Jo jag kom o tänka på ett lite snabbt så där nu under mina långa tröttsamma samtal med pliktverket.
Vad skulle egentligen hända om jag, dagen jag ska inställa mig hos försvarsmakten (I mitt fall hos Livkompaniet i Kungsängen), istället stannar hemma och helt enkelt skiter i att infinna mig (p.g.a. tillfällig sinnesförvirring el liknande).
Bara av nyfikenhet förstås.
Skickar FM en lapp där det står att jag måste infainna mig igen? En påminnelse så att säga. Eller skickar dom polisen att hämta mig? Eller kommer kanske Militärpolisen o hämtar mig?
Nån som har några upplyssningar/erfarenheter inom det här området? Händer det ofta eller? Kan tänka mig att det hände ibland förut men att det i princip inte förekommer längre, men ärligt talat så vet jag inte. Nån som kan upplysa som sagt?
Vysotskij
Oct 2 2003, 15:58
Jag tror att länsman kommer och knackar på dörren; egentligen mest för formens sak. Sen blir du nog lagförd. Kanske är FM snälla och skickar en påminnelse. (Fast detta besvarade ju inte din fråga alls.)
Om du har ryckt in och inte kommer efter exempelvis helgpermission kan nog militärpolisen eller dina vapenbröder och -systrar komma och hämta dig. Har en polare som låg som mp och chefade en grupp som med skarpa vapen ringde på hos en desertörs föräldrar.
Hände mig när jag gick som instruktör och troppchef på en av Sjömansskolans plutoner. Tredje veckan var det en av gossarna i min tropp som inte dök upp. Plutonschefen sökte då personen i fråga per telefon, men fick bara tag på killens mamma som då meddelade att hennes son inte tänkte inställa sig.
Därefter blev det lite pappersarbete för min och plutonschefens del och när dessa trillat igenom systemet kom polisen och hämtade killen till förhör och åtal.
Nar jag gick vakten uppe pa F21 fanns det en lapp pa vaggen i luckan (inte logementet, alltsa; luckan med fonster och grindknappar) som min kompch hade lamnat angaende nagon desertor. Dar fanns ett foto och foljande text:
"Detta ar Vpl <NAMN>. Han har inte behagat installa sig efter permissionen. Om ni ser honom, sag at honom att Mj Sandstrom garna vill prata med honom."
Det var nagot i den stilen, minns inte de exakta orden. Minns bara sakert "har inte behagat installa sig", tyckte det var lite fint formulerat.
Den majoren var lite skoj.
Raffsec
Oct 2 2003, 18:11
Lite gnäll frågan är väl inte vad som händer när han inte inställer sig efter permis utan vid INRYCK
Unicorn
Oct 2 2003, 18:40
Det händer sammaledes.
Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt
10 kap, 2 §: "En totalförsvarspliktig som uppsåtligen avviker eller uteblir
från värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt, vägrar eller underlåter
att lyda en förmans eller annan chefs order eller på annat sätt
åsidosätter vad som åligger honom eller henne under
tjänstgöringen, döms, om gärningen är ägnad att medföra avsevärt
men för utbildningen eller tjänsten i övrigt, för brott mot
totalförsvarsplikten till böter eller fängelse i högst ett år."
Någon ringer säkert först och frågar var du tagit vägen. Om inget vettigt svar dyker upp anmäls du till polismyndigheten som beroende på arbetsbelastning utreder saken. Du kommer att kallas till förhör, och om du inte självmant dyker upp kommer farbror polisen till slut hem och hämtar dig.
Hmm ok. Tack för alla svaren. Det där med uteblivande efter inryck också intressant. Alltid bra att veta innan man ska in i det militära sådär.. Fler historier om ämnet är mycket välkomna också, dom brukar ju ibland tvinga fram ett skratt eller två.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.