Klicka härBlir bara trött och faktiskt lite rädd när jag läser dylika krönikor. Skaffa en ledtråd förfan ;) .
När jag läser den där krönikan så ser jag framför mig en desperat wannabe journalist som helst av allt vill jobba på aftonbladet eller dylik skvallertidning(när han har riktigt våta drömmar så kanske det tom är TV) genom att angripa ett av de största mobboffren i svensk press. Han är så ooriginell och dessutom så okunnig att det är skrämmande.
Disclaimer: Jag går inte in på diverse obskyra hemsidor och letar efter sånt här dravel utan får tidningen hemskickad till mig av facket, vilket jag är evigt tacksam för.
Ja, och det dar om "varfor forsvaret inte organiseras som en demokrati"... Som Gene Hackman sa i Crimson Tide: "We're here to defend democracy, not practice it."
Det funkar ju helt enkelt inte i forsvaret.
"Okej, idag ska vi anfalla den dar kullen. Omrostning om femton minuter, sen skickar vi ivag ladan till kanslihuset for rostrakning."
Delta Golf
Oct 4 2003, 10:11
Snacka om suktande artikel alltså...
"Man behöver heller inte vara amerikansk medborgare för att ta värvning."Eh, yeah, riiight...
kanske snubben förväxlar usarmy med FFL?
//DG
Går aldeles utmärkt för icke-amerikaner att ta värvning.
Intressant artikel på ämnet.
http://seattletimes.nwsource.com/html/loca...calante03m.html"An executive order signed by President Bush last year allows noncitizen soldiers who have served honorably during Operation Enduring Freedom to apply for U.S. citizenship."
Tror det räcker med ett greencard för att få tjänstgöra
QUOTE (Limp Oct 4 2003 @ 15:18 )
Tror det räcker med ett greencard för att få tjänstgöra
Japp. Stämmer bra det. Uppehållstillstånd räcker för att skriva in sig... men inte för alla tjänster och enbart som enlisted. För att förlänga kontrakt måste man dock ha blivit medborgare.
Undrar ifall han genomfört GU i Sverige?
Raffsec
Oct 4 2003, 22:24
Tarik känner jag till sen tidigare han är väl en av många som asspirerar på ett jobb på uppdrag granskning eller kalla fkata eller liknande
Vysotskij
Oct 5 2003, 11:52
Har ingen aning om huruvida Saleh gjort lumpen, men jag tyckte att han hade en hel del poänger. Antingen är jag trög, eller så har ni inte formulerat vad i krönikan det är ni ogillar.
@ Limp: Vilka ledtrådar vill du ha?
@ Torak: Det är nog kanske inte den typen av inflytande och demokrati som avses...
@ DG: Yeah, right. Det verkar som om det går att ta värvning utan att vara medborgare.
Anyway, det här är politik från första inlägget, så Blågul får väl fatta beslut om huruvida diskussionen ska gå vidare.
Visst, det är alltid bra med en kritisk röst. Men vad är det han säger och kritiserar egentligen?
Att USA:s krigsmakt är världens största är ingen nyhet för mig i alla fall.
Att under din tid (tre år?) i de väpnade styrkorna så begränsas din personliga frihet samtidigt som du kan försättas i riskabla situationer? Det brukar väl kallas att vara soldat.
Att även fattiga/mindre begåvade ges möjlighet till att förändra sitt liv till det bättre?
Är det fel att immigranter som utkämpat USA:s krig ges det högt eftertraktade medborgarskapet? Hade det varit bättre om man skickat tillbaka dem till Mexico med en check alternativt aldrig gett dem den möjlighet som de själva ville ha?
Delta Golf
Oct 5 2003, 12:37
"An executive order signed by President Bush last year allows noncitizen soldiers who have served honorably during Operation Enduring Freedom to apply for U.S. citizenship."
tydligen så går det ju nu, gick inte innan 9/11 iaf
Vysotskij
Oct 5 2003, 12:41
QUOTE (järv @ Oct 5 2003, 13:17 )
Visst, det är alltid bra med en kritisk röst. Men vad är det han säger och kritiserar egentligen?
Att under din tid (tre år?) i de väpnade styrkorna så begränsas din personliga frihet samtidigt som du kan försättas i riskabla situationer? Det brukar väl kallas att vara soldat.
Att även fattiga/mindre begåvade ges möjlighet till att förändra sitt liv till det bättre?
Är det fel att immigranter som utkämpat USA:s krig ges det högt eftertraktade medborgarskapet? Hade det varit bättre om man skickat tillbaka dem till Mexico med en check alternativt aldrig gett dem den möjlighet som de själva ville ha?
Bra inlägg.
Nu är kritiken mer preciserad. Och jag tror inte att Saleh och du skulle komma överens, eftersom han tycker att det råder en obalanserat maktförhållande mellan de med inflytande i USA och dem som lockas att ta värvning. Jag tror att han tycker att det är fel att utnyttja en svag position som beror på fattigdom, icke-medborgarskap eller bristande utbildning för att locka underklassen i Amerika att ta värvning och riskera livet i olika delar av världen.
Jag är inte lika kategoriskt emot det som han är, även om jag verkligen föredrar ett pliktsystem för personalförsörjningen. Det är fel att genom pengar eller kontakter kunna friköpa sig från militärtjänst. Och jag tror att amerikanska presidenter som faktiskt tjänstgjort militärt vore mer försiktiga i sina utrikespolitiska äventyr.
Word, håller mer Vyso.
För mig handlar krönikan om yrkes arme osv
QUOTE (Vysotskij @ Oct 5 2003, 12:41 )
QUOTE (järv @ Oct 5 2003, 13:17 )
Bra inlägg.
Nu är kritiken mer preciserad. Och jag tror inte att Saleh och du skulle komma överens, eftersom han tycker att det råder en obalanserat maktförhållande mellan de med inflytande i USA och dem som lockas att ta värvning. Jag tror att han tycker att det är fel att utnyttja en svag position som beror på fattigdom, icke-medborgarskap eller bristande utbildning för att locka underklassen i Amerika att ta värvning och riskera livet i olika delar av världen.
Jag är inte lika kategoriskt emot det som han är, även om jag verkligen föredrar ett pliktsystem för personalförsörjningen. Det är fel att genom pengar eller kontakter kunna friköpa sig från militärtjänst. Och jag tror att amerikanska presidenter som faktiskt tjänstgjort militärt vore mer försiktiga i sina utrikespolitiska äventyr.
Jag tycker bara att han är alldeles för cynisk. Givetvis är det lätt att uppfatta hans underliggande kritik men jag ville visa att det går att uppfatta saker på helt olika sätt. Jag menar att även om dessa individer har en svag position så måste man rimligtvis ställa sig frågan om de verkligen blir utnyttjade eller om de för den delen rent subjektivt känner sig utnyttjade.
Ända fram till Vietnamkriget så hade ju USA ett pliktsystem. Ett system som i praktiken bidrog till nepotism, allmänt mygel och dålig kontinuitet/professionalism inom försvarsmakten samt att det på sätt och vis demoraliserade hela nationen. Med tanke på USA:s nya roll som kringflängande världspolis med ständigt nya krigsföretag så är det svårt att tänka sig att ett sådant system skulle fungera bättre idag än det gjorde då. Idag är det mycket svårt att göra en "dubya" (eller en Clinton) och smita undan. Har du skrivit kontrakt så är det "packning på" som gäller när ordern kommer. Detta oavsett om du är ordinarie eller om du kanske tillhör reserven och i det civila har ett välavlönat yrke med hög status.
Sgt1clHansson
Oct 5 2003, 22:52
"Man behöver heller inte vara amerikansk medborgare för att ta värvning."
Eftersom USA som stat är uppbyggt av enbart invandrare så borde detta vara en självklarhet. Tror du på det USA står för och är beredd att försvara det så är du välkommen.
Jag orkar inte ens haka upp mig på alla dumheterna i krönikan.
För övrigt anser jag att Herr. Saleh genom sin krönika har bevisat sin okunskap och enligt min åsikt idiotförklarat sig själv-
Det gick även före terrordådet mot WTC att ta värvning utan att vara medborgare, skillnaden nuförtiden är att medborgarskap går mycket snabbare att få om man är militär.
Rattara
Oct 10 2003, 19:01
@Sgt1clHansson
"Bevisat sin okunskap" om vad egentligen? Det skulle jag gärna vilja få förtydligat.
Jag tycker Tarik Saleh har en rad ganska underfundiga poänger, bland annat jämförelsen mellan det - ur amerikanska ögon sett - optimala liberala och marknadsekonomiska samhället och den planekonomiska och odemokratiska krigsmakten.
För odemokratisk är den även om den uppfyller de grundläggande kraven på rättssäkerhet.
Intressant och tankeväckande.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.