Help - Search - Members - Calendar
Full Version: INFO: Telegrafiprovet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Sillen
Jag undrar om det är nån som mönstrat den senaste tiden som har fått gjort det beryktade telegrafiprovet? Jag fick högt på inskrivningsprovet men hörde aldrig nåt om ett telegrafiprov. Är det så att provet har tagits bort? I såna fall, varför det?
Ezaey
Jag mönstrade i slutet av april och fick 9:a på inskrivningsprovet, men något telegrafiprov såg jag aldrig röken av...

Tyvärr kan jag inte ge dig mer information än så.
Swed65
Enl www.lumpen.nu så finns telegrafistprovet kvar..
KP2
Vet iaf att inom signaltrupperna utbildas inga telegrafister längre... flottan?

Edit:Stavning
Tompa
När jag mönstrade för lite mer än ett år sen så kollade jag igenom min "mapp" under mönstringen. På ett papper där alla mönstringstesten som man hade gjort och skulle göra så fanns det två rutor där det stod "Mek" på den ena och på den andra stod det "Telegrafi" och den sista var ikryssad att jag skulle genomföra men jag såg aldrig röken av nåt sånt test så jag är också lite nyfiken över det?!

//toMPa X|
Coma
Jag gjorde telegrafiprovet (-97). Det började med att man fick lyssna på 4 olika bokstäver i slumpvis ordning 280 gånger om jag inte minns fel. Då jag inte begrep att det endast var övning inför det riktiga provet tryckte jag som faan (med musen) men hann aldrig trycka innan svaret kom fram. Sen fick jag information om att det riktiga testet skulle börja. Jag visste inte heller hur man ändrade volymen i hörlurarna så jag hade det på det högsta. Det riktiga provet var i 3 etapper tror jag, klarade man inte första fick man gå ut o.s.v. Jag kom till tredje och sista men där gick det överjävligt fort. Jag visste vad det var för bokstav som pep ( i och med övningen) men hann inte att trycka med musen innan nästa bokstav pep sen skulle man dit med musen men det hann man ju givetvis inte. Ingen klarade det den dan, men det brukade det inte vara heller sa de. De erbjöd mig ändå att bli signalist i flottan.

Mektestet gjordes av de som kunde tänkas ha nån chans där (mekaniker, fordonsintresserade m.m.).

Det var bara de som fick 7 eller över på inskrivningsprovet som fick göra de 2 testen sa de (något av de 2). Samt att vi som hade de inte skulle slippa undan lumpen för de ville ha oss....
Fu Dahlberg
hmm jag mönstarde... -00, tror jag *räknar på fingrarna* och då gjorde jag telegrafisttestet... Sög något fruktansvärt... mao inte många rätt... och jag blev SambandsGB blink.gif inom armén...
Tivaljör
QUOTE (Swed65 @ Oct 3 2003, 07:09 )
Enl www.lumpen.nu så finns telegrafistprovet kvar..

Enligt www.lumpen.nu finns det fortfarande kvar närskydd i flygvapnet....
Torak
Jag fick gora det, eftersom jag fick 100% pa inskrivningsprovet. Jag klarade att kanna igen de flesta, men det ar sa uruselt upplagt... Fyra stora knappar som man ska klicka pa snabbt med mus. Om det hade varit fyra "riktiga" knappar skulle nog folk fa battre betyg.

Jag blev anda sambandit...
Axial
Wohoo!
Datorstöd vid telegrafistprovet, skapligt ohmy.gif
När jag mönstrade 1994 fick jag en 7:a på inskrivningsprovet så då drabbades jag av detta prov. På den tiden fick man ha hörlurar på sig som via radio (trådlöst var bra då) från en sändare längst fram i lektionssalen. Sändaren var kopplad till en bandspelare där själva provet var inspelat på kassettband. För det första var bandet kopierat säkerligen 201635464385 gånger, varje kopia gjord på den föregående och kopian gjord först när föregående exemplar var utnött. För det andra så gick provövervakaren runt i salen under provet och ibland blockerade han så radiokommunikationen till hörlurarna. Sedan fick man fylla i efterfrågad bokstav i ett pappershäfte. Så kom inte här och gnäll över att nu inte hann flytta muspekaren till rätt knapp B) Nu spelade det iofs ingen roll eftersom jag var generaltvåa på själva provet.

Axial----> bong.gif <----telegrafiprovets tekniska utförande år 1994
Miccar
Tjänstgjorde som telegrafist i infanteriet.

Mönstringsförrättaren frågade om jag vill bli GB, nej sa jag och såg 10.5 månaders utbildning framför mig.

-Nehej, hmmm vill du bli lastbilschaufför då?

-Ja, de låter intressant sa jag (gratis körkort).

-Hmmm, jag ser att du gjort telegrafiprovet, du vill inte bli telegrafist

-Hmmm... ja det kör vi på det låter intressant! konstigt tänkte jag, gick det så bra??

-Ok då säger vi så, då blir det 10.5 månad ändå.

Shit!!

Hursomhelst så var det en "rolig" tjänst. Jag tror jag hade en 18 fel eller något
på provet. När jag ryckte in och och mötte mina lumparpolare visade det sig att
ingen hade haft mer än 3 fel. Då undrade jag verkligen om jag hade hamnat rätt biggrin.gif Hursomhelst så klarade jag det, grundkravet i inf var 80takt i mottagning och
80takt i sändning (det är lättare och sända). Ärligt talat tror jag att de flesta skulle klara det bara man står ut med att sitta några månader varje förmiddag med hörlurar på skallen och höra på en massa pip med radiobrus i bakgrunden blink.gif

Det bästa med utbildningen var dock att vi fick ha mycket fys. När de andra låg i skogen så löpte vi och orienterade. Detta ledde till att vi alltid lade oss i toppen på alla tävlingar som var på regementet till spaningsgruppernas stora förtret. De anklagde oss t.om för fusk, de kunde inte fatta att telegrafistnördarna kunde slå dem.
Fosk
Jag höll på att hamna som telegrafist 99, men avböjde. Mitt mål var att hamna så nära hemma som möjligt och som jag förstod det skulle jag iaf inte hamna på I21 som var mitt mål. Jag blev kryptör istället, men det visade sig att det var full av sådana på I21 så jag hamnade lik förbannat långt hemifrån, i Boden. Så fort jag kom dit kändes det som en bra grej iaf, men jag funderar lite på vart jag hade hamnat som telegrafist smile.gif
Panzerfaust
Jag gjorde också det... tog av mig lurarna och sket i det. Ville inte riskera att bli tvingad till att bli sån snubbe... Hadde nämligen mekare som ville bli vakter eller jägare ller nåt, dom hadde iaf mål. Men eftersom dom va mekare fick dom göra provet som gick bra och fick då plaster som mekaniker... även fast dom hadde kondis och allt för att bli typ Jägare osv... Insåg då att det va bäst att låta bli laugh.gif
Sillen
QUOTE (Torak @ Oct 3 2003, 17:59 )
Jag fick gora det, eftersom jag fick 100% pa inskrivningsprovet.

100%? blink.gif
Menar du inte att du fick 9?
Torak
Jo, fick 9 - men fick alltsa 100% ratt pa provet. 9 ar ju allting fran 90% eller nagot och uppat.

Balanserade dock ut den nian med en tvaa pa styrketestet. biggrin.gif
intrepid
jag tror jag fick en 4a på teorin och sen fick jag en 8a på styrka...kände mig lagom smart när jag kom på att jag blandat ihop två av delarna i teoriprovet..svarat helt fel..svarade på frågorna ur fel perspektiv..så det gick inte så bra..
Bamse
QUOTE (Coma @ Oct 3 2003, 15:39 )
Det var bara de som fick 7 eller över på inskrivningsprovet som fick göra de 2 testen sa de (något av de 2). Samt att vi som hade de inte skulle slippa undan lumpen för de ville ha oss....

När jag mönstrade fick de flesta som gått t ex Fordon, Styr och Regler eller motsv utbildningar göra mek-testet.

Vilka som fick göra telegrafi testet har jag fortfarande inte förstått..
Både jag och min kompis som mönstrade samtidigt hade över 7 på inskrivningsprovet (kompisen hade 9) men ingen gjorde provet.
SNAFU
Känner inte igen det... mönstrade i år.
Dansaren
Jag skrev också nia på provet men inte fick jag göra nåt telgrafiprov. För en vecka sen.
Trixter
Jag blev uttagen och gjorde telegrafitestet när jag mönstrade 1998. Jag fick godkänt på alla tre delarna, så när jag kom till inskrivningsförrättaren så sa han: "jaha, då blir det telegrafist i Boden 15 mån då?" varpå nackhåret reste sig i nacken på mig..."näe, jag bara skojade." *puh* biggrin.gif Blev systemtekniker TS9000 till slut...
Jehova
När jag mönstrade -94 fick man göra telegrafiprovet om man hade över 7 (tror jag) på I-provet. Det var frivilligt har jag för mig. Helt analogt test med hörlurar, ett raspigt band samt papper och penna.

På mitt förband (kustkorvett) så användes optisk signalering väldigt mycket mellan fartyg. Radiotelegrafi med morse var däremot sällsynt.
J_Hedin
Dags att väcka lite liv. Hur ser det ut nu 4 år senare? Signalpb är en signalisttjänst antar jag..? Om provet finns kvar, måste man gjort för att få välja det efter gsun då?
x006
QUOTE (J_Hedin @ May 17 2007, 21:59 ) *
Dags att väcka lite liv. Hur ser det ut nu 4 år senare? Signalpb är en signalisttjänst antar jag..? Om provet finns kvar, måste man gjort för att få välja det efter gsun då?

Krävs det något sådant test, så lär du nog få göra det där under GSUn.
fogel02
Flottan har helt slutat utbildad "telegrafister" ubåtssignalisterna hade denna utbildning men den lades ner i och med flytten ner till Karlskrona. Ljusmorse används dock fortfarande
C DK012
QUOTE (fogel02 @ May 20 2007, 17:51 ) *
Flottan har helt slutat utbildad "telegrafister" ubåtssignalisterna hade denna utbildning men den lades ner i och med flytten ner till Karlskrona. Ljusmorse används dock fortfarande

Den lades ner för att den inte behövs eller för att KKA inte har resurser till utbildning?
fogel02
C DK012 Troligen en kombo, KKA har ingen anläggning för telegrafi och man flyttade inte ner den som fanns på Berga. Under min vpl så hade man pratat ett antal år om att lägga ner telegrafi utbildningen pga att fördelarna var lika få som nackdelarna. Antar att man passade på att lägga ner det för att man inte ville flytta ner anläggningen.
larsev
Används ljussignalering överhuvudtaget inom flottan idag?
Om ja, kanske man använder sig av folk som redan har civilt T-certifikat.
Dizzy_keys
optisk signalering används mer än vad man tror inom flottan, man har signalmatroser på de flesta av fartygen som håller på med det.
fogel02
Känner inte till något ytfartyg som inte har signalmatroser ombord, vet att Belos undviker optisksignalering men att det åtminstone sist jag var ombord fanns vpl med kunskapen.

Någon annan som känner till något fartyg som inte har signalmatroser ombord. När jag säger fartyg så syftar jag självklart på de "riktiga" fartygen dvs räkna bort alla trossbåtar, stridsbåtar mfl
Dizzy_keys
Gamle goda HMS Sleipner hade det inte iaf.
Andreas
QUOTE (fogel02 @ May 20 2007, 17:51 ) *
Även efter "din tid" utbildades det faktiskt i telegrafi, till ubåtsgnistarnas förtret under YK:n pga att det renderade i ett antal kvällstjänster de andra slapp. Eller missförstod jag dig där? Hur det ser ut idag vet jag dock inte, det var mig veterligen ingen under mitt utbildningsår som hade någon tjänstemässig nytta av telegrafin i alla fall.

Vad gäller den optiska signaleringen så finns det som nämnt på de flesta ftg (även "mitt") men signalistkompetensen varierar en del, även hos befälen.
fogel02
Andreas Det är långt ifrån omöjligt att det gjordes en vända efter mig. Utbildningen lades vad jag vet ner när YKn för gnistar mm flyttade från LSE på Berga ner till Sjöstridsskolan i Karlskrona
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.