Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya prylar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62
CfrHGB
Vem är det som tillverkar MAS-buttpacken? Står ingenting på d-gear.se
Mattsson
Jaha, då blev man en stolt ägare av en Nokia 5140 med tillhörande GPS skal. B)
Blackadder
QUOTE (CfrHGB @ Apr 19 2005, 14:37 )

http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...35&category_id=
Patroels
QUOTE (Blackadder @ Apr 19 2005, 18:39 )
QUOTE (CfrHGB @ Apr 19 2005, 14:37 )

http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...35&category_id=

Bra länk, men den talar inte om vem som har gjort den ;)
Plut.Sjv.AQ
Synd bara att alla tuffa och bra prylar är så in i norden dyra. En bra kniv kan man ju bli satt på bar backe för att kunna köpa. Som fattig student är man nog dömd till att dregla över prylarna på nätet, alternativt så ser man till att hålla sig framme när givmilda förådmän eller HV-befäl visar sig (de kanske inte ens kräver att man måste kvitera godset).
Sytare
Undrens tid är ännu inte förbi och jag har äntligen fått delar av det jag beställt från TAD Gear clap.gif och Tullen hade helt och hållet missat mitt paket fun_icon_nana.gif

Så mina damer och herrar, Geardos och prylgalningar, låt mig presentera dagens skörd:
(en lite bättre bild på flaskan!)
01 st: Camelbak Reservoir Dryer
12 st: Surefire batterier
01 st: Surefire SC3 Spares Carrier
01 st: Surefire MN02 Extended Run Lamp (utlagd för försäljning på utrustning.se)
01 st: NalgeneLexan 1 liter OD med TAD Gear-logo
04 st: Tactical Tailor MALICE Clips (small)
01 st: Maxpedition Rolly Polly Medium, samt
ett hundratal fötter Paracord

Det jag saknar är min Camelbak HAWG, men den kommer väl förr eller senare...
Max
Fick ett paket på posten idag...

http://img71.echo.cx/img71/7599/304k12ue.jpg

Det som är nytt är MAS butt-pack:en och Hellstorm Navigunner-handskarna. Resten bara är B)

Som forsse nyss påpekade för mig, det är inte speciellt snyggt när allt är i olika nyanser på stridsbältet..men vafan..det är funkis ändå ;)
Vargas
Fick tag på följande:

En prototyp till en 1,5l fältflaska.

Samt nytt i bokhyllan är ett exemplar av Särtryck av instruktion för stridstjänsten vid Flottan - Allmäna föreskrifter för fartyg 1968 (Särtr ISF:AF 1968)

Edit: En bild till
Kn Glock
@Vargas

Fick man lätta på slipsen vid strid 1968?
bushman
fick hem en trevlig liten civil sak från ett nätbaserat TSF i går
akutsjukvårdsväska med ryggsäcks möjlighet.
Fk.Mandrake
@Bushman

Trevlig väska. Verkar vara samma som vi använder.
sotilas
@ bushman

Vilket nätbaserade TSF då ?? Som jag har letat....
A2Keltainen
QUOTE (Fk.Mandrake @ Apr 21 2005, 22:35 )
Trevlig väska. Verkar vara samma som vi använder.

Om du gillar den, så kanske du kan vara intresserad av Kifaru Marauder:

http://www.kifaru.net/MGmaraud.htm

Notera att insidan (och utsidan) är täckt med PALS, så att du kan sätta vilka fickor du vill där. Jag har hört att det är en populär ryggsäck bland sjukvårdare (som är beredda att betala för kvalitet).
Fk.Mandrake
@A2Keltainen

Hadde det varit jag som hållt i pengarna för utrustningsinköp så hade det nog lätt blivit en sådan. Så är det dock inte och jag får hålla till godo med att använda min Maxpedition Proteus som mindre sjv.väska när man går runt bland folket. Tycker dessutom att ryggsäck är ett förbannat åbäke att släpa på då man ska tränga sig fram bland X-antal fulla och glada konsertbesökare! Det första omhändertagandet kan man lösa med det man har på sig, behövs det mer grejor kallar man på radion efter det eller tar med patienten till förbandsplats.
Bliss
Var ute på en liten shoppingrunda, blev ett par G3 Alu-magasin och ett par Hatch Centurion knäskydd.

Mordred
MAS Buttpacken som D-gear säljer är deras egen design och tillverkning.

Dvs det är en D-Gear produkt smile.gif

Anders som äger och driver D-gear är en man med många idéer, räkna med fler egna produkter av hög kvalitét i framtiden. biggrin.gif

/M som är nöjd med sin MAS Buttpack
Patroels

Klicka...
Inte allt är nytt, men det finns prylar jag ändå borde ha postat här.

MVH
Troels

P.S. Det är Maxpedition M5'an (till vänster) som är nya prylen, köpt på D-gear.
2:a Skvadron
knivtips:

Ni som funderar på en A1:a eller liknande, köp istället

FINSKA ARMÉNS ÖVERLEVNADSKNIV

http://www.dianova-ab.se/images_swe/peltonen_fram1.JPG

Köpte min till bra pris för tre år sen och är mycket nöjd. Den har otroliga egenskaper BÅDE som "hugg" och "tälj" -kniv.

Medan A1:ans egenskaper mera liknar en machete. Dessutom har A1 som många erfarit en tendens att gå av strax över skaftet.
Ing
QUOTE (2:a Skvadron @ Apr 24 2005, 01:05 )
knivtips:

Ni som funderar på en A1:a eller liknande, köp istället

FINSKA ARMÉNS ÖVERLEVNADSKNIV

http://www.dianova-ab.se/images_swe/peltonen_fram1.JPG

Köpte min till bra pris för tre år sen och är mycket nöjd. Den har otroliga egenskaper BÅDE som "hugg" och "tälj" -kniv.

Medan A1:ans egenskaper mera liknar en machete. Dessutom har A1 som många erfarit en tendens att gå av strax över skaftet.

Aldrig någonsin hört talas om att en A1 har en tendens att gått av. Källa tack.

Går fint att bre smörgåsar och klyva tändstickor med A1 också, vill man tälja trägubbar får man kanske ta fram en annan kniv.

Kul att du är nöjd med finnen. smile.gif
Sytare
QUOTE (2:a Skvadron @ Apr 24 2005, 01:05 )

Det står ju t.o.m. på kartongerna knivarna kommer i: Använd spett eller yxa då kraftigare don behövs.

Har man slagit av kniven på en tjalad trästubbe, då får man skylla sig själv nästan (synd på en bra kniv bash.gif ), men det står också: "En brun eller grovkornig brottyta indikerar ett härdfel, en grå, slät yta att Du passerat gränsen för vad kniven rimligen ska tåla.
Under min GU 98 så vet jag att tre A1:or gick av på vår pluton av yttre våld som knappast skulle repa en morakniv.

En kille i min grupp skulle kasta sin kniv mot ett träd, han träffade konstigt och vips kniven var av.

Jag vet att detta knappast är en god undersökning, men väl en empirisk studie.
Dessutom så hördes det liknande historier från befäl och andra förband.
Ing
Jobbat bra!
hursomhelst A1 är en bra kniv, men stirra er inte blind på den om ni är i "köpartagen", det finns bra alternativ.

Ytterligare bra detalj på den finska kniven är att den har två upphängningar.

En annan rolig detalj är en liten metallplatta där man kan gravera in namn, nummer eller liknande.
Rickard N
28 cm är bra långt
The Swede
Det finns en annan tråd där man kan diskutera vad man tänker köpa.
Här visar vi upp det vi redan köpt.

The Swede
BLÅGUL
109 Eken
Veckans skörd, en Maxpedition Fatboy o en Nalgeneflaska, inte mycket men jag har mer gear på väg fun_icon_nana.gif
Sytare
Kniven hamnade där mest bara för syns skull eller? ;)
Vi får väl ta en skål med våra nya Nalgeneflaskor banan_rock.gif
109 Eken
@Sg Toll :P
wub.gif my Benchmade, my precioussss

gillar verkligen Nalgeneflaskorna! Maxpedition har en ny Versipackmed plats för två flaskor.
Skål på dig! (kan tyvärr inte skåla i nåt starkare än hallonsaft, har jour den här veckan)
404 Skenberg
Det trillade ner ett trevligt paket från Recon idag

Innehöll följande saker
2 Ak4/5 magasin fickor
Samt en helt ny väska i deras sortiment. Det är en Buttpack som passar på stridsvästen och stridsbältet.

Pris
Magasin fickor 395:- st
Buttpack 449:-

Mvh
404 Skenberg
Sir Vival
QUOTE (2:a Skvadron @ Apr 24 2005, 11:54 )
Under min GU 98 så vet jag att tre A1:or gick av på vår pluton av yttre våld som knappast skulle repa en morakniv.

Vilken underbar värld du måste leva i...
Team Member
@404 Skenberg
Buttpacken måste vara väldigt ny, för jag kan inte hitta den på deras hemsida...
Första intryck frågas kom,
jed
404 skenberg: hur är magasinsfickorna?

Jag tycker att orginalfickorna är väldigt trånga, jag måste tvinga ner det andra ak4-magget i den.
Är det lättare i din nya väska?

...inte för att jag någonsin kommer att få sätta på en väska som inte är m-märkt och har ett boa men ;)
os frontale
Appropå paracord, hur fungerar det som reservskosnören ute i fält?
För tjockt?
404 Skenberg
Då skall vi se
Som svar på frågorna som jag har fått om de nya sakerna.

Jag har nu ikväll under en 5km march testat en av magfickorna.
Jag hade inga problem att få upp eller ner ett magasin i de. Men observera jag brukade ej den interna låsningen med resårsnören. Men de verkar funka bra med magpulls monterat på Ak4 magasin.

När det gäller Buttpacken så är den helt ny i deras sortiment.
Jag pratade med Måns i Ons och då sade han att den kommer nog ut på deras hemsida i slutet av denna veckan eller under nästa vecka.
Den är tillverkad/designad av Snigel.

Första intrycket är att den ser bra ut och den är välgjord med bra lösningar.
Den har snölås under locket och den fästanordningen som finnes på den gör att man kan snabbt lösgöra den från bältet/västen eller sänka den så att man kan ha ryggsäck på sig.

Det är de subjektiva upplevelserna som jag kan bjuda på när det gäller de.
Förutom. Nöjd. Jäpp J-vligt nöjd.

Mvh
404 Skenberg
eskil
QUOTE (almkvist @ Apr 29 2005, 17:14 )
För tjockt?

Jag använder numera alltid paracord för snörning av kängor. För att den inte ska börja trassla upp sig så brukar jag bränna ändarna (det finns kanske bättre sätt, men inget som jag vet). Det har nackdelen att det blir en hård knopp av hård plast i änden. Den kan vara riktigt knepig att få igenom snörhålen, i synnerhet på det ställe det ska vara dubbelsnörning. Paracorden i sig är inte för tjock, men smältknoppen kan bli det.
Därför skulle jag välja vanligt skosnöre som reserv, men paracord som ordinarie.
Morkaii
lite OT men kan ngn ge bra exempel/tips på hur man kan fästa regnställ 90 i SV2K? För de dagar då stridspackningen inte är med.

HV.gif
os frontale
QUOTE (eskil @ Apr 29 2005, 17:17 )
För tjockt?

Jag använder numera alltid paracord för snörning av kängor. För att den inte ska börja trassla upp sig så brukar jag bränna ändarna (det finns kanske bättre sätt, men inget som jag vet). Det har nackdelen att det blir en hård knopp av hård plast i änden. Den kan vara riktigt knepig att få igenom snörhålen, i synnerhet på det ställe det ska vara dubbelsnörning. Paracorden i sig är inte för tjock, men smältknoppen kan bli det.
Därför skulle jag välja vanligt skosnöre som reserv, men paracord som ordinarie.

Tack!
Annars kan man ju dra igenom snöret och bränna sedan. Men jag ska prova efter jag polerat spegel på pjuxen.
Kimster
För tjockt?

Använder paracord på ena kängan och standard kängsnöre på andra. Båda monterades samtidigt.. så vi får se vem som vinner. I övrigt håller jag med eskil i användandet.
jed
QUOTE (404 Skenberg @ Apr 29 2005, 17:16 )
Jag har nu ikväll under en 5km march testat en av magfickorna.
Jag hade inga problem att få upp eller ner ett magasin i de. Men observera jag brukade ej den interna låsningen med resårsnören. Men de verkar funka bra med magpulls monterat på Ak4 magasin.

Hade du bara ett mag i facken?

Eller låg det ett mag i facket och sen kunde du stoppa i/ta upp det andra snabbt och smidigt utan att behöva fippla så mycket som krävs med orginal facket?

Hur ser det ut? Är det samma färg som orginalfacket? Storlek?
Kan du ta ett foto med bägge fickorn bredvid varandra skulle jag uppskatta det smile.gif

(är väl mest ute efter: går det att byta ut det utan att paragrafryttarna skriker sig halvt fördärvade)
Andrew
Gör om gör rätt ... Har ett tips ang. Paracorden .... när ni värmer upp PCorden så snurra lite på den mot ett plant underlag samtidigt som ni knackar till änden på corden medan den är varm. ( kan förslagsvis göras med botten på ciggarrettändaren )
Man kan forma paracorden så att man får den tillräckligt spetsig för att lätt glida in och ut ur hålen på kängorna.

PS:/ detta tips gäller inte för den attrialj som glider ut och in i hålet på Lördagas-kvällen /ds ;)
jed
För att återknyta lite till det tråden faktiskt är till för...

Idag fick jag följande från recon:

Västkesystem till sv2k

Hängslen till mina M90

Alta knäskydd (mina har grönt tyg+svarta plastskydd)

(Bilderna från ett par välbekanta webshoppar, har lyckats ha sönder min kamera, i tävlingen mellan stengolvet och kamerna vann golvet...)

Icke militära prylar:

Halcyon 10W HID lampa, här j****r ska dykas!! biggrin.gif
SISU

Litta nya prylar !
1 st Wiley-X Higher Ground Blue lunar från D-gear 250:-
1 st Maxpedition M-1 Bytes affär
1 st Maxpedition double sheat från d-gear 260:-
Hornet
QUOTE (Morkaii @ Apr 29 2005, 17:18 )
lite OT men kan ngn ge bra exempel/tips på hur man kan fästa regnställ 90 i SV2K? För de dagar då stridspackningen inte är med.

HV.gif

stor flerbruks ficka hadde det där under hella VPL tiden funkar utmärkt
Sljivovica
QUOTE (Andrew @ Apr 29 2005, 19:35 )
Gör om gör rätt ... Har ett tips ang. Paracorden .... när ni värmer upp PCorden så snurra lite på den mot ett plant underlag samtidigt som ni knackar till änden på corden medan den är varm. ( kan förslagsvis göras med botten på ciggarrettändaren )
Man kan forma paracorden så att man får den tillräckligt spetsig för att lätt glida in och ut ur hålen på kängorna.

PS:/ detta tips gäller inte för den attrialj som glider ut och in i hålet på Lördagas-kvällen /ds ;)

Ett "djungelknep";
tejpa änden, värm, när linan
börjar krypa under tejpen, sluta värm,
när det har svalnat, avlägsna tejpen = snyggt.
bushman
QUOTE (almkvist @ Apr 29 2005, 16:14 )
För tjockt?

krympslang svart från clas olsson i lämplig storlek.
till magnums kängor köper man ju ett antal cm paracord och värmer på krympslang.

alltså i väg till närmsta elbutik eller till det välsorterade TSF:et i insjön.
Sljivovica
anal cm

tänkte kommentera, men det gjorde jag
inte.. biggrin.gif
eskil
Krympslang. Det ska jag prova.
os frontale
QUOTE (eskil @ Apr 30 2005, 09:41 )

håller det?!
bushman
QUOTE (almkvist @ Apr 30 2005, 09:43 )
QUOTE (eskil @ Apr 30 2005, 09:41 )

håller det?!

rätt storlek på slangen bara.
magnums snören och slang har funkat utmärkt, men har haft lite problem med clas i sjön varianterna.

men det beror helt på vilken belastning man utsätter slangen med.
tricket är att göra slangen ett par mm längre än PC´n.
och sedan värma relativt försiktigt.

enklast är att träna lite.
A2Keltainen
Jag fick en svart Maxpedition Fatboy i måndags. Hittills så är jag nöjd med den, men anser att den ibland är något för liten för mina behov, och främst då djupet (d.v.s. den sidan som vetter ut från kroppen). Exempelvis så har jag svårt att få ned en liter sojadryck och en mindre limpa grovt bröd i den, när jag vill ha med det till arbetet. Jag väntar därför ivrigt på den större modellen som verkar vara på väg. Jag tycker även att det är något dumt att man måste lyfta locket för att komma åt den medelstora fickan på fronten, då det för min del är den ficka jag oftast vill in och rota i, men detta ger å andra sidan ett visst skydd mot ficktjuvar i trängsel. Är det någon som förstått varför man satt ett "brytbart" spänne på axelremmen? Det behövs ju inte direkt för att ta på sig väskan, eller åtsminstone inte om man bär den någorlunda långt ned på ryggen/baken. Jag är även lite nyfiken på om någon använder den lilla "karbinhaken" av metall, och i så fall till vad? Även om väskan inte helt ersatt ryggsäck för min del, så har den ändå gjort att jag de flesta dagar klarar mig utan ryggsäck, något som jag är glad över då det ger minskad ryggsvett och ökad trivsel. Jag rekommenderar därför helt klart en titt på väskan för de som vill ha en liten och smidig ersättare för ryggsäck.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.