Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Englands roll i Irakkriget
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
D-G
Jag skall skriva ett arbete på universitetet om Englands roll under Irakkonflikten. Vi skall bland annat diskutera om vilka anledningar till kriget som framfördes samt vilka underliggande skäl som fanns.

I alla fall, den del JAG har fått i uppgift attl koncentrera mig på är Englands historia från andra världskriget och framåt, och hur historien påverkat dagens England till att ta ställning brevid USA i Irakkriget (och många andra konflikter). Hur har historien påverkat att England idag står närmre USA än övriga EU i många lägen.

Är ni med på vad jag skall göra, eller har jag uttryckt mig otyligt?

Det jag nu undrar är om det finns någon på forumet som vet var man kan hitta bra material om ämnet. Mycket är av intresse:

*USA och Englands sammarbete efter andra världskriget, militärt och utrikespolitiskt.
*Englands historia i mellanöstern, där Irak en gång i tiden var en koloni
*Englands vilja att vara herre på täppan och hur det forna Imperiet färgar av sig i det politiska tänkandet
*Ställningstagande och Engelsk verksamhet under och framför allt efter Gulf I:an fram tills nu.

Detta är alltså ingen politisk debatttråd, utan jag söker bara efter kunnigt folk som kanske har bra länkar på lager som jag kunde ta del av.
A2Keltainen
En sak du skulle kunna ta upp är hur brittiska underrättelsetjänsten hjälpte till att skapa myten om "the special relationship" mellan Storbrittanien och USA i syfte att lättare få militärt, politiskt och ekonomiskt stöd av USA. Detta är väsentligt då nämnda "speciella" förhållande under efterkrigstiden bland annat lett till relativt tätt samarbete inom områdena underrättelsetjänst och säkerhetspolitik. Mer information om detta finns bland annat i:

MI6: Fifty Years of Special Operations
Stephen Dorril
HarperCollins Publishers
2001
ISBN: 1857027019
Fu Gson
Mitt tips är ju att pallra dig iväg till närmsta universitetsbibliotek och leta dig fram, ett snack med de anställda på aktuellt bibliotek är ju ingen dum start det heller. Sen kan man ju alltid försöka leta upp en person på historiska, statsvetenskapliga/utrikespolitiska eller liknande institutioner som forskar inom liknande ämnen. De brukar sitta inne med en massa kunskap och litteraturhänvisningar.
Mats
Jag mailade försvarshögskolan i ett liknande ämne.

Fick svar av en överstelöjtnant och proffessor/doktor-nånting om en massa böcker.
D-G
Tackar för svaren

Arbetet jag/vi kommer göra kommer vara av ganska kort karaktär, vi skall hålla föredrag nästa måndag och således har jag varken tid eller möjlighet att plöja igenom flera böcker för detta. Att kontakta försvarshögskolan är helt rätt och också lockande, men just denna gång ligger jag lite för tight till. Jag skall ta en titt "Fifty Years of Special Operations" som verkar vara mycket bra för ändamålet.

En tur till universitetsbibloteket är självskrivet smile.gif

Om någon vet om artiklar som behandlar ämnet i fråga eller till och med berör ämnet långväga så är jag dock fortfarande mycket intresserad.
Haegg
Inga direkta lästips men ett par saker.

Om man ska titta på Storbritanniens säkerhetspolitiska samarbete med USA kan det vara lämpligt att inkludera den speciella samarbetsaxel som finns mellan de två nämnda och Kanada och Australien.

Storbritannien insåg att imperiet var förlorat och att det gällde att anpassa sig till den nya situationen med USA som ledare efter misslyckandet i Suez. Frankrike drog inte alls den slutsatsen vilket kan vara en delförklaring till de olika hållningarna länderna har haft i en rad frågor. Suez bör inkluderas i ett arbete om Storbritannien under andra hälften av 1900-talet.

När det gäller brittisk verksamhet från Gulfkriget tills nu, menar du i första hand militär verksamhet eller säkerhetspolitisk?
D-G
När det gäller brittisk verksamhet från Gulfkriget tills nu, menar du i första hand militär verksamhet eller säkerhetspolitisk?

Den egentliga frågan som skall besvaras är att vi skall förklara Englands hållning till Irakkonfliken 2003.

Det jag letat efter, min uppgift i studiegruppen är att hitta historiska förklaringar till Englands lite unika roll i Europa då de på ett helt annat sätt än andra länder värnar om de tranatlantiska relationerna. Alltså bakomliggande vägval som kan förklara varför England alltid står upp bakom USA även i de lägen när en majoritet av världen står emot.

Skälet i sig har vi nog kommit överens om, men det kan ju finnas flera intressanta infallsvinklar och förklaringsmodeller som man inte tänkt på som kan vara värda att nämna.

Militär, säkerhetspolitik och utrikespolitik är av intresse, om det berör mellanöstern och/eller usa.

Edit: Boken "Elitstyrka SAS" av Ken Connor har visat sig innehålla en del matnyttigt. Den behöver jag INTE tips om ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.