Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Furir Razer
idag kom de hem en lite fällkniven wm1 i brevlådan. Den åker med på helgens övning.
Tigern
QUOTE (Gator @ Mar 29 2007, 10:41 ) *
QUOTE (Tigern @ Mar 28 2007, 15:38 ) *
Idag damp det ner ett paket ifrån Tactical Taylor banan_rock.gif

Nice! Hur upplevde du leveransen från TT ? Tid, kundtjänst, ev tullbesvär ?
HV.gif

Jodå, det gick rätt bra. Leveransen tog 17 dagar från att jag skickade ordern (en lördag). Var av hälften av leveranstiden spenderades i svenskt territorium...dvs tullen. Sedvanlig tull har betalts. Kundtjänsten hos TT var bra, snabba mailsvar.
coolhand
Nu har jag platat senaste tidens skord:

1) OD Camelbak HAWG - gamla modellen

2) MSR MiniWorks EX

3) Nalgene Widemouth

4) 2st prylpasar, en i ACU och en i MARPAT

NordicFear
Precis inhandlat en CRKT Crawford KASPER kniv tillsammans med en ny basker och lite annat smått med gott på terräng.
JBP
Handlade lite i dag... Fick sälja min själ också..

Sigma 70-200 f2.8 APO EX DG HSM
dribble.gif
TForce
Fick hem idag från www.terrang.se följande :

En ngt moderna vapenrem till min kära Ak4B
http://www.terrang.se/bilder/produkter/Mil.isr.vapenrem.jpg

10 stycken magpuls (tog en stund att montera *pust*)

1 styck överdragshandske Hatch Frog-10 i storlek Large till mina Hatch SOG F-15 CQB
http://www.terrang.se/bilder/produkter/tum...Tum.gl.frog.jpg

Tack snälla påskharen smile.gif
Zippan
Det är en förbannat rolig tråd att kolla i även om man är oinvigd som jag. En fråga som kommer upp när jag läser detta är dock: vart och när används allt detta? Jag har ju själv inte gjort lumpen så jag vet inte hur fritt det är med egen materiel. Utlandsstyrkan är väldigt fri vad jag förstått.

Samt:

http://www.soldf.com/saker.html

Den här sidan ger ju många bra tips till en blivande värnpliktig, men det jag undrar är vad befälen kan tänkas tillåta. Under GSU'n är det otroligt strikt har jag förstått men det skulle vara kul att få höra från er som är erfarna i vilka lägen man får använda personliga/egentillverkade/modifierade saker.
Kimster
QUOTE (Zippan @ Apr 6 2007, 20:35 ) *
Det är en förbannat rolig tråd att kolla i även om man är oinvigd som jag. En fråga som kommer upp när jag läser detta är dock: vart och när används allt detta? Jag har ju själv inte gjort lumpen så jag vet inte hur fritt det är med egen materiel. Utlandsstyrkan är väldigt fri vad jag förstått.

Samt:

http://www.soldf.com/saker.html

Den här sidan ger ju många bra tips till en blivande värnpliktig, men det jag undrar är vad befälen kan tänkas tillåta. Under GSU'n är det otroligt strikt har jag förstått men det skulle vara kul att få höra från er som är erfarna i vilka lägen man får använda personliga/egentillverkade/modifierade saker.

Denna tråd gäller bara för de som har inhandlat prylar och vill visa upp, se första inlägget för regler i tråden.

Har du frågor om vad du kan ta med dig under inryck så sök på ämnet. Jag kan tipsa om ett gäng trådar

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9259
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=14900
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=9012

/BlåGul
Broberg
QUOTE (Flak @ Mar 19 2007, 22:55 ) *

Steel Beasts Professional PE - Enligt uppgift även använt av Försvarsmakten! vissel.gif

Jag blev bara lite nyfiken. Vem/vilka använder detta program? Å till vad?
Flak
QUOTE (Trekker @ Mar 9 2006, 23:33 ) *
QUOTE (simon @ Mar 9 2006, 22:20 ) *

Är det SB PRO som används av MSS/BTA?

MSS använder programet för att träna plutonchefer.
BTA använder ett annat program.

MSS = MarkStridsSkolan

Off topic: Kolla in den här renderingen av P-7:s övningsfält i Revingehed:

Och här är samma område i Gröna Kartan. Snacka om att dom påminner om varann!

Nu vart jag alldeles uppspelt!

Läs mer om SB Pro PE i Steel Beasts-tråden här på SoldF!

Mordred
En fin ny skjorta m/55 och Norska försvarets Undertröja i ljust olivgrönt.
Allt från Armyshop i Umeå, jag hade ju vägarna förbi.

Bild kommer!
Smeghead
Damp ner två http://tinyurl.com/2kwozk och en http://tinyurl.com/2jlw82 förra veckan. Blev fruktat snabba magasinsbyten under SIB-utbildningen.
Fu Kjellberg
Fick hem en print av Dick Kramer gjord åt Woolrich elite series och deras senaste katalog.

Nu får man se hur länge den får hänga uppe för frugan. unsure.gif
Flak

Vita Blixten, splirrans nya direkt ur pall i Garderobens stora lager i Arboga:
700 pall med överskott att rota i!

Barracuda Vintermaskeringsduk 422, (som bakgrund i bilden) 2,7 kg, 21,4 m2, från -93.
En äldre variant syns upptill och till höger i bild, men det är svårt att avgöra vilken som
är effektivast...

Några läderremmar, tövalla, klistervalla, skrapa och packband från samma ställe.

Byxa Kebne, från ITAB:
QUOTE (ITAB:s webshop)
Formsydda knän och bak. Corduraförstärkta benslut med dragkedja under slå. Benvidden är justerbar med kardborre/dragsko.
Justerbara hängslen. Två framfickor med blixtlås och benficka med bälg och lock + invändig mindre nätficka.

Materialfakta:
Teflonimpregnerad tvålagers polyester microfiber. Vindtätt samtidigt som andasförmågan är mycket bra. Vattenav-visande.
Torkar snabbt. Stelnar ej i kyla. Mycket smidigt. God slitstyrka.

Tygets vindtäthet är testad av IFP Research, (oberoende Testinstitut) enligt mätmetod ISO 9237:
Resultatet 11 liter/m²s*/ är ett mycket bra värde som kombinerar hög vindtäthet med en andasförmåga som är helt överlägsen
alla membranmaterial.

Jacka Kebne, från ITAB: (398 kr!)
QUOTE (ITAB:s webshop)
Jacka i anorakmodell i klassisk norsk retro-style. Tygets vindtäthet är testat av IFP Research (oberoende Testinstitut) och godkänd
för vindar med stormstyrka med bibehållen god andasförmåga. Fast justerbar huva med vindstrut. Tvåvägs dragkedja fram under
dubbla vindslåar. Stora bröstfickor och framfickor, samtliga med lock. Stor Napoleonficka (under frontslån) och innerficka, båda med blixtlås.
Reglerbar ärmvidd, midja och nederdel + smidigt grenband. Armhålsventilation med blixtlås. Av två lager polyester microfiber. Båda lagren
har vattenavvisande Teflon® behandling. Tvätt 40°C.

Halsduk "Scarves Arctic Winter" från Tac-Up Gear, som kanske kan användas för maskering.

En riktigt billig, plastig och ljussvag kikare med 50 mm objektiv och med antingen 60 eller 90 gångers förstoring.
(Jag kunde i varje fall läsa en bils nummerskyllt på 580 meters avstånd... ) cool.gif

EdgePal Sharpening System:
QUOTE (EdgePal:s websida)
EdgePal Sharpening System består av tre slipverktyg, Edge, Knife och AxePal. De är speciellt konstruerade
för att ge stöd i exakt den slipvinkel du vill ha. Slipvinkeln är helt fritt inställbar 0-360 grader. Med detta system kan du slipa
allt som har en egg, från ett rakblad upp till en machete.

* Knivar med rak och konvex egg, parallella blad och trekantiga blad, svängda eller raka. Stora och små.
* Alla storlekar på yxor.
* Stämjärn, träsnideriverktyg, svarvstål, saxar, sekatörer, sidavbitare, hovtänger, isborrar, fårsaxar, hyvelstål - och mycket mer.

Verktygen är precisionstillverkade av rostfritt stål i Sverige och håller högsta kvalité. Dom håller livet ut.
Brynet som medföljer är ett kombinationsbryne diamant / keramik av mycket hög kvalité.
Styrpinnar för rak och konvex egg medföljer liksom en förlängning till styrpinnarna för långa knivblad.
Levereras i ett träskrin tillsammans med ett bältesfodral i läder som rymmer hela systemet. Bruksanvisning medföljer.

EdgePal är först i världen med ett stort antal funktioner. Den fria slipvinkeln, att slipa konvexa eggar, att slipa yxor med både rak
och konvex egg, och mycket mer

Kershaw Trooper, från Knivkompaniet
QUOTE (Kershaw:s websida)
Kershaw's Trooper has proven itself for durability, functionality, and handsome looks. Made of AUS8A stainless steel with a
56-59 Rockwell hardness rating, the Trooper's blade, pommel, and guard are polished to a mirror finish.
A durable Phenolic handle adds to the knife's strength and its rich ebony color enhances the Trooper's good looks.

The Trooper comes complete with a presentation case, engraving plate, and genuine leather boot clip sheath.
In addition, each Trooper is serial numbered.

SPECIFICATIONS:
Steel: AUS8A stainless-steel
Handle: AUS8A stainless-steel bolsters with Phenolic and drilled for lanyard
Blade Length: 13.4 cm
Overall Length: 24.5 cm
Weight: 7.8 oz.

Fällkniven MC1, köpt begagnad på nätet för 1.600 kr.
QUOTE (Fällknivens hemsida)
Mod. MC1 Mine Clearance Knife

Det finns knivar som får en att haja till, andra lämnar en oberörd. MC1 Mine Clearance Knife tillhör utan tvekan den första kategorin,
inte bara p g a det långa dubbeleggade bladet, utan också för att det är försett med ett riktigt, anatomiskt utformat grepp.
Tittar man noga efter är bladet format så att det har en liten midja (getingmidja) in mot skaftet, på engelska kallat wasp-waist,
vilket är en lika ovanlig som svårtillverkad detalj. Praktisk nytta - ingen alls! Snyggt - ja!

Bladets slipning är i sig värd lite extra uppmärksamhet - vi har utgått från ett drygt 6 mm tjockt stålämne och använt en slipsten med
mycket stor diameter. Det ger en svag skålslipning som vi sedan avslutar med en konvex slipning - för hand! Det ger en egg som är
fruktansvärt vass, men också stadig. Stålet är ett specialhärdat rostfritt stål, det numera världsberömda VG10-stålet som är både
starkt och håller skärpan väl.

Skaftet är i greppsäker Kraton, ett material som är tidsstabilt och helt okänsligt mot lösningsmedel, oljor och DEET. Tången är av bred
genomgående typ och är synlig i skaftänden, i likhet med många av våra andra knivar. Kniven är ett resultat av en officiell förfrågan
och beställning från en europeisk militärmakt och används praktiskt fr o m våren 2002 som minröjarkniv.

Vikt: 360 g
Bladmaterial: VG10
Bladhårdhet: 59 - 59 HRC
Bladtjocklek: 6.0 mm
Bladlängd: 237 mm
Total längd: 363 mm

En Wenger #70394, direkt från Wengers webshop och givetvis i kamouflage! cool.gif

QUOTE (Nån annan skum sida på nätet...)
Wenger 70394 Field Military Camouflage
This has a DPM camo face with matching strap. The strap is stiched onto a backing for extra strength. The watch case is heavy duty
gunmetal grey PVD coated, as is the buckle on the strap. These are 100% Swiss made military watches.
This watch features:

Movement: Quartz
Waterresistance: 100 meters (330 ft)
Case material: gunmetal PVD coating
Case finishing: brushed
Case size: 40 mm
Case-back: pressed in
Crystal: mineral
Crown: regular
Dial color: army-pattern
Dial style: arabic figures
Indicators: 3 hands - hour / minute / sweep second
Strap/bracelet material: leather/fabric
Color of strap/bracelet: army pattern
Buckle: regular buckle
Special features: - date display
Packaging: Metal box

- - - - -
Samma bilder, fast större:
JAS
@Flak

Vad jobbar du med människa? Sedeltryckare!? Först Steel beasts och nu detta? biggrin.gif horny.gif
Triggerpuller
@Flak

+1 på Itab Idéfix.

Billiga, oömma kläder som man har råd att grisa ner och förstöra. Rätt bra kvalitet också.

Men vitt Kebne-ställ måste ju vara en specialbeställning? Tell me more, hittar ingenting om det på hemsidan.
Flak
@ JAS: Kan varken bekräfta eller dementera någonting alls... Överhuvudtaget... ph34r.gif

@ Triggerpuller: Jodå, dom finns där på sidan. Snoka vidare!

Om du har möjlighet att känna på grejorna innan du köper så är det bra! Jag trodde först
att det där stället var värsta smäcket, men efter att ha testat det ute i ordentligt med snö
under en snöstorm, så har jag ändrat uppfattning till att vara ganska imponerad!

Tillsammans med ett av ITAB:s underställ så blir det en strålande kombination och materialet
i sig är väldigt annorlunda mot allt annat man någonsinn kännt på...

happy.gif
eskil
Nu när jag har fått tummen ur och tankat upp bilderna från min kamera så kan jag också posta bilder på några nya prylar.

En 3-liters Source

En Tasmanian Tiger Mission Bag. (Med vissa modifieringar som redovisas i den här tråden)
SISU
Detta kom just brevbäraren med !
2 st strider tshirts
1 st 5.11/ Glock tshirt
1 st under armour tshirt (loos fit inte gay fit som vissa andra ;) )
1 st TAD softshell jacka
mängder med patches
1 st 5.11 klocka
1 st mini IR lampa

Flak
horny.gif (Det var en snäll brevbärare...)

Hur ser klockan ut då?
Har Glock-tröjan något tryck på bröst eller rygg?
Viper_FE
Har fått in en Mora2k och 3 tuber Camo färg inför vår Majövning. sedan blev det Para cord lina med. Bara för att ha till hm.. "Snällheter" camo.gif tongue.gif
SISU
@ Flak tröjan 5.11 brodyr vä bröst glock logga broderad ärm
O klockan är inte den dyra mod utan en enklare jubileums mod som följde med när jag beställde mkt 5.11 stuff ifrån www.lapolicegear.com ... är skit kass på att ta kort på klockor får bara reflexer :(
Fu Kjellberg
Jag fick hem en CRKT plan B som kompliment till sin fällbara storebror.

I22 Vargen
Även jag köper prylar ibland.... och tar från lagret förståss rolleyes.gif

Inköpt R.A.I.D i Coyote brown från:ATS

Prylpåsar / Sweden märke från: Tac Up Gear

os frontale
En garmin gpsmap 60csx landade idag smile.gif
coolhand
QUOTE (I22 Vargen @ May 3 2007, 03:19 ) *
Även jag köper prylar ibland.... och tar från lagret förståss rolleyes.gif

Inköpt R.A.I.D i Coyote brown från:ATS

Prylpåsar / Sweden märke från: Tac Up Gear

RAID:en ser morkare ut an de jag sett innan i CB. Undrar om ATS bytt farg lite... Vet ju att det finns fler RAID agare pa forumet sa kanske ni kan bekrafta/dementera.

Snygg patch! Mycket nojd med den jag inhandlade ifran Tac Up Gear ocksa!

Maste ta och posta alla mina nya inkop/presenter har snart!

edit: stavning...
Mordred
En kamrat kom förbi med en present han hittade i sitt privata förråd, då han slutar i "det gröna" så tyckte han jag hade bättre användning av den.

En bit Lysväv på 50 x 70cm!

2LT Mordred är en glad skit idag dribble.gif
Persson_Insats
Idag kom brevbäraren med en CRKT rollock 2 i svart fun_icon_nana.gif dribble.gif wub.gif

Gator
QUOTE (coolhand @ May 3 2007, 23:48 ) *
RAID:en ser morkare ut an de jag sett innan i CB. Undrar om ATS bytt farg lite... Vet ju att det finns fler RAID agare pa forumet sa kanske ni kan bekrafta/dementera.

Fick häromveckan hem min sproilans CB RAID från ATS, och kan bekräfta färgen. Det är vad ATS kallar för "Coyote Brown 489" där numret/färgen har någon koppling till USMC. Det är tydligen samma nyans som Paraclete har på sina CB-produkter.
Tidigare producerade ju Eagle RAID´s i något som de kallade Matt Johnson Khaki (MJK), där nyansen var avsevärt ljusare.
HV.gif
martinator
Äntligen har jag införskaffat en pryl som platsar i tråden banan_rock.gif

En Fällkniven S1

Kommer att kompleteras med en TK2 så fort budgeten tillåter.
Köpte samtidigt en lite större grej, men det vågar jag inte skriva
här då tom mina wolf-fälgar var för ickemilitäriska för att platsa laugh.gif tongue.gif

/martinator
Schmutte
QUOTE (Flak @ Apr 24 2007, 08:37 ) *
...
Barracuda Vintermaskeringsduk 422, (som bakgrund i bilden) 2,7 kg, 21,4 m2, från -93.
En äldre variant syns upptill och till höger i bild, men det är svårt att avgöra vilken som
är effektivast...
...

Vad kostar den? Finns det några kvar?

QUOTE (Triggerpuller @ Apr 24 2007, 23:23 ) *
@Flak

+1 på Itab Idéfix.

Billiga, oömma kläder som man har råd att grisa ner och förstöra. Rätt bra kvalitet också.

Men vitt Kebne-ställ måste ju vara en specialbeställning? Tell me more, hittar ingenting om det på hemsidan.

Om du inte har hittat den är det bara att söka på "kebne" i sökrutan wink.gif
pyroteknikern
Blackhawk CQB Emergency Rescue Rigger Belt i OD köpt hos Terräng

HATCH SOG F-15 CQB i OD köpt hos Terräng

Shemagha i sand/svart köpt hos Knivnet & Garderoben

Haglöfs Watatait Mobile Pouch köpt hos Playground
Bild
Helt klart en lyckad dag biggrin.gif
SISU
En ny jacka i från rangershop ...
Färg jämförelse med en 90l jacka ..
Den är lite ljusare men ett par gånger i skogen så smile.gif
MEr bilder o rec kommer om det är av intresse .

Stocken
Idag kom ett paket från Mike & Nike, innehållande 2 st grön t-tröja M7321-161000-4, 3 st livrem grön M7390-702000 och 1 st 1-liters dunk för Sprit 35 (M-nummer?).

Jag beställde grejorna via deras hemsida i tisdags så de var verkligen snabba med att leverera clap.gif.

/Stocken
Strv S
Blev ett par Lundhags Professional High.

Flak
QUOTE (Schmutte @ May 7 2007, 16:29 ) *
...
Barracuda Vintermaskeringsduk 422.

Kostar ca: 200 kr. Fick ett rätt bra paketpris på rubbet...
Fanns tillräckligt med nät kvar kan man säga, alla splirrans nya.

cool.gif

QUOTE (SISU @ May 10 2007, 13:59 ) *
<snip> ... Mer bilder o rec kommer om det är av intresse .

Jepp, bara en enda bild kommer du inte undan med, Sisu!
Vi vill se mer...

smile.gif

- - - - -

Alla nya-pryl-postar-skurkar: Länka gärna direkt till dom roliga jackorna.
Själv kan jag aldrig hitta era nyinköp om dom ligger gömda på nån Tüsk sida...
SISU
@ Flak mitt fel skulle lagt in en länk .

Sök på schwedisch-tarn så hittar du deras sortiment i M/90
Direkt länk till jackan !
os frontale
Blev ett Primus Etapower idag...
Med nuvarande kontobalans + morgondagens extraknäcklön så har jag FEM kronor kvar till att ha råd med mina specialbeställda Lundhags Professional med syncroläst för 3600 smile.gif
Schmutte
QUOTE (Flak @ May 11 2007, 16:48 ) *
QUOTE (Schmutte @ May 7 2007, 16:29 ) *
...
Barracuda Vintermaskeringsduk 422.

Kostar ca: 200 kr. Fick ett rätt bra paketpris på rubbet...
Fanns tillräckligt med nät kvar kan man säga, alla splirrans nya.

cool.gif

Bra pris, ja det kan man säga... surprise.gif

Var det i Arboga du köpte deT?

Hittar det inte på garderobens hemsida, vet du hur en värmlänning kan gå till väga för att lägga vantarna på en sådan?

//Schmutte
Flak
Japp, jag köpte direkt i Arboga. Ring och snacka med dom så fixar dom säkert
till något åt dig. Som vanligt postförskott skulle jag tro, men försök att kolla
portot innan.

(Berätta att vi har en bra reklamtråd där dom figurerar här på SoldF...) happy.gif
compfast
Mycket tråkigt att bildlänkarna inte finns kvar!
Balt
Nya löp dojor: Asics Gel kayano 13

super nöjd!
MatsLennarth
pris på dojorna frågas, kom.
Balt
Jag fick dom för 1700 kan ha varit för mycket men tror det är ganska standard!

kan även sägas att mina föra dojor var asics och jag hade inga problem alls att gå över direkt känns som samma passorm bara bättre! Dämpningen verkar vara riktigt trevlig och dom är stella och bra i mitten.
Sytare
Jaha.

Efter en del elaka pikar från trådskaparen rörande min tynande närvaro så är det kanske läge att bjuda till lite i alla fall.

Knivarna på bilden är (uppifrån och ned) Emerson CQC-12, Emerson HD-7.

Ingen av dem redovisade här sen tidigare, men CQC-12'an hämtade jag på posten idag.
Kniven köptes från Schmuckatelli Knives borta i staterna. Pris $275 plus frakt och tull.
regstrup
Petzl tactikka XP i OD
Buff i dansk M/84

Flak

Flygvapenmuseum besöktes idag och därifrån medtogs boken
MILITÄR UTFLYKT! - En vägvisare till militärhistoriska sevärdheter i Sverige

QUOTE (Bunker.nu)
En länge efterlängtad bok. Här finner du allt om svensk militärhistoria. Från 1600-talets
skansar, till de hypermoderna flygbaserna i Bas90-systemet. Från norr till söder är
sevärdheterna listade i hederlig landskapsordning. Totalt nästan 800 platser av intresse.

Här finns kortfattade beskrivningar till de mest märkliga militära sevärdheter. Men också
till de etablerade sevärdheterna, som utställningar och museer.

Boken innehåller bl a en komplett förteckning över alla militärhistoriska museer och
utställningar, komplett med öppettider och hemsida.

Men här finns också ett stort antal kortfattade, informativa artikelsidor om de mest skilda
ämnen t ex:

Befästningskonst i Sverige
Flygbas och vägar
Mannen bakom våra kaserner
Krigsflygfält
Myttingelinjen
Korvfort - Stockholms fasta försvar

Boken är i formatet 210 x 148 mm, med 256 sidor, och med över 700 bilder i fyrfärg.

Formatet är perfekt för bilen och ryggsäcken. För detta är en bok som du skall ha med dig
på resor och utflykter. Med denna bok i handen, slipper du att upptäcka sevärdheterna - efteråt.

cool.gif
Lacrymogene
Senaste inköp med militär anknytning:
Kängor, Crispi Hunter
Inköpta hos Kängspecialisten i Stockholm. Trevlig personal och bra service. 10% rabatt till FM-personal är ju inte fel det heller.
Än så länge är jag nöjd med kängorna, har hunnit gå några mil med halvlätt utrustning (15-20 kg). De ger väldigt bra stöd för hela foten även i svårare terräng.
Kevorkian
Fick hem en ny leksak förra veckan

Köpte även några Varta Ready2Use uppladdningbara AA batterier med låg självurladdning så man slipper möget med att dem laddar ur sig själva.

Fungerar klockrent ihop med ficklampan och ger bättre ljus än med vanliga alkaliska batterier. Helt klart bästa ficklampan jag ägt, lyser som satan biggrin.gif

/Kevorkian
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.