Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Fredriksson
Det fanns fortfarande pengar kvar i sparbössan! :P
Ett 10-skottsmagasin till min Sako beställt, samt ett US Optics 4-22*58 (begagnat).
Tar tullen paketen börjar jag grina... blyg.gif
wolfie666
QUOTE (2Sharp @ Oct 27 2004, 09:24 )
QUOTE (wolfie666 @ Oct 27 2004, 00:05 )

Tjenis!

Jag har bara positiva saker att säga om magpulls. Det är värt att betala det man får betala på Militaryshop. Jag kan säga att jag hade definitivt inte bytt mag på under 10 sek annars det är ett som är säkert.

"MAGPULLS A REAL LIFE SAVER" sagt på riktig amerikanska reklam röst.

biggrin.gif  biggrin.gif

När skall folk fatta att det fan inte heter magpulls utan magpul?

Ingen ordning på möperiet om folk inte ens kan stava.. vart är världen på väg?? 7.gif

http://www.magpul.com/

:P

ok magpuls jag vet jag ger mig själv 100 armhävningar som straff
jed
QUOTE (wolfie666 @ Oct 28 2004, 23:58 )
ok magpuls jag vet jag ger mig själv 100 armhävningar som straff

100 armhävningar?!!

H***e pojk, du är stark du... laugh.gif

Skillnad på armhävningar och armböj(även kallade armsträck)

(om vi ändå ska vara petiga smile.gif)
Fu Frippe
Själv fick jag ett litet paket från Mil.shop härom dan med 4 st magpul och en bunt paracord. (Nu väntar jag bara på min Gerber Stud Gator... dry.gif )
Fu Kjellberg
Idag fick jag ett paket Från USA från Odenmedic här på forumet.

Inehåll:
1 st woodland kemstridsdräkt (till uniformssamlingen smile.gif )
1 Airforce sweatshirt
2 st T-shirts (1 från hans förband)
1 tygmärke från samma förband
1 2-pack surefire batterier
10 st lightsticks i varierande färger
Samt 2 st kataloger.

Har även fått 2 st Recon Ak5 magfickor i veckan. (tack Mordred)

Kommer bilder i morgon. laugh.gif
Fu Kjellberg
Här kommer bilderna.

Först en BDO (battle dress overgarment) Kemstridsdräkt.

Jackan har ett kolfoder inbyggt och utvändigt sitter 2 ärmfickor och 2 bröstfickor som öppnas med kardborre. Bröstfickorna öppnas på sidan inåt mot mitten.

Byxa med samma foder. Har 2 benfickor och dragkedja nere på benet.

2 st t-shirts

t-shirt framsida
T-shirt baksida

T-shirt framsida
T-shirt baksida

Odenmedics förband

Lightsticks i varierande färger och SF batterier

Har även inköpt 2 st aluminium flaskor 0,5 L (20 kr styck på Rusta smile.gif )
Att använda till vatten och rödsprit. Har märkt rödspritsflaskan med halkskyddstejp för att känna skillnad.

Har även blivit 2 st Recon ak5 magfickor (tack Mordred)
Går att använda med ak4 mag med lite pill. Har satt svart vävtejp på magpul. annars fastnar gummit mot varandra.

Frågor?
Gator
@Kjellberg
Missnöjd med STRIKE-M4-fickorna du hade förut ? Eller bara ren prylsukt ? :P
HV.gif
Fu Kjellberg
QUOTE (Gator @ Oct 30 2004, 17:30 )
@Kjellberg
Missnöjd med STRIKE-M4-fickorna du hade förut ? Eller bara ren prylsukt ?  :P
HV.gif

Är inte missnöjd med STRIKE fickorna. Men jag får plats med 4 mag på västen på samma yta som jag fick 2 innan.

STRIKE fickan kommer nog att hamna på stridsäcken så att stridsparskamraten kan ta mag därifrån vid SIB. Samma tanke med hgr-fickor på ryggen.

Fick ett bra pris och kunde inte låta bli. laugh.gif
M203
Kanske en del som tänker ge någon eller några av försvarsmaktens böcker i julklapp. (Handbok överlevnad exempelvis kommer jag förära några nära och kära med). För er kan leveranstiden vara intressant.

Jag mailade min beställning den 13 oktober och fick böckerna igår den 29 oktober.

Ha en bra dag
Mordred
Min nya Stridssäck, en Snugpak RocketPak på en 40L med två avtagbara sidfockor på en 15L vardera, totalt 70L. Tyvärr är den inte i närheten att vara fullpackad på bilderna, nya (och bättre) bilder kommer.
Lovar.

Och inte direkt min "nya" sele, men den har inte fastnat på kort tidigare.
En STRIKE CRCH (Commando Recon Chest Harness) från Blackhawk Ind med fem stycken M/2003 Magasinsfickor från recon.se, samt medicpouch och radiopouch från Blackhawk.

Selen tar mellan 10 till 15 magasin beroende på vapentyp (ak5 eller ak4), en radio modell Motorola, Recon's lilla kartfodral, visselpipa o kompass och ett fullt "snälla-låt-mig-inte-blöda-ihjäl"-kit.
Plats finns även för annat, fler bilder kommer nångång senare smile.gif

Denna har blivit något modifierad (omsydd) av mig själv, tyvärr tog batterierna i kameran slut (dumma bror) innan de hann fotas angry.gif

Fu Kjellberg> Any time, glad att du blev nöjd smile.gif
Fu Kjellberg
Ser sjysst ut Mordred. Använder du "biben" på BHI recon någongång eller har du den alltid infälld?
Diezel
Mordred: Hur funkar det att ligga ner och skjuta med fickorna på bröstet?

Btw: Har mailat / PMát dig. Hör av dig. smile.gif

MvH // Diezel
Mordred
Fu Kjellberg> Jodå jag kör med "biben" uppfälld ibland, har kört med en gammal pouch från Blackhawk som tar en 6st 40mm granater där. Tyvärr dog kameran innan jag hann fota just det :(

På inköpsstadiet är nu två Combifodral från recon.se som ska bäras på biben, ska bara modifiera dem först så de får en "tyst" låsning ;)
Blir vapenvårdskit o annat smått o gott i dem.

Bilder på de kommer upp när de är klara smile.gif

Förresten så har jag sytt om just "biben" och locket till den interna fickan (ni ser locket precis ovan magasinsfickorna). De har fått byta plats så jag alltid kommer åt internfickan, och biben vids "bakåt", ned i hållaren för skyddsplattan, när den inte används.
Och axelremmarna har fått extra "fästpunkter" så man kan bära extra breda fickor på biben utan problem.

Tänk vad man kan göra med lite tankeverksamhet, nål o tråd och lite tid biggrin.gif

Jag ska fixa bilder på hur det ser ut, med en kamrats Recon-sele som jämnförelse.

Förresten så gick ALL stridspackning som man ska ha i SS2K (inkl vinter-kitet) ned i Snugpaken OCH jag hade plats över för extra dricksflaska, ammo etc.
Och då hade jag inte ens satt fast de två sidfickorna! laugh.gif

Men jag ska troligen sprätta bort avbärarbältet och sy fast ett midjebälte liknande den som SS2K har (enkelt 50mm band), fast med en "Berghaus-buckle", längre ned på säcken.

Avbärarbältet som sitter på säcken nu sitter faktiskt fast lite för högt upp, iaf om man är en 190cm som jag smile.gif

Diezel> Det fungerar bra, det är lite pilligt att komma åt mittenfickan när man ska ladda om (om man ligger ned), men de andra fyra fickorna kommer man åt utan problem. Att jag är rätt lång med ap-armar hjälper nog till :P

Du har också PM smile.gif
Fu Kjellberg
Ok för svaret.

Jag kör med recons första förbandsficka som vapenvårdskitficka.
Passar perfekt.

Här är min rigg med dom nya fickorna.

Tänkte att jag skulle ha en BHI STRIKE hydration carrier i OD på ryggen. Synd att den du säljer var i fel färg ;)
Riffel tittaren
@Mordred
Seriöst... använder du denna "stridsväst" motsv i Försvarsmakten??
Ser ju inte klokt ut... Hade ju fått likna SV2000 åtminståne...
Patroels
@Kjellberg

Man tycker sig att ha set en Falcon + H3 annanstans...

Care to comment these rumours? :P / laugh.gif

@Mordred

När du plåtar dom bilder som fattas, var snäll o' göra närbildar av alla gör-det-själv områden på STRIKE'n salute.gif

MVH
Troels
Fu Kjellberg
QUOTE (Patroels @ Oct 31 2004, 15:47 )
@Kjellberg

Man tycker sig att ha set en Falcon + H3 annanstans...

Care to comment these rumours? :P / laugh.gif

.

Troels@
Det är foton jag tagit åt Fk. Mandrake.
Men frugan snackar om att jag skall ha en sådan i julklapp banan_rock.gif
Mordred
Johansson I5> huh? är det viktigaste att den "liknar" SV2K?

Under min värnplikt var jag utrustad med 304K, men hade även möjlighet att pröva på olika västar/selar, vissa var väldigt "olikt" 304k (en svart BHI Omega TAC-1 står ut en del i en grupp som i övrigt har 304k) men varken jag eller befäl såg något problem i detta.

För övrigt så hela grundtanken bakom min sele inspirerad av den bröstsele som användes/testades av I22 och K4 under sent 90-tal/tidigt 2000-tal.
En bröstsele som har plats för magasin/hgr, radio för gruppsamband, sjv-mtrl och ev extra mtrl i form av lilla "jägarköket" (Mini-trangia, motsv.)
Dvs det viktigaste man behöver i stird (motsv.)

Under mitt sista år som "yrkesmilitär" var jag utrustad med SV2K, och fann både för och nackdelar med dess konstruktion. Denna bröstsele finner jag smidigare och den går utmärkt att bära ihop med en ryggsäck på 100L+

I min nuvarande tjänst är jag inte utrustad med SV2K och får därför lösa uppgiften på egen hand. Allt efter KompCh bestämmande.

Den dag Chefen säger nej, är det nej som gäller, men just nu (under denna chef) har jag tillåtelse.

Patroels> Ska ske! salute.gif
bushman
_OT_
bara en fråga mordred:
möter du aldrig andra chf:er eller hv folk.

inom hv är ju jantelagen guds fösta bud och ingen annan får vara bättre utr än honom själv.
och utr måste av med en gång.
har sett en helt IP upplösas pga att de inte fick mat för att de bar bassäk-hatt som b-styrka.

ett befäl från ett annat HV-förband inom samma MD-grp vägrade låta dem äta förren de kom tillbaks i rätt utrustning.
deras PC bad detta befäl att fara åt helvet och IP-plut lämmnade övn.
efter denna övn hoppade flertalet av medlemmarna i IP plutonen av och lämnade HV.
ja visst själviskt och dumt kanske man att förvägras att få föda för att man har fel utr.
skulle någon komma med din bröstsele på sig skulle han bli tvungen att byta till 304 K.
vet inte ens om det ens tillåta att enskild soldat använde SV2K inom vår MD grp.
men skulle tro att avundsjukan slår till där med.
slut OT
Mordred
bushman> Jag är rätt bra på att be folk dra åt helvete smile.gif

Har man sin chef i ryggen som uttrycker det med "Det är mitt kompani, mitt ansvar, mitt uppdrag, mina krigsmän" så går det.

Men givetvis har jag mött mängder med sk "chefer" både som yrkesmilitär och HV-man som varit paragrafryttare, men oftast (med undantag för en plutCh som _tyvärr_ fick bli Mj och KompCh sen) har jag haft bra chefer och ledare som ser till att uppgiften löses.
Om detta då kräver att den enskilde soldaten har "egen" utrustning till viss del så är det något de kan leva med.

Dessutom har majoriteten av de PlutCh och KompCh jag haft varit på mission (främst BA01 och KS01-02) och där haft egen utrustning i form av egna stridsvästar från USA o dyl, och de anser att de skulle hyckla om de förbjöd oss att ha liknande mtrl och öva med den hemma i sverige.

Man går ju inte i strid (motsv.) med utrustning man inte övat med, eller hur?

Bara att göra ett tanke experiment, vad skulle DU (alla som läser tråden) använda om det smällde imorgon?
Tänk på det, och kom ihåg:
Öva, öva, öva, pröva, utvärdera, öva! biggrin.gif
ERI
QUOTE (Mordred @ Oct 31 2004, 17:05 )
Bara att göra ett tanke experiment, vad skulle DU (alla som läser tråden) använda om det smällde imorgon?
Öva, öva, öva, pröva, utvärdera, öva! biggrin.gif

Man tager vad man haver och försöker att lösa uppgiften. Om det är tilldelad 304 kass eller egen utr det får väl var och en bestämma. Men jag skulle inte tjafsa om någon i min pluton kommer med bättre utrustning...
KD803
QUOTE (Mordred @ Oct 31 2004, 17:05 )

Min SV2K.

Öva, öva, öva, pröva, utvärdera, öva!  biggrin.gif

Har konfigurerat om min SV2K ett flertal ggr tills jag landade på den nuvarande konfigurationen, så det kan jag hålla med om.
bushman
@mordred:

tack för svaret.
det är väl där skon klämmer, vi sitter med folk i ledningen som inte kan stava till mission och anser att kosovo är en del av asien.
folk som vägrar vara flexibla och inte fick vara högst upp på snöhögen i lekskolan.

jag har inget emot 304K den täcker mina behov som signalist.
jag är däremot inte nöjd med andra delar av utr.
skyddsväst 90 a tex och vill göra kunna fixa ett bättre sätt att bära ra 145.
men när man får strida för att få ha avbärarbälte på LK35, så kanske du fattar vilket folk man fått dragits med.

nä nog med gnäll, tillbaks till prylorgien!!!!
C 2.a pjäs
Här har jag en ny tråd där man kan diskutera sina kommande inköp. biggrin.gif Konsumentupplysning
Så slipper man frågor om produkter i denna tråden. navy2.gif
Fu Kjellberg
Bra initiativ C 2.a pjäs smile.gif

Behövs en sådan tråd med.
TEN
Hur var det, Var det någon därute som hade testat den här !?:
Maxpedition Thermite Versipack

Det här inlägget har ändrats av TEN den Jun 23 2004, 20:49

Nu har jag själv testat den, och jag är supernöjd!

Äntligen ett bra sätt att ständigt bära med sig alla nödvändiga (och kanske inte fullt så nödvändiga) små pryttlar.

Efter lite syslöjd som innebar montering av kardborre på byxbältet och motsvarande på versipacken så sitter den som gjuten på benet.

Innehållsförteckning:

1st Ficklampa Maglite med vitt sken
1st Ficklampa Mitylite med rött sken
1st Multiverktyg Gerber
1st Anteckningsblock
1st Kulspetspenna
1st Blyerspenna
1st Tuschpenna/marker
1st Vapenvårdskit AK4
1st Läsklina AK4
1st Bunt linnelappar
1st Tub av vardera maskeringsfärg Grön, Brun, Svart
1st Burk "Maskeringsfärgborttagningsmedel"
1st Karta
1st Magnesiumeldstål
1par Reservhandskar Hatch tactical eller nåt
15par Hörselskyddsproppar

Ska nog förse den med lite snöre/ståltråd och några kraftiga buntband också... B)
Team Member
http://img66.exs.cx/img66/9205/surefire005.jpg
en Surefire 8NX har tillkommit i ansamlingen biggrin.gif

"du kan aldrig ha för många Surefire" :P
Johan ES
Senaste inköpen:

MAXPEDITION SINGLE SHEATH

MAXPEDITION LARGE CELLULAR PHONE SHEATH

/Johan ES
Team Member
@Johan ES
Dom där måste du skriva en utvärdering på ohmy.gif
D-Gear eller?
ERI
Nya prylar till samlingen...

Ett multi/flaskfodral från Recon. Passar perfekt til en 1 liters Nalgeneflaska!
Ett handfängselfodral från Recon
Ett sovsäckslakan (Carinthia) från Recon
Ett par Fältvante, Lovikka m/95 från Lovikkavanten AB

Väntar fortfarande på lite prylar från Lightfighter... Restat, restat...

/ERI
2Sharp
QUOTE (Team Member @ Nov 1 2004, 20:16 )
"du kan aldrig ha för många Surefire" :P

WORD!

Jag behöver en M6, en U2, en X-200, en M1... till att börja med.. blink.gif

Nya prylar för mig är de otroligt spännande bungy cordsen, skall använda de att fästa strids/patrull-säck på LK70 när det beger sig smile.gif

Nytt eller nygammalt är att en gammal klassiker hittade hem till mig i förraveckan smile.gif
En Timberline SpecWar i nyskick, otroligt snygg men liiiite stor, särkilt med knivslidan.
http://www.eb263.com/display/timberline.htm
Snygg! biggrin.gif
Johan ES
QUOTE (Team Member @ Nov 3 2004, 06:26 )
@Johan ES
Dom där måste du skriva en utvärdering på ohmy.gif
D-Gear eller?

Jag ber att få återkomma på den punkten så fort prylarna har levererats (förhoppningsvis i början på nästa vecka). Det stämmer att det är beställt från D-Gear.

MAXPEDITION SINGLE SHEATH - Fodral till kommande SureFire-lampa.

MAXPEDITION LARGE CELLULAR PHONE SHEATH - Användas till komradio.

/Johan ES
Fu Kjellberg
QUOTE (2Sharp @ Nov 3 2004, 11:02 )
Nytt eller nygammalt är att en gammal klassiker hittade hem till mig i förraveckan smile.gif
En Timberline SpecWar i nyskick, otroligt snygg men liiiite stor, särkilt med knivslidan.
http://www.eb263.com/display/timberline.htm
Snygg! biggrin.gif

du kan inte slita dig från den modellen :P

2Sharps gamla till höger. laugh.gif
2Sharp
QUOTE (Fu Kjellberg @ Nov 3 2004, 10:33 )
du kan inte slita dig från den modellen :P

2Sharps gamla till höger. laugh.gif

Nej!

Den gör mig lycklig varje gång... detta är min 4:e....

7.gif
Team Member
Då var även den civila verisionen av FJS02 komplett. Fick byxorna idag biggrin.gif

unsure.gif undrar om det egentligen räknas? Det är ju ändå civila prylar.....
odenmedic
Fick ett paket pa posten fran FuKjellberg med lite svenska saker som en M90 Jacka, byxor, Kronans vita undertröja, och långkalsonger.
Zniper
Var å köpte ett par FAL Husky High och en Brittisk Näthalsduk (Woodland)
Var och köpte en Remington 700 VS och ett par Harris benstöd igår på torsbo också.. HV.gif

Vet inte hur man lägger upp bilder? har bild på kängorna och näthalsduken bara, geväret kommer hem så fort licensen är fixad (och det vet väl alla att det kan ta tid!)
KalleSWE
Har köpt en ny victorinoxkniv i veckan.
Rostfritt 28cm blad och trähandtag.

Helt underbar att hacka lök med ;)
2Sharp
Sitter och härdar ut och väntar på mina Striders... GB och SnG på väg från Mick och snubbarna, en DB från annanstans...

2 st SureFire lampor, E1 med extra lampskalle samt en spares carrier och 3 st extra lampinsatser och D2 Defender med KL3, Z49, P60 och P90 lampinsats och V70 hölster + mer...

Life is good... biggrin.gif
jed
Vänta bara 2sharp, snart så kommer jag att knäcka dig! biggrin.gif

Har en laddning på väg som borde komma vilken dag som helst... Bilder kommer...

Be afraid, be vary afraid 2sharp... ;)
2Sharp
QUOTE (jed @ Nov 8 2004, 08:31 )
Vänta bara 2sharp, snart så kommer jag att knäcka dig! biggrin.gif

Har en laddning på väg som borde komma vilken dag som helst... Bilder kommer...

Be afraid, be vary afraid 2sharp... ;)

blink.gif

Är det tävling så får jag väl lägga till några klutar antar jag??
Diezel
Hej

Fick hem lite saker under förra veckan och i dag.

Blackhawk radio ficka och Molle Utility ficka från Mordred.
Blackhawk / Hydrastorm Cyclone.
Amarikansk ficka för hagelpatroner.

Alla fickor monterade på bilderna. Utility fickan har nät i botten och låses med
kardborre samt "spänne". Tänkte erbjuda mig att bära lite KSP ammunition i den.
Som sjukvårdare har jag blivit väldig kompis med gruppernas KSP, känns tryggt när
den rullar på och man drar skadade i skydd. banan_rock.gif

Ryggan blev jag imponerad av. Kvaliten känns väldigt bra. Avbärarbältet är skönt.
Delen som ligger mot ryggen har "kanaler" (IVS) för ventilation.
Säcken har en hel del fästpunkter för fickor så väl utvändigt som invändigt.
I huvudutrymmet finns också plats för ytterligare en vattensäck.

MvH // Diezel
2Sharp
Schysst, SOG kniv?

Vad har du planerat att ha i shotgunshell fickan? Har du hagelgeväret med dig på övningarna?? banan_rock.gif

smile.gif
Diezel
Hejsan

Nja, hagelpumpen får stanna hemma just då.
Men jag har tänkt använda säcken civilt till jakt också, dock utan utility ficka, kniv osv.
Och då är garanterat farbror Remington med. 6n.gif
Kniven är förövrigt en SOG SealPup i deras nya tillbehörs slida.

MvH // Diezel
2Sharp
Synd, alla borde ha en schysst hagelpump.. ;)

Landade en lödda Sure-Fire prylar hemma hos 2Sharp precis.. rätt upptagen med att skruva, mekka och blända mig själv, 105 lumens i ögat gör en lite yr...

biggrin.gif
C 2.a pjäs
QUOTE (2Sharp @ Nov 8 2004, 12:40 )
Synd, alla borde ha en schysst hagelpump.. ;)

Ja, jag skall köpa en i vår. Vilken, hur mycket och vad ska den kosta?

Väntar paket från Maxpedition idag wub.gif
Och från www.flecktarn.co.uk i veckan :P
2Sharp
QUOTE (C 2.a pjäs @ Nov 8 2004, 11:58 )
Ja, jag skall köpa en i vår. Vilken, hur mycket och vad ska den kosta?

Jag behöver själv litye råd på den fronten, jag handlar ju knivar och lampor så fort jag har pengar blink.gif

Borde satsa på lite vapen... jag har funderat på antingen en Mossberg eller en Remington..

Vad har du beställt från Maxpedition?? wub.gif
Diezel
Detta blir lite OT men jag kan rekomendera Remington 870.
Många rekomenderar Mossberg just för att USA använder den innom försvaret, men börjar
man kika på anledningen till det så kommer man fram till att priset var avgörande,
Remington var durare / enhet än Mossberg. Båda märkena klarade testerna lika bra.
Mossberg är i regel mera skrammlig än Remington vilket också gör att Remington
känns som ett bättre val.

Till Remington 870 finns hur mkt tillbehör som hellst om man vill kitta bössan lite.
Jag köpte min med träkolv och pump grepp men bytte detta senare mot Speed Feed
syntet dito. För ev eftersök har jag ett annat grepp från Surefire som jag enkelt kan montera. (Lampa får ej vara
monterad under jakt, lampan går iofs att gänga ur så att greppet behövs inte bytas ut)

Original pipan är 71cm med ventilerad spång och utbytbara choker. Har köpt till
en kortare slugg pipa med öppna riktmedel och utbytbara choker för jakt i tätare
skog och eftersök.

En ny Remington 870 Express kostar 5995:-, då i Combo paket med slugg pipa.
Väljer man bort sluggpipan kostar den 3995:-
Den finns med enklare träkolv och i syntetutförande.

MvH // Diezel
Gator
@Diezel
Inköpsställe på Cyclone´n ?
HV.gif
2Sharp
Tack för infon om Remington, vem är generalagent i Sverige?

Har du en bild kanske?? smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.