Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Resolut ingripande
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
roninn
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,370811,00.html

Notera särskilt meningen

"- Jag lyckades få loss pistolen ur hans hand, sen spöade jag honom med den."

Inte världens smartaste kommentar men ack så skön. Även om inspektören har rätt i det han säger så ändå en stor eloge åt kroggästerna.

Polis i all ära men ibland behövs lite civilkurage och sisu.
Jimbo
En stod beredd att klippa till med brandsläckaren

hehe.. jadu.. Rånaren skulle nog valt ett annat ställe..
SwePace
Fantastiskt!!! Jag tänker inte irra mig in i en massa om/men ang. det uppkommna. Det kan andra få diskutera(Om det var rätt, smart, envarsgripande och övervåld samt olaga frihetsberövande etc.). Slutet gott allting gott i den historien... Jag är imponerad.
Fbj972
Det är brutalt skönt att höra när buset råkar ut för små överaskningar...
J-Star
Det är trevligt att höra sådana historier... men det är en föga tröst för till exempel Eje Nilssons familj. Eje dog när han grep in mot en rånare förra året.

Som polisen säger i artikeln: "Gör inte så".

Eller som Robert DeNiro i "Heat": "Think of your families. Don't risk your life; don't try and be a hero."

Om någon av de här fyra hade kommit hem i en liksäck, hade familjen då funnit någon tröst i att han räddade bilfirmans pengar?

/J
Raptor
För mig var det här ett riktigt ruggit exempel på hur man inte ska göra.

Att storma en pistolbeväpnad buse när han har en pistol är dålig idé. Att hålla igen en dörr, när busen har pistol. Dålig idé. Tycker det låter som en smärre mirakel att ingen dog.

Men nu slutade lyckligt så denna gången funkade det.
Knekt
Nä, visst man ska inte gripa in. man ska ringa polisen och vänta istället.

Men... är det inte just för att folk oftast gör just så som buset tror att de kan härja fritt?

Om detta istället var det vanligaste, då är jag inte så säker på att brottligheten skulle se ut som den gör ibland.
Vakten_F4
I och med att det slutade lyckligt så är min spontana reaktion clap.gif worthy.gif salute.gif

Men som sagt, p.g.a. det som kan hända så är det obra att göra så...
Panzerfaust
Håller nog med polisen där... fast ändå inte 7.gif
Som jag fattade det trodde dom att rånaren sköt någon? eller?
Om nån börjar skjuta mot folk skulle inte jag sitta och dricka mitt äckliga MC Donalds kaffe och käka nån äcklig torr baguett från Donken, nope. Jag skulle ingripa.
Men om Miffot bara står där med picka mot nåns skalle, då dricker jag nog mitt kaffe (inte för att jag någonsin druckit MC kaffe, men... kan tänka mig hur illa det smakar)
Ringer ju självklart copps också...

Antar att situationen va sådan att man kunde ingripa med en chans att at sig ur det levande... unsure.gif
J-Star
Javisst håller jag med om att om skjutandet har börjat, då är situationen annorlunda. Då handlar det inte längre enbart om pengar utan då är människors liv i fara.

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.