Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken flottilj?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
JAS
Ska mönstra snart och hade tänkt söka flygbassäk. Om jag har fattat rätt så utbildas flygbassäk på samtliga flottiljer. Så vilken flottilj är bäst/roligast att tjänstgöra på och varför?
jake the snake
QUOTE (JAS @ Oct 5 2003, 15:09 )
Ska mönstra snart och hade tänkt söka flygbassäk. Om jag har fattat rätt så utbildas flygbassäk på samtliga flottiljer. Så vilken flottilj är bäst/roligast att tjänstgöra på och varför?

Hur långt är ett snöre, och varför?

En sådan fråga är ju väldigt svår att svara på eller hur?
Det finns ju förmodligen ingen som kan ett bra svar på den frågan som läser det här forumet. De flesta flottiljer är nog ganska lika skulle jag tro, Skillnaden är väl att F7 har flygbasjägare, vilka de andra inte har.
Mitt råd: Skit i var du hamnar, utan försök få en bra och kul tjänst istället.
Magnus
QUOTE (JAS @ Oct 5 2003, 15:09 )

Fbassäk på F4 håller på att testa MARKUS-systemet (eller dom kommer göra det iaf). Dom håller även på att testa ett nytt handskydd till Ak5:an, med ett handtag under.

Fbassäk på F7 ska påbörja försök med splitterskyddade fordon, typ Piranha och Sisu, beväpnade med 12,7or på taket.

Det är väl skillnaderna i stort.
rockka
Tror på F7
106
Om det nu spelar någon roll kan man även se till geografin. F4 och F21 har riktig vinter, på F7, F16/F20 och F17 blir det som i resten av södra Sverige dvs snö, snöslask, is, barmark och regn i en salig blandning och gärna på en och samma dag.
Tivaljör
QUOTE (rockka @ Oct 5 2003, 22:38 )
Tror på F7

Tro vad du vill, ingen har genomfört vpl på säk på samtliga flottiljer, så ingen kan ge ett svar på vart det är bäst/roligast att tjänstgöra på och varför...
Sir Vival
Och på gamla F6 flyger det bara UAV numera... :(
imint
Det finns en fritid också, vilken flottilj kan erbjuda intressanta saker efter tjänstens slut. Nära till stad, busstransporter etc. Nog så viktigt att fundera på
Nestor
F4 har ju lokalbussar till östersund och en fin skidbacke en bit från flottiljen
Fbj972
Svårt att säga vilken flottilj som är "bäst"... Kan bara säga att jag trivdes bra på F7. Det man behövde fanns där...
Torak
Jag maste val hoppa in och saga att F21 ar klart bast. Det finns buss (gratis med lumpleg) in till Lulea, buss till Kallax Flygstation, och en jattefin marka. Dessutom jattebra befal. Harligt stalle.
JAS
QUOTE (Torak @ Oct 6 2003, 16:28 )
Jag maste val hoppa in och saga att F21 ar klart bast. Det finns buss (gratis med lumpleg) in till Lulea, buss till Kallax Flygstation, och en jattefin marka. Dessutom jattebra befal. Harligt stalle.

Låter ju kanon...men kallt brrr...e man skåning så e man biggrin.gif

@alla

Tack för svaren! keep em coming salute.gif
Strix
Åker ner till F7 med Fvu nåra gånger per år så jag säger F7 smile.gif
Mr_Confused
Hmm, JAS, om du är skåning (som jag) så ska du ju helt klart försöka hamna på F17. Nära och bra (tågen går ju direkt från Malmö till Ronneby, har jag för mig), och lite varmt också antar jag om du inte gillar kyla, då det ju ligger i Blekinge, och är väl den mest sydliga flottiljen (enda orsaken till att jag själv funderat på att göra lumpen längre hemifrån, är att det i så fall skulle bli kallare... biggrin.gif ).
Jag har hört att det ska vara trevligt där, men detsamma gäller nog för de flesta flottiljer. Själv är jag dock himla nöjd med att ha hamnat där.
Pansardvärg
Skit i Flygvapnet och sök VC på strv 122 istället!!

Förmodligen den absolut mest roligaste tjänsten!!!
Att blicka över det hav av pansarplåt som täcker tornet kan få vilken normal soldat som helst att börja gråta av maktkänsla!!!
SNAFU
QUOTE (Pansardvärg @ Oct 8 2003, 02:15 )
Att blicka över det hav av pansarplåt som täcker tornet kan få vilken normal soldat som helst att börja gråta av maktkänsla!!!

Fan vad tryggt man sover i Sverige efter ett sånt uttalande biggrin.gif
A527
Har F4 mycket att erbjuda?

Finns det några idrotter(utom styrketräning, löpning och skidåkning) i närheten av flotiljen?
VH
QUOTE (106 @ Oct 5 2003, 21:53 )
Om det nu spelar någon roll kan man även se till geografin. F4 och F21 har riktig vinter, på F7, F16/F20 och F17 blir det som i resten av södra Sverige dvs snö, snöslask, is, barmark och regn i en salig blandning och gärna på en och samma dag.

Väl talat 106!
fun_icon_nana.gif

Nu har inte jag legat inne i Flygvapnet, men rent hypotetiskt, från min sida, så lär väl Bassäk på F7 kanske inte riktigt vara lika prioriterat när det gäller "ny å ball utr" som F4, efterson FBJS finns på F7, och dom är väl ganska prioriterade om jag förstått rätt!
Självklart ska man ju ta detta i akt enbart, och endast enbart om man bara är ute efter "ny å ball utr" under sin lumpentid! biggrin.gif
Annars så är det ju detta här med hur regementet ligger i Sverige, och hur det är med hemresa/fritidsmöjligheter, om man nu har någon, vilket man inte bör ha!

I vilket fall som helst, lycka till under din lumpartid, gör det bästa av det!
Fredriksson
@Öst: Finns det några idrotter att tala om förutom dom du nämnde?
Till resten: Man kan må bra utan mammas köttbullar varje vecka. Sök dig så långt hemifrån du bara kan!
A527
QUOTE (Fu Fredriksson @ Oct 9 2003, 02:37 )
@Öst: Finns det några idrotter att tala om förutom dom du nämnde?

Jo, skytte och orientering...
TePe
QUOTE (Öst @ Oct 9 2003, 13:44 )
Jo, skytte och orientering...

Lt Å kommer nog att se till att ni får skjuta och utöva diverse fysiska aktiviteter. Speciellt eftersom jag tror du ligger inne under sommaren. Brukar bli en hel del skytte mm då eftersom det finns mycket tid till förfogande.
Orienteringsbana tror jag finns både innanför flottiljområdet och utanför. Iofs är inte mj R kompanichef på bevakning längre men annars är han en inbiten orienterare vill jag minnas. Han kan nog ordna nåt om ni vill...
Nestor
QUOTE (Öst @ Oct 8 2003, 16:04 )

Finns det några idrotter(utom styrketräning, löpning och skidåkning) i närheten av flotiljen?

Fältjägarnas fjällorienterinsbana ligger vid Blåhammaren.
dessutom är hinderbaban på frösön en riktig höjdare!
Sedan ligger ju Åre på bekvämt avstånd såklart!
Välj F4, där har man ialla fall riktig vinter biggrin.gif
A527
Valet är redan klart... Skall dit 26 januari. Kommer troligtvis bli skitkul!

Kallt? ja!

Balaklava på! ph34r.gif
Vakten_F4
QUOTE (Hendrix @ Oct 14 2003, 17:40 )
QUOTE (Öst @ Oct 8 2003, 16:04 )

Fältjägarnas fjällorienterinsbana ligger vid Blåhammaren.
dessutom är hinderbaban på frösön en riktig höjdare!
Sedan ligger ju Åre på bekvämt avstånd såklart!
Välj F4, där har man ialla fall riktig vinter biggrin.gif

Om man vill åka till Åre och åka skidor så får man låna fordon (inkl. drivmedel) och man får matpaket (för så många dagar man planerat vara där) och man får betala liftkort med fritidsbidraget. Bara att snacka med fritids-conny och adjutanten.
BJK
QUOTE (Öst @ Oct 14 2003, 22:23 )

Kallt? ja!

Balaklava på! ph34r.gif

Frysön gör skäl för namnet....... X|
LYNX
Vilket bilmärke är bäst?
Vilken idrott är roligast att utöva?

Vilket förband är bäst i Sverige?

På dom 2 första kan jag bara ha åsikter om vilka
jag föredrar. Min sista fråga är INTE provocerande
då ALLA förband ( som jag ser det ) är bäst på sin
specifika uppgift.

Vilken flottilj? Ja vad är du för "sorts" människa, vad
har du för intressen, vad vill du ha ut av din GU?

Tror nog att alla flottiljer är bäst för olika individer.
( NÄHÄ?! blink.gif biggrin.gif )
Wolfsong
QUOTE (BJK @ Oct 18 2003, 17:54 )
QUOTE (Öst @ Oct 14 2003, 22:23 )

Kallt? ja!

Balaklava på! ph34r.gif

Frysön gör skäl för namnet....... X|

Kan man lugnt säga. Det blåser ju inte dåligt på den lilla flottiljen. Man får pälsa på sig men ändå snorar man som en tok. ph34r.gif
BJK
F13 är bäst!!
Flygmek 003
Kan bara svara för F17 och F10 men eftersom F10 är ute ur bilden får det bli F17.

+
Bra läge (kanske mest viktigt om man som jag bor i skåne)
Go mat (kanske mest viktigt om man som jag bor i skåne)
Ganska bra förbinderser till Ronneby och Karlskrona
Du har fortfarande en chans att få se JA37 lyfta från startbanan.
Blir inte för j-a kallt om vinter, men du får se snö ändå.

-
Brukar åka på många beredskapsveckor = många helger inne.
Blekinge har varit nedlusat med militärer de sista 50 åren så ingen blir imponerad bara för att du kommer glidandes i militärens grejer.
Ganska bra förbinderser till Ronneby och Karlskrona.

Slutsats: Jag trivdes på F17 men jag skulle nog kunna trivts lika bra på någon annan flottilj. Hade jag fått ge ett tips så väl en som ligger hyfsat när där du bor. Tid tillbringad på att resa fram och tillbaka vid helgerna är bortkastad tid. Dock ska du inte göra lumpen på en plats där du kan åka hem över eftermiddagen, inte pendelavstånd alltså.
Trident
F21 och STRIL
Torak
QUOTE (Trident @ Oct 30 2003, 07:20 )
F21 och STRIL

JA!

Lag ocksa pa StrilUtbKomp, i UH-plut. Basta flottiljen, helt klart.
f21
Det går inte att säga att något ställe är bättre än något annat om pers ifråga inte varit på alla.
Torak
Det går det visst! Det är faktiskt mycket lättare att säga att ett särskilt ställe är bäst om man aldrig varit någon annanstans! biggrin.gif
Arox
Jag kan inte tala för de andra Flottiljerna men F4 är en helt ok utb-plats. nära till mycket o ibland mycket långt.. beror på hur lat man är.. *skratt
ja de är nog väldigt svårt att veta vilken som är bäst/sämst el dyl. aja du blir nog nöjd med din placering. Malajn.gif
Snapphane
Berga örlogskolor det tar bara 40 minuter till stockholm därifrån camo.gif
Raffsec
QUOTE (Snapphane @ Nov 13 2003, 17:52 )
Berga örlogskolor det tar bara 40 minuter till stockholm därifrån  camo.gif

FLOTTILJ pratas det om inte FLOTTAN......

HV.gif
Sgt. Larsson
QUOTE (Raffsec @ Nov 13 2003, 18:06 )

HV.gif

Marinen har flottiljer också vissel.gif
106
QUOTE (Sgt. Larsson @ Nov 13 2003, 18:26 )
QUOTE (Raffsec @ Nov 13 2003, 18:06 )

HV.gif

Marinen har flottiljer också vissel.gif

Helt riktigt, nästan hela systemet för vad de olika stridande (i luften) enheterna i FV heter kommer från flottan, exempel på detta är ju rote, grupp, division, flottilj mm.
Fbassak
Ligger inne nu på F7, trivs bra! Som Flygbassäk! 3.gif
flyg_micke
F7 Såtenäs så klart biggrin.gif
Bästa platsen på jorden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.