Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBU-övning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Värjan Skämtar Intet
Jag är med i FBU (Frivillig befäls utbildning) ungdom och vi hade en liten övningsdag idag för nya medlemmar som kommigt in i höst. För de som ej är fyllda 17 så får man inte skjuta AK 4/5 utan ist. .22 long och då var vi några som skulle instruera i säkerhetsföreskrifter och dyl. och när de fick blindavfyra vapnen så frågar en tjej: "det som knäpper, är det skotten?"

(märk att patroner ej delats ut) 5.gif *klick klick*

salute.gif
Blomberg
Å fy fan va är det för folk ni har i väst egentligen?, hoppas ni är skarpare på skjutbanan nästa helg. Vill inte bli vådaskjuten!
Värjan Skämtar Intet
hehe ja ibland undrar man. förresten lattjogrej idag, lotta körde in med kaptens volvo i en lastbil biggrin.gif
Panzerfaust
Alla har väl varit där... Inte visste något osv... Man föds inte till en Möp.
Kanske är lite genetiskt.. men man lär sig ju allt man kan....
Värjan Skämtar Intet
men frågan är ju hur många som inte förstår att om man inte har skott i vapnet så avfyras heller inget skott om du trycker på avtryckaren.
Elfgren
QUOTE (Blomberg @ Oct 5 2003, 17:26 )
Å fy fan va är det för folk ni har i väst

Vi har as mkt vettigt folk i väst, ttvätt så finns det väll några punnon över allt, men det lär vara fler i % i öst...

tycker verkligen inte ert motto hålle för fem öre.
"väst är inte bäst, öst är det"

om man vänder på det... varför åker ni jämt till oss, och inte tvärt om, om vi nu är så dåliga? biggrin.gif

/en från väst
9x19
QUOTE (Elfgren @ Oct 5 2003, 18:42 )
Vi har as mkt vettigt folk i väst, ttvätt så finns det väll några punnon över allt, men det lär vara fler i % i öst...

...?

Ge fan i pajkastningen nu. Blir det ett enda inlägg till av typen "Vi kissar längre än er" så rycker jag den här tråden.
Värjan Skämtar Intet
QUOTE (9x19 @ Oct 5 2003, 18:59 )
Ge fan i pajkastningen nu. Blir det ett enda inlägg till av typen "Vi kissar längre än er" så rycker jag den här tråden.

du behöver väl inte ta bort MIN tråd för att NÅGON skriver nåt opassande. deleta inlägg e väl ingen konst för en mod. dessutom är det sann FBU-anda att kasta paj mellan öst och väst biggrin.gif
Blomberg
Det här är inte menat som pajkastning, vill bara ge en förklarning till elfgren varför öst (norrköping) åker till lkpg.

Det är så här va, i linköping finns 4.hkpbat och livgrenadjärgruppen. I norrköping har vi inte något militärt område, möjlighet till vapenförvaring mm. Dessutom är det väl bra att ungdomar från olika städer träffas och övar tillsammans än att isolera sig i sin egen stad. Ingen av ungdomarna i öst klagar på att åka till malmen.

Men självklart ska det vara lite rivalitet, bara det inte går över gränsen.

Vi ses på utr.helgen

tillägg: Pajkastningen kan vi ta i helgen. Det är inget vi behöver tjöta om här på forumet.
Fu Bodin
Hört personligen från en tjej från GK FV-ungdom vid genomgång av förläggning.

"Är detta duchen eller?" - Demonstration av flygvapnets latrintält (ser ut som en uppställd tegelsten i grönt).

"Vart finns närmsta tvättmaskin, för vi tvättar kläderna eller?" - welcome to the skogen!
Värjan Skämtar Intet
QUOTE (Fu Bodin @ Oct 5 2003, 19:10 )
"Är detta duchen eller?" - Demonstration av flygvapnets latrintält (ser ut som en uppställd tegelsten i grönt).

"Vart finns närmsta tvättmaskin, för vi tvättar kläderna eller?" - welcome to the skogen!

hahahah klockrent !!! hurra för icke möp:ar fun_icon_nana.gif
(förlåt..menar mip:ar ;))
HvPrsk
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Oct 5 2003, 19:04 )
QUOTE (9x19 @ Oct 5 2003, 18:59 )

du behöver väl inte ta bort MIN tråd för att NÅGON skriver nåt opassande. deleta inlägg e väl ingen konst för en mod. dessutom är det sann FBU-anda att kasta paj mellan öst och väst biggrin.gif

MANÖVER...Tror knappast att 9x19 behöver råd om hur han bäst städar i en tråd som vi av erfarenhet vet tenderar att spåra ur.

- HvPrsk
Livhusaren
Jag får säga att jag instämmer med WITTMAN angry.gif
alla har varit där på något sätt när vi var yngre..
så det är bara att ha förståelse för att alla inte kanske vet
vad det e för något eller hur det fungerar..

//Livhusaren bash.gif
Panzerfaust
@Livhusaren

Tack, äntligen någon smile.gif

kanske visar det sig om nångra år att den där tjejen klår oss alla i skytte, hon kanske blir yoff och en äkta krut tant...

Jag är tex inte hemma på bilar... om jag frågar någon vad det är för pryl när dom mekar så kan den frågan te sig mycket skojjig för dom...
Sen kan dom fråga mig vadd et är för "spak med bokstäver" ovanför avtryckaren.
har faktiskt hänt...
Dexter
QUOTE (Wittman @ Oct 10 2003, 15:17 )
har faktiskt hänt...

Du menar att ni inte haft någon förevisning av vapnet för dem innan?

OM så är fallet är det väl er man ska bli förundrad över..
Men man kan ju inte låta bli att le åt vissa frågor man hört under alla sina år, i och utanför försvaret. smile.gif
MDC-86
När jag var med i ungdomshemvärnet på 80 talet så lurade vi en kille att gå till kaptenen och fråga efter rekyl-olja...
Mycket roligt att se på kaptenens minspel laugh.gif
Fast synd om killen som inte hade en aning, och litade på vad vi äldre sa.
Panzerfaust
QUOTE (Dexter @ Oct 10 2003, 17:20 )
QUOTE (Wittman @ Oct 10 2003, 15:17 )
har faktiskt hänt...

Du menar att ni inte haft någon förevisning av vapnet för dem innan?

OM så är fallet är det väl er man ska bli förundrad över..
Men man kan ju inte låta bli att le åt vissa frågor man hört under alla sina år, i och utanför försvaret. smile.gif

Asså... jag förevisar inte ak4an till mina polare nej... vart hämtad påp en övning när dom frågade.... dom har inte ens gjort lumpen...
Dexter
QUOTE (Wittman @ Oct 10 2003, 23:01 )
Asså... jag förevisar inte ak4an till mina polare nej... vart hämtad påp en övning när dom frågade.... dom har inte ens gjort lumpen...

Då förstår jag mycket bättre..
Utgick ifrån att det hände under en FBU-övning då inget annat stod i ditt inlägg.. My bad..
becker
QUOTE (MDC-86 @ Oct 10 2003, 20:07 )
När jag var med i ungdomshemvärnet på 80 talet så lurade vi en kille att gå till kaptenen och fråga efter rekyl-olja...
Mycket roligt att se på kaptenens minspel  laugh.gif
Fast synd om killen som inte hade en aning, och litade på vad vi äldre sa.

Hahahaha det var det bästa jag hört på länge!!!! clap.gif
Dreaden
Hmm vi hade ju ett teoretisk prov inan man fick vapnet i handen man var tvungen att ha alla rätt (mvg) Många svarade fel på dom mest själv klara grejerna kan ta nogra ex-typ om man får ta i sätr amo så typ endel svara ja om non är i närheten och såtyp att rödfärg på ammospetsen var typ skarp lite sona där grejer fick man höra biggrin.gif
Max
På teoriprov/säkerhetsprov om vapenhantering är väl ändå alla poäng = G, inte MVG? Dvs, har du inte alla rätt så blir du inte Godkänd?
Womack
QUOTE (Dreaden @ Oct 15 2003, 19:27 )
Hmm vi hade ju ett teoretisk prov inan man fick vapnet i handen man var tvungen att ha alla rätt (mvg) Många svarade fel på dom mest själv klara grejerna kan ta nogra ex-typ om man får ta i sätr amo så typ endel svara ja om non är i närheten och såtyp att rödfärg på ammospetsen var typ skarp lite sona där grejer fick man höra biggrin.gif

Inte för att vara otrevlig men jag förstod inte ett skit unsure.gif
GeBe
QUOTE (Dreaden @ Oct 15 2003, 19:27 )

hmm, får se nu, har jag rätt parlör?

nogra = några
ex-typ = till exempel
sätr = sär
amo = ammo = ammunition
non = någon
såtyp = ingen betydelse, att se som ett blanksteg
typ = se ovan
sona = sådana

Rätta mig om jag har fel...

EDIT: kolla även http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=7738
JAS
QUOTE (Max @ Oct 15 2003, 19:32 )
På teoriprov/säkerhetsprov om vapenhantering är väl ändå alla poäng = G, inte MVG? Dvs, har du inte alla rätt så blir du inte Godkänd?

Stämmer bra det (gjorde ett för några veckor sedan).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.