Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livgardesgruppens HV
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Uttern
QUOTE (traktorspaning @ Nov 10 2007, 22:43 ) *
banghead.gif Då är det bara att konstatera faktum, jantelagen vann. Om man som LGG har landets högsta andel uppfyllda hvavtal och vill fortsätta med ett vinnande koncept, nej då skall man ned i mellanmjölksträsket med alla andra.

Men denna gång sitter torpen midskepps, ändringarna vi fick göra för att eveletionera bakåt isamband med "hemvärnet efter 2004" är rena mellis med dagis i jämnförelse. KFÖ vecka som ända avtalsgrundande verksamhet vid ett tillfälle per år innebär i mina ögon att befäls och instruktörsförsörjningen kommer att halka totalt på röven.

Att som idag matcha en stegringsföljd mot årets rödatråd (att beroende på utfall anpassa nivå på efterföljande övning) går inte fullt så lätt på en flerdagsövning med låst planeringsram.

Vi som har vanan att bli bortkrockade av IntUtbE (missionsutbildning) från Ö/S Kungsängen vid övningar undrar stilla - Kul utbildningsår om man har KFÖ-veckan när Missionsutbildningarna krockar skoningslöst.

Hur känner du inför detta nu ofrånkomlinga faktum??

Jag har en undrar som jag undrar om det är någon som verkligen kan svara rätt på: Är det verkligen så att man BARA ska kunna göra avtalstid under KFÖ-veckan? OM så är fallet kommer vi ju tappa MASSOR av folk.

Inte kan det väl vara så dumt utformat?
FkN
Jag är inte emot "konceptet" KFÖ-vecka, och kommer säkerligen vara med om det blir aktuellt, och tycker att det skall vara en självklarhet att alla är med om det är kravet som ställs.

Så länge det aviseras minst ett år innan så kan det förankras med familj, arbetsgivare och andra kravställare. Om det inte funkar så får dom väl plikta...

Ett annat rykte som jag gärna vill ha svar på:

Generalen vill ha ett Insatskompani per bataljon. Den befintliga IKL har flyttat ner till Hvbat Syd.

Finns det underlag för att skapa IK inom dom befintliga kompanierna? Dvs finns det möjlighet med enkla metoder ålägga ett kompani att bli IK, dvs personalen skriver kontrakt på 60h?

Jag tror det iaf...
Hans Engström
@Uttern - Det är ju den informationen vi fått, att målsättningen är att KFÖ veckan genererar tid, allt annat är övrig tid, och där vi då inte kan få ut instruktörer etc.

@FkN - Planläggning är ett insatskompani per bataljon ja, och det finns förband som sagt sig vara villiga att ta detta, men det är enbart möjligt om det tillförs mer pengar i utbildningsbudgeten. Enligt vad jag förstår så stämmer det att insatskompaniledningen samt insatspluton Syd läggs under Bataljon Telgehus (jäkla namn i min mening, men OK) med order att rekrytera/plocka upp en pluton till mot insatsnivå. Pluton Arlanda och pluton Nord hamnar under ett vanligt kompani i Bataljon Attundaland och det kompaniet avses troligen omformas till insatskompani. Vad som sker med insatspluton Stockholm är i skrivande stund osäkert (såvitt jag vet). Att den i väntan på insatskompani i Stockholm ska ligga under Solna-Sundbyberg har föreslagits (på grund av att S-S har sämst personal läge).
Hans Engström
Satt och följde upp vad som skrivs på Tidningens hemsida om Tinget, och stöter på följande artikel:

Het debatt om avtalstiden

Av Ulf Ivarsson 2007-11-09

Ledaren av rikshemvärnschef Roland Ekenberg i nr 5/2007 av Tidningen Hemvärnet har retat upp hemvärnsfolk i Västerbotten.

De reagerar mot formuleringen att det endast är under en KFÖ-vecka som man i framtiden får räkna avtalstimmar, allt annat skulle vara ”övrig tid”.

Kompanichef Kjell Berggren, tillika ledamot i det avgående rikshemvärnsrådet sa på ett möte på fredagsmorgonen att detta kommer att skapa många ledsna nollor.
- Är det tanken att bara insats ska bli kvar, frågade han retoriskt.
Rikshemvärnschef Roland Ekenberg försvarade sin formulering med att han ville skapa en debatt kring det låga deltagandet och att förbanden aldrig tycks öva ihop.
-Jag har varit runt i elva av de 22 utbildningsgrupperna och hittills inte sett en enda sammahållen pluton, bara lösligt sammansatta förband.
- Kjell Berggren förespråkar det gamla hemvärnet, nu är det frågan om att välja, annars kan vi byta modell och bara ha skickliga ensklda soldater, men inga förband, sa rikshemvärnschefen med viss hetta.
Roland Ekenberg fick stöd för sin linje av de flesta, till slut även av Kjell Berggren, som intygade att han är för KFÖ, men inte accepterar att annan utbildning inte får räknas in i kontraktstiden.

Antingen står karln och ljuger, eller så har han inte lyssnat på genomdragningarna inför besöket hos LGG. Vi hade i vart fall 4 plutoner baserad på sin KROA lista ute (och stabs- och tross enheterna). Vi låg på mellan 65% och 80% uppfyllnad gentemot TOEM också personalmässigt. Jag blir lite sur ibland.
GC1
QUOTE (Hans Engström @ Nov 11 2007, 11:25 ) *
Antingen står karln och ljuger, eller så har han inte lyssnat på genomdragningarna inför besöket hos LGG. Vi hade i vart fall 4 plutoner baserad på sin KROA lista ute (och stabs- och tross enheterna). Vi låg på mellan 65% och 80% uppfyllnad gentemot TOEM också personalmässigt. Jag blir lite sur ibland.

Och 65-80% uppfyllnad på ett år ger knappast vid handen att det är ett samövat förband. med så låg lägstanivå som under 75% så ger det stora luckor i kontinuietet vad gäller samlat uppträdande.

Det är inte förrens man klarar av att lösa upgifter på ett BRA sätt inom ett förband som man kan lägga på problem av typen, 25%personalbortfall....
Charlie Spartan
"Ni har ett ansvar att se till hemvärnets bästa"Tidningen Hemvärnet

Under 2006 var avtalsuppfyllnaden 57 procent, något han inte är nöjd med
- Detta är med utmärkt beröm underkänt! Eftersom det innebär att bara strax över hälften uppfyller sitt avtal.

Om man nu har mellan 65%-80% uppfyllnad så torde det vara mellan med tvekan godkänt till Godkänt när det gäller uppfyllnad av kontrakt.

citat Ur artikeln "Het debatt om avtalstiden" Tidningen Hemvärnet

-Jag har varit runt i elva av de 22 utbildningsgrupperna och hittills inte sett en enda sammahållen pluton, bara lösligt sammansatta förband.
- Kjell Berggren förespråkar det gamla hemvärnet, nu är det frågan om att välja, annars kan vi byta modell och bara ha skickliga ensklda soldater, men inga förband, sa
Rikshemvärnschef Roland Ekenberg
traktorspaning
Det är ju en spännande ekvation - Endast KFÖ-veckan ger avtalstid, IP soldat skall göra 60h (blir många och långa kvällstjänster). Denne skall dessutom ha ett särskilt beredskapsavtal med FM.
- Det skall fördubblas antalet insatskompaniledningar (som innehåller en mängd avtalsbefattningar och det vet vi ju alla hur duktiga Lottorna mfl är på att fullfölja sina bemanningsåttaganden) och dom som redan finns har en del kvar till fulla U & P listor.
- Vi skall kunna uppfylla kraven enligt TOEM 2007 (innehåller en del Aha-upplevelser)
- Det är en mycket stor befälsbrist inom förbanden (LG 2 officerare på 60 värnpliktiga)

OCH SAMTIDIGT SKALL HV SPARA PENGAR för att rädda FMs urusla ekonomi.

Jag är nyfiken på hur Rolle tänkt att detta skall gå att sjösätta?
GC1
QUOTE (traktorspaning @ Nov 11 2007, 16:35 ) *
Det är ju en spännande ekvation - Endast KFÖ-veckan ger avtalstid, IP soldat skall göra 60h (blir många och långa kvällstjänster). Denne skall dessutom ha ett särskilt beredskapsavtal med FM.
- Det skall fördubblas antalet insatskompaniledningar (som innehåller en mängd avtalsbefattningar och det vet vi ju alla hur duktiga Lottorna mfl är på att fullfölja sina bemanningsåttaganden) och dom som redan finns har en del kvar till fulla U & P listor.
- Vi skall kunna uppfylla kraven enligt TOEM 2007 (innehåller en del Aha-upplevelser)
- Det är en mycket stor befälsbrist inom förbanden (LG 2 officerare på 60 värnpliktiga)

OCH SAMTIDIGT SKALL HV SPARA PENGAR för att rädda FMs urusla ekonomi.

Jag är nyfiken på hur Rolle tänkt att detta skall gå att sjösätta?

Jag lägger hellre ett par semesterdagar eller intjänad tid på en veckoövning där man faktist har tid att öva, i motsats till att lägga ner mängder med helgtid på övningar som är grymt inneffektiva....
Hans Engström
QUOTE (GC1 @ Nov 11 2007, 11:54 ) *

Och 65-80% uppfyllnad på ett år ger knappast vid handen att det är ett samövat förband. med så låg lägstanivå som under 75% så ger det stora luckor i kontinuietet vad gäller samlat uppträdande.

Det är inte förrens man klarar av att lösa upgifter på ett BRA sätt inom ett förband som man kan lägga på problem av typen, 25%personalbortfall....

Jag tror du missförstod, vi hade våra 4 plutoner mellan 57% och 75% utav den personal som ska finnas på en pluton.

Med andra ord, samtliga plutoner hade plutonsledning och minst 3 grupper ute. Grupperna anses fungerande om de har 6 personer ute (medges att ett par kanske hade 5 man den dagen). Vår personal i stridande tjänst har en kontraktsuppfyllnad på 95%. Förra årets resultat på LGG är konstaterat dålig rapportering. Under min tid har mitt kompani aldrig haft lägre än 90% kontraktsuppfyllnad.
GC1
QUOTE (Hans Engström @ Nov 11 2007, 18:48 ) *
QUOTE (GC1 @ Nov 11 2007, 11:54 ) *

Jag tror du missförstod, vi hade våra 4 plutoner mellan 57% och 75% utav den personal som ska finnas på en pluton.

Med andra ord, samtliga plutoner hade plutonsledning och minst 3 grupper ute. Grupperna anses fungerande om de har 6 personer ute (medges att ett par kanske hade 5 man den dagen). Vår personal i stridande tjänst har en kontraktsuppfyllnad på 95%. Förra årets resultat på LGG är konstaterat dålig rapportering. Under min tid har mitt kompani aldrig haft lägre än 90% kontraktsuppfyllnad.

My Bad!
Jag mixade begreppen headcount och kontraktsuppfyllnad.

Ni verkar ha bra snurr!
Hans Engström
Som vi försöker förklara, ger man många övningstillfällen, då gör folk mycket tid, men det verkar inte gå hem hos de höga herrarna.
FkN
Attundaland och Taeliehus, nu får ni i Bat Stockholm komma på något käckt namn.

//FkN
Som för övrigt tycker att vi borde behållt Syd,Nord och Arlanda.
-donTomaso-
QUOTE (FkN @ Nov 17 2007, 15:58 ) *

//FkN

Jag håller helt med dig om det jag fetmarkerat!
Syd var tydligen ett provisoriskt namn efter ihopslagning av två bataljoner tills man kom på nåt bra namn, och sen är det några skåningar som heter Syd så det blir lite ihopblandning med ansökningar från Malmö till Syd häruppe.
eskil

Stockholm och Attundaland är bra bataljonsnamn (även om det kan vara en smula förvirrande att Attundalands bataljon har ett kompani som heter Attunda kompani).

Bataljon Syd/Teljehus tycker jag borde ha fått heta Södertörns bataljon. Fast nu går ju inte det eftersom det finns en utbildningsgrupp som heter Södertörnsgruppen, vilket är ett riktigt dåligt namn. De borde göra som de flesta andra utbildningsgrupper och ta namn efter det regemente som understödjer dem, dvs Amfibiegruppen. Det kommer säkert att reta gallfeber på de hemvärn i Götet som springer omkring med Amf-basker. smile.gif
Skoog
QUOTE (eskil @ Nov 18 2007, 11:24 ) *
Bataljon Syd/Teljehus tycker jag borde ha fått heta Södertörns bataljon. Fast nu går ju inte det eftersom det finns en utbildningsgrupp som heter Södertörnsgruppen, vilket är ett riktigt dåligt namn.

Dessutom finns det en bataljon inom Södertörnsgruppen som heter just Södertörns bataljon. I övrigt är det väl inte speciellt vanligt att utbildningsgrupperna har namn efter det understödjande regementet? Vår utbgrp här i Värmland heter t.ex. Örebro-Värmlandsgruppen (den borde dock heta Närke-Värmlandsgruppen, men det är en annan diskussion) och den tillhör K3. Dalregementsgruppen tillhör Livgardet, Elfborgsgruppen tillhör FömedC, Kalmar-Kronobergsgruppen tillhör Marinbasen och så vidare. Det är väl inte någon mer grupp förutom LGG som har namn efter sitt regemente?

EDIT: Jag antar Skaraborgsgruppen och Skånska gruppen har namn efter sitt geografiska område och inte sitt regemente.
JLS
Ny medlem här på SoldF, tillika ny inom HV - gick min introduktionsutbildning nu i helgen. Sthlms Södra blir det för mig, vet ännu inte vilken pluton som är aktuell.

Fk. S
eskil
QUOTE (Skoog @ Nov 18 2007, 14:55 ) *
Dessutom finns det en bataljon inom Södertörnsgruppen som heter just Södertörns bataljon.

Jag hade för mig att Södertörnsgruppens bataljoner hette Norra respektive Södra Roslags. Jag får ta och läsa in mig lite mer märker jag...

QUOTE (Skoog @ Nov 18 2007, 14:55 ) *
Dalregementsgruppen tillhör Livgardet, Elfborgsgruppen tillhör FömedC, Kalmar-Kronobergsgruppen tillhör Marinbasen och så vidare. Det är väl inte någon mer grupp förutom LGG som har namn efter sitt regemente?

Fast alla de utbildningsgrupperna har ju namn efter sina gamla, numera nedlagda, regementen. Dalaregement (I13), Älvsborgs regemente (I15) och Kronobergs regemente (I11)

Jag antar vidare att Skaraborgsgruppen har sitt namn efter Skaraborgs regemente (I9/P4).

Edit: Dessutom så skrev jag aldrig att alla alla utbildningsgrupper har namn efter sina regementen, bara de flesta. wink.gif
Kvm
Fk av Guds Onåde
Kvm Sthlm Södra 2:a komp.

Fd Stf C Trosspluton Halmstad
Fd Stf Kvm Östermalm
Fd Sjukvårdsman Skyddspluton Östermalm
Skoog
Hmm, du har absolut en poäng där. Sättet du uttryckte det på lät dock mer som att du menade det nuvarande understödjande förbandet.

smile.gif
Lt P

//FkN

Personligen tycker jag mest att det låter som påhittade fiendeland i ett krigsspel.
Knekt
QUOTE (Lt P @ Nov 21 2007, 09:06 ) *

//FkN

Personligen tycker jag mest att det låter som påhittade fiendeland i ett krigsspel.

Vaddå påhittade? ;)
gehel
Hellström, sambandsgruppchef, Stockholms Södra komp HV.gif
Fk Satan
MANÖVER

ORDER:SKRIV INTE UT FÖR,EFTERNAMN OCH BEFATTNIG. SER JAG DET SÅ BLIR DET EDIT I TRÅDEN MED HÄNSYN TILL §14

SLUT FRÅGOR FÖRSENT VERKSTÄLL

Fk Satan
BlåGul
Slugg
Ny information om Bataljon Taeljehus och Insats Kompani. Preliminärt ser det ut så här, IP-Syd, Grödinge kompani och Svartlösa kompan slås ihop till ett 60 timmars kompani med 3 plutoner samt 1 stab/tross pluton.

Sagt är att alla skall ha samma personliga utrustningsnivå som en IP, det skall tillföras fordon och att det skall bli bättre och fler övningar. Vi får se hur det blir med det.

Det kommer att finnas plats för de som inte har möjlighet att ge 60 timmar.

Förbandet skall vara klart vid årsskiftet 2008/2009

Nu börjar arbetet med att genomföra detta, så vad som händer mer i detalj får vi se om några månader...

Huddinge och Telge kompani kommer att sätta upp en 20 timmars och en 30 timmars pluton var.

Källa: Kompaniledningen Svartlösa och Grödinge.

Det nya namnet på Kompaniet blir naturligtvis Grötlösa Kompani Malajn.gif

Edit: felstavat bataljonsnamn Nu tror jag att det är rättstavat wacko.gif
Wilk
Nog för att det var en del namnförslag uppe för spekulation internt inom nuvarande IP Syd men just Grötlösa får jag erkänna var något nytt... smile.gif

Hur som haver i namnfrågan, den nuvarande Insatsplutonen ser fram emot att få "teama" upp med bataljonskompisarna på hemmaplan!
FkN
Bertil David R.I.P. :(
ugly
QUOTE (Wilk @ Nov 27 2007, 08:14 ) *
Nog för att det var en del namnförslag uppe för spekulation internt inom nuvarande IP Syd men just Grötlösa får jag erkänna var något nytt... smile.gif

Hur som haver i namnfrågan, den nuvarande Insatsplutonen ser fram emot att få "teama" upp med bataljonskompisarna på hemmaplan!

Namnet är givetvis Svartlösa insatskompani. rolleyes.gif
eskil
QUOTE (Slugg @ Nov 26 2007, 23:44 ) *
Ny information om Bataljon Taelgehus och Insats Kompani.

Taelgehus? Ska det verkligen stavas så!?

För övrigt så tycker jag att "Sturekompaniet" vore ett mycket passande namn på Stockholmsbataljonens 1.komp. smile.gif
krysspejlat_mål
Om nu skåningarna har lagt rabarber på namnet SYD och gör att IP SYD måste byta bort ett inarbetat namn är ju detta ingenting att hänga läpp för. Man får helt sonika söka på andra sidan sundet och låta det nya kompaniet ta sig namnet Amager Insatskompani.....
johanp
QUOTE (krysspejlat_mål @ Nov 27 2007, 11:26 ) *
IP SYD måste byta bort ett inarbetat namn

Det är inte IP Syd som byter namn, det är Bataljon Syd som bytte till Taeliehus Bataljon. Deras nya Insatskomp har inget namn och måste såklart döpas. Dvs det har aldrig funnits nåt IK Syd i den bataljonen.

Samt att Insatskompani Stockholm sågas itu och delar av ledningen går till Grödinge HV Komp, där nuvarande chefen för Grödinge ska sätta upp ett nytt Insatskompani om jag har förstått det rätt = no more YOFF som leder...

IP Stockholm, Nord och Arlanda verkar bli fristående igen. Speciellt då Stockholm eftersom Nord och Arlanda ligger under samma bataljon.

Rörigt?
Slugg
QUOTE (johanp @ Nov 27 2007, 11:39 ) *
...Samt att Insatskompani Stockholm sågas itu och delar av ledningen går till Grödinge HV Komp, där nuvarande chefen för Grödinge ska sätta upp ett nytt Insatskompani om jag har förstått det rätt = no more YOFF som leder...

Jag täkte bara påpeka att det är nuvarande cheferna Grödinge OCH Svartlösa som sätter upp kompaniet, och det är till det nya kompaniet som de som är intreserade från Insatskompani Stockholm kommer att komma till. Och med den information som jag har så blir det inte några YOFF som leder längre...

Att bataljon syd sedan har fått ett namn som inte går att stava till även om man inte är dys... äh är Ordblind är något som man säkert kunde starta en egen tråd om... rolleyes.gif
DaRaven
QUOTE (Slugg @ Nov 26 2007, 23:44 ) *
Ny information om Bataljon Taeljehus och Insats Kompani. Preliminärt ser det ut så här, IP-Syd, Grödinge kompani och Svartlösa kompan slås ihop till ett 60 timmars kompani med 3 plutoner samt 1 stab/tross pluton.

Sagt är att alla skall ha samma personliga utrustningsnivå som en IP, det skall tillföras fordon och att det skall bli bättre och fler övningar. Vi får se hur det blir med det.

Det kommer att finnas plats för de som inte har möjlighet att ge 60 timmar.

Bara jag som tycker att det låter märkligt med ett 60-timmarskompani enligt TOEM? Isf är det väl 60h-plutoner (IP) under IK(L) som gäller?!
-donTomaso-
QUOTE (krysspejlat_mål @ Nov 27 2007, 11:26 ) *
IP SYD måste byta bort ett inarbetat namn

Det är inte IP Syd som byter namn, det är Bataljon Syd som bytte till Taeliehus Bataljon. Deras nya Insatskomp har inget namn och måste såklart döpas. Dvs det har aldrig funnits nåt IK Syd i den bataljonen.

Samt att Insatskompani Stockholm sågas itu och delar av ledningen går till Grödinge HV Komp, där nuvarande chefen för Grödinge ska sätta upp ett nytt Insatskompani om jag har förstått det rätt = no more YOFF som leder...

IP Stockholm, Nord och Arlanda verkar bli fristående igen. Speciellt då Stockholm eftersom Nord och Arlanda ligger under samma bataljon.

Rörigt?

Även IP Syd byter ju namn.
johanp
Ok, det var som fan, till vad?

På bataljon Nord opch Arlanda slapp vi ju den skymfen och har tack och lov kvar våra namn.
FkN

Kolla Engströms inlägg högst upp... eller här:

CODE
Planläggning är ett insatskompani per bataljon ja, och det finns förband som sagt sig vara villiga att ta detta, men det är enbart möjligt om det tillförs mer pengar i utbildningsbudgeten. Enligt vad jag förstår så stämmer det att insatskompaniledningen samt insatspluton Syd läggs under Bataljon Telgehus (jäkla namn i min mening, men OK) med order att rekrytera/plocka upp en pluton till mot insatsnivå. Pluton Arlanda och pluton Nord hamnar under ett vanligt kompani i Bataljon Attundaland och det kompaniet avses troligen omformas till insatskompani. Vad som sker med insatspluton Stockholm är i skrivande stund osäkert (såvitt jag vet). Att den i väntan på insatskompani i Stockholm ska ligga under Solna-Sundbyberg har föreslagits (på grund av att S-S har sämst personal läge).
Wilk
Att IP Syd byter namn eller "tappar" ordet Syd är ingen stor sak och ett naturligt steg i och med det nya insatskompaniet. Jag menar, det går ju inte fortsätta med väderstreck (Nord är ju redan upptaget i en annan bataljon, eh) smile.gif Enklast enligt min åsikt är att plutonerna bara är "första", "andra" osv. Det är tillräckligt mycket att få ihop ett bra kompaninamn.

Avseende Tailiehus så är det ett namn med historik som går ända tillbaka till 1500-talet (om jag minns rätt). Sen kan man ju alltid diskutera vilken stavning man vill använda men för min del blickar jag istället framåt.
johanp
QUOTE (FkN @ Nov 27 2007, 16:09 ) *

Det som rör Attundaland tror jag dock inte kommer att inträffa, iaf inte än på ett bra tag.

Den bataljonen bör ha för fullt upp med upprättandet av HvUnd och efter det borde prio ligga på att lösa det låga deltagandet på dom vanliga kompanierna(ytterligare hopslagningar?) innan det händer nåt med ett eget IK.

Men det är såklart bara mina spekuleringar.

Jag skulle gärna se att bataljonen i framtiden hade ett UndKomp, ett HvKomp och ett InsatsKomp.

(OT i denna tråd men dom borde också döpas till UndKomp, BevKomp och InsatsKomp alt. SkytteKomp)
traktorspaning
QUOTE (johanp @ Nov 27 2007, 16:19 ) *
QUOTE (FkN @ Nov 27 2007, 16:09 ) *

Det som rör Attundaland tror jag dock inte kommer att inträffa, iaf inte än på ett bra tag.

Den bataljonen bör ha för fullt upp med upprättandet av HvUnd och efter det borde prio ligga på att lösa det låga deltagandet på dom vanliga kompanierna(ytterligare hopslagningar?) innan det händer nåt med ett eget IK.

Men det är såklart bara mina spekuleringar.

Jag skulle gärna se att bataljonen i framtiden hade ett UndKomp, ett HvKomp och ett InsatsKomp.

(OT i denna tråd men dom borde också döpas till UndKomp, BevKomp och InsatsKomp alt. SkytteKomp)

Nej det är först 2009 som det sätts organisatoriskt (om det finns ekonomiska ramar) ett insatskompani bestående av IP Nord, IP Arlanda samt Sollentuna kompaniet (har bataljonens 30h plut). Sollentuna kommer dock redan under 2008 att truppföra IK vid det övningar som är i kompaniram. Det mest gränssättande i processen är FM ruttna finanser (vad avser uppkitningen med fordon och annat "dyrt"). IK kommer att inledningsvis bestå av 2 IP, 1 30h, 1 20h samt stab/trosstropp.
johanp
QUOTE (traktorspaning @ Nov 27 2007, 17:29 ) *
IK kommer att inledningsvis bestå av 2 IP, 1 30h, 1 20h samt stab/trosstropp.

Då blir det ju inte ett insatskompani utan ett blandkompani...

Om melodin blir som du säger borde man samla ihop dom bästa ur hela bataljonen och sätta upp en ny IP samt låter KompL från Sollentuna ta över ett kompani betstående av tre IP samt att övrigt Sollentunafolk hamnar under Vallentuna komapani
traktorspaning
Kravet är minst 2 st IP på bataljon för att få sätta upp IK. Det är det bara Attundaland som i dag har det av LGG bataljonerna. Att sätta upp ytterligare en IP i Attundaland kommer att ta tid i anspråk samt ytterligare medel. Inom given ram är det omöjligt men det kan väl hända att RiksHvC trollar fram tilläggsmedel. Kvarstår slutligen den segdragna processen att få FMLOG centralt att vaska fram prylar så att förrådspersonalen har något att dela ut. (och att man hinner plocka ut pinalerna innan US expropierar dom till mission)
Capt
Tæliehus Hvbat (fd. Hvbat Syd) sätter upp ett insatskompani bestående av de sammanslagna kompanierna Svartlösa och Grödinge. I insatskompaniet kommer även bataljonens befintliga insatspluton (Ip Syd) att ingå.
Befintlig insatskompaniledning LGG (stab och tross) övergår till Tæliehus Hvbat i slutet av 2008.
Det är fakta...
Det är vad som är fastställt...
...ingenting annat!
traktorspaning
QUOTE (Capt @ Nov 27 2007, 18:01 ) *
Tæliehus Hvbat (fd. Hvbat Syd) sätter upp ett insatskompani bestående av de sammanslagna kompanierna Svartlösa och Grödinge. I insatskompaniet kommer även bataljonens befintliga insatspluton (Ip Syd) att ingå.
Befintlig insatskompaniledning LGG (stab och tross) övergår till Tæliehus Hvbat i slutet av 2008.
Det är fakta...
Det är vad som är fastställt...
...ingenting annat!

- I bataljon taeliehus
Capt
Inom LGG
traktorspaning
Ja det är fakta i Thusbat, och säkert fastställt och inget annat. Attundaland är en annan bataljon och har sina beslutsavsikter. Det är medlen som styr (som jag skrev), blir det tillägg från RiksHvC eller en slant över efter IK Thus bildande kan det landa till 2009 annars blir det A.S.A.P.
Capt
Nej, inget insatskompani, i bataljons ram, kommer att vara operativt under 2008.
Däremot sätts det upp ett insatskompani i Tæliehus Hvbat, det är operativt fr.o.m. 1:a januari 2009.
That's it.
Om RiksHvc i sitt oändliga hav av visdom finner det möjligt att tillskjuta mer medel under 2009, så kommer det att sättas upp insatskompanier i övriga bataljoner inom LGG. Operativa fr.o.m. 2010.
Så...är det fastställt.
traktorspaning
QUOTE (Capt @ Nov 27 2007, 20:13 ) *
Nej, inget insatskompani, i bataljons ram, kommer att vara operativt under 2008.
Däremot sätts det upp ett insatskompani i Tæliehus Hvbat, det är operativt fr.o.m. 1:a januari 2009.
That's it.
Om RiksHvc i sitt oändliga hav av visdom finner det möjligt att tillskjuta mer medel under 2009, så kommer det att sättas upp insatskompanier i övriga bataljoner inom LGG. Operativa fr.o.m. 2010.
Så...är det fastställt.

Och lika fastställt är det att 3.Kompaniet SOLLENTUNA truppför 2 stycken insatsplutoner under övningar i kompaniram under 2008 (som hvkomp med möjlighet till rörlig ledning)
johanp
Lite info om Syds IK: http://hemvarnet.se/hvbat_syd/svartlosa/?a...mp;nyhetid=2076
CIP
Jag tycker att startar man ett nytt kompani, så behöver man ett nytt namn, så jag håller inte med om att behålla några av de äldre.
Visserligen spelar det inte så stor roll vad vi heter, lägg pengarna på övningsverksamheten istället och ge oss ett kompaninummer.

Sedan kan ja ifråga sätta det här beslutet lite och undra vaför man inte fortsatt med det kompaniet som redan fanns och låg på liknande utb nivå, det hade tycker jag hade vart det mest effektivaste.

Över och ut !
Uttern
Om jag förstått rätt kommer Batljon Syd få överta en del av Stockholmsbataljonens rekryteringsområde för man har för litet underlag för att upprätthålla tillräckligt personalläge.

Bra för Syd men tråkigt för Stockholm. Även Stockholm tappar väl soldater och minskar kontinuerligt?
Capt
QUOTE (CIP @ Nov 29 2007, 15:29 ) *
Jag tycker att startar man ett nytt kompani, så behöver man ett nytt namn, så jag håller inte med om att behålla några av de äldre.
Visserligen spelar det inte så stor roll vad vi heter, lägg pengarna på övningsverksamheten istället och ge oss ett kompaninummer.

Sedan kan ja ifråga sätta det här beslutet lite och undra vaför man inte fortsatt med det kompaniet som redan fanns och låg på liknande utb nivå, det hade tycker jag hade vart det mest effektivaste.

Över och ut !

Angående behålla kompani.
Det fanns inget kompani, det finns en insatskompaniledning som leder upp till 7 tillfälligt sammansatta plutoner vid en tidsbegränsad insats.
Under 2008 påbörjas arbetet med att sätta upp ett insatskompani per bataljon.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.