Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Inryckning LG Kungsängen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
nik
7.gif Hej, några frågor bara´till dem som gjort sin vpl vid LG (eller andra som vet så klart)...

Hur lång tid tar 559 från Kungsängens station till LG? Och går alla 559'or till regementet, eller är det bara vissa (fick för mej det via SL)?

Man ska ju vara där innan 1200, men spelar det någon roll när man kommer (alltså om man kommer innan). Får man välja säng, grupp eller liknande?

Sen står det att man bara får åka x2000 vid behov...men vem bestämmer behovet? Sj eller? Kollar befälen upp alla resor eller hur funkar det??

Många frågor men mycket tacksam för svar...

mvh
Gotcha
1. Samtliga buss 559 går mellan Kungsängen Stn och Granhammar (där regementet ligger). Somliga av dessa (på morgon och eftermiddag) går även in på området. Dock får inte vpl följa med in på denna, vilket kontrolleras av vakten.

2. Sök på SL's hemsida efter busstidtabellen, det kan inte vara så svårt att hitta. Restiden är ca 15 min.

3. Vid inryck har jag FÖR mig att man måste inställa sig samma dygn, men normaltid är 1200. Skulle man komma senare tror jag inte det är något direkt lagbrott, men i vilket fall är det bra att komma ut i tid.

4. Du blir normalt tilldelad sängplats, likaledes är du redan indelad i en grupp.

5. Övriga frågor - vet ej.

Lycka till.
Sillen
Skulle tro att du får åka X2000 om det inte finns något annat tåg som går. FM vill gärna minska ner på resekostnaderna.
jonte72
Du kommer INTE få välja säng.....
Panzerfaust
Bussar och LG har jag ingen anuing om...

Men för oss så delades vi inte in i sängar och rum förens efter GSUn...
vissa gjorde bara GSUn samt bevakningsutb vid I13, dom som då skulle till älvdalen, plus nåt annat ställe fick tilldelat logoment, säng fick man välja själv.
Resten fick ligga hur dom ville, sen så fick dom tilldelat säng och rum.
Vi som inte fick det fick alltså små logement...

Så jag antar att det varierar... smile.gif
1317
Hur man reser bestämmer kompaniets/skvadronens adjutant tillsammans med reseavdelningen på kanslit. Hur du reser beror naturligtvis på hur långt bort du bor, och vilket avstånd som ger vad har jag inte så stor koll på smile.gif

Som riktmärke fick iaf folk som bodde i örebro/arboga åka swebus när dom skulle ta sig hem.

Adjutant Hebbe tyckte till och med att om swebus gick dit så skulle man åka swebus. Alltid. Litet osäker på om han skämtade (...) men folk som hade långt fick ju åka tåg. X2000 tror jag var standard till Göteborg.
Shock
Som före detta Livgardist bör jag väl kunna svara rätt så exakt.

Jag skulle vilja påstå att det är rätt viktigt att du är där innan 12. Kommer du mer än en timme sent blir det lite problem. Som någon sa, bussen tar cirka 15 minuter, men det gör inget om du är där för tidigt. Vissa när jag ryckte in hade ju varit där sedan kvällen innan.

Hos oss satt listor på var man sov och vilken grupp man var i redan uppsatta utanför logementen när vi kom. Det var inte så svårt att hitta. Kom dock ihåg att roffa åt dig ett bra skåp som har alla anordningar ett FM-skåp ska ha, en hel del på LG är kass, vilket kommer göra det jobbigt för dig sen. Du kommer behöva all skåpplats du kan få.

Bara att maila om du har fler frågor om inrycket - shock(at)fragzone.se

Lycka till!
Uttern
Lycka till.

Det låter kul. Lite avundsjuk faktiskt. brow.gif

Uttern
FkN
Ja, det vore verkligen guld värt att få rycka in igen biggrin.gif

Det civila mörkret är verkligen mörkt...
Wahlgren
QUOTE (nik @ Oct 2 2003, 21:58 )
7.gif Hej, några frågor bara´till dem som gjort sin vpl vid LG (eller andra som vet så klart)...

Hur lång tid tar 559 från Kungsängens station till LG? Och går alla 559'or till regementet, eller är det bara vissa (fick för mej det via SL)?

Man ska ju vara där innan 1200, men spelar det någon roll när man kommer (alltså om man kommer innan). Får man välja säng, grupp eller liknande?

Sen står det att man bara får åka x2000 vid behov...men vem bestämmer behovet? Sj eller? Kollar befälen upp alla resor eller hur funkar det??

mvh

1) 20 min typ

2) 11:00 var tiden jag fick av de som jobbade där

3) Du kommer troligtvis gå till dagrummet där det finns planeringar uppsatta. Där står ditt namn, grupp och logement. Du drar in till logementet och utanför sitter en annan "planering".

Ditt namn står vid din säng och före står antingen Ö eller U. (övre / undre). Går säkert att byta med någon om ni vill.

4) X2000?, hur långt bort bor du?. Jag bor 60 mil bort så jag har ju ett behov av x2000 + att jag får flyga (kanske inte alltid men ändå).

/ Wahlgren, Ensam skåning i 32 bevakplut. LGs sämsta pluton dry.gif
Panzerfaust
QUOTE (nik @ Oct 2 2003, 20:58 )

mvh

Som vad och när rycker du in föresten?
nik
Rycker in i 4.e skvadronen (Beriden högvakt) om ca 3 veckor...Bor 20 mil från stockholm...

Det jag tänkte på är ju att jag själv ska "köpa" min biljett (med beställningspapper som jag fick samtidigt som inskrivningsbeslutet). Tänkte alltså om det bara är och gå in på Sj och köpa en biljett till x2000, eller kommer han stoppa mej då, alt får jag nån skit för det senare??

tack för alla svar förresten... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

mvh
Jimbo
ta bort.
Wahlgren
QUOTE (nik @ Oct 5 2003, 16:22 )
Rycker in i 4.e skvadronen (Beriden högvakt) om ca 3 veckor...Bor 20 mil från stockholm...

Det jag tänkte på är ju att jag själv ska "köpa" min biljett (med beställningspapper som jag fick samtidigt som inskrivningsbeslutet). Tänkte alltså om det bara är och gå in på Sj och köpa en biljett till x2000, eller kommer han stoppa mej då, alt får jag nån skit för det senare??

tack för alla svar förresten... biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif

mvh

Köp du en x2000 biljett. Du lär ju ändå få reda på om du ska åka buss, tåg eller kanske flyg sen ;)

Men men, smäll på stort första gången.
106
QUOTE (nik @ Oct 5 2003, 15:22 )

X2000 brukar inte vara några problem, men de på SJ brukar veta vad som gäller. Med den lappen du får med inkallelseordern kan du ändå inte beställa precis vad du vill.
Shock
QUOTE (nik @ Oct 5 2003, 15:22 )

Du ska få mina allra käraste tips för ett utbildningsår på 4.Skvadron.

1. Besök http://www.tatyglarna.nu - välrenommerad hemsida tillhörande Främsta Pluton, 4.Skv 02/03.

2. Lt Malmen har alltid rätt och är högljudd för att det behövs. Lyssna på honom och gnäll inte så kommer du bli en fena på det där med ridning.

3. Kn Hjelm gillar inte folk som lökar i stallet. När du är dagpluton, skita ur, vänd om och spåna så snabbt det bara går. Är ni duktiga är ni klara på runt 90 minuter.

4. Bajsmackorna kommer flygande och LGs 4.skv har enligt uppgift FMs högsta tidsuttag. Acceptera det, försök hålla modet högt och glöm inte att snäppa upp dig när du syns. Det händer inte alls sällan att ÖB kommer gående över kaserngården eller att en generalmajor står i en spilta i stallet och ryktar.

5. Hästar är inte farliga, men K1s hästar är vana vid nybörjare. De vet vad de ska göra för att få som de vill och de kan lukta sig till fruktan. De kommer försöka bitas och sparkas, men visa vem som bestämmer så förstår de snabbt vem som är herren på täppan.

6. Akta dig för hästen Morgan, han är tokig.

Lycka till!
/149 Severinson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.