Jag skall skriva ett arbete på universitetet om Englands roll under Irakkonflikten. Vi skall bland annat diskutera om vilka anledningar till kriget som framfördes samt vilka underliggande skäl som fanns.
I alla fall, den del JAG har fått i uppgift attl koncentrera mig på är Englands historia från andra världskriget och framåt, och hur historien påverkat dagens England till att ta ställning brevid USA i Irakkriget (och många andra konflikter). Hur har historien påverkat att England idag står närmre USA än övriga EU i många lägen.
Är ni med på vad jag skall göra, eller har jag uttryckt mig otyligt?
Det jag nu undrar är om det finns någon på forumet som vet var man kan hitta bra material om ämnet. Mycket är av intresse:
*USA och Englands sammarbete efter andra världskriget, militärt och utrikespolitiskt.
*Englands historia i mellanöstern, där Irak en gång i tiden var en koloni
*Englands vilja att vara herre på täppan och hur det forna Imperiet färgar av sig i det politiska tänkandet
*Ställningstagande och Engelsk verksamhet under och framför allt efter Gulf I:an fram tills nu.
Detta är alltså ingen politisk debatttråd, utan jag söker bara efter kunnigt folk som kanske har bra länkar på lager som jag kunde ta del av.