Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livgardesgruppens HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Capt
QUOTE (Uttern @ Nov 29 2007, 16:01 ) *
Om jag förstått rätt kommer Batljon Syd få överta en del av Stockholmsbataljonens rekryteringsområde för man har för litet underlag för att upprätthålla tillräckligt personalläge.

Bra för Syd men tråkigt för Stockholm. Även Stockholm tappar väl soldater och minskar kontinuerligt?

Det borde du väl ha förstått rätt, är inte du förbandschef inom S-holmsbataljonen?
Ryktet säger också att S-holms bataljonen är upp emot 900 man stor, vad är problemet?
Uttern
QUOTE (Capt @ Nov 29 2007, 16:24 ) *
QUOTE (Uttern @ Nov 29 2007, 16:01 ) *
Om jag förstått rätt kommer Batljon Syd få överta en del av Stockholmsbataljonens rekryteringsområde för man har för litet underlag för att upprätthålla tillräckligt personalläge.

Bra för Syd men tråkigt för Stockholm. Även Stockholm tappar väl soldater och minskar kontinuerligt?

Det borde du väl ha förstått rätt, är inte du förbandschef inom S-holmsbataljonen?
Ryktet säger också att S-holms bataljonen är upp emot 900 man stor, vad är problemet?

Jo jag skriver just det, "om jag förstått rätt"?

Rykten är felaktigt. Och vi minskar.

Så där är problemet.
Capt
QUOTE (Uttern @ Nov 29 2007, 16:45 ) *
Jo jag skriver just det, "om jag förstått rätt"?

Rykten är felaktigt. Och vi minskar.

Så där är problemet.

Men då har ju du ändå ha varit med och godkänt beslutet, varför då ifrågasätta det här?
Konstigt sätt av en förbandschef att skapa opinion i en militär organisation.
Uttern
QUOTE (Capt @ Nov 29 2007, 16:54 ) *
Men då har ju du ändå ha varit med och godkänt beslutet, varför då ifrågasätta det här?
Konstigt sätt av en förbandschef att skapa opinion i en militär organisation.

Vi har accepterat det för det var beslutat när vi informderades, någon valmöjlighet har vi inte haft.

Vad är det för konstigt med att skapa opinion? Hela detta Forum bygger på just den idéen? Menar du att det är hemligt på något sätt?
Capt
QUOTE (Uttern @ Nov 29 2007, 16:59 ) *
Vi har accepterat det för det var beslutat när vi informderades, någon valmöjlighet har vi inte haft.

Vad är det för konstigt med att skapa opinion? Hela detta Forum bygger på just den idéen? Menar du att det är hemligt på något sätt?

Har ingen aning om det är hemligt eller inte, jag vet varken hur man har kommit på idéen eller har varit med och fattat beslutet.
Torde väl dessutom vara svårt att hålla hemligt isåfall.

Tänkte mer på attityden...
Jag har varit med och fattat ett beslut/fått order om...jag tycker det är skit och som förbandschef talar jag om det för alla som vill höra på.
Mer populistiskt än ledarskapsmässigt.

Men jag håller med dig om att det är en konstig/konstgjord lösning.
Uttern
QUOTE (Capt @ Nov 29 2007, 17:09 ) *
Har ingen aning om det är hemligt eller inte, jag vet varken hur man har kommit på idéen eller har varit med och fattat beslutet.
Torde väl dessutom vara svårt att hålla hemligt isåfall.

Tänkte mer på attityden...
Jag har varit med och fattat ett beslut/fått order om...jag tycker det är skit och som förbandschef talar jag om det för alla som vill höra på.
Mer populistiskt än ledarskapsmässigt.

Men jag håller med dig om att det är en konstig/konstgjord lösning.

Stockholms bataljon har fått en order, som accepterats. Vad är det för fel med att kritisera den? Är det populistiskt så är merparten av inläggen i detta forum populististiskt.

Det glädjer mig att vi är överens i sak och då kanske vi kan återgå till ämnet:

Alla kompanier tappar förmodligen soldater. Det kompani som jag är med i är resultatet av sammanslagningar av fyra kompanier. Samtliga sammanslagningar har skett de senaste fem åren. Det har inte varit en helt smärtfri process och då får man med förlov sagt faktiskt bli lite irriterad om det kommer en order att stor del av vårt rekryteringsområde rycks undan oss. Kompaniet slår samman två plutoner vid årsskiftet på grund av mindre inflöde av soldater.

Ordern kommer från LGG och jag utgår från att det funnits skäl för den. Men, som sagt, någon information fick inte kompaniet innan beslutet var fattat.

Varför tror du att jag är förbandschef?
Fk Satan
Försök minska ned antalet quotes i inläggen. Det blir lite mer lättäläst då. (6 nivåer av quotes är lite väl mycket). Nu har jag plockat bort detta i några inlägg. Men göra det själva i fortsättningen.

Tänk även på att inte skriva ut personnamn, befattningar etc. (enl §14)

När jag ändå är på gång slog jag ihop LGG -skvaller och Livgardesgruppen HV anmäler er här. Då håller vi allt om LG på samma ställe eftersom de båda trådarna var av liknande karraktär.

Fk Satan
Blågul
Capt
QUOTE (Uttern @ Nov 29 2007, 21:39 ) *
Stockholms bataljon har fått en order, som accepterats. Vad är det för fel med att kritisera den? Är det populistiskt så är merparten av inläggen i detta forum populististiskt.

Det glädjer mig att vi är överens i sak och då kanske vi kan återgå till ämnet:

Alla kompanier tappar förmodligen soldater. Det kompani som jag är med i är resultatet av sammanslagningar av fyra kompanier. Samtliga sammanslagningar har skett de senaste fem åren. Det har inte varit en helt smärtfri process och då får man med förlov sagt faktiskt bli lite irriterad om det kommer en order att stor del av vårt rekryteringsområde rycks undan oss. Kompaniet slår samman två plutoner vid årsskiftet på grund av mindre inflöde av soldater.

Ordern kommer från LGG och jag utgår från att det funnits skäl för den. Men, som sagt, någon information fick inte kompaniet innan beslutet var fattat.

Varför tror du att jag är förbandschef?

Därför att du presenterar dig som förbandschef.... HV.gif
skyttesoldat78
vd händer med 20 H plutonerna med tillhörande kompanier. om det blir fult ut som det skrivs i tråden?
CIP
@skyttesoldat78

Dessa kommer få möjligheten att antingen följa med upp till 60 H eller byta kompani till Telge eller Huddinge.
Detta sker då organisationen är up n´running.
Fröken Furir
QUOTE (Hv-sjukvårdarn @ Oct 7 2003, 14:30 ) *
Sjukvårdsbefäl Hv-bat Sthlm sektion 2 (ena benet), (andra benet) samordnare för alla tjänstegrenarna i bataljonen sektion 3. Malajn.gif

Heh! Kollegan! Själv är jag sjukvårdsbefäl Bataljon Taeliehus och chef sjv IKL.
Fröken Furir
QUOTE (Thor @ Sep 2 2004, 18:49 ) *
Funderar på att gå med,fick brev från Kompchef i Huddinge Hemvärnskompani,så man får väll se vad som händer

Det är klart att du ska gå med i Huddinge. Bästa HV-gården på hela utbgruppen. rolleyes.gif
Och bästa sjukvårdsgruppen på hela bataljonen banan_rock.gif
Fröken Furir
QUOTE (Fk Nordin @ Jun 24 2006, 13:21 ) *
Läste i senaste hvblaskan att LGG ska ingå i försöket med "Hemvärnsvecka"/KFÖ under 2007. Någon som vet mera om detta?

Nä, det kan du glömma. Vi kommer nog inte att få göra det alls om inte nån tar beslutet att det ska införas för alla. Så nu offrar vi en get till sans-och-reson-guden och ber att så inte ska bli fallet.
traktorspaning
Citat "Heh! Kollegan! Själv är jag sjukvårdsbefäl Bataljon Taeliehus och chef sjv IKL."

@ Fröken Furir -- Av ren nyfikenhet - det är dubbla befattningar - vilket man kan ha under en övergångsperiod. Läget bör vara bedömt låg risk för insats med båda delarna samtidigt. Vilket är det som skall vara kvar. Ifs skall IKL upplösas och stab och trossdelarna överföras till Thus IK (om jag fattade Capt rätt)
Wilk
QUOTE (traktorspaning @ Dec 1 2007, 19:23 ) *
Ifs skall IKL upplösas och stab och trossdelarna överföras till Thus IK (om jag fattade Capt rätt)

Korrekt uppfattat (sådan är åtminstone tanken). Så det kommer troligen att lösa sig inom något år.
Capt
name='Fröken Furir' post='615986' date='Dec 1 2007, 18:12 '

...hur är det möjligt!?
Det är befattningsmässigt en omöjlighet... ...precis som Traktorspaning säger....ser jag nu...
Capt
QUOTE (traktorspaning @ Nov 27 2007, 17:29 ) *
Nej det är först 2009 som det sätts organisatoriskt (om det finns ekonomiska ramar) ett insatskompani bestående av IP Nord, IP Arlanda samt Sollentuna kompaniet (har bataljonens 30h plut). Sollentuna kommer dock redan under 2008 att truppföra IK vid det övningar som är i kompaniram. Det mest gränssättande i processen är FM ruttna finanser (vad avser uppkitningen med fordon och annat "dyrt"). IK kommer att inledningsvis bestå av 2 IP, 1 30h, 1 20h samt stab/trosstropp.

Tæliehus Hvbat sätter under 2008 upp ett renodlat insatskompani bestående av stab- och trosstropp samt tre insatsplutoner (60h).
RikshvAvd har sagt "-icke det" till insatskompanier med "blandat innehåll".
Sleipnir
För det första, ett insatskompani kan man inte sätta upp, eftersom det förbandet inte finns innan 090101.

För det andra, så talar RiksHvAvd med kluven tunga om man sagt så. Jag begär faktiskt källa på det (skrivelse eller motsvarande).
Capt
QUOTE (Sleipnir @ Dec 10 2007, 00:48 ) *
För det första, ett insatskompani kan man inte sätta upp, eftersom det förbandet inte finns innan 090101.

För det andra, så talar RiksHvAvd med kluven tunga om man sagt så. Jag begär faktiskt källa på det (skrivelse eller motsvarande).

Kan du utveckla det första!?

Begära kan du ju alltid göra, men då jag inte på något sätt är dig svaret skyldig så kanske du skulle pröva att omformulera dig. brow.gif
Rickard N
Menar du att du häller ur dig saker som du inte har backning för Capt?
Capt
QUOTE (Rickard N @ Dec 10 2007, 17:57 ) *

Nej det menar jag inte? huh.gif
Sleipnir
Jag utvecklar:

1. Förbandstypen Insatskompani fastställs i TOEM för Hemvärnet 2009. Före 2009 finns enbart Insatskompaniledningar och fristående insatsplutoner. Med andra ord, för 2008 finns ingen KROA lista som man kan sätta ett Insatskompani på.

2. RiksHvCh har vidtalats att problemet med att behålla personal beror på att det inte finns någon natulig möjlighet att växla mellan 60 och 20 timmars engagemang. Man har hört vid konversationer med personal ur RiksHvAvd (RiksHvCh inspektion hos HvBatSthlm senast som jag vet om) fått förståelse för tillvägagångssättet att administrera en eller två 20H plutoner paralellt med 2-3 60H plutoner som ett sätt att behålla personal (och förbandsanda) på, därför vill jag gärna se en referens på detta så att jag kan påverka i "rätt" riktning.
Capt
QUOTE (Sleipnir @ Dec 10 2007, 20:29 ) *
Jag utvecklar:

1. Förbandstypen Insatskompani fastställs i TOEM för Hemvärnet 2009. Före 2009 finns enbart Insatskompaniledningar och fristående insatsplutoner. Med andra ord, för 2008 finns ingen KROA lista som man kan sätta ett Insatskompani på.

2. RiksHvCh har vidtalats att problemet med att behålla personal beror på att det inte finns någon natulig möjlighet att växla mellan 60 och 20 timmars engagemang. Man har hört vid konversationer med personal ur RiksHvAvd (RiksHvCh inspektion hos HvBatSthlm senast som jag vet om) fått förståelse för tillvägagångssättet att administrera en eller två 20H plutoner paralellt med 2-3 60H plutoner som ett sätt att behålla personal (och förbandsanda) på, därför vill jag gärna se en referens på detta så att jag kan påverka i "rätt" riktning.

Vad är motsatsförhållandet? Sätter upp...rekryterar...värvar...
Förstår fortfarande inte ditt problem!?

Så du går på hörsägen som säker källa då!? wacko.gif
Eftersom Kriorg-09 INTE medger 20h pluton i 60h kompani (insatskompani) torde det vara avdömt, oavsett vad "man har hört" under inspektionen.
Möjligen har informationen inte trängt ut i alla led ännu eftersom det bara drabbar EN BATALJON...men det går säkert att kontrollera om man inte bara väljer att acceptera RiksHvAvd beslut/ställningstagande.
LGG är en säker källa annars...förutom jag själv... smile.gif
FkN
Nu finns kurskatalogen för 2008 ute:
http://www.livgardet.mil.se/attachments/kurskatalog_2008.pdf
wedin
QUOTE (Sleipnir @ Dec 10 2007, 21:29 ) *
Jag utvecklar:

Det är inte korrekt! Det är redan beslutat och gäller sedan 070101 att det är insatskompani som gäller och inte insatskompaniledning med "påkopplade" insatsplutoner. Senaste källa övlt Nordfors RiksHvavd (fd C Gävleborgsgrp)
Slugg
QUOTE (Sleipnir @ Dec 10 2007, 20:29 ) *
...1. Förbandstypen Insatskompani fastställs i TOEM för Hemvärnet 2009. Före 2009 finns enbart Insatskompaniledningar och fristående insatsplutoner. Med andra ord, för 2008 finns ingen KROA lista som man kan sätta ett Insatskompani på...

Det kanske är därför som ordern är att det nya kompaniet skall vara klart till 20090101...
paratus
Hej,
kanske kan förklara det där med insatskompani...

Från nu och fram till 1/1 2009 får insatskompaniledningar
och insatsplutoner bilda insatskompani inom utbildningsorganisationen
(och även inom demokratin). Detta medför att tempot kan
hålla uppe och en organisation som skall komma kan påbörjas redan nu.

Men det är först från 1/1 2009 som insatskompani finns formellt i
krigsorganisationen och med KROA listor.

Kan möjligen skillnaden krigs/utbildningsorganisation rätta ut
frågetecken om bildande av insatskompani redan nu...?
Sleipnir
Vilket är vad jag sagt. Att "utbilda mot", "organisera mot", är inte samma sak som "sätta upp". Försök idag sätta personal på KROA lista för insatskompani, och man får problem.

Detta ger oss ett års respit att få det av Capt nämnda Rikshvavd riktlinjen ändrad till något vettigt.

@Wedin

Det är rätt såtillvida att riktlinjen är att koppla alla insatsplutoner till kompanier, som i sin tur ska bli insatskompanier så småningom (dvs 090101). Formellt är det dock inte på det viset ännu.
Wilk
QUOTE (Sleipnir @ Dec 11 2007, 16:44 ) *
Detta ger oss ett års respit att få det av Capt nämnda Rikshvavd riktlinjen ändrad till något vettigt.

Med risk för stickspår men hur uppfattar du riktlinjen och vad i den du anser var icke-vettigt? Förklara gärna för mig så om jag inte alls varit i kontakt med Hv. Tack på förhand.
Capt
Vilket är vad jag sagt. Att "utbilda mot", "organisera mot", är inte samma sak som "sätta upp". Försök idag sätta personal på KROA lista för insatskompani, och man får problem.

@Wedin

Det är rätt såtillvida att riktlinjen är att koppla alla insatsplutoner till kompanier, som i sin tur ska bli insatskompanier så småningom (dvs 090101). Formellt är det dock inte på det viset ännu.

Inte!?
Däremot är sätta upp inte samma sak som att registrera.

Finns ingen "respit". Kriorg-09 lämnades in i förra veckan.
Rickard N
QUOTE (Capt @ Dec 10 2007, 18:06 ) *
QUOTE (Rickard N @ Dec 10 2007, 17:57 ) *

Nej det menar jag inte? huh.gif

Generellt ser jag (och jag tror många med mig) folk som säger saker utan att vara villiga att redovisa varifrån de fått informationen som mytomaner. Därav mitt inlägg eftersom du vägrade delge källan till ditt påstående.

Carry on.
Sleipnir
QUOTE (Wilk @ Dec 11 2007, 17:50 ) *

Med risk för stickspår men hur uppfattar du riktlinjen och vad i den du anser var icke-vettigt? Förklara gärna för mig så om jag inte alls varit i kontakt med Hv. Tack på förhand.

Ja, det enda jag hört om detta är det som Capt säger (fast utan referenser så är det "SGOTI" på det). Men är det så, så är det urbota korkat. Under tiden jag följt försöken med differentierat Hemvärn så har det återkommande klagats på att omsättningshastighetetn på 60H förbanden är på tok för hög, och att den som tillhört en 60H pluton och inte hinner med, inte går med i ett kompani, utan lämnar in helt och hållet.

För att lösa detta så har flertalet personer föreslaget att insatskompanier, när de sätts upp, ska innehålla både 60H plutoner och 20H plutoner. Detta skulle möjliggöra för personal att gå upp och ner i tid inom samma administrativa enhet, utan att behöva kontakt utbildningsgrupp etc. Det skulle även betyda att 20H personal med erforderlig utbildning/kompetens kan 'fylla' ut 60H plutonerna i de fall endast dessa krävs för en insats. Det är naturligtivs omöjligt att hålla 100% uppfyllnad på ett förband där deltagande är frivilligt, vilket de flesta som haft med självständiga plutoner inom HV nog skriver under på.

Vad avser Kriorg 09 så ser jag inget i TOEM 09 som hindrar att insatskompani rapporteras med organiskt ingående 20H plutoner förutom de två kravställda 60H plutonerna. Om man kan ändra antalet plutoner i ett kompani fram till 6 månader innan årsskiften, så kan man väl aven rapportera olika förbandskoder på de i det kompaniet ingående plutoner.
nowodwor
QUOTE (Sleipnir @ Dec 12 2007, 19:25 ) *
QUOTE (Wilk @ Dec 11 2007, 17:50 ) *

Ja, det enda jag hört om detta är det som Capt säger (fast utan referenser så är det "SGOTI" på det). Men är det så, så är det urbota korkat. Under tiden jag följt försöken med differentierat Hemvärn så har det återkommande klagats på att omsättningshastighetetn på 60H förbanden är på tok för hög, och att den som tillhört en 60H pluton och inte hinner med, inte går med i ett kompani, utan lämnar in helt och hållet.

För att lösa detta så har flertalet personer föreslaget att insatskompanier, när de sätts upp, ska innehålla både 60H plutoner och 20H plutoner. Detta skulle möjliggöra för personal att gå upp och ner i tid inom samma administrativa enhet, utan att behöva kontakt utbildningsgrupp etc. Det skulle även betyda att 20H personal med erforderlig utbildning/kompetens kan 'fylla' ut 60H plutonerna i de fall endast dessa krävs för en insats. Det är naturligtivs omöjligt att hålla 100% uppfyllnad på ett förband där deltagande är frivilligt, vilket de flesta som haft med självständiga plutoner inom HV nog skriver under på.

Vad avser Kriorg 09 så ser jag inget i TOEM 09 som hindrar att insatskompani rapporteras med organiskt ingående 20H plutoner förutom de två kravställda 60H plutonerna. Om man kan ändra antalet plutoner i ett kompani fram till 6 månader innan årsskiften, så kan man väl aven rapportera olika förbandskoder på de i det kompaniet ingående plutoner.

Är det inte så att det inte har varit ordentlig styrning på 60h, så det har blivit en norm på 120h
nowodwor
QUOTE (Slugg @ Nov 26 2007, 23:44 ) *
Ny information om Bataljon Taeljehus och Insats Kompani. Preliminärt ser det ut så här, IP-Syd, Grödinge kompani och Svartlösa kompan slås ihop till ett 60 timmars kompani med 3 plutoner samt 1 stab/tross pluton.

Sagt är att alla skall ha samma personliga utrustningsnivå som en IP, det skall tillföras fordon och att det skall bli bättre och fler övningar. Vi får se hur det blir med det.

Det kommer att finnas plats för de som inte har möjlighet att ge 60 timmar.

Förbandet skall vara klart vid årsskiftet 2008/2009

Nu börjar arbetet med att genomföra detta, så vad som händer mer i detalj får vi se om några månader...

Huddinge och Telge kompani kommer att sätta upp en 20 timmars och en 30 timmars pluton var.

Källa: Kompaniledningen Svartlösa och Grödinge.

Det nya namnet på Kompaniet blir naturligtvis Grötlösa Kompani Malajn.gif

Edit: felstavat bataljonsnamn Nu tror jag att det är rättstavat wacko.gif

Grödinge Gurkas
R.I.P
nowodwor
QUOTE (Capt @ Dec 6 2007, 22:08 ) *
QUOTE (traktorspaning @ Nov 27 2007, 17:29 ) *
Nej det är först 2009 som det sätts organisatoriskt (om det finns ekonomiska ramar) ett insatskompani bestående av IP Nord, IP Arlanda samt Sollentuna kompaniet (har bataljonens 30h plut). Sollentuna kommer dock redan under 2008 att truppföra IK vid det övningar som är i kompaniram. Det mest gränssättande i processen är FM ruttna finanser (vad avser uppkitningen med fordon och annat "dyrt"). IK kommer att inledningsvis bestå av 2 IP, 1 30h, 1 20h samt stab/trosstropp.

Tæliehus Hvbat sätter under 2008 upp ett renodlat insatskompani bestående av stab- och trosstropp samt tre insatsplutoner (60h).
RikshvAvd har sagt "-icke det" till insatskompanier med "blandat innehåll".

Det låter som en önskedröm, äntligen verkar det som att den långsamma klossen börjar röra sig mot framtiden .
nowodwor
QUOTE (Sleipnir @ Dec 10 2007, 00:48 ) *

Det har väll dom alltid gjort
Krook
Välkomna alla nya till forumet.
Om ni använder "Citat"-knappen så kan ni svara på flera inlägg på en gång. På så sett blir det bättre.

/Krook
Blågul
Fröken Furir
QUOTE (Capt @ Dec 1 2007, 21:07 ) *
name='Fröken Furir' post='615986' date='Dec 1 2007, 18:12 '

...hur är det möjligt!?
Det är befattningsmässigt en omöjlighet... ...precis som Traktorspaning säger....ser jag nu...

Okej, jag tar tillbaka. Jag är ju naturligtvis sjvbef på Thus i första, andra och tredje hand. Men faktum är att jag även fungerar som chef för sjukvården på IKL, som snart kommer att vara en del av Thus bataljon.
Men jag tror inte att jag är den enda som är totalt schizofren i den här verksamheten och för närvarande är sjukvårdarna i IKL mina små kycklingar och kommer att vara det även om och när de väljer att följa med till Thus. Rent organisatoriskt så är det naturligtvis en omöjlighet, men jag skulle få grav ADHD om jag inte hade mer att göra än att rita på övningar och genomföra dem. Man vill ju vara med där det händer. dribble.gif
Annars skulle jag ju stå helt still i min utveckling. Om jag inte är en duktig sjukvårdare och chef, hur ska jag då kunna förvänta mig att övriga sjukvårdare på bataljonen ska vara det?
Capt
QUOTE (Fröken Furir @ Dec 28 2007, 05:01 ) *
Okej, jag tar tillbaka. Jag är ju naturligtvis sjvbef på Thus i första, andra och tredje hand. Men faktum är att jag även fungerar som chef för sjukvården på IKL, som snart kommer att vara en del av Thus bataljon.
Men jag tror inte att jag är den enda som är totalt schizofren i den här verksamheten och för närvarande är sjukvårdarna i IKL mina små kycklingar och kommer att vara det även om och när de väljer att följa med till Thus. Rent organisatoriskt så är det naturligtvis en omöjlighet, men jag skulle få grav ADHD om jag inte hade mer att göra än att rita på övningar och genomföra dem. Man vill ju vara med där det händer. dribble.gif
Annars skulle jag ju stå helt still i min utveckling. Om jag inte är en duktig sjukvårdare och chef, hur ska jag då kunna förvänta mig att övriga sjukvårdare på bataljonen ska vara det?

Du menar att du är sjvbef på bataljon, ELLER chef för sjukvården på IKL? Det är inte möjligt att inneha två krigsbefattningar. Man kan vara en massa saker, utbildningsanvarig, instruktör o.s.v., men man kan inte vara chef i två olika förbandsenheter så som du beskriver det.
Vem skulle i såfall ha förordnat dig så, och vem skulle då medvetet bryta sönder en korrekt orderkedja?
traktorspaning
Det var avslutning på LGG Intro utbildning idag.

Och mycket chefer ute och titta till sina nya samt hälsa dem välkomna.

Nytt var att det inte var lite kaffe eller bulle som var extra dragplåster utan en liten grön tygpåse med innehållandes en metalltingest på några 10tal gram.
Kul var det också att slut på den "gamla" farsoten att deltagare uteblivit utan avanmälan. KUL

För ett tag sedan var det en grundkurs där över hälften bara uteblev, suck!!

Edit:: Syftningsfel förkommer inte bara i byggbranschen.
johanp
QUOTE (traktorspaning @ Feb 10 2008, 20:15 ) *
Nytt var att det inte var lite kaffe eller bulle som var extra dragplåster utan en liten tygpåse med några 10tals hekto.

Tygpåse med bullar?

QUOTE (traktorspaning @ Feb 10 2008, 20:15 ) *
Kul var det också att slut på den "gamla" farsoten att deltagare uteblivit utan avanmälan. KUL
För ett tag sedan var det en grundkurs där över hälften bara uteblev, suck!!

Men hur många var det inte som var anmälda från början till denna kurs men som inte kom... 30st?
FkN
Fick lite inspiration från Bärsystem 2000 tråden.

TOEM2009 är på g, och med det IK och nya IP. Som jag fattat så skall detta skapas ur det befintliga, dvs komp och plut uppgraderas till IK-komp och IP.

Vilka befintliga förband tar man till vad?
Sleipnir
Oklart i Bataljon Stockholm, kommer att beslutas av nye Bataljonschefen när vi väl får en. PMa mig för ryktesspridning laugh.gif

Bataljon Taelgehus eller vad fanken dom nu heter har väl redan fastställt Grötlösa ;) men där är nog snarare frågan om det kommer finnas mer än ett, kanske två kompanier kvar. Det ser verkligen inte bra ut på personalredovisningssidan.

Stf C LGG gav order i höstas att samordna verksamheten inom bataljon på ett kompani som stöttar insatsplutonerna (samt uppväxlade 30H plutoner). Det kompaniet avses bli insatskompani om medel tillförs. Där dom övar nu verkar därför vara en god gissning för insatspluton Nord och Arlanda.
Kvm
Synd att nuvarande C Bat Sthlm slutar.
En bra kille som verkligen strider med näbbar och klor för vår sak.
Han har öppet motarbetat KFÖ-veckan sen dag 1!

Heder åt Bossen!
salute.gif
traktorspaning
Och går det inte att stoppa denna styggelse ens som medlem i RikHvrådet då kan man ju undra vad det är för mening att upprätthålla "skendemokratin" inom hv.

Finns det någon tidsplan för Batchbyte i bat STOCKHOLM?

Skvaller på kandidater på posten?
whamou
QUOTE (traktorspaning @ Mar 6 2008, 16:43 ) *
Och går det inte att stoppa denna styggelse ens som medlem i RikHvrådet då kan man ju undra vad det är för mening att upprätthålla "skendemokratin" inom hv.

Tror att vi har övergått till demokratur...

Har inget emot militär toppstyrning, men jag ogillar att det görs med hänvisning till att det är vad fotfolket vill ha, när så inte är fallet.

/sold. Sthlm Södra.
Kvm
Nej.
Men vi har även LGG med oss som inte heller gillar denna vecka. Men nu är det som det är.
Skall genomföras 2009 inom LGG.

Nej. Finns vad jag vet ingen ersättare just nu.
FkN
Jag är inte mot en KFÖ per definition så länge det är en riktig en-veckas övning där hövdingarna och bassarna är inne under samma tid.

Om det är så att Bat-ch + stab rycker in på måndag, och soldaterna på fredagen... ja då är det helt bortkastat.
Kvm
Det är ju så som upplägget ligger.
Och detta är enda gången som du får A-Tid.
Hur jag skall få ihop mina 100 timmar, utan att bryta mot arbetstidslagen, på 5 dagar vet jag inte.

Det som är otroligt i mina öron och ögon är att man aldrig får några svar på ställda frågor av C Riks Hv.
Sleipnir
Eller av ombudsmannen (ännu en av de saker som Batch BatSthlm varit bra på, att driva processen att bli av med den tjänsten, även om jag inte i övrigt är lika positiv som Kvm till honom).

Jag tror dock (obs. tror) att man ej kommer att ha samma tidskrav på befattningarna om man inför A-tid endast på KFÖ.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.