Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vetenskapens Värld ikväll
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Vildmannen
SVT 2 20.00

Flygande spioner. Sovjets nedskjutning av spionplanet U2 blev startpunkten. En pilot i rysk fångenskap var pinsamt för USA. Fyrtio år och många miljarder dollar senare förfogar världens enda supermakt över ett effektivt verktyg som använts i både Afghanistan och Irak: obemannade flygande spioner som leder bombflyg och robotar till målet. Programledare: Henrik Ekman. Text-tv 299. Även textat 4/10.
The_mistaken
Jaha så har man missat det iallafall blyg.gif Jag har gått och väntat ett tag på att få se det där och så lyckas man med bedriften att vara upptager brow.gif
Swed65
Kolla reprisen!! Ett program värt att se..
Lt. Payne
Predatorn var intressant. Särskilt dess smala synfält.. Värt att lägga på minnet.
Ragulin
Jag tyckte att den där lilla handhållna varianten för und på komp-nivå var klart häftig. En braåha-grej!! För svenskt vidkommande, så tror jag inte att Predator och större är aktuella.

Klart spooky perspektiv att ett obemannat stridflyg kan komma att köras från ett bergrum i USA. Hur fan försvarar man sig mot det? Rena Terminator-grejen! Tur man e en fena på datorspel, så allt hopp kanske inte är ute för en lysande militär karriär!! laugh.gif
Haegg
Programmet var helt okej. Som nämndes i både innan och efter programmet så var det en amerikansk produktion, och det märktes. Synd att den svenska översättningen var något svajig. Intressant att USAF bekräftade att filmen från Afghanistan som förkommit här på forumet var äkta. Filmen var tagen nattetid av en Predator som vägledde ett Gunship.

Jag håller med Ragulin att marinkårens idé om små UAV:er på kompaninivå verkar intressant för svenskt vidkommande.

En aspekt som jag saknade i programmet och som ofta saknas i UAV-debatten är motmedelsesidan. Nu förkom det lite om rysktillverkade lv-robotar visserligen men inget om motmedel speciellt för UAV:er. Alla nya system sporrar motsåndaren att konstruera motmedel. Så är även fallet när det gäller dessa farkoster.
Pal_oldpc
QUOTE (Ragulin @ Sep 30 2003, 10:14 )
Klart spooky perspektiv att ett obemannat stridflyg kan komma att köras från ett bergrum i USA. Hur fan försvarar man sig mot det?

Man skjuter ned det med en av sina egna. Eller så skjuter man ner satteliten, då blir dom tvugna att styra sitt plan från närmare håll.

Jag kan också tänka mig signalsökande missil som jagar uppifrån. Den skulle detektera när predatorn sänder till satteliten. Signalsök på den signalen och slå ut den. Förslagsvis sänder man upp ballonger med ett flertal dylika missiler på hög höjd. Där kan de hänga tills de detekterar predatorns sändning upp till sattelit för att då dyka ner för och slå ut den.
Lt. Payne
Jag tänkte närmast på att Predatorns smala synfält kanske är dens "ackilleshäl".
Killen sa ju att det är som att titta genom ett sugrör.

Lämpligt motmedel borde ju vara användandet av skenmål. Låt den den få syn på en lämplig "godbit" och under tiden kan man ju göra det man verkligen avser.
Det kanske kunde vara ett kostnadseffektivt motmedel?

Jag tror att satellitsökande vapensystem endast ryms i de stora grabbarnas budgetar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.