Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet och attityd
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Fk Satan
Har haft förmånen att under 5 års tid vara vid olika Hv kompanier och olika insatsplutoner. En sak som slår mig är det otroliga attitydproblemet som verkar finnas både vid insatsplutonerna och vid kompanierna. Dessa attityd problem har redan skapat stora samarbetsproblem mellan IP och HvK (från och med nu förkortas insatspluton som IP och Hemvärnskompani som HvK) samt mellan HvK och IP.

Någon verkar ha glömt att tala om att HvK och IP spelar i samma lag och i samma match, och skall den nuvarande vi och dom känslan och attityden fortsätta så kommer detta leda till mycket mycket stora samarbetssvårigheter i framtiden.

Problemet är enligt mig tvådelet. Dels inom HvK finns Åsa-Nisse Jägarna, ni vet de äldre männen som varit med vid HvK sedan stenåldern och mer och mer ser HvK och deras övningar som ett skäl att slippa vara hemma med frun. Dels så finns det Rambo-jägarna inom IP som inte varit en enda sekund på ett HvK utan gått direkt till IP utan att träffa eller deltaga vid HvK:s övningar och lära känna de övriga som inte tillhör Åsa-Nisse Jägarna. Alltså dessa två grupper är de två grupper som har de största attitydproblemen.

När jag besökt Hvk och IP har en sak slagit mig, att de som är minst attitydsproblem ,dvs snackar minst skit om Hvk resp. IP är de som varit med vid HvK några år därefter flyttat över till IP. Samt de som är mellan 25-35års ålder inom HvK dessa två grupper har sällan några attitydproblem med varandra.

Så hur ska man lösa dessa problem? Mitt förslag är följande. Alla som vill till IP skall vara 1 till 2 år inom HvK. Fullföljer man inte sin kontrakterade tid inom HvK, samt verkar ha attitydproblem, så hamnar man inte hos IP. Varje individ hos IP som uppvisar en dålig attityd eller inte uppfyller sin tid åker tillbaka till HvK.

Sedan har kompch en gigantisk uppgift tillsammans med plutch att lösa Åsa-nisse jägarnas problem. Enklaste sättet att lösa detta är att placera alla som ser HvK som en socialbit i en och samma pluton, sedan får de öva stenhårt (eller så hårt de vill) på att upprätta vägspärrar, inpasserkontroller samt bevakning av säkrade objekt. De övriga plutonerna inom HvK får då möjlighet att snäppa upp sina övningar några steg och öva mer vid tagande av objekt, ytövervakning och fördröjningsstrid.

Vad jag har märkt ute vid HvK är att det är en liten liten grupp av människor som hindrar och gnäller så snabbt det börjar bli lite fysiskt påfrestande övningar, därför anser jag att de som är av den uppfattningen skall till en egen pluton inom kompaniet.

Vidare tror jag på mer och mer samövning av IP och de delar av HvK som är aktiva. Dvs inte med Åsanisse jägarna. För det är viktigt att både IP och HvK talar samma språk till varandra, för i ett skarpt läge kan både IP och plutoner från HvK tänkas samarbeta och då är det viktigt att man talar samma språk!

Nu när Hv står inför en rejäl föryngringsfas så är det viktigt att det inte enbart är IP som har en lägre medelålder, utan även medelåldern vid HvK måste sänkas.

Så nu har ni något att diskutera den närmaste tiden, själv så ska jag ut i terränglådan imorgon.

rlwhore.gif
Panzerfaust
Lösningen håller jag med om... nåt år vid HVK innan man får vara vid IP.
Men du glömmer något... det där med att ha alla åsa nisse i samma pluton funkar inte riktigt, om du sett så många kompanier så bör du ha sett det stora "PB".
PERSONAL BRIST.
Man kan inte skicka över folk efter attityd... i mitt fall skulle vi då vara 6-7 killar i en pluton (?) samt lika många i en Åsa nisse pluton (?)
Av dom som är aktiva dvs. Det funkar tyvvär inte så att man bara kan flytta över folk. Man måste ha personal i alla grupper också.

Hos oss är det så att insatsplutonen är FULL, plus att dom har 3 pers för mycket.
Samt att mitt hvk har 75 pers (skall vara hundra, så vi måste slåihop oss med två andra komp för att MDM har beslutat att det skall vara minst hundra i ett kompani.)
PÅ senaste övningen, förra helgen så va det 6 sytecken som dökupp, var av 4 va under 30. Det jag säger då.... kompensera... ta bort några från IP till HvK...

Sen är det så att jag förstår problemet i vissa av fallen... hur skall man inte kunna vara arg när det är så som jag beskrev, helt utan överdrift. IP går hårdare på kontraktstiden, va en kille som flyttade över för att han inte han så dom "ansåg" att han borde vara hos oss. Så ofta är det många som övar, deltagar listan är ofta stor, medan vi ibland för ställa in pga personal brist. Enligt en en PB vid vårat komp så hadde IP blivit tillfårgat om dom villa samöva... MEN ICKE.

Vems är felet? ingen aning... :(
I vårat fall så Finns inte åsa nisse på det sättet du beskriver... vi hadde ip som B-styrka, gubbarna tyckte bara det va kul med nytt folk, Några frågade senast om man inte kunde "bjuda in dom så man vart fler folk".
Så med det vill jag sluta med att igentligen så skall man inte dra alla HV Komp över en kam.
Fk Satan
Helt klart personalbrist är ofta ett problem. Ett problem som kanske måste lösas med ihopslagningar och stenhård borttagning av 2års nollor samt en ökad ersättningsnivå. kanske en grundbonus på några tusenlappar ifall man gör mer än 150% av kontraktstiden? + ev befattningspremier?

När jag talar om Åsa-nisse jägarna så är det ofta, det betyder inte att det alltid är så. Ni ska vara glada att ni inte har sådna hos er, för det är ganska jobbigt att kunna ha bra övningar när det finns en större grupp av Åsa-nisse inom ett kompani.

Iframtiden hoppas jag att man kan se ngt av följande livscykel för en yngre Hv-Sold.

rekryterad -> 2år HvK -> 4-6år IP -> därefter ett antal år vid HvK.

samarbetet mellan IP och HvK skall vara en dynamisk process där både IP och HvK ska ha nytta av varandra,

Du skrev att IP bestod av fler individer jmf med vad de ska göra, det tycker jag är skitbra! en IP skall vara ca 1Grp mer jmf med behovet, då blir men inte lika känslig för bortfall osv... denna extra grupp skall bestå av nya medlemmar och eftersom det blir platser lediga inom IP skall de flyttas från denna bonusgrupp till en ordinarie grupp.

Tänk vilken dröm ifall man inom HvK har kanske en hel pluton som bara väntar på att få ansluta till IP... och där man skickar 3-4sold/år till IP och får tillbaka lika många från IP det skulle vara ett drömläga. bra med folk på övningar osv.

Övningen jag skall på idag är det ca 25st från ett kompani på ca 140st som kommer att dyka upp, och det känns lite tragiskt med så få närvaro procent. så Närvaro är en ny stor bit att lösa inom HvK, frågan är bara hur man skall lösa den...
Menige Ryan
Hos oss finns det inget som heter att man går till IP "direkt" Det är så att man måste finnas i HVK från början, så man vet vem du är och hur du är som soldat.

Sen är det ju som Wittman säger: "Man kan inte skicka över folk efter attityd" skulle man göra det fanns det inget folk kvar, man får vara glad för det manskap man har.

Edit: glömde en och annan bokstav.
Lt. Payne
Om det skulle utveckla sig så att det skulle vara någon form av samarbetsproblem mellan IP och HVK då är vi verkligen ute på djupt vatten...
Vi har samma motståndare, men olika sätt att "tackla" honom på det är skillnaden.
Befälen har en stor uppgift i att förtydliga detta.
IP behöver HVK och tvärtom, ingen klarar sig särskilt bra utan den andre.

Åsa-nisse jägarna och rambo jägarna brukar sortera ut sig själva rätt snabbt.
Är det så att Å-n j:s eller r j (kul med förkortningar!) attityder stör och kanske till och med är en belastning för verksamheten måste de placeras där detta inte stör uppgiften.
GC1
problemet verkar vara att man inom hela hv inte kan unna sig den lyxen att inte ta in folk.....
med ett större urval kanske man skulle vara mer restriktiv vid uttagningar.
inte så att man tar in direkt olämpliga personer men en o annan gnällspik eller komplexfylld wannabe slinker ofta med av bara farten.
Menige Ryan
Ett stort problem som blir större som jag ser det, är PB, iom att det nu också ska folk till IP, så blir det ÄNNU mindre folk i HVK. Det gör ju att det oftast tvingas bli ihopslagningar, vilket jag inte tycker skulle behövas. Det måste till en rejäl rikstäckande rekrytering, den rekrytering som görs på respektive ort är väl bra på vissa orter, andra inte. När IP började skapas, så måste det ju fyllas upp med mer/ nytt folk i HVK, annars finns det snart kanske bara ett IP på vissa ställen, inget HVK.
Detta är ju i dom fall personal till IP går ifrån ett HVK.
Kommer personal till IP direkt ifrån gatan?7.gif så skapar det ju inte nån PB i HVK.
eatgrenades
@ Fk S: "Attitydproblem" är bara snack, kan du specificera vad du menar är de praktiska problemen? Ursäkta angreppet men jag blåser nästan en säkring när jag läser dina inlägg här.

Att flytta runt individer beroende på hur mycket de råkar vara med ett givet år verkar vara en teknistisk syn på förbanden. Sammanhållning inom plutonen, men framförallt inom gruppen är avgörande för hur väl uppgiften kommer att lösas. En gnällspik kan mycket väl vara den säkerhetsventil som lättar på trycket så att gruppen fortsätter när det är motigt. Börjar du flytta runt enskilda så spräcker du grupperna och skapar ännu större rotation än den vi redan har. Summan ska bli mer än delarna.

Hemvärnskompaniernas huvuduppgifter löses i plutons storlek eller mindre. Kompanichefen har inget understödsförband, bataljonchefen har eventuellt en reserv i form av insatspluton. Det är enskilda plutoner som ska fungera och där ska koncentrationen på utbildning och sammanhållning ligga, inte på samverkan inom en bataljon som huvudsakligen är en administrativ enhet. Dvs samverkan mellan HvK och IP är av underordnad betydelse. Eventuell samordning av dessa förband sköter överordnad chef om det behövs.

Vadå "talar samma språk", menar du att ordernomenklaturen skiljer sig?

Att sänka medelåldern låter som en riktigt genomtänkt lösning. Vi kan kasta ut alla över 25 så får vi en verkligt låg medelålder och inga attitydproblem alls. Eller är det som du säger så att attitydoptimum ligger i åldern 25-35, så kan vi bara godkänna personal inom denna åldersgrupp. Jag tror jag smäller av!

Att man "snackar skit" om andra förekommer inom alla verksamheter. Det är inte sama sak som att man inte kan samarbeta. Att folk har olika inställning är knappast ett större problem i hemvärnet än i vilken annan verksamhet som helst. Antagligen skulle det värsta vara att alla hade exakt samma inställning, då växer man lätt fast i ett mönster av liknöjdhet och stagnation.

Så ge mig lite mer kött på benen:
Vilka är problemen i realiteten?
Vad leder dessa till i fred respektive ofred?
bushman
jag har gjort halva min HV-tid i HVK och resten i IP, totalt 14 år.
och detta attitydproblemet dök upp ganska omgående, när det blev klart att IP skulle får mer och bättre utrustning än HVK.

Men det var ju också en ekonomisk fråga, IP tog jobbet ifrån IKFN-gruppen.
och IKFN, var nog det största skämtet inom försvarsmakten någonsin.

tanken var att IKFN skulle vara något mellanting mellan SBP och IP.
Och då fick man högre ersättning för att åka ut på dessa uppdrag, vilket gjorde att några såg sin chans att få mer pengar.
nämligen cheferna.

detta var ju inte tanken från början och framförallt inte från försvarmakten.
men eftersom kollen var ganska dålig på HV, generellt runt landet, så blev det så att IKFN-grupperna fylldes med äldre herrar.
detta var inte tanken som försvarsledningen hade, men det fanns pengar att tjäna, så "varför skall inte jag få dem, jag har ju vart med i HV i 20 år".

och jag tror att det fanns säkert HVO:n där IKFN-grupperna funkade som de skulle, men allt inom HV har ju inte alltid funkat som resten av armen.

när IP dök upp försvann IKFN-grp över en natt, och ett gäng människor stod utan uppgifter och framförallt extra pengar.
och de hade valet att gå med i IP eller harva kvar i HVK, utan förhöjd ersättning och action.

eftersom de som var med i IKFN, oftast inte var de som IP sökte, och dessutom HV, plut och grpchf, och de behövdes i HVK.

resultat:
ett gäng chefer/befäl som inte hade högre tankar om IP.
detta fördes neråt i leden och tog i vissa fall för stort fäste.
samtidigt befolkades IP med unga killar i snabbare takt än HVK kunde fylla sina led på tio år.
avundsjukan spred sig, men HVK körde på i samma spår och ville inte ändra på sina reryteringsformer.
"va fan alla goa gubbar i mitt jaktlag är ju med, och grabben har jag ju tvingat in i HVu så han kommer ju med efter han gjort lumpen"

här en del av problemet, men det finns fler, men de är på väg bort, nu när HV har blivit för militäriskt.
Lt. Payne
@Bushman
Jag känner igen en hel del av problemen, men vill göra ett tillägg, jag anser INTE att åldern har med attityden att göra. Jag har i HV mött en hel del "gubbar" som har varit segare och vassare än många av de yngre killarna.
"gubbe" är ett attitydproblem, inte fixerat vid en viss ålder.

Målsättningen för både IP och HVK borde vara kompetens och duglighet i befattning före maxpuls.
Fu Bodin
Fk Satans problemlösning köper jag ej, eller till hälften.

Jag var med i två månader i Hvk, och jag hatade det.
Visst en del unga killar och en del i 40-års åldern, så halvplutonen var väll ok.
Dock så fanns det stor oseriositet och kvalitetskänskla i förbandet. Själv så befarade jag att säkerheten var bristfllig, och beslutade efter två övningar att vända på klacken.

Tog kontakt med IP i Thn och rekryterades på 13 dagar, till skillnad från sju månader i HvK.
I IP så fanns det framåtanda, vilja, kvalitet och en framtid. Personalen som tillsattes på grund av dess kompetens och attityd fungerade bra, till skillnad från HvK där ålder och hur länge man hade varit med stryde vilken befattning du fick.

Du kan ju tänka dig hur man känner sig som nymuckad gruppchef när man blir ak-skytt i en grupp, där gruppchefen är en gammal ksp-skytt från I15 i 45-års åldern. Han hade aldrig hört EOBUSARE, vilket du kan tänka dig hur bra eldöverfallen blir!
Det HvK kommer jag aldrig besöka igen på ett tag.

Hade jag blivit tvingad in i ett HvK de första åren så hade jag nog lämnat in.
Dock så tycker jag att idén att tillföra personal från IP till HvK efter 10-15 år vore något. Samövning vore också något, men enligt en av mina kollegor så testades detta för några år sedan. Resultatet blev pankaka då ett samarbete inte fungerade.
Man var oense hur beredskapsplutonen (BP) skulle användas, och batstaben valde att köra över BP:s roll med övriga skytteplutoner. Det var visst HvK som ville leka rambo och inte BP.
Panzerfaust
QUOTE (Fk Satan @ Oct 5 2003, 06:24 )
Helt klart personalbrist är ofta ett problem. Ett problem som kanske måste lösas med ihopslagningar och stenhård borttagning av 2års nollor samt en ökad ersättningsnivå. kanske en grundbonus på några tusenlappar ifall man gör mer än 150% av kontraktstiden? + ev befattningspremier?

När jag talar om Åsa-nisse jägarna så är det ofta, det betyder inte att det alltid är så. Ni ska vara glada att ni inte har sådna hos er, för det är ganska jobbigt att kunna ha bra övningar när det finns en större grupp av Åsa-nisse inom ett kompani.

Iframtiden hoppas jag att man kan se ngt av följande livscykel för en yngre Hv-Sold.

rekryterad -> 2år HvK -> 4-6år IP -> därefter ett antal år vid HvK.

samarbetet mellan IP och HvK skall vara en dynamisk process där både IP och HvK ska ha nytta av varandra,

Du skrev att IP bestod av fler individer jmf med vad de ska göra, det tycker jag är skitbra! en IP skall vara ca 1Grp mer jmf med behovet, då blir men inte lika känslig för bortfall osv... denna extra grupp skall bestå av nya medlemmar och eftersom det blir platser lediga inom IP skall de flyttas från denna bonusgrupp till en ordinarie grupp.

Tänk vilken dröm ifall man inom HvK har kanske en hel pluton som bara väntar på att få ansluta till IP... och där man skickar 3-4sold/år till IP och får tillbaka lika många från IP det skulle vara ett drömläga. bra med folk på övningar osv.

Övningen jag skall på idag är det ca 25st från ett kompani på ca 140st som kommer att dyka upp, och det känns lite tragiskt med så få närvaro procent. så Närvaro är en ny stor bit att lösa inom HvK, frågan är bara hur man skall lösa den...

Förklara dig!
är det bra att man har förmånga vid IP medan Hvk är under bamannade? istället för att flytta över dom som är för många samt några till... Konstigt att åsanisse attityden finns när man har såna åsikter. Du ger ju då fördelar åt IP. Bättre att dela upp folket så att alla har en "okej" summa aktiva.
VArför skall IP ha för mycket folk medan andra knappt kan öva pga av deltagaren är låg?
Fk_Eriksson
Tycker inte att vi skall sticka under stolen med att det finns vissa konflikter
mellan IP och "vanliga" Hv - så är det tyvärr i alla liknande sammanhang...

Jag är själv tämligen aktiv inom Hv och skulle helst vilja detaga i IP men jag
vet med mig att jag inte kan beroende på jobb, familj osv - jag gör väldigt
många timmar som det är nu så det är inte genomförbart.

Så länge vi sopar under mattan att det faktiskt förkommer problem när det
gäller synen på varandra osv kommer dessa att kvarstå - vi måste lyfta fram
problemet på bordet och ta tag i det!

Mvh /Stefan - Hur byter man namn? Jag är ju löjtnant numera ;)
Fk_Eriksson
Det där sista - löjtnant osv - var menat som ett skämt - visst är jag löjtnant
men det är allt utom viktigt...

(Kan inte ens stava - suck...)
jed
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 5 2003, 12:45 )
Jag har i HV mött en hel del "gubbar" som har varit segare och vassare än många av de yngre killarna.

Håller med där, vi har samlat de äldre i en "vaktgrupp", som löser uppgifter som inte kräver samma fysiska instats som de som vi lite yngre löser.

Jag skulle definitivt plocka in den gruppen som understöd om vi skulle ta en mål, det finns tex en gammal prickskytt där som fnyser åt jaktskott med orden "Va fan ska jag skjuta två skott för?! Träffar ju med första..." Och det gör han!

Genom att dela upp plutonen i två grupper (yngre/mer fart, äldre/mer socialt) så har vår plutonchef lyckats öka takten i övningarna åt oss yngre (under 35) och samtidigt behålla de som har varit med i 40 år.
Det fungerar bra, och jag har inte upplevt några attitydsproblem.
Så vi har minst lika bra övningar som IP, men det är pga våra plutonchefer.

Mellan IP/HvK vet jag att det finns lite gnäll, men det har minskat betydligt sen det blev lite kontakt mellan de (lära känna folk på befälskurser etc, och föra det vidare). Iaf i min pluton...

Det bästa är att samöva-samöva-samöva, det största motståndet ligger i chefernas motvilja mot "de andra". Tror jag iaf...
Fk Satan
Kul med en liten debatt, och bra att få intryck från andra än en själv.

skälet till att jag tog upp detta ämne är att det är ett ämne som berör, samt att jag håller på att undersöka hur man ska kunna lösa de stora knutarna i detta problem.

nu ska jag fundera lite mer på detta både för och nackdelar inför ett kommande bef. möte. För utan diskussion kring ett ämne så är det svårt att veta vad man själv tycker om en sak.

När man tar hand om dessa knutar så gäller det att ha tur och stor fingertoppskänsla, det gäller att se skillnad på Attityder, skitsnack och gnäll. Samt att se vilka som arbetar mot ett gemensamt mål, samt vilka som arbetar mot ett eget mål. Förflyttning av personal verkar vara en het potatis. PErsonligen tycker jag att man inte ska vara rädd för det, men man måste ha fingertoppskänsla.

Ett exempel är att vid ett HvK som jag är bra koll på så flyttade man bort 5st Åsa-Nisse människor från att vara AK-skyttar till att hamna i Packgruppen. efter denna förändring så tog komp 2steg framåt. Det blev en fart och tempo öknng av övningarn trossen fick en kickframåt samt att Åsa-Nisse jägarna var nöjda för de kunde fortsätta att utnyttja Hv som en socialgrej samt att attityden förändrades rejält hos dessa. Detta är ett exempel på en lyckad förändring, men en förändring kan även bli mindre lyckad. så det gäller att tänka och mycket prat med resp C innan man gör något, men man skall inte vara rädd för att förändra!

efter att läst här och hört hur det fungerar på andra håll i landet så ser man att det är inte bara en förändring av attityd som behövs, utan en rejäl förändring av hela Hv. där vägar och broar måste rivas och det måste byggas nytt.

Men en sak verkar vara klar, samövning och ett och samma språk inom HvK och IP ör ett måste.

Där ordern "Upprätta FAP" betyder samma sak både inom HP, HvK, HvB och IP där alla vet hur de skall agera utifrån vilket fordon de åker vid osv. Men detta är något som kommer att ta lång lång tid.
Fk Satan
QUOTE (jed @ Oct 6 2003, 10:45 )
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 5 2003, 12:45 )
Jag har i HV mött en hel del "gubbar" som har varit segare och vassare än många av de yngre killarna.

Håller med där, vi har samlat de äldre i en "vaktgrupp", som löser uppgifter som inte kräver samma fysiska instats som de som vi lite yngre löser.

clap.gif

Detta är något som jag tror på. och något vi kommer att se mer av i framtiden, och kanske mer utav att man kanske avdelar en hel plut. inom ett komp för detta. man får se vad som händer efter den stora omorganiseringen som snart kommer...

vi har upplevt ngt liknande efter att förflyttat folk till SoT.
Vrom
QUOTE (Fu Bodin @ Oct 5 2003, 13:44 )
Samövning vore också något, men enligt en av mina kollegor så testades detta för några år sedan. Resultatet blev pankaka då ett samarbete inte fungerade.
Man var oense hur beredskapsplutonen (BP) skulle användas, och batstaben valde att köra över BP:s roll med övriga skytteplutoner. Det var visst HvK som ville leka rambo och inte BP.

Om man vid utvärderingen av en samövning kommer fram till att det inte fungerade alls, tycker jag att det är vansinne att dra slutsatsen att man ska sluta att samöva (och samarbeta vid ett skarpt läge).

Man ska komma fram till vilka förändringar som krävs, genomföra förändringarna, och prova det nya genom att öva igen. Och igen, tills man hittar ett arbetsätt som fungerar. Förekommer tvister om hur uppgifter ska lösas och vem som ska lösa dem, så får man lyfta upp problemet till en högre nivå och fastslå vilken uppgiftsfördelning som gäller. Någon kommer att bli missnöjd, men man måste se till helheten och följa ordern ändå.

I ett skarpt läge verkar det troligt att BP och HvK behöver samverka. Att bara se övningarna som befästande för existerande färdigheter och kunskaper kan vara dödligt.
isa
Utgår från min egen erfarenhet när det gäller attityder mellan IP och HvK. Är själv stfPlutC vid en IP. Problemet när denna skapades kom direkt och det var när cheferna i denna skulle tillsättas samt bristen på information från myndigheten till hur IP skall se ut och fungera.

En kompch från ett HV-komp erbjöd sig att bli plutch vid IP, pga av tidigare samarbetsproblem med övriga HV-kompanier ville inte högre chef att denne skulle få den befattningen. Då detta kom till dennes kännedom överöste han sitt HV-Komp med skit om hur "sopiga" IP var. Att den uppgift IP har skulle kunna lösas med sitt eget HV-Komp. Jag betvivlar inte att uppgifterna skulle kunna lösas, både smidigt och snabbt men varför då ösa skit över IP?? Sent om sider kröp det fram att avundsjukan när det gäller just uppgifterna och framför allt materielen var den utlösande faktorn. Ungefär som att en Pansarskytte plutch blir avundsjuk och förbannad för att han inte har tillgång till en TKSP med marklavett... Mmm, det är sant! På den nivån ligger det!

Denna schism skapade ett enormt personalproblem, de soldater/chefer som tyckte IP verkade bra och ville "satsa" lite fick inte detta då det skulle "störa" inom HvK. Hur löser man då detta? En fråga som vi inom IP har legat väldigt, väldigt lågt med. Vi rekryterar inte öppet inom HvK pga att inte denna schism skall få ännu större propotioner, men vart ifrån skall vi få tag på bra personal? Bra personal är i mitt tycke den som gjort en tid inom HvK, fått känna på hur det fungerar/ser ut och kanske fått en motivationshöjning av bra övningar och vill satsa lite. Att vara seriös, göra sitt bästa och motivera är i mitt tycke än bra attityd. Visst kan vi inom IP rekrytera direkt till IP, vi har också väldigt bra övninar, inget snack om den saken.
ERI
Jag kan bara hålla med min stf (isa) ;)

Ett av de största problemen mellan IP & HVK är avundsjukan, det pinsamma är att det är på chefsnivå den är värst. Jag sitter med på bat-möten med samtliga kompch inom bat.
Jag får höra många gliringar om vi har bättre matriel, fordon, mm. Men när det gäller att släppa till folk från kompanierna då är det fan ingen som är intresserad längre... Jag vet att det finns folk inom vår bat som skulle vilja "gå över till IP" men av olika anledningar motarbetas, inte bra....

/ERI
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.