Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Kristoffer
Har införskaffat mig en Shemagh scarf olivgrön!

//Kristoffer
Mattsson
Köpte mig ett par Lundhags Professional High för 2599kr.

Mellandags rea är kul. happy.gif
coolhand
QUOTE (Ignorance @ Dec 27 2006, 04:04 ) *
Coolhand > inköps ställe på hoodien frågas?

Har:

IDF Hoodies...
JBP
Ny pryl inhandlades idag för julklappspengar.

äntligen får man med sig allt på fototurerna, väskan har inbyggt väderskydd och stativfäste.
Den har hjul i botten och infällbart handtag så man kan dra den efter sig på hårda underlag.

/JBP
coolhand
QUOTE (Kristoffer @ Dec 27 2006, 08:07 ) *

//Kristoffer

Var?
MatsLennarth
Har idag införskaffat MYCKET Drytech-mat. Vikten landade på cirka 40 kg, och om ett dygn väger runt 1kg kan ni nog lista ut hur mycket det är. GottGott
CfrHGB
@ MatsLennarth: Två frågor: Ska du ha allt själv? Och vågar man fråga vad kalaset kostade? blink.gif

Drytech är bra! dribble.gif camo.gif
Kristoffer
QUOTE (coolhand @ Dec 28 2006, 17:47 ) *
QUOTE (Kristoffer @ Dec 27 2006, 08:07 ) *

//Kristoffer

Var?

Terräng!

Den är mycket bra har testat den under ganska kalla tillfällen och den är utmärkt.

//Kristoffer
Greenment
Lowa Combat Boot GTX
os frontale
QUOTE (Greenment @ Dec 29 2006, 14:36 ) *
Lowa Combat Boot GTX

Hur är de? Måste ju ha ett till jämte Mina Meindl Army Pro dry.gif
MatsLennarth
QUOTE (CfrHGB @ Dec 28 2006, 22:48 ) *
@ MatsLennarth: Två frågor: Ska du ha allt själv? Och vågar man fråga vad kalaset kostade? blink.gif

Drytech är bra! dribble.gif camo.gif

Kalaset gick nog på cirka 3500 kr. Relativt billigt med tanke på vad det är man köper och det civila/militära priset ligger på, men ändå mycket pengar om man ser till det faktum att issa har kommit över det utan att betala någoting alls. Maten kommer att användas under vandring på och runt Kebnekaise, samt eventuella strapatser i skogen tillsammans med Hund/Hagelgevär. Det är ju så simpelt att använda och samtidigt gott, näringsrikt att jag tog i lite extra. Sedan så kanske jag ska sälja lite vidare, har inte funderat på det än.
jaegare
QUOTE (almkvist @ Dec 29 2006, 15:34 ) *

Lowa Combat Boot GTX

Min personliga uppfattning är att de är bättre, billigare o även ngt snyggare än Meindl. Perfekt om du har lite bredare fötter.
SISU
QUOTE (jaegare @ Dec 29 2006, 21:09 ) *
QUOTE (almkvist @ Dec 29 2006, 15:34 ) *

Lowa Combat Boot GTX

Min personliga uppfattning är att de är bättre, billigare o även ngt snyggare än Meindl. Perfekt om du har lite bredare fötter.

Exakt min mening =)
King Kill
Jag slog på stort igår och knatade in på Militaryshop i Stockholm och tjackade 4 st magpuls biggrin.gif
GD1
1 st. Fällkniven F1 landade i dag i brevlådan efter att ha tagit 2,5 månad på sig att anlända. 600kr + frakt från UniversalCutlery.
Köpte varianten med läderslida men har även införskaffat Zytelslidan.
För att förekomma frågor om frakten så tog det 6 dagar förra gången, vet inte vad som gick fel.
nsky_517
Några nya saker.

Djungel hatt av Tacupgear i Svenskt öken kammo.

En Norröna 45L för kommande asien resa.

Och en trevlig New era Yankees kepa i något misstänkt kammo...
TForce
Fick idag hem två saker från d-gear i Sverige.

en liten kompakt box med spegel och tre camofärger
http://www.d-gear.se/?page=/shop/flypage&a...amp;category=68
bilden ljuger lite. det tre färger i boxen..grön, svart, brun

4 st. gröna Grimlock...provade att fästa två stycken på västens bälte långt fram och en grimlock i en ögla.
Tanken är att kunna hänga på saker som tex hjälmen.

http://www.d-gear.se/index.php?page=/shop/...8&category=
Phantom Goodbye
Fällkniven F1 wub.gif
Fu Kjellberg
Har fått hem en TT tear away panel i OD.
Beställde även en extra bakpanel.
Specialbeställning genom Coolhands försorg.
Gör att man kan ta bort fickan och montera på E&E ryggan.
Även slänga över fickan till en stridsparskamrat om det behövs.

Tactical Tailor
jake the snake
Polaren sålde min FJS 02 i Kosovo, och för pengarna fick jag det här:

Kom i lådan idag! banan_rock.gif
Phantom Goodbye
mina bröder var generösa och gav mig följande i julklapp, smart nog inhandlat
på andra sidan pölen

BLACKHAWK OMEGA ELITE DUMP POUCH (Blackhawk Special Ninja Snakeeater dump pouch fanns inte inne) tongue.gif
4 magpuls
ka-bar
Surefire G2 plus lite batterier
4 tuber maskeringsfärg
TForce
Fick hem en liten grön benplatta

http://www.tacticaltailor.com/index.asp?Pa...D&ProdID=87

Tack vare cooolhands försorg som dessuton helt gratis tryckte ner två st svarta grimlock och godis
från Usa.

Du alldeles för snäll Coolhand...
Godiset lättade upp min trista gråa regniga snöfria januaritorsdag.
Än en gång stort tack
Bamse
Dök för ett litet tag sedan upp två paket hos mig lagom så att jag blev helt ruinerad till julhandeln.

Ena paketet innehöll : ett styck Surefire L1 (Klockren lampa), lite batterier samt en ny lampinsats till min SF G2 ( Vill ha lite mer kräm...)
Inhandlat hos www.newgraham.com

Surefire L1
Lampinsats P61

Andra paketet var från www.optactical.com och innehöll ett styck Sjvficka modell BOMB från EMDOM och ett styck handskficka GROBES från EMDOM.

GROBES / Handskficka
BOMB /sjvficka

Handskfickan är klockren, BOMB:en har sina positiva sidor men är inte personligen helt nöjd. Är dock välsydd och ett bra koncept.
Munken_swe
http://img253.imageshack.us/img253/3759/mikka244yi3.jpg

Var på förrådet på F17 i dag, bytte ett helt uniformssystem till en eller två storlekar mindre, och besökte samtidigt affären.
Köpte:

1 Par gröna arbetsbyxor m/93 FN
1 Grön skjorta m/93 FN
2 Gröna T-tröja m/90
1 Vit skjorta m/78 långärmad
1 Fältskjorta m/59
1 Blå ylletröja m/87
1 Recon täckt svart klockarmband http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=40 som var billigare där än på nätet
1 Grönt byxbälte
1 par solglasögon

Det var nog allt där. gick på drygt 800 kr. sedan julafton har man även fått/införskaffat
1 Recon stort kartfodral http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=28
1 Par svarta handskar (inte med)
1 Burk maskeringsfärg http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=757
1 Grön ylletröja m/87
3 reflexer till Fältbyxa m/90
1 st Soldatinstruktion för Infanteriet 1939 års sjunde upplaga

Det var nog allt, tror jag. Det ska nog dimpa ner lite fler saker i brevlådan i slutet av januari.
Det är trevligt att utöka garderoben med lite snygga kläder för en gångs skull happy.gif

F.ö var en kille på förrådet ruskigt lik Syster Håkan, fast med skägg blink.gif
ice_drop
har varit på andra sidan det stora havet där jag gick lös på olika butikerr och införskaffde lite grejer:

1 Surefire g2 med extra batterier
1 k-bar
1 gerber fällkniv
1 mapcase
4 magpuls
1 bärsäck
1 par wiley x sg1
1 benplatta
1 bandväska
1 dumpficka
några tuff-cuffs
kläder från under armour
pouch till surefire
face paint
1 shemagh
helmet band
2 paket light sticks
1 Otter box 2500
1 dropleg extender

kommer inte ihåg resten. blev lite fattigare men det var det värt.
Syster Håkan
QUOTE (Munken_swe @ Jan 11 2007, 22:46 ) *

Jadudet kunde vatt jag, men nu är det inte så, det var min onda klon Malajn.gif
J.Nilsson
Blackhawk Deluxe knife sheath.
Blackhawk buttpack
Blackhawk m16 magasine pouch. 2x
vemtogmittnamn
En Fenix L1t trillade ner i lådan idag tillsammans med en Nalgeneflaska.
pyroteknikern
Nytt grönt bälte (sånt vanligt där man trär tillbaka bältet och låser med kardborre) samt en låsbar oval skruvkarbin.
Rembry
-senaste inköpet igår

1 x Fällkniven A1 svart
1 x BCB Wesco Camofärg 4 Färger
1 x Recon Ficklampsfodral Medium
1 x BDU Byxbälte
1 x Recon Täckt Klockarmband
1 x Gerber Multi-Plier 600 svart
1 x Recon Knivfodral
1 x BCB Näthalsduk
1 x Recon Bäradapter
1 x Kolstavar till Handvärmare
1 x Fällkniven Diamant/Keramiskt Bryne
1 x Olles brorsa
1 x Fältmösa m/59
1 x Gerber tactic led lamp

Bild kommer inom snart
Sgt 1cl HuggyBear
Munken_swe på bilden ser det ut som ett par vanliga arbetsbyxor och inte FN byxan.
Har de 2 benfickor och liknar tyget fn skjortans ?
Om det är så skall jag till F17...
GMY

QUOTE (Munken_swe @ Jan 11 2007, 22:46 ) *
http://img253.imageshack.us/img253/3759/mikka244yi3.jpg

Var på förrådet på F17 i dag, bytte ett helt uniformssystem till en eller två storlekar mindre, och besökte samtidigt affären.
Köpte:

1 Par gröna arbetsbyxor m/93 FN
1 Grön skjorta m/93 FN
2 Gröna T-tröja m/90
1 Vit skjorta m/78 långärmad
1 Fältskjorta m/59
1 Blå ylletröja m/87
1 Recon täckt svart klockarmband http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=40 som var billigare där än på nätet
1 Grönt byxbälte
1 par solglasögon

Det var nog allt där. gick på drygt 800 kr. sedan julafton har man även fått/införskaffat
1 Recon stort kartfodral http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=28
1 Par svarta handskar (inte med)
1 Burk maskeringsfärg http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=757
1 Grön ylletröja m/87
3 reflexer till Fältbyxa m/90
1 st Soldatinstruktion för Infanteriet 1939 års sjunde upplaga

Det var nog allt, tror jag. Det ska nog dimpa ner lite fler saker i brevlådan i slutet av januari.
Det är trevligt att utöka garderoben med lite snygga kläder för en gångs skull happy.gif

Munken_swe
QUOTE (Sgt 1cl HuggyBear @ Jan 22 2007, 09:12 ) *
Munken_swe på bilden ser det ut som ett par vanliga arbetsbyxor och inte FN byxan.
Har de 2 benfickor och liknar tyget fn skjortans ?
Om det är så skall jag till F17...
GMY

Det verkar som att jag har gjort en grov felbedömning. Tydligen är det ett par arbetsbyxor jag fått tag på. Förutsatte att skyltdockan med FN-basker, FN-skjorta osv (misstänker även blå halsduk och FN-märken på skjortan, men är inte säker längre) även hade FN-byxor. Byxorna var man tvungen att fråga efter, då de glömt lägga fram dem i butiken, så antagligen fick jag fel byxor eller så är jag lurad. Byxorna har endast en benficka, men tyget är väldigt likt skjortan. Ska kontrollera M-numret med Unir FM när jag kommer hem.

Jävla F17. Först så märker jag att mina nya fältbyxor är av prototypmodell från 1989, sedan har jag inga FN-byxor! De jävlas alltid med mig på något sätt. banghead.gif
Förtroende är bra, kontroll är bättre... lack.gif
Furir Razer
Var nere på förådet på amf4 (fsc) och hämtade ut lite mer grejer som Plutonchef sa att vi skulle ha:
1 st 90 keps (har hellre min gamla kvar)
1 st source vätske system, (hade iof en tidigare men de kan vara bra att ha två)
1 st termos (helt ny)

Enligt rykten skall även sovsäck vara på G, men de har man ju hört förut...
2Sharp
FN-byxa ÄR väl arbetsbyxa? Eller så har jag helt fel....

Jag har varit gott upprörd när det skulle pås med arbetsbyxa/skjorta när det skulle vara uppklätt under mission, jag kände mig ju som en kommunist...
The Swede
QUOTE (2Sharp @ Jan 22 2007, 21:18 ) *

Jag har varit gott upprörd när det skulle pås med arbetsbyxa/skjorta när det skulle vara uppklätt under mission, jag kände mig ju som en kommunist...

Grön arbetsbyxa m/87 har benficka på ena benet och smala hällor för livrem

Arbetsbyxa m/93 FN har benfickor på båda benen och hällor avpassade för livrem m/52
Tidigare hade dom även slejf med kardborreknäppning vid bensluten men det verkar vara ändrat enligt bilden i UniR FM 2003.

The Swede pansar2.png
2Sharp
QUOTE (The Swede @ Jan 22 2007, 21:26 ) *
QUOTE (2Sharp @ Jan 22 2007, 21:18 ) *

Grön arbetsbyxa m/87 har benficka på ena benet och smala hällor för livrem

Arbetsbyxa m/93 FN har benfickor på båda benen och hällor avpassade för livrem m/52
Tidigare hade dom även slejf med kardborreknäppning vid bensluten men det verkar vara ändrat enligt bilden i UniR FM 2003.

The Swede pansar2.png

Då hade jag fel eller nästan rätt då...

;)
Munken_swe
Det är definitivt arbetsbyxor. Glömde att Unir inte har M-nummer på persedlarna.

@The Swede
Livrem m/52, är det den som man förställer längden på, och sedan bara hakar i? Bilden i Unir är lite otydlig (pdf).
106
QUOTE (Munken_swe @ Jan 22 2007, 22:24 ) *
Livrem m/52, är det den som man förställer längden på, och sedan bara hakar i? Bilden i Unir är lite otydlig (pdf).

Stämmer bra det.

Arbetsbyxa m/93 FN är dessutom i helt annat tyg (tunnare) än Grön arbetsbyxa m/87. Jag tycker bilden i UniR FM är för otydlig för att vara säker på att kardborrejusteringen är borta. Får nog vänta till anbudsinfordran kommer upp på FMV:s sida nästa gång det är dags att handla, där brukar det ju vara med en skiss över saken de ska upphandla.
2Sharp
QUOTE (106 @ Jan 23 2007, 00:55 ) *
QUOTE (Munken_swe @ Jan 22 2007, 22:24 ) *

Stämmer bra det.

Arbetsbyxa m/93 FN är dessutom i helt annat tyg (tunnare) än Grön arbetsbyxa m/87. Jag tycker bilden i UniR FM är för otydlig för att vara säker på att kardborrejusteringen är borta. Får nog vänta till anbudsinfordran kommer upp på FMV:s sida nästa gång det är dags att handla, där brukar det ju vara med en skiss över saken de ska upphandla.

Tackar, skönt att jag har fel på arbetsbyxor och inte så ofta på skjutvapen eller knivar... banan_rock.gif

;)
Sleipner
Meindl Island Pro, 1298:-, rea på Naturkompaniet!! banan_rock.gif

http://www.snajk.se/images/kanga_meindl_islandPro.jpg
Fu Kjellberg
Fick hem NARPs katalog.
Intressanta produkter för militär sjukvård.

NARP

Deras danska återförsäljare:
/www.ap-services.dk
Persson_Insats
fick idag hem en C.R.K.T Carson F4-02 en nätt liten kniv lämplig att ha med i mitt e,d,c rolleyes.gif

köpt på tradera för 225:- inklusive frakt
TForce
Fick hem en liten grön benplatta (min andra) o än en gång tack vare coolhand.
och jag fick även amerikanskt godis (precis som förra gången)

http://www.tacticaltailor.com/index.asp?Pa...D&ProdID=87

Tack Coolhand
Gator
Två nya kompanjoner som jag hoppas skall trivas ihop...

Kniv Aeb-L, levererad med neck-och IWB-kydex
Lampa Lumapower D-Mini, 135+ lumens
Den här har jag letat länge efter, och så här skall den bäras:

Close-up

HV.gif
GD1
Fått en Surefire G2 plus lite annat nyttigt. Tur att mina bröder är lika skadade som jag.
Som den prylgalning jag är funderar jag redan på vad min nästa Surefiremodell skall bli.
J.Nilsson
Snugpak Rocket pack 85Liter ryggsäck. Mycket najs, mycket nöjd!
coolhand
Senaste skorden:

Arktis Rainshield

M/90 Hjalmunderlag

AoSafety CB Mask (Skyddsmask90)

Stridshandske 2000

Recon Flerbruksficka M90

M90H Jacka (se bild under M/90 traden)
Rogue
Då min familj inte delar mina intressen av militärprylar så får man väl komplettera presentarna med sådant.
  • M/90 Booniehat
  • Shemagh Olive
  • Barracuda Nät Camo
  • Vinterförmåga 2006
  • Mental grundträning
Vadå det är gott med bröd och vatten vissel.gif
pajohansson
QUOTE (coolhand @ Feb 5 2007, 05:29 ) *

Pris och inköpsställe?
coolhand
QUOTE (pajohansson @ Feb 8 2007, 08:53 ) *
QUOTE (coolhand @ Feb 5 2007, 05:29 ) *

Pris och inköpsställe?

Kopt via ett foretag i USA, runt $100 + frakt.

Bor ju i USA sa det gar ju smidigt. Vet inte var man kan fa tag pa dem nya i Sverige... Vet att Osters i Vaxjo haft begade iallafall...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.