Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Mattsson
Så mycket prylar, så lite pengar. :(
Fu Kjellberg
QUOTE (CfrHGB @ Oct 9 2004, 17:02 )
@ Fu Kjellberg
Håller med, smart ide!

Vad är det föresten för sorts spännsen han fäst sin lilla extraficka med? Verkar som vanliga fyrkantsringar men med lås så att man bara kan haka på dem, vet du var de kan inhandlas?

EDIT: På min ficka sitter det längst ner där dragkedjan slutar en bit resår som gör att man inte kan öppna fickan på vid gavel som han viasar på bla bild 4. Är det något som finns på alla fickor och är det en bra ide eller borde man ta bort den?

Spännena heter siamese slik clip.
Skall kolla var man hittar dom.
Jag har en som satt på min Maxpedition rollypolly.

Ställe som har.

Han har kapat av resåren.

Har ej beslutat ännu om jag skall kapa min resår.
Fu Frippe
QUOTE (simon @ Oct 9 2004, 17:07 )
worthy.gif Fu Frippe

Trevligt med beundrare, men vad är det jag har gjort?? ;)
The Swede
QUOTE (simon @ Oct 9 2004, 09:10 )
Swede, vad betyder släpspännena? smile.gif

I bildens riktning, med början längst till vänster Värnpliktsmedaljen FMvplBM, Försvarets belöningsmedalj för internationella insatser FMintBM, FN-medalj för Libanon UNIFIL och i undre raden FN-medalj för Bosnien UNPROFOR.

The Swede pansar2.png
Sir Vival
QUOTE (Marzocchi @ Oct 9 2004, 10:28 )
Sjukvårdsväskan gillas!

Var hittar man den. Kollade på Ortliebs hemsida, men kunde bara hitta vanliga vattentäta säckar.

edit: D´oh. Hittad, men det var lurigt. Antar att det är L.

Yepp, strl L. Inköpt i Köpenhamn.
Andrew
QUOTE (fk_urb @ Oct 8 2004, 19:44 )
Har nu traskat på lite i mina nya Meindl Eagle, helt ok känga. Kängan är ca 300 gram lättare än mina Haix Tibet, något jag uppskattar.
Lite svalare och får inte alls lika varma och fuktiga fötter som i Haix:en. Kängan verkar vara av sedvanlig Meindl kvalité och efter ett antal hyffsat tunga pass ute i skog och mark sköter de sig utmärkt. Får bli mina "vår, sommar & höst" kängor....

Pris ? Inköpsställe ?

Såg att Wafe tar 2800 SEK för dom medan man hittar ställen i Tyskland och Schweiz som tar runt 1800 SEK

Silvermans tar tydligen £ 125 för dom vilket enligt forex är ca: 1 616,25 SEK

Sulan verkar rejäl & bra ialla fall.
2Sharp
Sådär.. fick min Hideaway kniv idag biggrin.gif

Grymt...

Mer info: www.hideawayknife.com

smile.gif
Fbj Johansson
QUOTE (2Sharp @ Oct 11 2004, 10:50 )
Sådär.. fick min Hideaway kniv idag biggrin.gif

Grymt...

Mer info: www.hideawayknife.com

smile.gif

Den var riktigt ordentligt snygg 2Sharp.
Den kan du väl raka mulen med *S*
"Folket i Uddevalla flyr centrum..." fun_icon_nana.gif

------------------------------
EDIT

Var vänlig att INTE ta med bilden när ni citerar.

The Swede
BLÅGUL
2Sharp
QUOTE (Fbj Johansson @ Oct 11 2004, 10:53 )

Den är grym!

Hehe, jo, den välkända potatisstaden Uddevalla.. biggrin.gif

Fick även denna idag: http://www.tadgear.com/x-treme%20gear/appa...anger_hoody.htm

Har bara hunnit prova den, men den verkar sjukt lovande, perfekt passform och detaljer som verkar väl genomtänkta och utförda.

biggrin.gif
Mattsson
@Sharp
Vad har man kniven till? Imponera på folk?

Fö snygg hood, pris?
Fbj Johansson
QUOTE (2Sharp @ Oct 11 2004, 13:09 )
QUOTE (Fbj Johansson @ Oct 11 2004, 10:53 )

Den är grym!

Hehe, jo, den välkända potatisstaden Uddevalla.. biggrin.gif

Fick även denna idag: http://www.tadgear.com/x-treme%20gear/appa...anger_hoody.htm

Har bara hunnit prova den, men den verkar sjukt lovande, perfekt passform och detaljer som verkar väl genomtänkta och utförda.

biggrin.gif

Vad sitter kniven i? Och vart på kroppen bär du den?
Fredriksson
Kniven bärs väl där man inte med lätthet upptäcker den.. D.v.s. där solen aldrig skiner..? :P
Fbj Johansson
QUOTE (Fu Fredriksson @ Oct 11 2004, 13:40 )
Kniven bärs väl där man inte med lätthet upptäcker den.. D.v.s. där solen aldrig skiner..? :P

Tja, tänkte du sätta in vassa änden först då så det är lätt att nå handtaget i röven eller bladet utanför för att underlätta livets gång?
2Sharp
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 11 2004, 12:29 )
@Sharp

Fö snygg hood, pris?

Precis, just det jag brukar köpa knivar för.. att imponera på folk.. precis.. just det... listigt... bong.gif

Pris på en hoody kan man ju ev. få om man besöker länken där hoodyn finns, gissningsvis..

Kniven bärs för närvarande runt nacken, storstädning på gång och jag har delat kartonger en masse...

Inga anala förvarningar.. wub.gif
Fbj Johansson
QUOTE (2Sharp @ Oct 11 2004, 13:54 )
QUOTE (Mattssonmannen @ Oct 11 2004, 12:29 )
@Sharp

Fö snygg hood, pris?

Precis, just det jag brukar köpa knivar för.. att imponera på folk.. precis.. just det... listigt... bong.gif

Pris på en hoody kan man ju ev. få om man besöker länken där hoodyn finns, gissningsvis..

Kniven bärs för närvarande runt nacken, storstädning på gång och jag har delat kartonger en masse...

Inga anala förvarningar.. wub.gif

Okej, så kniven händer i typ paracord eller något runt halsen. Då är den rätt lik den du har redan eller? är det samma typ av slida.
-Utan analaförvarningar då- vissel.gif
Mattsson
Hittad vad den kostade, ger migsjälv tio snabba.
Vad har man kniv till då? det är ju inte lika självklart som en mora, att kasta i soptunnan. Malajn.gif
2Sharp
QUOTE (Fbj Johansson @ Oct 11 2004, 13:01 )
Okej, så kniven händer i typ paracord eller något runt halsen. Då är den rätt lik den du har redan eller? är det samma typ av slida.
-Utan analaförvarningar då- vissel.gif

Exact, den ersätter mina tidigare La Griffes...

Denna är mindre men med samma egglängd samt handgjord och måttbeställd = lite roligare smile.gif
Samma typ av slida, något mer slimmad och genomarbetad dock.
BUCK
@ 2Sharp

Trevlig kniv.. blir nästan lite sugen wub.gif

Är det en falsk egg på ovansidan av bladet ?
2Sharp
QUOTE (BUCK @ Oct 11 2004, 14:51 )
@ 2Sharp

Trevlig kniv.. blir nästan lite sugen wub.gif

Är det en falsk egg på ovansidan av bladet ?

Jepp, den är inte slipad på ovansidan smile.gif
404 Skenberg
Kanske lite Ot
Men här är en bild på det senaste tillskotten i min samling av skyddsmasker

johanp
Fick ett paket från FmLog i Sundyberg för några dagar sen... Helt annan kvalitet än KTH's skräp-studielitteratur, till råga på allt 8st böcker för priset av vad jag får betala för 2st av KTH's...

Mattsson
@johanp
Pris?
johanp
125kr st inkl moms men + frakt..
Mattsson
Vad gick frakten på?
johanp
får se, fakturan kommer först om 2veckor..
M203
Ja då har mina prylar kommit! Tack till 2sharp, 69:an, Nifelhel, larsan mfl för inspirationen.

Det mesta samlat

Närbild maxpedition rat wallet, i den har jag palm vx, t610, lite pengar och kort. Storleken motsvarar en Palm vx om man på denna ökar på med 1 cm i bredd och 2 cm i höjd.

Bild på mitt favoritköp!!!

Kort om vissa av prylarna:
Underarmour t-shirts - Fungerar jättebra, använt när jag styketränat och lite annan träning och de kyler väldigt bra. Vidare gör de så att "svetten" inte sätter sig lika mycket. Har dock haft lite problem med storlekarna. Köpte en large, är 1,80 lång, 90 kilo och har en atletisk kroppsform. Largen sitter bra förutom att den trycker utav bara helvete på latsmusklerna (leder till konstiga märken på varje sida) men x large känns knepigt när largen sitter så bra annars. Så nu vet jag inte hur jag ska göra med strl vid nästa beställning. Nån som har underarmour och kan ge mig nån referens i storlek?

Emerson skull cap - Sitter bra dessutom är det väldigt få som vet vad loggan betyder!

SC1 - för mina nyinköpta batterier och p61 lampsats - fungerar mycket bra, batterier och lampsats sitter som berget och hade det inte varit för "lanyarden " som sitter på så hade det varit helt tyst. Har inte testat lampsatsen än men jag misstänker att det är viss skillnad på 65 och 125 lumen.

Maxpedition rat wallet - Använder jag för att förvara palmen, mobil med mera när jag utför aktiviteter där jag ej vill ha dessa på mig. Funkar även bra när man sitter i datasalen motsv på insten och vill gå ut för luft, man greppar sin rat wallet och får med sig alla sina värdesaker. Enormt välsydd och stabil, har fått mig att bli helt övertygad om att jag ska köpa en Maxpedition MPB till skola/jobb.

Emerson CQC-7 serrated - Enormt nöjd, den känns rätt på alla sätt. Kvalite, skärpa ja allt känns mycket bra. Helt klart mitt favoritköp.

Photon freedom (saknas på bilden) - Verkar fungera bra, inte testat de olika strobefunktionerna men ljuset är helt tillräckligt för att lysa upp en karta, källarnedgång etc. Väldigt liten och smidig och sitter bra på nyckelringen.

Prylarna har jag handlat på www.tadgear.com och www.actiongear.com (brigade quartermaster).
Tadgear har fungerat bra dock med en viss bitter eftersmak då jag nog har blivit "blåst" och betalat för en frakt som inte finns men ska reda ut det.
Brigade fungerade utmärkt att handla ifrån, bra att kunna se lagerstatus. Ska man handla underarmour rekommenderar jag brigade, bra utbud och bra lager. Kommer själv snart handla underarmour coldgear därifrån. Om man anmäler sig till Brigades Mail Call får man lite rabatt om man handlar inom 30 dagar från det att man anmälde sig.

Prylarna har leverats i omgångar från TNT och UPS. TNT har strulat lite men det har inte varit någon större fara. Av de två paket jag fått från TNT fastnade ett i tullen med efterföljande kostnader :( Upplevde TNT som snabbt fram tills dess att det kom till Sverige där det slöade till lite.
UPS upplevde jag som snäppet vassare under hela kedjan, kommer välja UPS på alla kommande frakter från staterna om det är möjligt även om det blir några dollar dyrare.

Tråden skulle kanske inte innehålla så här mycket efterföjande text, ber om överseende.

Ha en bra dag

EDIT: inom 30 dagar, inte handlar 30 dagar
EDIT: länk
Raffe
QUOTE (M203 @ Oct 13 2004, 17:48 )
Tråden skulle kanske inte innehålla så här mycket efterföjande text, ber om överseende.

Tycker att det är skitbra att även affärerna och frakten nämns. Den här tråden är ju en inspiration för prylgalna och då är det bra med tips på hur man får tag på dem. Även små recensioner och intryck är trevligt. biggrin.gif
os frontale
[QUOTE=johanp,Oct 12 2004, 11:00 ] Fick ett paket från FmLog i Sundyberg för några dagar sen... Helt annan kvalitet än KTH's skräp-studielitteratur, till råga på allt 8st böcker för priset av vad jag får betala för 2st av KTH's...

Kan man beställa on-line?

-------------------------------------
EDIT:

Var vänlig ta EJ med bilder när ni citerar om det inte är absolut nödvändigt, vilket det i stor sett aldrig är.

The Swede
BLÅGUL
M203
Du beställer via e-mail FBF@uhregm.mil.se
De vill att du skriver m-nummer boknamn exempelvis
M7734-472091 Hb Överlevnad
M7742-112112 Vintersoldat kost

Se även http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ finns telnummer med mera

/P som beställde imorse då han ville ha vintersoldat i pappersform
Vysotskij
Min kusin köpte Red Wing-kängor på någon utförsäljning i Lund för några år sedan. De är grymt snygga; ser förutom den rödbruna färgen rätt mycket ut som FN-kängorna. Har Vibramsula, och lär funka åtminstone för stadsbruk och kortare utflykter.

Någon som vet var de kan köpas i Sverige? Eller vet någon nätbutik på den här sidan Atlanten?

Är även intresserade av liknande kängor och inköpsställen.

Tack.
M203
Red wing i europa
Red wing i sverige
finns några försäljare som säljer red wing i sverige dock ingen som säljer de under kategorin safety om det nu är en sån modell.

www.trendmark.se är återförsäljare i sverige så de kan kanske hjälpa dig?

/P som suttit för länge framför burken å nu mååste ut å fysa
os frontale
QUOTE (M203 @ Oct 13 2004, 19:57 )

hur vet man vad det kostar och så? och hur sker betalningen?
Mattsson
QUOTE (almkvist @ Oct 14 2004, 08:33 )
QUOTE (M203 @ Oct 13 2004, 19:57 )

hur vet man vad det kostar och så? och hur sker betalningen?

Den frågan har jag ställt i snart ett år på forumet och ingen vet, tyvärr.
M203
Ja du kan ju alltid ta egna initiativ och maila FBF@uhregm.mil.se och fråga vad de olika böckerna kostar! vissa priser finns även med på http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ (följ länken Puf FM och Lärkat) på fmlogs hemsida som det nog länkats till ett par gånger. Angående betalningen skrev johanP "får se, fakturan kommer först om 2veckor.. " .
Spontant känner jag att det är bättre att maila och fråga fmlog om sådana saker som pris och betalning då det ju ändå är de som säljer böckerna, inte soldf forumet...

Ha en bra dag
johanp
Böckerna kostar 100kr + moms + frakt och betalningen sker via faktura som kommer ~2veckor efter leveransen av böckerna! Måste vara 100% klart nu.
C 2.a pjäs
Ammunitionsficka Ak4

Det är rea på Recon, är det någon som har någon uppfattning om am-ficka Ak4? Schysst pris, så jag tänkte... bättre en sak för mycket än en för lite!:navy:
Vysotskij
QUOTE (M203 @ Oct 13 2004, 20:30 )
Red wing i europa
Red wing i sverige
finns några försäljare som säljer red wing i sverige dock ingen som säljer de under kategorin safety om det nu är en sån modell.

www.trendmark.se är återförsäljare i sverige så de kan kanske hjälpa dig?

/P som suttit för länge framför burken å nu mååste ut å fysa

Tack så mycket. Ser knepigt ut att hitta mina, men jag jagar vidare.

Om någon undrar vad jag gaggar om, så:
os frontale
QUOTE (johanp @ Oct 14 2004, 11:56 )
Böckerna kostar 100kr + moms + frakt och betalningen sker via faktura som kommer ~2veckor efter leveransen av böckerna! Måste vara 100% klart nu.

per st?
SBP
Fick häromdagen hem min nya jacka. Svart M/65. Kanonskön. Tror dom flesta har sett en sådan tidigare så jag avstår från att lägga in bild.
Johan ES
QUOTE (almkvist @ Oct 14 2004, 13:22 )
QUOTE (johanp @ Oct 14 2004, 11:56 )

per st?

JA!

/Johan ES
Fu Gson
@JohanP/JohanES (samma person?)
märkligt, beställde du som privatperson? Mailade fbf@uhgregm för ett tag sedan och frågade om en prislista svaret jag fick då var:

"Hej!
Någon prislista finns inte.
SoldF kostar 200 kr + moms. Av SoldR finns det 38 olika artiklar vilket ger olika pris beroende på vilken av de 38 du önskar. HvH kostar 150 kr + moms, HvH CD:n 50 kr + moms, HvR finns i fem (5) varianter. Svensk Soldat 100 kr + moms. UniR 200 kr + moms."

200 + moms är ju aning mer än de 100 + moms du betalade....
johanp
Det enda svaret jag har fått(är för övrigt INTE Johan ES) är 100kr st + moms och frakt, bedömmer att det gäller för hela min beställninng. Men det kanske blir en surprise.gif när fakturan kommer vad vet jag..
niklassthlm
Jahopp, så har man fallit för D-Gear/Maxpeditions marknadsföring igen biggrin.gif

Mumma.
akula
Köpte två stycken LK35 och en Maxpedition fatboy idag. Ryggorna ska jag se om jag kan bygga om på något bra sätt de kostade 60:- på ÖB. Mitt andra inköp var som ni säkert vet betydligt dyrare, nåja något ska ju studielånet gå till och en rackarns fin skötväska är det ju.
Fu Gson
@JohanP, kan ju bli en rätt otrevlig överraskning ja brow.gif
Du kan väl förtälja vad som står på fakuran när den dimper ner så vi får lite ordning på det här.
Pappsen
@ niklas

Jag är intresserad. Berätta mer om din rygga, för och nackdelar...
niklassthlm
Tjena! Får återkomma till dig om det. Har bara packat upp den. Efter helgen så borde jag ha en hyffsad uppfattning.
1:a intrycket är dock mycket bra. Inga slarviga sömmar osv.
Gator
@Pappsen
Här är ett par länkar till forum där Maxpedition Condor diskuteras (typ) :

Länk 1
Länk 2
HV.gif
Team Member
Var på ÖB och handlade ett par vinterhandskar M7331-215000-9 med tillhörande innervante M7330-150000-8. Helt oanvända, pris 70:-.(Tillverkade 91 resp 89)
Men det värsta var att det fanns helt nya kamoflage nät 521/Plast tillverkade av Diab-Barracuda i Gamleby som var tillverkade 1990 till försäljning oxså!! ohmy.gif
Sytare
Mums mums...

Skickade precis in en beställning till Recon.se på ett Combifodral och ett par Handgranatsfick... nej jag menar minikikarficka ;)

Får väl ta och lägga upp en bild sen på hur det ser ut när jag monterat dem på min kära SV2K. camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.