Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ondskan
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Lindeberg
Jädrans i min lilla låda, vad bra den var. Cirkus två timmar lång, men den kändes som en knapp halvtimme.

Sehenswürdigkeit!
Mattias
Japp, håller med, en kanonfilm. Bra skådisar, snyggt foto mm. ;) smile.gif

Men jag kom på mig själv att undra hur mycket av detta som verkligen har hänt herr Guillou. Hur mycket är fact och hur mycket är fiction? Kan det ha varit så överdjävligt verkligen?!!
nilsson
QUOTE (Mattias @ Sep 30 2003, 23:52 )
Japp, håller med, en kanonfilm. Bra skådisar, snyggt foto mm.  ;) smile.gif

Men jag kom på mig själv att undra hur mycket av detta som verkligen har hänt herr Guillou. Hur mycket är fact och hur mycket är fiction? Kan det ha varit så överdjävligt verkligen?!!

Herr Guillou svarade så här på den frågan;
Om det är så pass att du funderar över det, så är det sant.
Delta Golf
Tror ni att pennalismen är utdöd på internatskolorna?Think again.

//DG

som hoppas se mycket skit flyta till ytan efter filmen
Runningback
shit, va bra den var, lite synd att alla började skratta på fel ställe, typ när någon gjorde en ful min när dem blev slagen, lite surt.
bushman
filmen var bra men den följde inte boken speciellt väl.
men det är nog ingen nackdel, för folk som en läst guillous mästerverk, funkar den ypperligt.

att karraktären Tosse Berg(gympaläráren) bor i min hemstad, är lite kul.

det är skönt att se en guillou-folm som inte är en sönderklippt tv-serie.
jag är imponerad av de unga skådisarna, gustav skarsgård är underbar som silverhielm.

pennalismen frodas på de få internat-skolor vi har kvar i detta landet, och det är väl bra.
de som går på dessa skolor, lever ju inte i någon form av normal verklighet ändå, så låt dem hållas.
Adeln i vårt land är ju utdöende, så det är väl bra att de får ha sina egna lekplatser kvar.
Mattias
QUOTE (bushman @ Oct 1 2003, 09:27 )
pennalismen frodas på de få internat-skolor vi har kvar i detta landet, och det är väl bra.
de som går på dessa skolor, lever ju inte i någon form av normal verklighet ändå, så låt dem hållas.
Adeln i vårt land är ju utdöende, så det är väl bra att de får ha sina egna lekplatser kvar.

Öh, nä-ä. Det är väl inte bra. Det är lika smart som att säga "befälsyrket i vårt land är utdöende så låt dem hålla på med pennalism och beväringsplågerier"

Sådana "lekplatser" är och har aldrig varit bra.

Jag vet inte om ditt uttalande var allvarligt menat eller ej. Isf. kan du bortse från mitt inlägg!!
Lindeberg

Vill gärna höra lite kommentarer angående skillnaderna.

Jag har läst boken, men det var ett antal år sedan. Jag märkte i alla fall inga större skillnader.

Upplys mig smile.gif
Panzerfaust
Läste inte hela boken... när jag kom till biten med hundarna vart jag tokig och tänkte åka ner å mörda jannes farsa.
man ska inte avslöja.. men... är det med i filmen :( ?

Läst sen klart... mycket bra... skulle se den, men eftersom min sambos syrra va här så gick dom å jag fick sitta hemma med herr hund :(
bushman
QUOTE (Marzocchi @ Oct 1 2003, 14:29 )

Vill gärna höra lite kommentarer angående skillnaderna.

Jag har läst boken, men det var ett antal år sedan. Jag märkte i alla fall inga större skillnader.

Upplys mig smile.gif

nja eftersom filmen har dragit ner handlingen med ett år, så är det mycket som fallit bort.
sedan så blir ju erik i filmen kallad råttan, något som bokens erik slapp detta, då han knäckte näsbenet på en tredje ringare, någon vecka efter han kommit till stjärnsberg.
han gick till rutan och slog tillbaks.

andra större skillnader är ju att "skitenheilm" och "blinkfyren" redan går i fyran när ponti anländer.
i boken jobbar de sig upp i systemet, via valkampanjer och mygel.

nazi-fysik läraren minns jag inte från boken men jag håller på och läser om den nu.

och det är inte marja som kommer och räddar erik efter skållningen har skett, det är skolsystern.

och bokens erik får inte stryk av sin styvfar under något jullov, då han åker med pierre till zermatt istället.

men som sagt, i boken går erik två år på stjärnsberg, i filmen ett.

stjärnsberg heter i verkligheten solbacka och är nu konferanshotel, med en av landets finaste idrottsanl, det går dock rykte om att hotelchefen är sosse....
Delta Golf
Guillou har ju blivit anklagad för att ljuga, vad tror ni om det? Jag tror inte att han överdriver, sen de som känner sig utpekade vill väl inte utpekas som mobbare eller passiva betraktare.
J-Star
Har inte sett filmen... och var heller inte med under JG's uppväxt så jag kan varken säga Bu eller Bä om sanningshalten.

Däremot orkar jag på intet sätt med självömkan, tyck-synd-om-mig-tendenser och/eller Lilla Människan vs Överklassen&Makten-trams. Så den filmen lär förbli osedd av mig.

/J
Lindeberg
Det tackar vi för bushman. Minnet börjar klarna
bushman
QUOTE (Delta Golf @ Oct 1 2003, 18:49 )
Guillou har ju blivit anklagad för att ljuga, vad tror ni om det? Jag tror inte att han överdriver, sen de som känner sig utpekade vill väl inte utpekas som mobbare eller passiva betraktare.

eftersom gymnastikläraren lever och är gammal medlem av mitt HVO, har man ju fått höra en del.
jag har inte själv haft honom som lärare, men många andra i min hemstad har haft den något militäriske T, som plågoande i gympahallen.

de som har frågat ,har fått lite info, om herr guillous år på solbacka.
han var inte så duktig i idrott som han framhåller, men han var "käftig" och fick slåss en del.

jag tror nog att han har byggt "erik ponti" på sig själv och lite annat som hänt på skolan.
förmodligen är det väl som med hamilton böckerna, 50-50 fakta fiction.
109 Eken
Enligt Guillou själv så är boken lite ljusare än verkligheten ohmy.gif
och han har ändrat på lite detaljer och så, t ex så var han inte nån simmare men gillade att idrotta. Korsfästningen är dock autentisk samt misshandeln i matsalen, det fanns inte heller nån kärleks affär i verkligheten. små detaljer, men det blir en mer lättläst historia än om allt är svart och elände.

Angående internatskolor så har jag själv gått på Grennaskolan (ett av de tre riksinternaten) som externatelev. Där förekommer INGEN pennalism. Lundsberg däremot....

Annars så är det faktiskt inte bara överklass som går på internat. En del företag, t ex Ericsson, som har anställda utomlands betalar skolgången om föräldrarna kanske jobbar i Saudi Arabien och vill att barnen ska gå i skola i Sverige. En del utlandssvenskar vill att barnen ska lära sig om Sverige och låter dem gå några år i skola här. Sen så är skolan skyldig att upplåta X antal platser åt t ex socialtjänsten som placerar ungdomar som är stökiga etc. och som behöver komma bort från sina dålig miljöer. Alltså inte bara snobbig överklass men visst fanns det en eller annan Malajn.gif

/109 Eken HKPn.gif
Delta Golf
Eken; Hur tror du att det är på SSHL då? ;)

//DG

mörkblårödvit slips en gång i tiden
109 Eken
@Delta Golf, vet ej har inte snackat med så mycket folk därifrån, så jag vill inte uttala mig om det. Däremot pratade jag rätt mycket med folk från LS på ett utbyte, och ja.... dry.gif
jake the snake
För GÖP:ar (Guillou överintresserade personer):
Var förekommer Erik Ponti mer någostans?
Vargas
Han är ju journalist (och JGs alter ego) i Hamilton-böckerna. Vilka böcker som Erik Ponti medverkar i kommer jag inte ihåg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.