Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Hermansson
Idag ville köpgudarna mig väl så en Bergans Stridssekk 35 inhandlades för 945kr, säljaren skickade även med en Spork och en Fällknivenkatalog. Någon spork hade jag inte innan så det var trevligt.

Verkar vara en trevlig säck annars. Skön att bära, även fast jag inte gått långt med den än. Den har skönt stöd i svankryggen. Axelremmarna vad trädda genom två spännen vilket gjorde justering lite svårt men det var bara att lirka ur ur det undre spännet. Om någon undrar mer om den är det bara att skriva här, eller PMa.

stefanf
Ett par nya sumptraskers. Everest Noatsjokk. 1499:- på Stadium. Känns faktiskt riktigt sköna redan vid de första användningarna. smile.gif

Kängorna de ska ersätta, ett par nonames från mitten av 90-talet köpta i Kanada, hade en lustighet i slutet av sin livscykel: båda två gick sönder på exakt samma sätt, inom två veckor. Det som hände var att "stödpackningen" bakpå hälen/sulan helt enkelt började lossna. Gungade man bakåt på fotbladen så försvann fothälen nedåt-utåt. Det gick alltså fortfarande att gå på dom relativt bra. Svårt att beskriva felet, men vad är oddsen.
coolhand
Ett Modular Sleep System kom har i veckan biggrin.gif

http://www.uscav.com/prod_5727_tabid_548_G...ar+Sleep+System

Betalade dock inte ens halfen av det priset biggrin.gif
Bappelsinmannen
Hämtade ut ett engelskt rödpunktsikte på posten igår, det har sina fördelar med en kamrat som jobbar med optics åt den engelska arme´n!! happy.gif
Har dock inte använt ett sådant förut och min kompis säger att man skall titta med båda ögonen när man siktar, alltså inte blunda med det vänstra, någon som kan bekräfta eller dementera?

//Nisse

(jo det ska sitta på ett luftgevär, ungarna och jag har en gås oplockad med en familj skator....)
kexet
är det inte bara att prova och se vilket som funkar bäst??
regstrup
QUOTE (Bappelsinmannen @ Apr 20 2008, 12:09 ) *
Har dock inte använt ett sådant förut och min kompis säger att man skall titta med båda ögonen när man siktar, alltså inte blunda med det vänstra, någon som kan bekräfta eller dementera?

Det kan jag bara bekräfta. Jag är själv utrustat med aimpoint til det M/95, som jag har utleverat av det danska HV. Det är helt klart, at man ska titta med båda ögonen, när man siktar.

Du kan göra en liten test, så du får se, att det fungera. Om siktet har skyddsklaff, då slår du ned den främre klaff, så det inte går att se genom siktet, men bara den röda dot'ten. Om du då siktar med båda ögonen öpna, da komma ögonen att bilda et gemensamt siktbilda, så det går att skjuta och träffa målen ändå.
eskil
QUOTE (regstrup @ Apr 20 2008, 12:40 ) *
Du kan göra en liten test, så du får se, att det fungera. Om siktet har skyddsklaff, då slår du ned den främre klaff, så det inte går att se genom siktet, men bara den röda dot'ten. Om du då siktar med båda ögonen öpna, da komma ögonen att bilda et gemensamt siktbilda, så det går att skjuta och träffa målen ändå.

Funkar inte för mig. Jag träffar ungefär hundra streck till vänster om jag gör på det viset.
cf112
QUOTE (eskil @ Apr 21 2008, 08:25 ) *
Funkar inte för mig. Jag träffar ungefär hundra streck till vänster om jag gör på det viset.

Då är du dominant på vänster öga och samtidigt högerskytt (alt tvärtom).
Ing
Det kan skilja från person till person hur bra det fungerar att titta med båda ögonen vid skytte med rödpunktssikte, dessutom är det en övnings/vanesak.

Men det är helt klart ett ämne som kan diskuteras i någon säkert befintlig tråd om just rödpunktssikten och dess användning.

Åter till nya prylar!!!
cf112
Fick för någon vecka sedan hem Stabsreda Medium från Recon.
Fästs på Stridsväst och befintliga fickor kan sedan fästas utanpå Stabsredan.
Klart intressant lösning.

edit
"You are not allowed to use that image extension on this board. A valid format is: http://www.domain.com/picture.gif, an invalid format is: http://www.domain.com/picture.one.gif"

Gick inte att länka bilder, så jag länkar till sidan istället.

Recon Stabsreda
coolhand
Sa hittade min Kifaru ZXR fram till sist!

johanp
QUOTE (coolhand @ Apr 22 2008, 18:06 ) *

Ser ju trevligt ut! Berätta gärna mer om vad alla extra spännen är till för.
Fu Kjellberg
QUOTE (johanp @ Apr 22 2008, 19:19 ) *
QUOTE (coolhand @ Apr 22 2008, 18:06 ) *

Ser ju trevligt ut! Berätta gärna mer om vad alla extra spännen är till för.

web dominator

Grimloc
coolhand
Japp, precis som Fu Kjellberg sa ar det Web-Dominators och Grimlocs.

Web-Dominators ar till for att halla koll pa alla remmarna och jag tror det ar typ 24 eller nagot bara pa ryggan (+ ett otal extra pa fickorna biggrin.gif)

Grimloc:sen ar for att kunna fasta andra grejor smidigt och for att jag hade nagra over biggrin.gif
I22 Vargen
QUOTE (coolhand @ Apr 22 2008, 20:48 ) *
Japp, precis som Fu Kjellberg sa ar det Web-Dominators och Grimlocs.

Web-Dominators ar till for att halla koll pa alla remmarna och jag tror det ar typ 24 eller nagot bara pa ryggan (+ ett otal extra pa fickorna biggrin.gif)

Grimloc:sen ar for att kunna fasta andra grejor smidigt och for att jag hade nagra over biggrin.gif

Grym ryggsäck Coolhand! Web-Dominators verkar vara helt ok.... hmmm har lite remmar som bör fästas på min RAID... smile.gif
stefanf
Möjligtvis gammal info för en del, kanske ny för en del.
Gillar ni riggar, kängor, ryggsäckar av militärt snitt mm och bor i Stockholmstrakten?
Besök Knivnet & Garderoben. Tegnérgatan 20, korsningen Tegnérg/Saltmätarg.
Råkade springa på den av en händelse idag.

Deras hemsida
coolhand
QUOTE (I22 Vargen @ Apr 22 2008, 23:23 ) *
Grym ryggsäck Coolhand! Web-Dominators verkar vara helt ok.... hmmm har lite remmar som bör fästas på min RAID... smile.gif

biggrin.gif Skickar nagra till dig i ditt nasta paket...

Har din RAID Tan spannen?
Fu Kjellberg
2 st ITW fast mags generation 1.
Denna variant skall utgå och ersättas av gen 2.

Ett i tan och ett i foliage green.

Till vänster med ak5 plastmag och till höger med standard plåtmag.
Funkar som en duellficka.
I22 Vargen
QUOTE (coolhand @ Apr 23 2008, 19:23 ) *
QUOTE (I22 Vargen @ Apr 22 2008, 23:23 ) *

biggrin.gif Skickar nagra till dig i ditt nasta paket...

Har din RAID Tan spannen?

Hmmm den ena har RG och den andra CB spännen... RG RAID en kommer att användas mest wink.gif
Vi hörs ang Keps.
stefanf
Gick tillbaka till Knivnet & Garderoben och köpte ett par M90-byxor för 550:-
Inte kronmärkta, fanns inte rätt storlek av dom. Ska ha dom som arbetsbyxor på landet, då dom jag hade innan är helt utslitna, samt att de stora sidofickorna är mycket användbara.
Lägger inte upp någon bild, är det någon härinne som inte vet hur ett par M90-byxor ser ut, har de förmodligen surfat helt fel. laugh.gif
Fu Kjellberg
Byggde ihop 2 vapen remmar av ITW spännen jag fått hem och 25 mm rem i coyote brown och rengergreen.
Den ena ihopbyggd som slinga och den andra som vanlig rem.
trädet
Har bytt till mig ett par handskar som är kronmärkta (mot en socka jag hittade och en chokladkaka).

Min fråga är bara vad det är för benämmning på handskarna, samt tänkt användningsområde.

De är svarta 5-fingersvantar med skinn på handflata samt kontaktytor. på övriga ytor är det någon form av funktionstyg. det är en ganska lång mudd (lite under en dm lång) och m-nummer är: m7331-233000-9
Någon som vet vilken handske jag talar om, eller vad benämningen på handsken med det m-numret är?
Ekvall
QUOTE (trädet @ May 4 2008, 19:20 ) *
Har bytt till mig ett par handskar som är kronmärkta (mot en socka jag hittade och en chokladkaka).

Min fråga är bara vad det är för benämmning på handskarna, samt tänkt användningsområde.

De är svarta 5-fingersvantar med skinn på handflata samt kontaktytor. på övriga ytor är det någon form av funktionstyg. det är en ganska lång mudd (lite under en dm lång) och m-nummer är: m7331-233000-9
Någon som vet vilken handske jag talar om, eller vad benämningen på handsken med det m-numret är?

Det är Stridshandske 2000.
Fu Kjellberg
Lite sjv materiel till mig och en forumsbroder från en annan forumsbroder. rolleyes.gif

2 st Asherman chest seal
2 saxar
2 par od färgade handskar
2 CAT torniqueter
4 st israeli dressings (första förband)
odenmedic
Kanske dags att byta till Medic-Kjellberg med all din sjvmatrial dribble.gif .

nytt i helgen,
Tuff-cloth
Petzel TACTIKKA Plus pannlampa.
Belleville 690 boots (andra paret)
+ lite annat ABU saker.
Krook
En Sony Ericsson W890i. Brun.

/K
trädet
QUOTE (Krook @ May 11 2008, 10:34 ) *

/K

Sugen på att införskaffa en sådan. kan man få en enkel recension?
Krook
QUOTE (trädet @ May 11 2008, 15:35 ) *
QUOTE (Krook @ May 11 2008, 10:34 ) *

/K

Sugen på att införskaffa en sådan. kan man få en enkel recension?

Platt, små knappar, rejält ihopskruvad, känns inte plastig, tillräckligt bra kamera, bra radio, bra ljud, fula teman, dumt med anslutningen på sidan av telefonen istället för i nedkant. Men den verkar schysst. Känns knappt att man har den i fickan.
martinator
En styck SUREFIRE KROMA banan_rock.gif

Dioder. Max output 50 lumen.
Blått ljus svagt/stark 0,5/4 lumen
Rött ljus svagt/stark 0,5/l lumen
Vitt ljus Svagt/stark 3/50 lumen
Stark vitt ljus kan fås i samtliga lägen.
En detalj är att den starka vita ljuskäglan är kvadratisk.

Bilder

/martinator
Edit: siffror
Thess Vita
Nya slalomskidor Völkl Unlimited Carbon + Marker the Duke av randonnétyp. Här är ca metern nyfallen snö. Sikten är hyffsad och ljuset är ju på dygnet runt så här års, men risk finns för lavin. Jag ska testa ikväll smile.gif Har även fått en sändning Quikcloth som jag ska dela med mig av när jag kommer till Sverige igen.
Pappsen
QUOTE (martinator @ May 12 2008, 15:13 ) *
En styck SUREFIRE KROMA banan_rock.gif

Dioder. Max output 50 lumen.
Blått ljus svagt/stark 0,5/4 lumen
Rött ljus svagt/stark 0,5/l lumen
Vitt ljus Svagt/stark 3/50 lumen
Stark vitt ljus kan fås i samtliga lägen.
En detalj är att den starka vita ljuskäglan är kvadratisk.

Bilder
[img][/img]

/martinator
Edit: siffror

Vet du varför den är kvadratisk? Vilka fördelar kan detta ha?

Pappsen
martinator
Nix, har igen aning om varför formen är som den är.
Ser inge direkta fördelar, men inga direkta nackdelar heller.
Detta dock bara i teorin. Hämtade den i eftermiddags så
jag har inte hunnit utvärdera just det.... Återkommer,
har en diodlampa till som ger rund ljuskägla. Ska använda
den parallellet och se om jag tycker något sedan:)

/martinator
Vargas
Som jag förstått det så beror den fyrkantiga ljusbilden på att ficklampan har en lins som skapar formen på ljuskäglan och inte en reflektor. Det man ser är egentligen en förstoring av ljusdiodens form kan man säga enkelt uttryckt. även om själva dioden yttre form är rund, så kan man sluta sig till att den lilla kretsen inuti med stor sannolikhet är fyrkantig (dvs det som alstrar ljuset).
stefanf
Båtstöd, vinschstöd, vinsch, 70x70x4,5m plankor och en påse bultar, brickor och muttrar.
(ej ihopmonterad, pose-bild smile.gif )
Schmutte
QUOTE (stefanf @ May 21 2008, 17:42 ) *
Båtstöd, vinschstöd, vinsch, 70x70x4,5m plankor och en påse bultar, brickor och muttrar.
(ej ihopmonterad, pose-bild smile.gif )
http://hem.bredband.net/b254344/ramp.JPG

Vilket sorts fartyg (motor, modell osv osv) förfogar du över? smile.gif
stefanf
Den här besten!

Och faktiskt, både motorn, tanken och rorkultförlängaren passar in på "nya prylar", köpta nyligen. Motorn är en Parsun, förlängningen från Jula och tanken från Biltema.
Schmutte
@ stefanf, trevlig. Dock ingen fara att åka fast för fortkörning happy.gif
Jag vet, har haft både en 2.2 och har just nu en 7hk som komplement till 30hk. Går bra och bensinsnålt, åkte nästan i två veckor på en tank Rangern.gif
Och ja, det är likadan beppatank som du har rolleyes.gif
Slöbevakarn
Dagens fångst.

En t-shirt i M90 mönster a 99kr.
2 st byxor från MIL-TEC a 199kr.
MikaelD
Dagens julklappsöppning bestod av ett par nya Peltor Comtac
Är riktigt nöjd!
Nestor
En Leatherman Surge i 20-årspresent. smile.gif
Kagas
Efter 6 veckors väntan är den äntligen här! Min Casio G-Shock G-7710-1. Enligt upg. från leverantören så består förseningen av olojala, ej fackligt anslutna barnarbetare. Tydligen så fungerar det somså i Kina att man tar sitt pick och pack och byter fabrik om de betalar bättre.

Nej, slå ett slag för kättingar på jobbet!

Mvh Kagas.

SISU
Senaste veckan
1 st Tarp DPM
1 st Strider SngT
1 st CB flaska
1 stLowe rygga
1 st Käpp utalas [SÄPP]
Inte med på bilden en rosa CB flaska till tanten

Pappsen
QUOTE (SISU @ Jun 5 2008, 22:06 ) *
Senaste veckan
1 st Tarp DPM
1 st Strider SngT
1 st CB flaska
1 stLowe rygga
1 st Käpp utalas [SÄPP]
Inte med på bilden en rosa CB flaska till tanten

Vad betalade du för "säppen"? Jag kan skaffa sådana till ett bättre pris, tror jag.

rolleyes.gif

Pappsen
coolhand
Ett stort paket kom i veckan ifran andra sidan atlanten!!

Hornet
Inkøp sista 2 veckorna

PentagonLight X2

Magdump M/84

CASIO G-Shock G-9000

GARMIN GPSmap 60 CSx

GPS Hølster

Aimpoint 3x magnifier

Køpt føra månaden.

KAC RAS
Magpul Rail covers
Grippod

Nu børjar Karbin M/96 likna något biggrin.gif
Fu Bodin
Inskaffade en sådan här i går. Nu kommer rådjuren inte undan i första taget. laugh.gif

En Antonio Zoli MG92, 12/30-06 med Aimpoint Microsikte.
joppe
ett par peltor QX solbrillor införskaffades idag 6n.gif
martinator
En styck Victorniox Rescuetool
på bilden syns en bältesskärare.

/martinator
traktorspaning
@ MARTINATOR Pris, omdömme inköpsställe??

Av bilden var det svårt att avgöra storleken, är det som en Swisschamp eller mer åt EKAkniv hållet.

Är det någon form av hållare på eller till (till bälte motsvarande)
martinator
det här besvara det mesta.
inköpsställe: Beställd via Naturkompaniet.
Pris: 949 Sek

Max bredd på bälte ca 10 cm.
/m
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.