
traktorspaning
QUOTE (Sleipnir @ Jun 2 2008, 22:06 ) *
Fast det medger inte förbandsutveckling. Jag avser lämna in när detta blir krav (eller så får man bita i det sura äpplet och ta en tjänst hos insats).

Om du vill komma till ett "äpple" som inte är så surt så är du välkommen till oss! Och jag håller med om att förbandsutvecklingen blir en rejäl utmaning med Hv-veckan. Soldaten som missar veckan (läs helgen) är i praktiken rökt för det året.

Hoppas att RikHvavdelningen kommer med anvisningar (läs alla kort på bordet) snart! Det är nu 7 månader kvar av 2008 surprise.gif
Kvm
Rökta?
De skall avpolleteras som "nollor".
Har man inte varit med på detta och ej heller har lagt sig som vilande så har man inte fullgjort sitt kontrakt och skall därmed avskrivas.
Så är den hårda världen.
FkN
Detta är den mjuka vägen att minska HV från 30000 till 15000.

Skulle det vara bättre att sonika säga upp 15000 pers och står kvar med 15000 där inte 100% deltar på det dom ska?
Kvm
Nej.
Men beslutsfattarna bör taga detta i beaktande.
Vilket jag tror att de inte har gjort.
traktorspaning
Om beslutsfattarna tänkt skulle ett par geniala idéer som Hv-vecka, 30 bataljoner, nyckelinlåsning, baskravvapen och röda korsare aldrig sätt dagensljus utan hamnat underst i Fänrik Fjuns förslags hög (den som ingen tittar i)

Den stora risken när man slår på förbandsminskningstrumman är att alla låser dörren och slänger in nyckeln dvs att Rolle står där med 0 bataljoner och 200 Hvsoldater (ja ni vet dom som aldrig svarar på mail, telefonsamtal eller brev. Då de inte tar del av utvecklingen har de inte fattat vad resten av förbanden har genomfört)
Fk Satan
QUOTE (Kvm @ Jun 3 2008, 16:01 ) *
Nej.

Är det någon som påpekat detta för beslutsfattarna? Bara för att killarna på golvet tycker att ett moment i processen ska göras på ett sätt så tycker kanske ledningen för fabriken att det är passande för fabriken...
Sleipnir
Svaret från Rikshemvärnsavdelningen har varit att utbildningen skall likriktas. Att detta innebär försämringar för oss ( i allt, i princip) verka man inte anse vara ett problem.
Kvm
QUOTE (Fk Satan @ Jun 3 2008, 21:13 ) *
QUOTE (Kvm @ Jun 3 2008, 16:01 ) *
Nej.

Är det någon som påpekat detta för beslutsfattarna? Bara för att killarna på golvet tycker att ett moment i processen ska göras på ett sätt så tycker kanske ledningen för fabriken att det är passande för fabriken...

Ja!
Detta är påtalat i diverse forum.
Både till RiksHv C och till andra.
traktorspaning
När Rolle och gänget från Banérgatan var ute och gjorde sin inspektion förra våren fick vi tillivs.

- Jättebra, jättebra, högts avtalsuppfyllnad i landet men jag tycker at ni bedriver en kampanj mot Hv-veckan.

Vaddå om det är någonting som man inte tror på överhuvudtaget, skall man då inte få framföra sin åsikt!

Men denna typ av inställning kan man enligt min åsikt spara pengar på två ytterligare två sätt:
  • Lägg ned inspektionerna, spara pengar på att inte brassa generalsövningar. Utbildningsgruppen kan validera löpande istället.
  • Skrota rikshemvärnstinget, rikshemvärnsrådet, hemvärnsombudsmannen men behåll blaskan.
Medbestämmandet borde istället ske via valda förtroende män på plutons och kompaninivå
Uttern
QUOTE (traktorspaning @ Jun 8 2008, 07:41 ) *
När Rolle och gänget från Banérgatan var ute och gjorde sin inspektion förra våren fick vi tillivs.

- Jättebra, jättebra, högts avtalsuppfyllnad i landet men jag tycker at ni bedriver en kampanj mot Hv-veckan.

Vaddå om det är någonting som man inte tror på överhuvudtaget, skall man då inte få framföra sin åsikt!

Men denna typ av inställning kan man enligt min åsikt spara pengar på två ytterligare två sätt:
  • Lägg ned inspektionerna, spara pengar på att inte brassa generalsövningar. Utbildningsgruppen kan validera löpande istället.
  • Skrota rikshemvärnstinget, rikshemvärnsrådet, hemvärnsombudsmannen men behåll blaskan.
Medbestämmandet borde istället ske via valda förtroende män på plutons och kompaninivå

Instämmer helt. Vårt uppdrag är att försvara demokratin - inte nödvändigtvis utöva den.
FkN
Någon som kan bekräfta om KSP instr-kursen nu i höst är inställd?

Fick det höra det i vintras, men den ligger fortfarande kvar i kurskatalogen.
Lt G Malmström MDM/ Lggrp
QUOTE (FkN @ Aug 9 2008, 10:16 ) *
Någon som kan bekräfta om KSP instr-kursen nu i höst är inställd?

Fick det höra det i vintras, men den ligger fortfarande kvar i kurskatalogen.

inställd pga budgetnedskärningar.
GC1
QUOTE (Sleipnir @ Jun 3 2008, 23:44 ) *
Svaret från Rikshemvärnsavdelningen har varit att utbildningen skall likriktas. Att detta innebär försämringar för oss ( i allt, i princip) verka man inte anse vara ett problem.

Vari ligger problemet med likriktad utbildning?

Varför är det positivt med olika utbildningar mot samma uppgift?
Dexter
QUOTE (GC1 @ Aug 10 2008, 11:30 ) *
QUOTE (Sleipnir @ Jun 3 2008, 23:44 ) *

Vari ligger problemet med likriktad utbildning?

Varför är det positivt med olika utbildningar mot samma uppgift?

I sig inga problem med likriktad utbildning. men om man tvingar Livgardesgruppen som har högst kontraktsuppfyllnad att sluta ha utbildningstillfällen spridda över året och endast ha en KFÖ vecka så ser jag det som ett problem. Visst det blir likriktat, vi får lika dålig kontraktsuppfyllnad som alla andra..

Om vi pratar likriktad utbildning som att kvalitetssäkra innehållet på en övning så ser jag få problem med det.

/D
traktorspaning
Någon som har indikationer om vad som är på tapeten på LGG chefsmöte nu i september??
FkN
Någon som vet om det går att få tag på PERSEN via webben nu när mil.se är omorganiserad?
Har alltid varit trevligt att läsa om vad som händer på LG.
traktorspaning
Har fått att alla förare som framför ett militärt fordon som är lastat med Am (mängd överstigande ett enskilt magasin) måste efter årsskiftet ha genomfört en 8h ADRutbildning. En snabb analys från min sida gav vid handen att det isf är helt omöjligt att ha en förbandsövning med mindre än att samtliga fordonsförare har ADRutb alternativt att alla gör ptr ur och lassar in samtliga magasin i KVM bilen (KVM först i kön för utbildning?!)

Skjutledare måste väl också fixa förtur om man på egen hand skall kunna flytta på Am vid övning.

Någon som vet hur ADRutbildning bfd sätts dvs är det någon cyklisk om eller repetitionsutbildning tillkommer det även periodiska läkareundersökningar?

Jag har bestämt min åsikt om detta men .... vad tycker du??
ugly
QUOTE (traktorspaning @ Sep 19 2008, 17:24 ) *
Har fått att alla förare som framför ett militärt fordon som är lastat med Am (mängd överstigande ett enskilt magasin) måste efter årsskiftet ha genomfört en 8h ADRutbildning. En snabb analys från min sida gav vid handen att det isf är helt omöjligt att ha en förbandsövning med mindre än att samtliga fordonsförare har ADRutb alternativt att alla gör ptr ur och lassar in samtliga magasin i KVM bilen (KVM först i kön för utbildning?!)

Skjutledare måste väl också fixa förtur om man på egen hand skall kunna flytta på Am vid övning.

Någon som vet hur ADRutbildning bfd sätts dvs är det någon cyklisk om eller repetitionsutbildning tillkommer det även periodiska läkareundersökningar?

Jag har bestämt min åsikt om detta men .... vad tycker du??

Jag säger som vanligt.
Källa på det ?
Sleipnir
Genomgång vid LGG för UH företrädare.
Dexter
Källa: SäkI Tp farligt gods 2008
B-transport
B-transport genomförs som en förenklad transport av farligt gods
begränsat till mängd. Utbildningen för B-transport genomförs
enligt Up Tp Farligt gods. Behörighet att utföra mängdbegränsade
transporter av farligt gods ska antecknas på det miltära förarbevi-
set.

Undantagen transport
Transport av soldater eller trupp där farligt gods medförs i syfte att
öva eller utföra väpnad strid är undantaget dessa bestämmelser.
Den mängd som får medföras är dock begränsad och motsvarar
samma begränsning som för B-transport, 1000 riskpoäng enligt
systemet för riskpoängberäkning i ADR. Möjlighet finns att tillåta
större mängder klass 1 av övnings- eller taktiska skäl. Beslut om
detta får tas av bataljonchef eller motsvarande efter samråd med
någon av Försvarsmaktens säkerhetsrådgivare för farligt gods.

Utbildningen bör förnyas senast vart 5:e år eller senast då större förändringar
i transportreglverket skett.

Så om man förflyttar övningstrupp är det mer än ett magasin som får medföras. Enligt uppgift på tidigare nämnt möte var mängden snarare fullt stridsutrustade soldater. Någon som gått denna "1000poängs"-utbildning kan ju räkna på hur många soldater med full stridstilldelning man kan ha i samma fordon utan att behöva ha utbildningen.

Men om du inte transporterar soldater så får du alltså inte transportera en enda ask amm i fordonet utan ha gått utbildningen. Du måste dessutom ha behörighet för A-transport om du överstiger 1000 poäng.

Om jag fattat rätt är B-kursen 8h och handlar enbart om transporter av amm. Synd bara att man även har oxygentuber och dunkar med brandfarliga vätskor på ett kompani.

/D
traktorspaning
Jag var inte själv på mötet, är det bara en Ubtsäk/SäkI grej detta eller är det ADRbestämmelser som reglerar.

Det som jag tänkte på var om tex MCordonansen räknas som ADR transport och skall ha ADRskyltar fram och bak om han skulle ha ett magasin påfyllt till pistolen (hypotetiskt sätt (vet att han/hon skall ha red/blue gun om de uppträder enskilt)).

Någon som kan uppskatta hur många 7,62 PTR som man kan pytsa in inom 1000 poängs gränsen?

Är det någon mera spännande röd tejp (red tape) i vassen som lägger krokben för verksamheten.
Dexter
QUOTE (traktorspaning @ Sep 19 2008, 22:55 ) *
Jag var inte själv på mötet, är det bara en Ubtsäk/SäkI grej detta eller är det ADRbestämmelser som reglerar.

Om jag uppfattat det hela korrekt så har många av de undantag från ADR-bestämmelserna som Försvarsmakten tidigare haft dragits in/förändrats med start 1/1 2008. Därför måste man nu anpassa sig till dessa nya civila bestämmelser och medföljande militära undantag.

/D
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.