Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Clint
I fredags så fick jag & mina kollegor en liten present på toppmötet här i Bryssel av det avgående ordförandelandet Holland worthy.gif

Och idag var jag och köpte följande efter att ha frusit som f-n i kostym och höstjacka i snöblandat regn och blåst på ovannämda toppmöte. 250 euro fattigare men förhoppningsvis något varmare...
os frontale
Jag har alltid undrat hur funkis en 5.11 jacka är. Ge mig en kort "review"
bushman
QUOTE (Marzocchi @ Dec 20 2004, 14:35 )
QUOTE (AdamKalle @ Dec 19 2004, 12:42 )
Jepp, har en "PULL TO EJECT" på bilnyckeln. laugh.gif

Låter schysst smile.gif

Andra tips på användningsområde för Combat Straps? (läs: övertyga mig om att jag behöver en handfull combat straps) ;)

har ett par äkta combat strps från gripen här hemma.
iband är det bra att känna folk på flygplansbyggarfirmor.......
Mattsson
@Bushman
Bilder, bilder, bilder, bilder bong.gif
Clint
Har inte hunnit använda jackan så mycket än, det enda problemet hittills är att jag måste ha kostym på jobbet och kavajen sticker ut något på framsidan pga skärningen på jackan. Tycker även att den känns lite onödigt tung.
The Swede
En liten julklapp till mig själv trillade in idag:

En bajonett till AG3, den första utlänska i min samling av G3-bajonetter.
Sedan innan har jag fyra svenska.

The Swede pansar2.png
Mattsson
QUOTE (The Swede @ Dec 22 2004, 19:26 )
En bajonett till AG3, den första utlänska i min samling av G3-bajonetter.
Sedan innan har jag fyra svenska.

The Swede pansar2.png

Kan man få en bild med en Svensk Ak4 bajonett brevid? Att jämföra med förstås. vissel.gif ;)
The Swede
Kommer under kvällen.

Det jag kan säga direkt är att bladet på AG3-bajonetten är mindre samt att eggen är vänd 180gr jämfört med den svenska.

The Swede pansar2.png
The Swede
Min samling:

Från vänster:
En Eickhorn, ny i tätsluten plastpåse.
En Eickhorn, används till min stridsutrustning, Recons knivadapter är monterad.
En BAHCO med gamla baljan.
En Eickhorn med gamla baljan och paradgehäng. Denna måste dock bytas då endast BAHCO fanns med gamla baljan.
En AG3-bajonett.

Jämförande bild mellan AG3- och AK4-bajonett.

The Swede pansar2.png
2Sharp
Mycket intressant bild, undrar hur de har tänkt då de bytte "egg orienteringen" på den Norska??

smile.gif
Mattsson
QUOTE (The Swede @ Dec 22 2004, 21:21 )
Min samling:
http://web.telia.com/~u39206691/PC220233a.jpg

Från vänster:
En Eickhorn, ny i tätsluten plastpåse.
En Eickhorn, används till min stridsutrustning, Recons knivadapter är monterad.
En BAHCO med gamla baljan.
En Eickhorn med gamla baljan och paradgehäng. Denna måste dock bytas då endast BAHCO fanns med gamla baljan.
En AG3-bajonett.

http://web.telia.com/~u39206691/PC220234a.jpg
Jämförande bild mellan AG3- och AK4-bajonett.

The Swede pansar2.png

Tack Swede, det var väldigt informativt. salute.gif
The Swede
QUOTE (2Sharp @ Dec 22 2004, 21:54 )
Mycket intressant bild, undrar hur de har tänkt då de bytte "egg orienteringen" på den Norska??

smile.gif

Tja, pipstöt i buken därefter ett snabbt snitt snett uppåt med vapnet kanske?
På de svenska bajonetterna kommer eggen neråt när bajonetten är monterad vilket är bättre vid hugg men sämre om man ska snitta upp magen på någon.

The Swede pansar2.png
2Sharp
QUOTE (The Swede @ Dec 22 2004, 21:45 )
QUOTE (2Sharp @ Dec 22 2004, 21:54 )

smile.gif

Tja, pipstöt i buken därefter ett snabbt snitt snett uppåt med vapnet kanske?
På de svenska bajonetterna kommer eggen neråt när bajonetten är monterad vilket är bättre vid hugg men sämre om man ska snitta upp magen på någon.

The Swede pansar2.png

Jo, jag hade ju hellre haft en större möjlighet att hugga förstås...

Å andra sidan spelar det nog inte så stor roll, folk lugnar nog ner sig vilket som..

Alt. så är det bara typiskt Norskt.. ;)
Ing
En lite tidig julklapp åt mig själv:
Spyderco Dragonfly i handen

mer Dragonfly

Naturkompaniet i Göteborg.
Rackarns sätt att börja sälja sådana där små söta saker.. blyg.gif
eskil
QUOTE (Ing @ Dec 23 2004, 00:49 )
En lite tidig julklapp åt mig själv:
Spyderco Dragonfly i handen

mer Dragonfly

Naturkompaniet i Göteborg.
Rackarns sätt att börja sälja sådana där små söta saker..  blyg.gif

"The connection was refused when attempting to contact www.hd.chalmers.se." dry.gif
2Sharp
QUOTE (eskil @ Dec 23 2004, 14:12 )
"The connection was refused when attempting to contact www.hd.chalmers.se." dry.gif

Det säger mer om Chalmers än om knivarna...

;)
Ing
QUOTE (2Sharp @ Dec 23 2004, 15:54 )
QUOTE (eskil @ Dec 23 2004, 14:12 )

"The connection was refused when attempting to contact www.hd.chalmers.se."  dry.gif

Det säger mer om Chalmers än om knivarna...

;)

jo.

:(

Så här ser den ut på Spydercos hemsida.
Givetvis var det ett oerhört överpris på naturkompaniet, vilket man visste om när man köpte den.. men .. jag blev bara wub.gif
Och jag är nöjd. smile.gif
The Swede
Var ju tvungen att fixa med SMB idag.
Tänkte först bara avbeställa månadsboken men så bläddrade jag lite i Pennan och Svärdet och sen hade jag helt plötsligt beställt två andra böcker. 7.gif

"Svenska ordnar och medaljer" av Fredrik Lövenhielm samt "Ökenvägen" av Willhelm Agrell.

The Swede pansar2.png
Bamse
Inhandlat i dag en Arktis Snugjacket till mig själv i julklapp..

Varm, go samt lagom stor......
Sidron
Idag var det julafton och då fick man lite julklappar.

Ett tändstål. I fall tändstickorna tar slut!
Filmen "Das boot". Go filmkväll!
Ett Boss parfym sett. Nu gillar tjejerna mig!
Boken "Fab fives stilguide". Nu kan jag förbättra min stil och bli eftertraktad kille!
En "Primus Easyfuel" med piezoelektrisk tändning. Kokande vatten på 3 min, behöver jag säga mer?
Ett "MSR Blacklite Gourmet" kokset. Då det är i teflon och väger lite kan jag använda det civilt som värsta experten!
Primus reflektor. Reflektera värmen, hindra ljusstrålning och vindskydd!

Jag tycker om mina saker!
banan_rock.gif
Sytare
Sidron, nu är man bra avis ;)

Nåja. Jag har varit snäll i år jag också så jag fick en handvärmare och en ny mobil.
Det senare var välbehövligt då den gammla T310'an förolyckats under GRG utbildningen blyg.gif
Sidron
QUOTE (Tollen @ Dec 24 2004, 20:42 )

Nåja. Jag har varit snäll i år jag också så jag fick en handvärmare och en ny mobil.
Det senare var välbehövligt då den gammla T310'an förolyckats under GRG utbildningen blyg.gif

Hehe, antar at vuxna inte får så värst mycket men jag är inte 18 än så. Har sina fördelar att vara i den åldern då man inte har hunnit göra värnplikten än. ;)
BlackIce

Woho banan_rock.gif wub.gif

Camelback 3L
Streamlight TL-2
2 st mkt fina böcker om SAS
Ett stycke 5.11 byxor
Samt en Jägarportion från en mkt förståndig vän

Nu skall här lekas! God jul på er!

Och ja 2Sharp, jag har bländat mig, flera grr biggrin.gif
Max
OKEJ... Inte så mkt tacticalstuff iår..men jag är galet nöjd ändå! wub.gif

som ni ser; Oakley A-frame goggles Jet black med spegelglas, Oakley Straight Jacket och ett underställ B)
Sytare
QUOTE (BlackIce @ Dec 24 2004, 22:57 )
Camelback 3L

2 st mkt fina böcker om SAS

Nu skall här lekas! God jul på er!

Och ja 2Sharp, jag har bländat mig, flera grr biggrin.gif

Hmmm... du lär inte bli besviken på Camelbacken, det är en sak som är säkert, men du, har du nå'n koll på var man köpt in de två SAS-böckerna åt dig?
BlackIce
Ska fråga min kära mor imorn. Lägger en kvalificerad gissning på militaryshop i sthlm eller en bokaffär nån gata längre bort. Frågar tomten imorn och återkommer med exakta xerxes yngve smile.gif
akula
QUOTE (Tollen @ Dec 24 2004, 20:42 )

Försökte du spela in ljudet? Känner flera som fått den lysande idén med tvivelaktiga resultat.
Sytare
Nej, jag spelade inte in ljudet, utan jag hade den i stridsvästen och ja, efter 6 bumpa så hade jag ett cigarettmärke på skärmen och högtalarmembranet lät som om det spräckts på mitten. dry.gif
Larsan
Inte helt supernya prylar men jag wub.gif

Dessutom har jag en ny kamera..

Bilden HÄR
Fu Kjellberg
QUOTE (Larsan @ Dec 27 2004, 22:54 )
Inte helt supernya prylar men jag  wub.gif

Dessutom har jag en ny kamera..

Bilden HÄR

Sjyssta prylar.
Ser ut som ett nice EDC. wub.gif

Själv fick man en Maxpedition Condor rygga i svart av frugan. wub.gif
Blir den nya EDC ryggan. Bilder kommer då denna tråd är värdelös utan bilder.

Blackice: Säger som Tollen. Är supernöjd med min Thermobak.
Sidron
Jaja, bilder kanske behövs för att hålla denna tråd bra. därför letar jag upp bilder på vad jag fått i julklapp så ni andra kan se.

Ett tändstål.

Filmen "Das boot".

Ett Boss parfym sett.

Boken "Fab fives stilguide (Gul verision)".

En "Primus Easyfuel" med piezoelektrisk tändning.

Ett "MSR Blacklite Gourmet" kokset.

Primus reflektor.
BlackIce
Inte haft tillfälle att testa camelrumpan än blyg.gif MEN det slog mig att jag vill fästa ett prylfodral på dom 4 nedersta d-ringarna! Är det någon som gjort det? Tänkte mig en inte allt för stor ficka, typ det lilla facket som finns på ambush-modelen.
Någon som vet en passande ficka till thermobacken?
Om inte annat så får jag försöka mecka ihop en egen...
Vargas
Grabbarna på Norr Mälarstrand hade bestämt sig för att ta ledigt utan att berätta det för mig så jag fick gå därifrån tomhänt. Som tröst så stannade jag hos dom kroknästa girigbukarna på Sveavägen och köpte en lampinsats till min Surefire 6P som varit svart alldeles för länge. Det blev en P61 med 120 lumens styrka.
Sen stannade jag iofs hos några till på Sveavägen och köpte en Samsung Syncmaster 172x (17" TFT, 1280x1024 pixlar och 75Hz/12ms).

Så nu håller jag på att ömsom blända mig med lampan och ömsom blända mig med skärmen ...

Egna julklappar är dom roligaste julklapparna! wub.gif (Tack Vargas!)
FkN
Grabbarna på Norr Mälarstrand

Vad ligger där? Ingen koll alls...
Vargas
QUOTE (Fk Nordin @ Dec 28 2004, 22:40 )
Grabbarna på Norr Mälarstrand

Vad ligger där? Ingen koll alls...

Du får inte berätta det för nån annan, men det ligger en fin liten butik som heter Knivkompaniet där. ;)
bushman
vad gäller julklappar till sig själv som kom ego-tomnten med ett xbox till mig.
som skola chipas om å det grövsta, inom den närmsta veckan.
just nu utkämpas slag mot elaka nordkoreaner uti spelet "ghost recon 2"
A2Keltainen
QUOTE (The Swede @ Dec 23 2004, 22:03 )
Tänkte först bara avbeställa månadsboken men så bläddrade jag lite i Pennan och Svärdet och sen hade jag helt plötsligt beställt två andra böcker. 7.gif

Sådana där beteenden känner jag inte alls igen. vissel.gif

För en vecka sedan, så ville jag ha lite böcker. Först så beställde jag;

Finsk och rysk taktik under vinterkriget
Y A Järvinen
Söderström & Co förlagsaktiebolag
Helsingfors
1949

från ett ställe.

Sedan så skulle jag ha;

Rikets ögon och öron. Spioner, spaning och säkerhetstjänst i Sverige.
Thomas Jonter
Nordiska Museets förlag
1999

ett annat ställe Då "råkade" jag titta runt lite mer på samma ställde, och vips, så hade jag även "råkat" beställa:

Anvisningar för åtgärder vid konstaterade eller misstänkta fall av spioneri, sabotage eller annan skadegörelse (ASAB).
Stockholm
1950.

Ett kvartssekel för Nylands brigad. Nylands brigads gille 1963-1988.
Joakim Hansson
Ekenäs
1988

Censur och propaganda. Svensk informationspolitik under 1900-talets första decennier.
Svenbjörn Kilander
Uppsala, 1981
Studia Historica Upsaliensia

Självcensur i stövelns skugga. Den svenska radions roll och hållning under andra världskriget
Kurt Lindal
Carlssons
1998

Rysskräcken i Sverige. Fördomar och verklighet.
Sture Nilsson
Samspråk
1990

Taktikens utveckling i Sovjetarmén under det stora fosterländska kriget 1941-1945.
Under redaktion av generallöjtnant K. S. Kolganov.
Stockholm, 1960

När jag ändå var i farten, så tyckte jag sedan att jag lika gärna kunde beställa lite böcker från FHS:

I skuggan av Stalin. En säkerhetspolitisk balansgång. Sveriges bevakning av Finlands öde 1944-49
Kent Zetterberg
Probus
Stockholm
1995
ISBN: 9187184400

Kvalificerat hemlig - Fyra studier om svensk underrättelsetjänst och underrättelsetjänst i Sverige
Kent Zetterberg, Per Iko
Försvarshögskolan
Stockholm
2002
ISBN: 9189683250

Den stora maskeraden - Sovjetrysk militär vilseledning sett i ett historiskt perspektiv.
Lars Ulving
Försvarshögskolan Acta C8 Operativa institutionen
2004

Spegellabyrinten - Operativ-strategisk underrättelsetjänst - Något om teori, empiri och metod
Lars Ulving
Försvarshögskolan
2004
ISBN: 9189683692

Så det kan gå... Böcker är knark. biggrin.gif
Nifelhel
Böcker? Så kul..

Parfym? WTF? Jag trodde denna tråden handlade lite mer om praktiska prylar i fält motsvarande. Sidron ditt stolpskott 50 böjsträck på dig.

Vill man ha något så får man köpa det själv.
Köpte lite prylar ifrån Tad
En Otterbox 1000, att ha kameran i(för liten visade det sig)
Paracord
Malice clips
TID till min 6P
och en liten Pewter för ett framtida projekt smile.gif

Bild oxå
Karin
OT
Jag tänkte precis som vanligt att den där A2 han har rökt för mycket svampar. Vad ska han med alla konstiga böcker till?

...sen insåg jag att jag faktiskt ägde en av de där böckerna själv unsure.gif

Nej jag har tyvärr ingen bild på den

Slut OT
os frontale

Paracord är alltid bra att ha B)
Sidron
Var igår inne i stan och köpte på mellandagsrean.

Lee jeans 399:- (ord. 799:-) Carlings
Pocco Locco tröja 399:- (ord. 599:-) Carlings
T-shirt 99,95:- (ord. 199,95:-) Jack & Jones
Primus gas 49:- Naturkompaniet
Kartfodral/prylfodral 210:- Military Shop
Nifelhel
@Sidron
FFS kan du hålla dig till någorlunda militärmatriel? Fint att du hittat civila kläder osv. Men som jag ser det så är tråden till för främst militära prylar, av någon konstig anledning så känns det mest rätt på SoldF.
Annars kan ju jag svara upp med att ta kort och skriva upp mitt nästa matvaruinköp ifrån Coop motsvarande. Nä håll dig, och er andra, till militär mtrl tack. angry.gif

Sidron
Fredriksson
*skrattar så jag grinar*
Sidron
QUOTE (Nifelhel @ Dec 29 2004, 16:26 )
@Sidron
FFS kan du hålla dig till någorlunda militärmatriel? Fint att du hittat civila kläder osv. Men som jag ser det så är tråden till för främst militära prylar, av någon konstig anledning så känns det mest rätt på SoldF.
Annars kan ju jag svara upp med att ta kort och skriva upp mitt nästa matvaruinköp ifrån Coop motsvarande. Nä håll dig, och er andra, till militär mtrl tack.  angry.gif

Sidron

Ok. Här kommer bilder på det millitära jag köpte:

Prylfodral/kartfodral

Mycket bra. stor användninga av den. slängt ner det mesta småböset i den! Bar ordning och så! Eventuell karta ligger skyddad samtidigt som man kan se den genom plasten.

Primus gas till Easyfuelen

Vad kan jag säga? Gas till easyfuelen. Hoppas nu att gasen håller ett tag. Någon som vet var man kan köpa billig gas utan att behöva adapter?
Team Member
Har nu under några timmeslånga kvällspatruller i mitt AOR(läs kvällspromenad i bostadsområdet) haft på ett par strumpor som jag gav mig själv i julklapp.
Jag har under många år inte tyckt att det här med två strumpor i kängan har funkat riktigt bra, så döm av min förvåning när jag köpte en kartong med två par strumpor ifrån Lundhags för att testa.
Modell Ånn, ett par supertunna strumpor och utanpå dom ett par lite grövre.
Fantastiskt sköna!!
Helt klart värda dom 225:- jag gav för dom.

OT!! på egen hand avstyrde jag ett kravallbenäget ungdomsgäng från att begå vidare våldshandling ikväll under min patrull( två smågrabbar som kastade snöboll på en lycktstolpe)...slut OT
NBC
Grejerna har visserligen blivit några månader nu sen jag köpte dem i somras i Kosovo, är dock rätt nöjd med merparten av grejerna. "Wave'n" var det rea på (halva priset) därav att jag köpte två multiverktyg, lite svårt att låta bli. Lite andra saker ingick visserligen också i mitt pinkykit de var dock för stora för att vara med på bild.

Nifelhel
OT
@Sidron
FFS skärp dig lite. Du behöver inte göra ytterligare ett inlägg. Du behöver inte citera hela inlägg heller.

Svarar du på detta nu...så kommer jag att komma hem till dig och placera min känga i gryngången på dig sad.gif

Slut OT
Vargas
Efter att ha suttit och bländat mig själv under det senaste dygnet, så blev jag helt enkelt tvungen att göra nåt mer. ohmy.gif
Jag satt först och funderade på att göra min 6P från -92 (?) lite mer tricked out och klickade in på TAD-gear. Efter lite klickande och funderande så blev dock planen en helt annan. Det finns ju så fina andra lampor. clap.gif
Så nu är det en Surefire L4 Digital LUMAMAX och ett par dussin batterier på väg. TID och grejer till 6p:n får vänta. Om inte annat skulle en E1 Executive Elite med tid och lite annat småplock vara ett alternativ ... biggrin.gif

Bilder på L4:an kommer när den landar ...

Edit: Slänger in en bild på min nyväckta 6P så länge

Andrew
Köpte en Surefire E1e Executive av 2Sharp igår.
Såååååååååå nice !

Tackar och bockar brossan !

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.