QUOTE (Sir Vival @ Mar 1 2008, 16:50 )

QUOTE (Blackadder @ Mar 1 2008, 08:25 )

en expedition A-Sym att prova ikväll, regn och rusk här hemme, perfekt
Sov gott!
Passar på att beställa en recension... M'kay?!
Som beställt:
Vädret var snålblåst, regn både duggregn och kraftiga skurar. Temp låg mellan 3 grader och kröp ner mot nollan framåt morgonkvisten.
Mina mycket begränsade erfarenheter är att det funkade bra i huvudsak men det är både enklare och svårare än ett vanligt tält. Är det ruskväder så är det naturligtvis lite omständigare att klä av och på sig i en hängmatta än i ett tält, den andra uppenbara nackdelen är att det saknas en absid att mysa i och laga mat i. Fördelarna är att det går fort att sätta upp, jag som är en utpräglad ryggsovare sov som en kung och det gick fort att med hjälp av snakeskinsen bryta förläggningen på morgonen.
Jag lärde mig att sätta upp den lite högre än jag trodde för att inte behöva krypa in i hängmattan och att det kräver lite mer eftertanke än jag är van vid när jag sover i tält vad jag tar med in för ryggan blir ju kvar ute. Ett bra liggunderlag och möjligen skulle jag satsa på deras UnderCover and UnderPad om det var så att jag skulle sova ute mycket i kallt väder.
Fritt från kondens var det såklart och jag upplevde det som skönt att kunna kika ut under regnskyddet och inte lika instängt som i ett tält.
Min slutsats är att jag hittat en ny favorit till sommar-vår-höst turerna på vintern så blir det tält som vanligt. Ska det vara under taktiska förhållanden så blir det lätt lite mer väsen när man ska lägga sig tillrätta men det kan ju vara min ovana.
Vikten är inte mycket högre på mitt enmanstält men den packar avgjort mindre och jag gillar att sova i hängmatta.
Den kommer absolut att få följa med till Afrika!
/b