Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
Team Member
Alla ni som lägger upp snygga bilder kan väl hjälpa en vilsen person som jag med något bra tips på vart jag ska lägga upp lite bilder på prylar?
worthy.gif worthy.gif
2Sharp
QUOTE (BUCK @ Sep 4 2004, 18:01 )
Jag har uppskattat på ett ung. hur mycket jag lagt på mina knivar, ugh..

Vad kom du fram till då ? smile.gif

Jaaa... jag räknade när jag hade som mest knivar, ca: 170 st, de snittade ett pris på ung. 1000 kr/st.

Nu har jag ju betydligt färre knivar, kanske en 30 st, dock har de blivit dyrare, min CQC-6 betalade jag ca: 8K för, min Strider SnG kostar ca: 3K, min Strider GB ca: 2.5K.
Det är ju roligare med färre knivar som jag verkligen gillar och i mesta möjliga mån använder smile.gif

Just nu har jag dålig ordning på mina knivar då det mesta av mina prylar är nerpackade i flyttlådor.. jag får väl rensa ut och styra upp ordningen på knivarna någon gång...
2Sharp
QUOTE (Team Member @ Sep 4 2004, 19:38 )
Alla ni som lägger upp snygga bilder kan väl hjälpa en vilsen person som jag med något bra tips på vart jag ska lägga upp lite bilder på prylar?
worthy.gif worthy.gif

http://www.imageshack.us/index.php
Team Member
salute.gif @2Sharp

Då jag är en fetischist när det gäller ficklampor biggrin.gif så har jag fastnat för Surefire och deras grejer.
Som tur är så har jag haft möjlighet att komma över en del av dom till ett billigt pris genom resor och jobb. (annars så skulle det nog bli ett fint hål i plånboken)
2Sharp
QUOTE (Team Member @ Sep 4 2004, 20:47 )
Då jag är en fetischist när det gäller ficklampor biggrin.gif så har jag fastnat för Surefire och deras grejer

Det är jag med... shoppade C2-HA på Bondsteel under Ks05 bland annat.. smile.gif

Utlandssemester är bra!
softfeel
QUOTE (Johan ES @ Sep 4 2004, 17:53 )
QUOTE (The Swede @ Sep 4 2004, 17:09 )
Ok, det är ju stängt nu och jag ska dit igen på måndag.
Överskottsförsäljningen i Skultorp utanför Skövde.
Dom har en hel pall full, både gröna och DPM.
Förvisso begagnade men till det priset....... biggrin.gif

The Swede pansar2.png

Telefonnummer?

/Johan ES

På hemsidan kanske?

http://www.overskott.org/_filial.html
The Swede
Har nu varit och inhandlat ett antal fickor till varav jag ska skrota två.
Får väl ta med mig säcken till en skomakare så att han får sy fast dragkedjorna åt mig.
Jag återkommer med bilder på hur det blev.

The Swede pansar2.png
Gator
"Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen..."
Inte precis purfärska (tack vare att digikameran inte är kompis med OP-systemet angry.gif ) men skattemyndigheten var välvillig i år:

CamelBak HotShot 2,1 ltr samt Hatch Operator CQB
HV.gif
Fu Kjellberg
Nice Gator.
Vad tycker du om dom handskarna?
Dom har ju utförsäljning på D-gear på Hatch så jag har sneglat lite på dom. B)
Gator
Såvitt jag kan bedöma är de GTG. Har inte använt dom så länge än, men första intrycket är imponerande. Valet stod mellan dessa och Hellstorms SOLAG, men då de senare fått blandad/dålig kritik och saknar skinn i handen så blev det Hatch. Det, och D-Gears pris förstås... ;)
HV.gif
niklassthlm
QUOTE (regler)
FÖRBJUDNA ÄMNEN
//snipp//

Försäljning av tjänster och materiel är inte tillåtet på forumet.

/Ing

Hm, sorry sorry. Provar igen ;)

Jag har precis fått hem en sådannahära:

Är dock inte riktigt nöjd, lite liten för mig. Ska nog kliva på en fatboy istället.

BlackIce
Är det någon som kan tipsa om nån bra väska/fack/fodral att ha digitalkameran i ute i fält?
Tänkte på något i stil med det här eftersom fickan har styva väggar.
Eller hur gör ni med era kameror?

(BLHK STRIKE 37CL57)
niklassthlm
M-5 waistpack

En sådan har jag för min G2'a
os frontale
QUOTE (2Sharp @ Sep 4 2004, 22:18 )
QUOTE (Team Member @ Sep 4 2004, 20:47 )

Då jag är en fetischist när det gäller ficklampor biggrin.gif så har jag fastnat för Surefire och deras grejer

Det är jag med... shoppade C2-HA på Bondsteel under Ks05 bland annat.. smile.gif

Utlandssemester är bra!

Säg någon militärisk fetishm du INTE har. laugh.gif
niklassthlm
mm, den finns oxå högt upp på önskelistan. Riktigt mumma biggrin.gif
BlackIce
QUOTE (niklassthlm @ Sep 8 2004, 18:31 )
M-5 waistpack

En sådan har jag för min G2'a

Vad är det för fäste på den?
Fu Kjellberg
Big and bold, the M-5 Waistpack is roughly two and a half times the size of its little brother, the M-1, with much more space and many more compartments. Great for carrying digital cameras or DV camcorders with their accessories and cables. For outdoor activities, the M-5 can carry talkabout radios, GPS's, binoculars, or small laser ranger finders. Its ability to be spread open makes the M-5 ideal for a tough-as-nails first-aid kit container. The M-5 Waistpack can be worn on the belt directly or attached onto MAXPEDITION backpacks or PALS webbing.

Text från D-gear

Byxbältesfäste. Om du skall ha den på stridsbälte eller får du köpa Maliceclips.
Maliceclips
johanp
har tagit en magficka från sv2000 och fäst delar från ett liggunderlag i insidan (föruton på locket) funka finfint för min digitalkamera.
Rune Frunkh
Är det någon som kan tipsa om nån bra väska/fack/fodral att ha digitalkameran i ute i fält?

Det beror naturligtvis på kameran. Vi "fick ut" jättebra kameraväskor från FM när vi åkte till Kosovo: Om man river ut (den lösa) inredingen ur pistolmagasinsfickan passar en Ixus 400 perfekt! (Om man av någon anledning är tvungen att bära med sig de två extra magasinen är det sannolikt inte heller läge att ta med kameran...).
9x19
QUOTE (Rune Frunkh @ Sep 9 2004, 12:12 )

Det beror naturligtvis på kameran. Vi "fick ut" jättebra kameraväskor från FM när vi åkte till Kosovo: Om man river ut (den lösa) inredingen ur pistolmagasinsfickan passar en Ixus 400 perfekt! (Om man av någon anledning är tvungen att bära med sig de två extra magasinen är det sannolikt inte heller läge att ta med kameran...).

OT:

Lämna pistolen hemma också då, inte vill du väl gå ut om du eventuellt kan bli tvungen att använda den? Stoppa en banan i hölstret, det är ju praktiskt att ha nåt att äta tillhands när man behöver det.

Att inte ta med åtminstone ett magasin utöver det som sitter i vapnet tycker jag är kvalificerad dumhet. Om jag så bara hade hade 17 patroner ute skulle jag dela upp dem. Magasinen är den känsligaste delen i ditt vapensystem och den som är enklast att byta ut om det blir problem.
niklassthlm
ngn som vet var man kan hitta sådanna hära

I sverige?
Gator
QUOTE (niklassthlm @ Sep 11 2004, 20:14 )
ngn som vet var man kan hitta sådanna

Hmmm, "Spy Capsules"....? Utformningen får fulhjärnan att tänka på...men ingen skulle väl...eller ?!
HV.gif
niklassthlm
biggrin.gif

JAG, tänkte mest på att den största rymmer en kondom o den lite mindre är perfekt för en Imigran, el en alvedon kanske. Alltid redo. biggrin.gif
Rune Frunkh
(Rune Frunkh @ Sep 9 2004, 12:12 )

OT:

Lämna pistolen hemma också då, inte vill du väl gå ut om du eventuellt kan bli tvungen att använda den? Stoppa en banan i hölstret, det är ju praktiskt att ha nåt att äta tillhands när man behöver det.

Att inte ta med åtminstone ett magasin utöver det som sitter i vapnet tycker jag är kvalificerad dumhet. Om jag så bara hade hade 17 patroner ute skulle jag dela upp dem. Magasinen är den känsligaste delen i ditt vapensystem och den som är enklast att byta ut om det blir problem.

Efter att ha åkt mellan Slim Lines, Camp Victoria och KFOR Main några gånger under samma dag börjar man ledsna på att bubba runt på tre halvfulla magasin (vi fick endast ut en kaka 9 mm), magsinsväska och pistolbälte. Man inser att vapen kanske inte är nödvändigt när man möter fysklädd personal (i tights och utan vapen) från CV som springer det långa spåret utanför campen, och mycket riktigt fattades beslut under början av hösten 2003 att det räckte med ett vapen per fordon om man rörde sig inom MNB©. När vi rörde oss utanför brigadområdet, speciellt i de delar som var mer osäkra (t.ex. Mitrovica), var vi alltid beväpnade till tänderna: pistol med 36 patroner!

Under de omständigheter som rådde i Kosovo för ett år sedan anser jag ett det var ett korrekt handlande, men idag (och speciellt i våras) är läget som bekant ett helt annat. Helt riktigt är magasinen en svag länk i ditt personliga vapensystem, men det handlar också om att bedöma risken att behöva använda det: I Kosovo sommaren 2003 kändes det som en större sannolikhet att hamna i en trafikolycka än en "shoot out". Sålunda skulle en akutväska varit mer lämplig och gjort större nytta.

Möjligheten att använda hölstret som bananfodral fungerar nog bara på icke EU-godkända fulbananer. En "riktig" banan kläms sönder av locket... ;)
Patroels
Here we go again... dry.gif

Tråden här omhandlar NYA PRYLAR... Nya prylar ni just har fått hjem, eller frågor till dom som just har fått nya prylar...

... Please?
2Sharp
QUOTE (niklassthlm @ Sep 11 2004, 19:14 )

I sverige?

Varför just i Sverige?

Billigare att beställa från utlandet, sorteringen är ju betydligt bättre också.

Har du en bekant med tillgång till en svarv och lämpligt mtrl. så är det inga problem att svänga ihop liknande saker.
Jag har gjort flertalet liknande grejor i skolan, back in the days.

Jag tror tom att skulle du kolla med en mek. verkstad så kan de mot, en liten, avgift göra en åt dig, kan du dessutom fixa fram mtrl. så..
niklassthlm
Ja, styckpriset blir ju billigare. Men om jag bara vill ha en el två så blir det ju lite dyrt med frakt o så.
Men den där costum tillverkningen kanske..... wub.gif
2Sharp
QUOTE (niklassthlm @ Sep 12 2004, 16:29 )
Ja, styckpriset blir ju billigare. Men om jag bara vill ha en el två så blir det ju lite dyrt med frakt o så.
Men den där costum tillverkningen kanske..... wub.gif

Skall du bara ha en eller två kan man skcika det som ett käckt litet brev = låg fraktkostnad.

Maila TADgear och fråga vad de kan tänkas ta för att skicka bara det där lilla.

Som dessa: http://www.tadgear.com/x-treme%20gear/life_capsule_beta.htm
BUCK

Fick hem lite prylar idag..
1 st Buck Strider Mini och en lampa modell 6P wub.gif + lite extra batterier och P61 reflektorn.

Tänkte ha Minin som EDC men den är kanske lite för massiv för det ändamålet, hur som helst.. det verkar helt klart vara en trevlig kniv, bygd som en strv. smile.gif
os frontale
QUOTE (niklassthlm @ Sep 11 2004, 20:14 )

I sverige?

Det jag hatar med ovanstående konstruktioner, med allt snurrande på nyckeln eller vart man har dem så snurras locket också alltid upp för mig, men det kanske finns någon mekanism på just denna som gör det svårare iallfall?
2Sharp
QUOTE (BUCK @ Sep 12 2004, 17:32 )
Tänkte ha Minin som EDC men den är kanske lite för massiv för det ändamålet, hur som helst.. det verkar helt klart vara en trevlig kniv, bygd som en strv. smile.gif

Nejdå, köp bara lite vidare byxor ;) mini-buck är en trevlig kniv, helt klart i Strider-andan..

almkvist: har man en liten gummipackning på dem brukar det funka rätt bra att de inte skruvar upp sig.
BUCK
Nejdå, köp bara lite vidare byxor  mini-buck är en trevlig kniv, helt klart i Strider-andan..

Ska försöka pressa ner den, annars blir det nya byxor smile.gif

Hur står sig kvaliten mellan Strider och Buck-Strider ? Är det bara så att Strider tillverkas mer hantverksmässigt och därför är dyrare, eller har dom även sparat på material osv.
Skuggan
är det bara jag som fått synen att vissa medlemmar på detta forum alltid har med motsv en bärsäck 2000 med småprylar så fort de skall ut i skogen?
och till detta knivar som täcker HELA bältet och fickor fullmosade med grejjer...
samt ett oerhört fånigt leende på läpparna?? biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Skuggan @ Sep 13 2004, 12:04 )
är det bara jag som fått synen att vissa medlemmar på detta forum alltid har med motsv en bärsäck 2000 med småprylar så fort de skall ut i skogen?
och till detta knivar som täcker HELA bältet och fickor fullmosade med grejjer...
samt ett oerhört fånigt leende på läpparna?? biggrin.gif

Hehe, njao, jag brukar rensa ut med jämna mallenrum, det mesta som "är bra att ha" ryker då.

Jag har ju inte alla mina knivar på mig när jag har uniform.

Standard är oftast en fällkniv, en slidkniv och ett multiverktyg.
LED lampa och en sure-fire.
BUCK
samt ett oerhört fånigt leende på läpparna??

laugh.gif laugh.gif Bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha (innom rimliga gränser) ;)
69:an
Har fått hem den senaste beställningen från USA, 4 st Under Armour t-shirts.

Kan verkligen rekommendera dem underbart sköna att ha under skyddsvästen och de är grymma att svettas i, transporterar fukten vidare och torkar blixterfort!!
Jag skulle dock välja att beställa dem från något annat ställe än underarmour.com de var rätt så struliga innan ordern gick iväg.

Lightfighter tactical och Brigade Quartermaster mfl har ju samma utbud.

//C
ARN
Annars kan man köpa tröjan på militaryshop för 295 skr.
Yxa
QUOTE (69:an @ Sep 13 2004, 19:31 )
Har fått hem den senaste beställningen från USA, 4 st Under Armour t-shirts.

http://www2.underarmour.com/images/product...039navyblue.jpg

Kan verkligen rekommendera dem underbart sköna att ha under skyddsvästen och de är grymma att svettas i, transporterar fukten vidare och torkar blixterfort!!
Jag skulle dock välja att beställa dem från något annat ställe än underarmour.com de var rätt så struliga innan ordern gick iväg.

Lightfighter tactical och Brigade Quartermaster mfl har ju samma utbud.

//C

Har även jag ett par dylika (både den korta sommarvarianten och den långärmade vintervarianten). Håller med om vad 69:an sa (på alla punkter) dessutom så vill jag minnas att UnderArmor inte säljer de olivgröna ex:en på sin sida. Jag köpte mina från LF.

Sen kan jag ju passa på att visa mina senaste prylar som kom nu i dagarna:

Mörkgrå TAD Gear Stealth Soft Shell som på bilden nedan:

(brunett medföljde inte - stor besvikelse!)

Och för att bäras ovanpå denna - Triple Aught Explorer Shell som på bilden nedan, men i svart:

(Övermogna argentinska zoologer ingick inte - STOR lättnad!)
2Sharp
Explorer shell är riktigt nice, schysst med alla fickor smile.gif

Tål vatten bra också, samt slittålig.

Rekommenderas!

smile.gif
Yxa
QUOTE (2Sharp @ Sep 13 2004, 20:28 )
Explorer shell är riktigt nice, schysst med alla fickor smile.gif

Och det är inte såna där idiotsmå fickor överallt som "på film" - utan det är (med undantag för fickorna på vänsterarmen) rediga fickor.
69:an
QUOTE (ARN @ Sep 13 2004, 20:04 )
Annars kan man köpa tröjan på militaryshop för 295 skr.

Nope inte i sthlm iaf. dem är slut och kommer inte at ta hem igen pga leveransproblem ;)

//C
Hensoldt
@69:an

Kan man använda tröjan under M90 tröjan för att slippa svettas som en gnu på sommaren?
Å finns den att köpa ngn annanstans än i USA?
(Tydligen fick vi räkna bort Militaryshop från listan här i Svedala)
2Sharp
QUOTE (Hensoldt @ Sep 13 2004, 21:00 )
@69:an

Kan man använda tröjan under M90 tröjan för att slippa svettas som en gnu på sommaren?
Å finns den att köpa ngn annanstans än i USA?
(Tydligen fick vi räkna bort Militaryshop från listan här i Svedala)

Köp en och skit i M90 tröjan, jag har liknande t-shirt's som jag använder på sommaren under 90 jackan. Funkar.
odenmedic
Måste hålla med 2Sharp re. UnderArmor. Funkar Bra under BDUs i sommaren over here. (coool) ska själv inskaffa en lång sleves för vintern (lose fit) .

MVA
Sir Vival
Bland alla high-tech prylar så vill jag visa detta fick-solur.

Ett sådant kan man ha den stora turen att få om man har väldigt goda (och händiga) vänner.
Yxa
QUOTE (Sir Vival @ Sep 13 2004, 23:32 )
Bland alla high-tech prylar så vill jag visa detta fick-solur.
http://w1.401.comhem.se/~u40123536/solur.JPG
Ett sådant kan man ha den stora turen att få om man har väldigt goda (och händiga) vänner.

Charmigt!
Fu Frippe
Dessutom funkar UnderArmour glockrent under amerikanska fotbollsskydd också! ;)
Yxa
QUOTE (Fu Frippe @ Sep 14 2004, 02:02 )
Dessutom funkar UnderArmour glockrent under amerikanska fotbollsskydd också! ;)

Kan jag aldrig tro. biggrin.gif Finns en serie vid namn "Playmakers" som gick på ESPN i höstas - en veritabel UnderArmorreklam i serieformat! Det var tights, fillingar, t-shirts, mössor och gud vet vad mer. Även om jag normalt inte är sportintresserad så var det en rätt bra serie i alla fall.
Johan ES
Inkommit denna vecka:

Fällkniven S1 med blankt blad och kydexslida.

Blackhawk CQC kolfiberplånbok.

/Johan ES
C 2.a pjäs
Har någon erfarenhet av den tyska firman http://www.usarmy-shop.de/? Tänkte beställa lite prylar därifrån, bl. a en BDU-jacka. navy2.gif Hur betalar man om man inte vill lägga ut sitt VISA-nummer på nätet, förresten? blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.