Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
koenigsegg88
Det har blivit en del ny prylar under veckan

Olympus Fe-240

Pris: Ca 2000kr
Sammanfattning: Grymt bra kamera, är förvånad att en så liten diditalkamera har så bra zoom och bildkvalité. Är framförallt tänkt för värnplikten.

+Smidig, lätt, enkel
+Tillräckligt med funktioner
+Vädligt gott helhetsintryck

-Kan endast filma i 15 sek

Bergans Viking 1

Fick nyss hem den, köpte den via Utsidan, den är av äldre modell, ca 6 år gammal.
Pris: 1500kr
Första intrycket är väldigt positivt, bärsystemet QSS fungerar mycket bättre än min nuvarande TT Pathfinder. Har inte möjlighet att skriva mer utförligt just nu.
Bild 1
Bild 2

OT:
T-Shirtar Bak/framsida
WD netcenter 500Gb
Lacrymogene

Flerbränslebrännare OPTIMUS NOVA 1195:- samt 0,6l BRÄNSLEFLASKA 138:-
Köpt på Addnature.com
Stort plus till Addnature som levererade prylarna på under 24h, det kallar jag bra service!

Arbetshandskar: EJENDALS 9020 TEGERA PRO
Strax under 80:- på bokförrådet

3 stycken tshirt: SOC TUNER FUNC TEE
Köpta på STADIUM för 99:- styck, mycket bra pris mot vad du får.
BertilXerxes
Ett par hundra ransoner Nödlivsmedel från Norge ankom idag:)

Det är samma som FM använde förut (kexvarianten) - smakar ganska ok enligt mig och dom är BETYDLIGT billigare än Maximals grejjer. *SMASK* dribble.gif

Nu behöver jag inte invänta att koket skall få fart på sina prylar för att kunna bli mätt på övningarna HV.gif

http://www.finnrappel.fi/Compact3.jpg

Compact Emergency Military Rations
Can be eaten as such, or as a porridge by addition of a little warm water
Shelf Life 5 years, L 105mm, W 85mm H 35mm
MR-8 Compact Food 230grams, 4350kJ (neutral taste) NSN 8970 25 138 1695
Major Pain
Ursäkta en ovetande okunnig människa (jag lät min nödlivs ligga orörd under hela värnplikten) men är det verkligen nått att ha?
Är det inte godare och bättre med tex kexchoklad?
BertilXerxes
QUOTE (Major Pain @ Jul 5 2007, 13:47 ) *
Ursäkta en ovetande okunnig människa (jag lät min nödlivs ligga orörd under hela värnplikten) men är det verkligen nått att ha?
Är det inte godare och bättre med tex kexchoklad?

Smaken är som baken:)

Men fördelen är att detta är billigare och innehåller långsammare kolhydrater samt en del protein. + att man kan misshandla paketet ganska bra utan att det tar skada.
BertilXerxes
QUOTE (coolhand @ Jul 6 2007, 03:51 ) *
QUOTE (BertilXerxes @ Jul 5 2007, 03:24 ) *
Ett par hundra ransoner Nödlivsmedel från Norge ankom idag:)

Wow... dags for langtur?

Nja - inte i år. Men dom håller sig ju i stort sett hur länge som helst bara man inte bryter aluminiumförpackningen. worthy.gif

Jag och vissa av kamraterna i kompaniet är less på att inte få tilldelat sådana basala grejjer som nödmat att ta till om det krisar. Vi har fått ut Drytech en (1) gång på en övning, thats it. Vi kutar runt med diverse ICA-kex/godis och andra dyra grejjer i fickorna för att ha något att mata gubben i magen med när koket inte fungerar, eller vi missar middagen pga någon extra spaningsrunda. Dessutom ville kompisar som bor mindre centralt än jag själv ha något att kunna lägga i bilen om den skulle lägga av på någon enslig skogsväg. En 200g choklad är god - men kostar närmare 20:- styck på Ica och ger ganska lite mättnadskänsla. För billigare pris fick vi nu något som var nyttigare och höll sig bättre mot värme och misshandel i ryggan. Enkelt val! Nu är det slut med panikhandlingen av godis innan övning! Billigt nödkäk ligger redan packat och klart i ryggan. Dom här grejjerna innehåller 1040kcal i fördelningen 15% protein, 15%fett, 64% kolhydrater och 6% mineraler och vatten - nog för att man ska kunna hålla kroppen i någorlunda funktion innan man hittar vettigare mat.

Till råga på allt har Compact i Norge lagt ner produktionen av denna mat nu i juni 2007, så jag fick ett vettigt pris på det dom hade kvar i lagret. Detta gav att jag köpte mer än jag och polarna behövde. Så nu har jag ett ganska hyggligt lager. banan_rock.gif

Som kuriosa kan sägas att jag under min GU käkade sådana ransoner som var tillverkade 1982 utan problem. Mina är betydligt nyare. dribble.gif
3924
Lite som ko på posten.

Canon Eos 400D
Canon Batterigrepp BG-E3 För EOS 350D/400D
Sandisk Minneskort Compact flash 4GB Extreme III

Lite fritid nu bara så är saken biff.
odenmedic
Hoppla nu har man slarvat lite med a posta nya saker, men har kommer dom senaste inköpen.

Utr.se Tshirt och patch
Svensk Soldat och SoldR M,
Tva Drytech Meals
Oakley Goggles från www.usstandardissue.com
Suunto X9i från www.botac.com

KZ 4-Rail Handguard fran www.botac.com
vemtogmittnamn
Så har jag bränt skatteåterbäringen på två knivar och en väska!

Det blev en Maxpedition versipack fatboy jumbo (http://www.maxpedition.com/store/pc/viewPrd.asp?idcategory=4&idproduct=6)

Ett stycke F1

Så slutligen en Benchmade 615 Mini-Rukus (http://www.benchmade.com/products/product_detail.aspx?model=615)
Palme
Införskaffade denna lilla leksak för ca en vecka sedan, och brukas till hårda tag ute i skogen. Väldigt bra då den tål hårda tag, och är stor med sågtänder så det är inga problem att fixa fram kamouflage, och alternativt såga sej igenom stora saker, utan såg.
Berg
Pris och inköpsställe palme?
Gusten
Ett gäng MR-8 (se inlägg #2703 ovan) landade i mitt framsäte i bilen på en parkeringsplats i Uppsala. Jag provade en bit redan på kvällen. Smakade OK men som sagt, smular en del... Tack än en gång för nöd-krubbet + fikan BX! /Gusten Rangern.gif
malligamats
fick hem min asbra F1 igår med läderslida biggrin.gif
Skitfin tyckte hunden hemma och tugga i sig den senare på natten. (dock inte kniven)

nån som har ett fodral till övers?
FkN

Skatteåterbäring...

Ny magdump från Snigel, köpt från Recon
Bäradapter från Recon
Blackhawk-BDU bälte, köpt från Recon
Fällkviven S1, köpt från Recon
Svenska försvarets tilläggstecken, köpt av författaren.
ice_drop
köpt nya kängor till tiden i nbg blev ett par han-wag LX combat boots samt en shemag. skaffade allt på silvermans i london, mycket saker dock otrevlig personal. köpte också ett par meindl desert fox att ha under sommaren.
Lacrymogene
QUOTE (ice_drop @ Jul 16 2007, 15:21 ) *
köpt nya kängor till tiden i nbg blev ett par han-wag LX combat boots samt en shemag. skaffade allt på silvermans i london, mycket saker dock otrevlig personal. köpte också ett par meindl desert fox att ha under sommaren.

Kommer inte NBG-soldaterna tilldelas ökenkänga?
ice_drop
jag har dem civilt istället för ett par timberland, skönare och bättre
jockster
QUOTE (Lacrymogene @ Jul 17 2007, 21:06 ) *
QUOTE (ice_drop @ Jul 16 2007, 15:21 ) *

Kommer inte NBG-soldaterna tilldelas ökenkänga?

Så här är läget ang öken samt tropikutr på NBG:
Vi har skickat in storlekar till FM log som kommer att sy upp uniformer samt införskaffa
kängor som sen läggs i en bärsäck 2000 som du får ut vid en ev mission.
Alltså kommer dom som åker att få ut nya kängor som skall gås in i ett missionsområde.
Inte så smart men så ser det ut nu iaf.
Sytare
Nya prylar som införskaffats i veckan
- Kifaru Marauder på 41 liter med gott om utrymme både invändigt och utrymme
- Radioficka till Maraudern, rymmer Ra146.
- Nalgene 0,5 liters wide mouth-flaska, bra slaskflasa för druvsocker och annat, rymms t.o.m. i magasinsfickan

Nalgeneflaskan kostade 119 spänn på Naturkompaniet, och Kifaru-prylar kan endast beställas på http://www.kifaru.net
coolhand
Lite nya prylar som foraldrarna tog med sig hit biggrin.gif
De har blivit inkopta pa utrustning.se, tradera och lite andra platser de sista manaderna. Nastan som julafton i juli!

Sista bilden ar inhandlat i USA.

M/90 Vinterkangor
Eagle RAID i OD
Taiga FJS02
Camelback MULE
Utrustning.se T-shirt
4 PMAG (Kopta i USA)
5 Cproducts AR Mags med Oranga Magpul followers (USA ocksa)
Skyddsmask 90 + Flaska 90
Gore-tex understall

GD1
130 namnband från Arne Blom.

Kostnad 20kr/styck inklusive frakt.
Banden är mindre än dem man normalt köper i regementesshoppar men plutonen hade problem med att få tag i en regementesshop som ville sälja till oss.
Mattsson
Såg den här och var bara tvungen att ha en:

Vagnen är en Leo2A6 skala 1/24 1190kr på NetonNet. biggrin.gif

Nu får jag se om jag orkar modda den till en 122a eller om jag ska hålla nördigheterna till en "normal nivå" saint.gif

Kniven på bilden är en A1a.
Fu Mellberg
Min nya ryggsäck en vulcan kopia köpt på blocket för 1495:-. Jag har läst kvalitetsdiskussionerna här på forumet men jag räknar inte med att plåga den så mycket så jag tror att den håller.

[img=http://img337.imageshack.us/img337/2214/070313032eh2.th.jpg]
[img=http://img408.imageshack.us/img408/195/070313033ew8.th.jpg]
[/img]
Sperens
Ett par Mil-Tec SWAT kängor inköptes på Tomcat i Boarp för 660kr.
Mordred
En lätt begagnad Camelbak BFM hittades på Tradera, för långt under halva priset.

Glada jag fick ju tag i en som faktiskt är Olivgrön och inte Foliage Green, som camelbak numera tillverkar den i.

Tänkte använda den som en "skjutledar/instruktörs-ryggsäck" för att kit man måste ha med sig som instr.
SS2000 kan ju då vara packad med rätt utrustning i väntan på larm etc (jag är för lat för att packa i/ur hela tiden).

Nej ingen egen bild (dumma kamera).
Strv S
En splitterny Fältbyxa 90H banan_rock.gif

Beazt
Då va det dags för en ny leverans.
Bara att vänta på att det dimper ner i lådan nu.

1 x BCB Combat Survival Kit (man vet aldrig)
1 x Mini Mag-Lite Combopack Färg Camo (Ficklampa)
1 x Revision Sawfly Deluxe Kit Storlek Large Herr (Skyddsglasögon)
1 x Alta Tactical Knäskydd Färg Militärgrön (slipper man ha ont i knäna efter en övning)
Göta Lejon
QUOTE (Strv S @ Aug 4 2007, 15:41 ) *

Inköpsställe och pris frågas? "Udda" storlek på byxan eller "normal"?
/G.L.
Gorg
Ny mobiltelefon SonyEricsson W660i och en Fällkniven S1 med mitt namn laseringraverat, mycket nöjd.
koenigsegg88
TDU byxa 5.11
TT Plånbok
Strv S
QUOTE (Göta Lejon @ Aug 5 2007, 14:30 ) *
QUOTE (Strv S @ Aug 4 2007, 15:41 ) *

Inköpsställe och pris frågas? "Udda" storlek på byxan eller "normal"?
/G.L.

Välkänd svensk annons site

400:- dribble.gif

Precis min storlek
SISU
Har fått hem en EOD/claymore pouch som funkar som min EDC väska .
Rogue
Har införskaffat lite "Rite In The Rain" produkter.

1st Pärm för lösblad (grön)
1st Canvas fodral till pärmen (grön)
1 förpackning (100 lösblad till pärmen) Linjerat (vit)
1 förpackning (100 lösblad till pärmen) Blanka (vit)
SBP
En spork från En Bra Affär, 45 riksdaler. Beställde igår, kom idag!!

koenigsegg88
Knappast militärt, men en rolig investering, funderar kring om den verkligen är nödvändig.
SISU
SBP inköps ställe på Sporken ? jag har en men vet flera som letar .
SBP
QUOTE (SISU @ Aug 9 2007, 09:24 ) *

Skulle naturligtvis länkat... Kommer här: En Bra Affär.

Har inte testat den ännu men den ser bra ut, ett plus är konservbrytaren i toppen på skaftet.
Sir Vival
QUOTE (SBP @ Aug 9 2007, 09:41 ) *
QUOTE (SISU @ Aug 9 2007, 09:24 ) *

Skulle naturligtvis länkat... Kommer här: En Bra Affär.

Har inte testat den ännu men den ser bra ut, ett plus är konservbrytaren i toppen på skaftet.

Ahh! Bra pris, synd den inte är i Ti...
Nimitz
Nu var man torsk igen...

"actioncamera" Liten robust sak med digital video, låg vikt och SD-kort så man får lite plats. banan_rock.gif Bild/beskrivning

"Beta-Pen" Penna som skriver med metall, tydligen allväders, köptes mest för att den fanns rolleyes.gif Bild/beskrivning

"Dinosaur plant" Vilken ungkarl behöver INTE en planta som pallar 50 år utan vatten, perfekt till nästa mission eller så clap.gif Bild/beskrivning

Sen vet jag inte hur seriös den sidan känns, men iaf så kommer kameran från Oregon Scientific, och min erfarenhet av deras grejer från jobbet är BRA.

Bara vänta på brevbäraren då.. clap.gif

//KNI
Flak

Sådärja! Nu ska väl ändå lin-förrådet klara sig ett tag framåt...

Jag tröttnade på kassa paracordsnören och att inte ha tillräckligt med linor hemma,
så efter en massa krångel och bök så lät jag en fabrik tillverka det jag ville ha:
300 m 3mm, 300 m 2 mm och 350 m 1 mm.

Linorna är av samma modell (fast andra i dimensioner) och tillverkare som i en del av FM:s
kamouflagenät, så kvalitén är det nog inget fel på...

Bra vit 3mm lina stod Biltema till tjänst med och genom att rota i diverse skräpbodar
hittades även vit 4 mm och elastisk 2 mm lina, samt 1 mm persiennsnöre.

Nu behöver jag bara repetera alla knopar man bör kunna...

happy.gif
FkN
QUOTE (SBP @ Aug 8 2007, 17:05 ) *
En spork från En Bra Affär, 45 riksdaler. Beställde igår, kom idag!!

Samma här, beställde igår på lunchen, trillade ner i lådan idag.

Blev en spork och en viksåg.
Fu Kjellberg
Har fått hem lite nytt.

Svarta 5.11 byxor. Tyvärr ingen bild.
Inköpta av forumskamrat.

2 MRE gåva av Patroels worthy.gif
1 st Tactical Tailor hardcase 75 till digitalkameran. Inköpt på TT.
Länk till TT fickan.
1 st grön pryllåda inköpt på Gekås för 20 kr smile.gif

Plus ett litet märke till samlingen. rolleyes.gif
Smeghead
QUOTE (Fu Kjellberg @ Aug 12 2007, 07:54 ) *
Länk till TT fickan.

Hur pass bra matchar Foilage Green mot den Olive Drap-liknande färg som Stridsväst 2k har?
Fu Kjellberg
QUOTE (Smeghead @ Aug 12 2007, 12:33 ) *
QUOTE (Fu Kjellberg @ Aug 12 2007, 07:54 ) *
Länk till TT fickan.

Hur pass bra matchar Foilage Green mot den Olive Drap-liknande färg som Stridsväst 2k har?

Är ganska ljus tyvärr men det kan man ju alltid lösa med lite färg om man vill.
david_88
Idag införskaffades ett par meindl performance! banan_rock.gif
Furir Razer
Fick idag hem ett par Tek-lok från knivkompaniet
odenmedic
Nu när det var dags att byta personal Medical Pouch, sa blev det en Emdom Bomb. Har veckans setup, och ar fortfarande ett work in progress.

Fu Kjellberg
Ser bra ut odenmedic. Välkommen till Endomgänget rolleyes.gif
ACU? Har ni fått det i flygvapnet nu?
TomS
Nya skor. New balance 857. Köpt på Gå och löpkliniken i Östersund. Pris: 1200:-
Just den modellen passade visst min fot ypperligt. biggrin.gif

odenmedic
QUOTE (Fu Kjellberg @ Aug 23 2007, 00:58 ) *
Ser bra ut odenmedic. Välkommen till Endomgänget rolleyes.gif
ACU? Har ni fått det i flygvapnet nu?

När vi far den nya ABU sa ar det tänkt att du ska använda ACU gear med den.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.