Jag har med glädje sett att många på forumet har frågat om och visat upp väskor för personlig sjv utrustning. Så min fråga är:
Vad använder ni som personlig sjv utrustning och hur bär ni den. Några tips?
Jag använder följande(i fred):A-E
Nästub CH 32
Svalgtub(som passar mig)
Pocketmask
6 Första förband( fördelat på 2st i sjv väska, två i byxor samt två i jackan)
1 Coban linda
2 avsnörande Förband(1st i väskan samt 1st på överenskommen plats
Skydds handskar x flera
Förbandssax
Liten ficklampa
Allt passar i en väska för personlig sjv utrustning fån en känd tillverkare i USA. jag bär väskan längst fram på höger sida av stridsvästen.
Vidare har jag ett etui för småsår, skavsår och lite mediciner
Lindeberg
Oct 6 2003, 16:36
Har en liten sjv-väska som används civilt, vid fordonsmarcher med bil eller båt till exempel.
Innehåll:
Spegel
Alvedon 500mg
Ipren 200mg
Plåster
Steril kompress
Första förband x2
"Fingerförband"
Våtsavett (tvättare)
Andningsmask med backventil
Förbandssax
Klorhexidinsprit
Handskar
Tejp
Höger benficka: 1 Första Förband
1 Elastisk linda
Recons prylfodral med:
Nästub
Svalgtub
Andningsmask (enklare variant ej pocketmask)
Skyddshandskar
Div. sår och fotvårdsmtrl samt lite läkemedel.
Vänster benficka: 1 Första Förband
1 Elastisk linda
Byxfickorna: Ett par skyddshandskar
Detta är föremål för ständig förändring, bär t ex inget i min stridsutrustning just nu då vi har stridsbälte 304K. När / Om vi får Stridsväst 2000 kommer detta att ändras. Även en ficka kommer väl inköpas om ekonomin tillåter det.
Anl. till att jag har Första förband i bägge mina fickor är rent ergonomisk.
Har Sjv-kitet i höger och ant.mtrl i vänster. Blir då lite utrymme kvar i varje.
Att folk som glömt av vilket som är höger och vänster alltid hittar ett Första förband är en pluseffekt.
BertilXerxes
Oct 6 2003, 17:39
Rent civilt har jag i min ryggsäck (som jag alltid kånkar på) 2 x första förband + en rulle gasbinda samt cirka 20 cm "klipp-till-självplåster". Till detta kommer vissa medikamenter (alvedon etc).
Det borde fan vara lag på att alla vuxna skall medföra viss förbandsmaterial. Kolla på hur det gick med den där krogen i Stockholm som blev beskjuten för några månader sedan. Saker och ting kan hända - och det händer lite då och då.
Preparatus supervivet *stavning?*
/S
panzerkampfwagen
Oct 6 2003, 18:24
Benfickor:
1 x Första Förband i varje
Sjv-väska (den grå handväskan, fylld till bristningsgränsen):
X antal första förband
X antal Brännskadeförband (dags för inventering, jag vet, jag vet..)
Skyddshandskar
4 st. elastisk Linda
Steristrips
Plåster
Klorhexidin
NaCl
Enorm Sax (klädklipparen)
massa annat...
+ 1 fältapotek
Fältapoteket (liten matlåda, omgjord. Får plats i en benficka):
3 små tuber Xylocain
1 karta Alvedon Forte
2 kartor Betapred
1 karta Dimor
Pincett
Pytteliten maglite
Skalpell
Ska införskaffas:
Svalgtub
Pocketmask
och litet vad jag hittar på jobbet...
Fu Kjellberg
Oct 6 2003, 19:31
Hej.
bär en personlig sjv-väska från BHI i stridsbältet.
Innehåll.
1 sax
2 första förband
1 liten blodstoppare
1 elastisk binda
1 tejp
9 sårtvättare
3 torkare
plåster
1 andningsduk
1 par skyddshandskar
2 skyddstvättare
1 räddningsfilt i aluminiserad plastfolie
1 karta ipren.
Bild på väska.Har även en Recon första förbandsficka med 2 förband också på Stridsbältet.
Och så klart 1 förband i höger benficka.
Det primära uppgiften för personlig sjv utrustning enligt mig är att stoppa en blödning. Alla verkar ha första förband men inga har avsnörande förband. Använder någon avsnörande förband? Hur? När? Jo, jag vet vad FSC tycker om dem.
Vidare tycker jag att det är meningslöst med klorhexedin och liknade. Sårtvättare faller i samma kategori. Vatten, vatten och mera vatten, är det viktigaste när det gäller fältsjukvård av sår.
@Panserkampfwagen: Speciell anledning till Betapred eller tillhör det bra att ha kategorin? Skalpell? Kirurgiska luftvägar? B)
Hur uppstyrt är det på era förband när det gäller vad och hur sjv utrustningen bärs?
Angående mtrl för avsnörande förband så är väl jag inne i den gamla världen fortfarande....
Vill även hitta en lämplig variant, sett många från USA på nätet men utan "hands on" erfarenhet och den kan jag inte få utan större ekonomiska resurser.
Enl. mig ska den vara lätt att hantera samt enkel och snabb att få på.
Att ha mtrl för provisoriskt avsnörande förband känns lite fel då är man där med att då går det inte mycket mer tid att lägga tryckförband, dessutom har jag mer rutin på tryckförband så det går bättre.
Jag är dock anhängare av användandet av avsnörande förband under "care under fire"- fasen. Får bli mer exprimenterande hemmavid med div provisoriska förband.
Angående utrustningsbärande på mitt förband är det inte uppstyrt, tyvärr...
För ta itu med det någon gång..... Alldeles för lite sjv-tjänst också!
Håller med GA KA ang. Klorhexedin odyl, har dock sårtvättslappar i mitt kit men används nästan uteslutande till att rengöra händerna från blod.
Är lite skeptisk till pocketmask för pers. sjv-utr pga dess storlek, tycker den är lite klumpig.
Fu Kjellberg
Oct 6 2003, 20:17
GA KA, Bamse: Kan detta vara något att investera i?
Klicka.http://www.closecombatgear.com/
Fk Satan
Oct 6 2003, 20:43
Förstaförband i varje benficka. samt ett fest på vänster sida på oket till stridsbältet. första förband kan man inte ha för få av....
vidare har jag köpt en extra ficka och satt fast på bältet, Den engelska väskan med två olika fack, där ett fack innehåller en överlevnadsask och den andra innehåller en sjukvårdsask, med kompress, bandage, gasbinda, sax, ngr impren, några plåster, samt ngr handskar. visst det blir lite extra tyngd i bältet men det får man ta, blir lite mer jämnvikt mellan vänster och höger sida så då sitter det bättre på höfterna.
Jag tänkte att beställa ett från Keld och testa. Det finns väldigt enkla fungerande avsnörande förband som tyvär inte är så spridda.
Pocketmasken bär jag med för att om någon blir skadad så tittar man garanterat på mig oavsett vilken befattning man har för tillfället. Kommer inte att bära den under "Kriget".
nsky_517
Oct 6 2003, 21:32
tänkte inskaffa mej en amerikansk "butt pack" som sjukvårds väska. för mycket byrokrati för att få en personlig sjv väka i HV.
Sir Vival
Oct 6 2003, 23:00
Osorterat:
- 3st första förband
- Cederots lilla blodstoppare
- talk
- kemiskt ren bensin
- Kinesisk sporttejp (går knappt att lossa från rullen)
- rakhyvel, engångs
- Compeed
- kompresser non-wowen
- Mefix
- Apotekets "snabbförband"
- häfta 10mm & 30mm
- kirurgtejp
- "stripps"
- snabblim
- skalpellblad
- kanyler
- vanligt hederligt plåster
- korhexidin
- Jodopax 1%
- alsolsprit
- parafin (laga tänder med)
- Försvarets hudsalva
- picett med förstoringsglas
- sax + sax kraftig + nagelbandssax
- fästingplockare
- elastiska bindor
- självhäftande elastiska bindor (sådan man har till djur...)
- koksaltlösning
- ögondroppar/antihistamin
- brännskadeförband
- Dimor
- Resorb vätskeersättnig
- Xylocain 5% (Hade tidigare nästan ren lidokain som jag syntetiserat på universitetet - som jag saknar den!)
- After Bite
- Clarityn
- Lamisil
- Magnecyl 500mg (till hundarna)
- Ibrufen 400mg
- Kodemagnyl (acetylsalicylsyra + kodein)
- Ibrufen gel
- Valeriana Natt
- Sammarin
- sårtvättare
- LHP salva
- en gammal uppblåsbar kude för fixering av mindre benbrott
- vinylhandskar
- andningsmask
- ascorbinsyra
- säker något jag glömt...
Del av förklaringen till varför min rygga sällan väger under 20 kg.
panzerkampfwagen
Oct 7 2003, 08:42
@GA KA:
Sjukvårdsväskan är i sitt nuvarande skick utformad för övningsverksamhet i fredstid. Den dag då kriget äntligen kommer (:P) kommer omprioriteringar att ske. Mycket ligger i "bra att ha"tänkandet som det är nu, också Betapred.
Vad avser NaCl och Klorhexidin så är det undersköterskan i mig som tar över.
Jag arbetar på en avdelning särskilt avsedd för respiratorvård, och vi nyttjar sjukt mycket av ovan nämnda varor.
Blir inga artificiella luftvägar skapta med skalpellen, men den tar ingen plats, och du kan ju använda din fantasi till att klura ut när en liten vass satan till skalpell kan behövas. Om inte annat så till handgemäng när jag itne vill få blod på A1:an, den e ju så välputsad o fin.
Elfgren
Oct 7 2003, 09:13
är det någon som har ett bra tipps på en sjukvårdsväska man kan köpa?
Med risk för att låta som Kimster ..... Sök på Sjukvårdsväska.
Finns några trådar om detta.
Sedan beror det ju på din kompetens och vad du ska ha den till...
Är det för att ha ett "blow out"-kit i din stridsutrustning eller är den för rent civilt bruk...... Finns allt från stora ryggsäckar till små väskor i storleken plånbok.
Är den för rent civilt bruk t ex ha i packning,mtlr för småsår, skoskav, lite lindor, lite mediciner osv rekommenderar jag faktiskt en bra necesärr motsv
panzerkampfwagen
Oct 7 2003, 11:05
Annars verkar Recons Förbandsväska praktiskt. Plats med 2-3 förstaförband o lite annat småplock. Får plats på stridsselen.
Fu Kjellberg
Oct 7 2003, 12:29
Skall du ha en personlig väska så rekommenderar jag den jag använder i stridsbältet.
330 kr på D-gear.
D-gearFinns inte på hemsidan men det är bara att mejla och fråga.
Bild på min finns i ett ovanstående inlägg.
Eller på BHIs sida. :P
Går att fästa på stridsbältet, SV2K eller andra system som använder PALS systemet.
Elfgren
Oct 7 2003, 12:41
QUOTE (Fu Kjellberg @ Oct 7 2003, 13:29 )
Skall du ha en personlig väska så rekommenderar jag den jag använder i stridsbältet.
330 kr på D-gear.
en stooooooooor sida, under vilken rubrik..hittar inte
Fu Kjellberg
Oct 7 2003, 12:45
QUOTE (Elfgren @ Oct 7 2003, 13:41 )
330 kr på D-gear.
Elfgren: Läser du mitt inlägg så står det att den inte finns på hemsidan men han tar hem. Bara att mejla. STRIKE fickor finns under kategorin Molle/Blackhawk.
Elfgren
Oct 7 2003, 12:50
QUOTE (Fu Kjellberg @ Oct 7 2003, 13:45 )
QUOTE (Elfgren @ Oct 7 2003, 13:41 )
330 kr på D-gear.
Elfgren: Läser du mitt inlägg så står det att den inte finns på hemsidan men han tar hem. Bara att mejla. STRIKE fickor finns under kategorin Molle/Blackhawk.
ledsen.... finns den bara sandfärgad!?
Ni som har recons, hur mkt förutom de tre förbanden får plats??
Fu Kjellberg
Oct 7 2003, 13:10
Den finns i OD= Grönt. Min är grön.
Lindeberg
Oct 7 2003, 15:44
-Sir Vival
Jag fastnade vid "kanyler" på din lista. När använder du, eller har tänkt att använda, dessa?
Använde kanyler senast idag*, så jag vet vad de används till, men jag kunde inte hitta spruta eller liknande i din lista.
*) SSK-utbildning. Intracutan, subcutan och intramuskulär injektion stod på programmet. Skönt att få sig ett stick ibland
panzerkampfwagen
Oct 7 2003, 15:52
Grattis Marzocchi, du har kommit förbi "barriären". Förhoppningsvis får du sticka intramuskulärt snart, det är litet pirrigt första gången.
"Ischiasnerv, ischiasnerv, inte träffa ischiasnerven..."
*AAAAAAAAAAAAAAAAAAJ!*
"Oooops! Förlåt..."
Lindeberg
Oct 7 2003, 15:58
Nåja, har faktiskt stuckit förut, och blivit stucken själv, ett flertal gånger.
Under sjv-utb i lumpen blev det ju ett par stick med PVK, IM i låret och SC i magen. När jag praktiserade på akutmottagning tog jag flertalet blodprover (fylla rör), och en gång injicerade jag något IM i en skinka, och om jag förstod det rätt träffades ingen ischiasnerv

Killen jag stack IM på idag skakade lite, han var övertygad om att det skulle kännas ganska rejält, vilket det inte gör... om man gör rätt
Skillnad medllan dagens lektion och utbildningen i lumpen var att i lumpen så blev vi utbildade att kötta ner hela kanylen i lårmuskeln, men idag skulle vi bara ner lagom till muskeln. Kanske hade vi kortare kanyl i lumpen, men jag tror nog mer på att vi var snäppet hårdare
panzerkampfwagen
Oct 7 2003, 19:22
Jag vet precos varför ni fick lära er att kötta i lumpen, tvärtemot hur man gör i det civila.
I det civila finns det något som heter Hälso- och Sjukvårdens AnsvarsNämnd... :P
Lindeberg
Oct 7 2003, 19:38
Kan nog stämma det där

the banana sez:
Nu återgår vi till ämnet!
Sir Vival
Oct 7 2003, 21:56
QUOTE (Marzocchi @ Oct 7 2003, 16:44 )
-Sir Vival
Jag fastnade vid "kanyler" på din lista. När använder du, eller har tänkt att använda, dessa?
Att punktera blåsor med (på fossingarna specifikt)... Gillar
inte blåsor och har själv en fasansfull tendens att få sådana. (Trots välhållna fötter, ordentliga strumpor och kängor - men så är det med det)

Förresten, skrev jag att jag
inte gillar båsor?!
Amerikanerna har ett "blåslim", någon som känner till detta?
Enligt uppgift skall det vara fruktansvärt smärtsamt i 30 sekunder, så smärtsamt att man tydligen drar sig för att be om denna behandling.
/Ulf
panzerkampfwagen
Oct 7 2003, 22:21
Aldrig hört talas om blåslim, men det verkar klart intressant. Men varför kanyler för att punka en blåsa? Rcäker gott m klorhexidin (där ser du GA KA

), en säkerhetsnål och ett par skyddshandskar.
Vi är inte i en op-sal Sir Vival, fältkirurgi modell Häx-doktor uppmuntras
QUOTE (panzerkampfwagen @ Oct 7 2003, 23:21 )
Men varför kanyler för att punka en blåsa?
De jag har sett är väldigt grova och gör ett stort hål i blåsan som inte täpps till lika lätt som om man använder en säkerhetsnål. Man kan självklart använda en mindre sax också, men den lär knappast vara steril.
Här är min modesta lista efter kontroll i stridsutr
Förbandsmtrl
2 st 1:a förband
Plåster
Elastisk binda
Compeed (4 olika)
Elastoplast (80mm)
Verktyg
Sax
Fästingplockare
Sårnål
Tråd
Kanyl
Kemiska produkter
Alcogel
Vaselin
Tvål
Alvedon
Voltaren
Lindeberg
Oct 8 2003, 08:36
QUOTE (Sir Vival @ Oct 7 2003, 22:56 )
Att punktera blåsor med
Låter som ett klart vettigt användningsområde.
Visst "ska" man väl sticka sönder blåsor inifrån? Alltså in genom frisk hus och ut genom blåshud.
Sir Vival
Oct 8 2003, 18:25
QUOTE (Marzocchi @ Oct 8 2003, 09:36 )
QUOTE (Sir Vival @ Oct 7 2003, 22:56 )
Att punktera blåsor med
Låter som ett klart vettigt användningsområde.
Visst "ska" man väl sticka sönder blåsor inifrån? Alltså in genom frisk hus och ut genom blåshud.
Jag brukar sticka dem precis utanför kanten, i frisk hud, och sedan tvärs igenom och på motsvarande sätt på andra sidan - så som du beskriver fungerar säkert också.
/Ulf
edit: korr
Lindeberg
Oct 8 2003, 18:40
Fel av mig, jag menade så som du beskrev
Dahlberg
Oct 9 2003, 14:25
Jag var på en sportbutik häromdagen och såg en massa tuffa sprayer, på hockey-avdelningen, bl.a. kylspray, för att lindra smärta, och sårspray, som verkar vara någon slags plats/gummi som man sprejjar på sår. Är dessa något att införskaffa? Jag blev ganska nyfiken på sårsprayen... Någon som har testat den?
Sgt1clHansson
Oct 9 2003, 14:31
Testat sårspej, funkar bra för att skydda sår från smuts.
Mitt sår satt dock på hälen och kombinationen av det tillsammans med högsommarvärme och strumpor, fick plasten att smälta ihop med strumpan och jag drog upp hela såret igen...
Sir Vival
Oct 9 2003, 18:04
QUOTE (Dahlberg @ Oct 9 2003, 15:25 )
Jag var på en sportbutik häromdagen och såg en massa tuffa sprayer, på hockey-avdelningen, bl.a. kylspray, för att lindra smärta, och sårspray, som verkar vara någon slags plats/gummi som man sprejjar på sår. Är dessa något att införskaffa? Jag blev ganska nyfiken på sårsprayen... Någon som har testat den?
Fungerar jättebra på sår på händerna, har inte testat på fötter.
SteQve
Oct 10 2003, 13:09
Ang sjukvårdsväska...jag köpte en som rekomenderades från special ops. Den färts på benet. En mycket robust och genomtänkt väska. Får jag en DI kamera en dag skall jag ta lite bilder. Men vill man ha något rejält så kan jag varmt rekomendera den. Det finns länkar till den väskan i andra trådar.
Ehlana
Oct 13 2003, 04:24
Första förband 8 st.
Elastiska lindor 6 breda 4 smala.
Förbandssax.
Nagelsax.
Pinsett.
Nässvalgtub.
Munsvalgtub.
Pocketmask.
Ispåse.
Plåster.
Kompresser.
Undersökningshandskar.
Alkogel.
Alsolsprit.
Elastoplast.
Compeed.
Well guess thats it...
Antagligen glömt nått...
EDIT:
Alvedon
Novalucol
Ibumetin
Ögondroppar
Lindeberg
Nov 7 2003, 20:37
Ansiktsskydd vs PocketMask
Har sett att vissa av er har Pocketmask i er sjvväska. Vad ser ni för fördelar med en sådan jämfört med ett enklare ansiktsskydd?
Fick ingen utbildning på pocketmask under vpl, men klämde på den ett par gånger.
Jag skulle kunna tänka mig att det är lite svårare (än direkt munmotmun eller med ansiktsskydd) att sluta tätt runt munnen. Fick klart för mig så sent som igår att bara välutbildad civil sjvpersonal handhar Rubens blåsa pga att det inte slutet tätt om man inte vet vad man pysslar med.
Här kan man hitta pocketmaskenedit: i och för sig fick jag ganska bra info från länken ovan, men det är alltid kul att höra kommentarer från andra.
Det är inte lätt att ventilera en person. Man tror efter att ha tittat på filmer att vem som helst klarar det men så är det inte i verkligheten. Jag personligen föredrar att använda pocketmasken på hjärtstopp framför Rubensblåsa tills personen blir intuberad. Då pocketmasken i de flesta fall hjälper att täta, har engångsventil och stannar bättre på patientens ansikte så är valet lätt för mig. Den enda fördelen med ett vanligt ansiktskydd är storleken och priset.
Att använda Rubens kräver träning och övning.
QUOTE (GA KA @ Oct 6 2003, 19:43 )
Det primära uppgiften för personlig sjv utrustning enligt mig är att stoppa en blödning. Alla verkar ha första förband men inga har avsnörande förband. Använder någon avsnörande förband? Hur? När? Jo, jag vet vad FSC tycker om dem.

Avsnörande förband FÅR mig veterligen INTE andvändas om man inte befinner sig i en extrem överlevandssituation och hjälp inte finns närmare en 24h.
Avsnörande förband innebär med stor sannolikhet att kropsdelen som "snöras av" måste amputeras.
@dxl: Det känns lite som du är ute på tunn is i det här fallet. Men här kommer ett lite längra svar:
Under vad som kan beskrivas som "Care under Fire" dvs sjukvård under eldgivning bör man åstakomma tre saker: Stoppa Blödningar i ben och armar, undvika att få flera skador och skapa eldöverlägsenhet. Under denna "Fas" hinner man oftast inte att packa såret och lägga ett korrekt anlagt tryckförband. Det avsnörade förbandet stoppar blödningen tills du kan lägga på ett korrekt anlagt Tryckförband. Det finns inga bra sätt att ersätta blod i skogen och de alternativ som finns i nuläget har alla någon nackdel. Meningen är inte att det avsnörande förbandet skall sitta kvar längre än nödvändigt. Ett avsnörande förband som är några centimeter brett kan sitta på i minst en timme utan risk. Dr Husum har en avikande åsikt i detta ämnet och rekomenderar precis som vi lär våra vanliga vpl dvs bara att använda avsnörande förband som en sista åtgärd. På förband med högre utbildningsståndpunkt är avsnörande förband en utmärkt livräddande åtgärd som fungerar. Detta "koncept" är testat av flera förband under skarpa situtioner runt om i världen.
@dxl: Utan att det här skall bli någon kukmätartävling med olika akademiskapoäng inom området, arbetserfarenhet inom akutsjukvård, militär sjv utbildning så kan du kanske berätta lite mer om dina erfarenheter på området när du nu tycker att jag har så fel och varför. Eller ?
I en extrem situation (t.ex om man blir beskjuten) så ligger väl avsnörande förband närmare kanske...
Men under exempelvis en HV övning eller vid trafikolycka då ska det INTE andvändas.
Men sedan så står ju detta i Soldf (s413)
"Om ett tryckförband inte är tillräckligt för att stoppa en livshotande blödning, kan du i yttersta nödfall lägga avsnörande förband"
Där anser man altså att det är en absolut sista åtgärd.
Just eftersom kropsdelen med stor sannolikhet måste amputeras om man lägger avsnörande förband så ska det undvikas.
Anledningen till att jag tycker det är fel är just för att det är det jag fått lära mig.
Att man ska räkna med att kropsdelen måste amputeras.
Särskillt om det är en stressad situation som en eldstrid där man måste lämnade sårade bakom.
Skjukvårdarna som kommer efter har ju ingen möjlighet att se när förbandet sattes på.
(man kan skriva jag vet det men hur många har med sig vattenfast penna ut i kriget.)
Tills jag hör något annat av läkare så tänker jag fortsätta att inte lägga avsnörande förband.
Jag tycker detta kan bli en givande disskusion (det är därför jag skriver att JAG tror eller JAG tycker)
Lindeberg
Nov 8 2003, 21:30
Jag har, i likhet med dxl, lärt mig att avsnörande förband [eller torniquet (stavning?) som det heter på grodspråk] anläggs enbart som allra sista utväg.
Dock hänger jag med i GA KA:s resonemang.
Vad vi bör skilja på är omhändertagande under ordnade former samt under extrema form (stridssituation t ex).
Försvarsmakten har länge kört med samma utbildning och omhändertagande som den civila sjukvården. Har tagit mycket begränsad hänsyn till att skademekanismerna samt miljön är annorlunda och att resurserna ser olika ut.
I utlandet (länder med stridserfarenhet USA, UK mm) har man börjat ta hänsyn till olikheterna och utbildar mot stridens krav. BATLS/BARTS är ett steg på denna stig men är för mer kval sjv dvs under Field care och Evacuation faserna.
Man har i dessa utbildningar bl a tagit hänsyn till att i ett initialt skede (Care under fire fasen) har den skadade i en stridsmiljö främst nytta av att blödningen stoppas. Andning och luftvägar kommer sekundärt, detta p g a att skademekaniskerna är sådana så att luftvägsproblem är ovanliga men blodförluster är det primära hotet.
Även det faktum att i detta läge så finns det mycket små resurser och tid att göra något är det bättre att lägga tid på stoppa blödning. Att bibehålla fri luftväg under tillbakaryckning är svårt! Detta är ju ett stort TABU i den civila verksamheten där luftvägarna går före allt!!!
T ex är 1,5 % av alla skador som når kval sjv i krigsförhållanden luftvägsproblem medan 50 % är blödningar. (Källa : Föreläsning Försvarets Sjukvårds Centrum)
För att inte ni ska tro att detta är något eget påhitt så rekommenderar jag PHTLS - handboken (Femte utgåvan) och kap Military Medicine. PHTLS är en internationell organisation som ger ut riktlinjer för prehospital omhändertagande.
Är en mycket respekterad och seriös organisation.
Att lägga avsnörande förband/tourniquet är som sagts under normala/civila omständigheter oftast fel men....
Det har här talats lite om olika faser i omhändertagandet så jag tar väl upp det med.
1: "Care under fire". Första omhändertagandet, kamrathjälp el. sjvman.
Prio är att förhindra mer skador dvs skydd och el. mycket bly i luften.
Därefter är stoppa blödning snabbt samt att snabbt komma ur riskzonen.
2: "Tactical field care". Mer definitiv omhändertagande. Skapa fri luftvägar, se till att det läggs riktiga tryckförband i stället för avsnörande, chockförebyggande behandling, smärtlindring, fixering av ev. frakturer o s v.
3: "Combat casualty evacuation care". Vård i samband med transport. Fortsättning på "Tactical field care"-fasen. Ev. har ju här kommit mer resurser med ev. sjv-transporterna.
Talas även ibland om en fjärde fas "Definitive care"-fasen (motsv) som är när patienten nått fältsjukhus motsv där de kan fullt ut omhänderta skadorna.
Detta tankesätt har dock inte nått till Försvarsmakten än (officiellt) och speciellt inte till Röda Korset! Men den som lever får se......
Då skall vi se. Svaret innehåller en förenklad version som är avsedd för "lekmän". Om jag förstår dxl rätt så menar han att avsnörande förband= förlorad kroppsdel. Om du besöker närmaste sjukhus kommer du att träffa flera patienter som har blivit opererade med en teknik där man tömmer kroppsdelen på blod. De har alla kvar sina kroppsdelar. Det som är avgörande är tiden. Har man på ett avsnörande förband under en timme så kan man vara säker på att inga skador uppkommer OM förbandet är tillräkligt brett. Man borde klara sig upp till två timmar utan problem men det är kanske en större chansning. MEN använder man det avsnörande förbandet rätt dvs för att stoppa en livshotande blödning och för att kunna lägga ett tryckförband så tar det INTE en timme. Alltså är det svårt att visa på att biverkningar som ledder till amputationer skulle kunna uppstå om man inte överstiger 1(2) timmar. I nya BATLS/BARTS boken skriver man följande:
"Korrekt använt och på riktig indikation kan avsnörande förband rädda liv. Tyvär är det dock vanligare att felaktig användning leder till onödiga extremitetsskador" sid 122, BATLS/BARTS 2001.
Avsnörande förband ingår som en självklarhet på några förband och deras läkare delar uppfattningen att vet man vad man gör så är avsnörandeförband ett utmärkt hjälpmedel. Men inte om man inte förstår nackdelar/fördelar, övar/tränar och vet när man använder förbandet istället för tryckförband. Avsnörande förband är ingen lösning på alla problem men rätt använt så är det ett viktigt verktyg i väskan som räddar liv.
PHTLS kapitlet Bamse rekommenderade:
http://www.nomi.med.navy.mil/Text/Tactical...0Guidelines.pdfArtiklar som diskuterar avsnörande förband:
http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/medica..._ops-butler.dochttp://www.wemjournal.org/wmsonline/?reque...009-02-0064.pdfMycket av det som diskuteras i ovanstående artiklar har även kommit till den civila akutsjukvården även om det tog några år.
Bamse: Det kommer nog snabbare än vad vi tror
QUOTE (Bamse @ Nov 8 2003, 23:13 )
1: "Care under fire". Första omhändertagandet, kamrathjälp el. sjvman.
Prio är att förhindra mer skador dvs skydd och el. mycket bly i luften.
Därefter är stoppa blödning snabbt samt att snabbt komma ur riskzonen.
2: "Tactical field care". Mer definitiv omhändertagande. Skapa fri luftvägar, se till att det läggs riktiga tryckförband i stället för avsnörande, chockförebyggande behandling, smärtlindring, fixering av ev. frakturer o s v.
3: "Combat casualty evacuation care". Vård i samband med transport. Fortsättning på "Tactical field care"-fasen. Ev. har ju här kommit mer resurser med ev. sjv-transporterna.
Talas även ibland om en fjärde fas "Definitive care"-fasen (motsv) som är när patienten nått fältsjukhus motsv där de kan fullt ut omhänderta skadorna.
Detta tankesätt har dock inte nått till Försvarsmakten än (officiellt) och speciellt inte till Röda Korset! Men den som lever får se......
Jag e också med på vad du menar gaka...
Vill bara inte ge mig riktigt
Bamse:
Precis det du nämner fick jag faktiskt lära mig i lumpen.
1. Kamrathjälp
2.Transport till plutonuppsamlingsplats eller motsvaranda
3. Transport till skjukvårdskompani
4. Militärt eller civilt skjukhus.
Hela vägen tills man kommer till skjukhus så är det ju bara mer kvalificerad förstahjälpen som ges.
något förenklat och förkortat men ni fattar tror jag
Vad du menar är Vårdkedjan i Sjvtp-systemet. Denna beskriver den väg en skadad går och vilken kompetens han möter där.
Tankesättet med faserna är att detta är faser i omhändertagandet oavsett kompetens på den som omhändertar. Det är med andra ord "uppstyrt" vilka åtgärder man gör i olika faser. Dvs att gör en kirurg ett omhändertagande under "Care under fire" så gör han samma saker som en soldat.
Det är alltså faser i omhändertagandet av patient och avsett för att standardisera och förenkla sjv-arbetet. Till skillnad för Vårdkedjan som mer kan liknas vid en grov skiss över sjvtp-organisationen.
Hoppas att jag har gjort det lite klarare (tveksamt...).
GA KA kanske har några förtydligande eller korrekteringar.
Presic som Bamse skriver är stadieindelningen både en praktisk och taktisk åtgärd. Oavsett vem som tar hand om patienten så följer alltid ett standardprogram. I mina ögon har systemet några stora fördelar:
1. Man anpassar sjukvården till vad man gör. Är man under eld så gör man bara det mest nödvändiga och prioriterar inte luftvägar / ryggrad
2. Genom att dela upp i faser så skapar man en mental förberedelse om hur långt man behöver gå på varje fas.
3. Behöver bara utbilda i en metod oavsett personalkategori.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.