gwagen
Sep 29 2003, 09:43
Letar efter slirskydd/snökedjor till min MB geländewagen. Såg att KFOR styrkornas g-wagen var utrustade med detta. Är det någon av er som vet var man kan få tag i dessa eller vem som tillverkar dem?/Göran
Defender
Sep 29 2003, 12:08
Nyvab Har snökedjor till rätt humana priser.
gwagen
Sep 29 2003, 14:27
Okey, har varit inne och kikat på dessa på Nyvab hemsida. Men kolla vad man skriver om kedjorna i beskrivningen på personterrängbil 5 290GD "Ordentliga och robusta slirskydd (ej att förväxla med civila personbils-snökedjor) finns i samtliga bilar. Slirskydd är ett måste för att ta sig fram i lera och andra mycket mjuka/hala väglag." Man blir ju sååå intresserad av vad de har för kedjor

Har du själv erfarenhet av Nyvab:s kedjor? /Göran
Defender
Sep 29 2003, 14:55
Den enda erfarenheten av deras kedjor jag har är bara att jag har sett andra använda dom, Jag skall köpa mig en egen uppsätning nu till vintern hade jag tänkt. Dom verkar mycket robusta och lätta att montera
Annars så kan du köpa gammla militärkedjor och korta av dom så att dom passar till din gwagen, jag gjorde detta till min gammla landrover. Då får du rejäla kedjor.
gwagen
Jul 31 2005, 20:46
Undrar om det finns ngn som har erfarenhet av slirskydd / snökedjor på Ptgb 5 i Försvaret. Sålde min gamla bil och har köpt en nyare GW och köparen fick mina gamla Gunnebokedjor med. Undrar om det finns ngn som vet vilket fabrikat och modell Försvaret valt till dessa bilar. Har haft detta uppe förut men inte fått något svar.
Skulle gärna vilja ha 2-4 kedjor av deras modell och om någon har några tips på namn/modell eller idéer var jag kan få tag på dessa så vore jag tacksam. Även såna som själv använt dem på ngn mission ute eller i Sverige skriv gärna vad ni tycker om dem.
I Kosovo hade FM 2-3 olika typer av däck i olika dimensioner på sina GW, vilket innebar att det fanns ungefär lika många olika sorters slirskydd. Tycker att de fungerade hyfsat. Gick oftast rätt lätt att få på också men det var lite synd att bilen måste flyttas (hjulet roteras) under påtagandet. Tyvärr var däcken på våra bilar inte anpassade för terrängkörning och mönstret fylldes direkt av balkanleran, så på hösten behövde man nästan slänga på kedjor så fort man åkte på sämre underlag än grusväg byggd av SWEBAT. Vi hade fyra kedjor per fordon men jag vet tyvärr inte fabrikat eller liknande.
Du kan kolla på Biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp...8&iItemId=76386matcha bara däckens dimention mot listan
/erik
martinator
Aug 2 2005, 08:44
Är nog inte riktigt vad du letar efter men men....
www.nyvab.se
har både snökedjor, samt terrängkedjor. Dock kan det vara problem med det sistnämnda till de väldigt små hjulen du dras med. Ska då ses i jmf med skotare/skördare. Men om du ber snällt så tillverkar de säkert ett par superfina till dig efter önskemål. Kan dock bli dyrt.
Snökejdonra kan läggas på stillastående.
/martinator
Var verkligen förhållandena såpass dåliga på Balkan? Var det kedjor på hela säsongen eller...? Vet inte vilken GW du har erfarenhet av eller vilka modeller som FM hade där nere exakt men från -00 och framåt fanns väl G290:an med turbodiesel och dessa var väl utrustade med "riktiga" terrängdäcken...?
Att bilen måste rullas något framåt eller bakåt är nog standard på de flesta kvaltetskedjor dock finns det väl lite enklare med ringmontage och på platsmontage.
Finns det någon som har några bilder på GW:n på Balkan eller andra missioner?
Kolla på
http://www.bemascandinavia.se och deras kedjor som heter PEWAG AUSTRO-SUPER (eller någon annan som säljer dem..), vet att de används i FM och att de anses vara bra (har ingen större erfarenhet av dem dock..).
Okey "what" nu börjar det komma riktigt intressant information. Skall kolla på deras hemsida redan ikväll om jag hittar dem. Trodde ett tag att Gunnebo kunde vara vad jag letar efter men de verkar inte ha dessa. Så finns ju RUD och Pewag kedjor har jag luskat reda på idag i Tyskland,kanske går att hitta i Sverige också. Tack för informationen.
Snabeldraken
Aug 4 2005, 09:22
Under min mission använde vi aldrig kedjorna, terrängdäcken funkade bra, fast jag vet inte vilken modell av GW som 106 använde, våra var årsmodell 03, automatlåda och turbodiesel.
Var det en 03:a så är det:
M5123-349131 PTGB4 4x4 D MB /T
Eller Mercedes Geländewagen 270 CDI stationsvagn lång modell 461.332.1x14
Hmmmmm...prao du gör mig lite nyfiken på din bakgrund. Du verkar rätt så kunnig på GW:n. Är nya G270:s beteckning Ptgb4 och inte 5 som de andra? Var i kontakt med Bema och det stämde med kedjorna. Dock använder sig FM av en kedja kallad austro-ST som är Natoanpassad och tillverkad med ngt annat supermateriel än i "vanliga" austro kedjan plus att den har extra drivlänkar ilagda.
Tyvärr får inte vanliga svensson av ngn anledning köpa denna kedja

Det mesta går ju köpa nytt som tex. Nato startkablar/kontakter ,winchar ,LM90 däck...och mycket mera. Vet inte vad som skulle vara så hemligt med dessa kedjor. I vilket fall så var de mycket tillmötesgående och trevliga på Bema kontoret så det kanske blir 2 par austro-s kedjor till vintern om inte FM börjar sälja ut lite överskottsmateriel innan.
QUOTE (Snabeldraken @ Aug 4 2005, 09:22 )
Under min mission använde vi aldrig kedjorna, terrängdäcken funkade bra, fast jag vet inte vilken modell av GW som 106 använde, våra var årsmodell 03, automatlåda och turbodiesel.
Vi hade följande:
www.SoldF.com/ptgb5_gw.htmlSenare kom även
www.SoldF.com/ptgb5_gwt.html.
Det var från början endast batch bil som hade automatlåda och turbo. Någon gång mot slutet kom det ner fler GW bland annat för att ersätta de TLC som avlidit. Av dessa var det ungefär en turbobil per kompani, men vår TC ville ha samma typ av fordon på kompaniet och bytte den mot en vanlig från QL istället.
Visst gick det oftast att köra utan kedjor om man tänkte till lite men när det på sensommaren och hösten regnat gjorde den berömda balkanleran det svårt att ta sig fram på småvägarna i vårt (RL) AOR.
Det är naturligtsvis en viktig skillnad på däcken hur man tar sig fram innan man måste ta till kedjorna. De första som kom ner var väl nån typ av standardäck för att sedan på G290:an med turboversion hade 235/85R16 BFG mud terraindäck. Nuvarande G270:an verkar vara utrustad med Continental 225/75R16 LM90 som verkar vara ett Nato anpassat knoppmönstrat terrängdäck för de finns också på tyska Bundeswehrs "wolf" som också den är en GW.
Sedan är det väl också beroende var och vilken årstid man befinner sig där.
Snabeldraken
Aug 5 2005, 14:55
När jag tittar på bilderna från den nyare GW:n så stämmer dom inte överens med dom vi hade, våra hade bara en växelspak och hade istället knappar för att växla mellan hög o låg
Den iaktagelsen är helt riktig. Den nyaste GW:n som FM har finns inte med här på SoldF.com. De 2st länkarna i inlägget ovanför som hänvisar till 2 olika modeller har båda en fördelningslåda som heter VG80 och är skiftbar mellan 2 och 4 hjulsdrift. Den nyaste GW:n som har en 5cyl.common raildiesel och har beteckning G270 BM 461 "worker" och har enligt källor här också beteckning som Ptgb4. Den modellen har en fördelningslåda kallad VG150 är ständig fyrhjulsdrift och har elektronisk manöverbara diffar och hög/låg.
QUOTE (gwagen @ Aug 5 2005, 19:53 )
Den iaktagelsen är helt riktig. Den nyaste GW:n som FM har finns inte med här på SoldF.com. De 2st länkarna i inlägget ovanför som hänvisar till 2 olika modeller har båda en fördelningslåda som heter VG80 och är skiftbar mellan 2 och 4 hjulsdrift. Den nyaste GW:n som har en 5cyl.common raildiesel och har beteckning G270 BM 461 "worker" och har enligt källor här också beteckning som Ptgb4. Den modellen har en fördelningslåda kallad VG150 är ständig fyrhjulsdrift och har elektronisk manöverbara diffar och hög/låg.
Du verkat också hyggligt insatt i GW...
He he,tackar tackar... ;)
QUOTE (gwagen @ Aug 2 2005, 17:52 )
Ingen vidare bild men ja hittade ingen bättre för närvarande, om det är nån speciell del du vill se så skriv det så ska ja se vad ja kan hitta.
Snabeldraken
Aug 9 2005, 00:26
QUOTE (NBC @ Aug 8 2005, 19:29 )
QUOTE (gwagen @ Aug 2 2005, 17:52 )
Ingen vidare bild men ja hittade ingen bättre för närvarande, om det är nån speciell del du vill se så skriv det så ska ja se vad ja kan hitta.

Tack för bilderna båda två. En ligger nu som skrivbordsunderlägg på datorn. Om du har tillgång till att fixa några bilder så skulle jag vilja ha en bild på en snökedja antingen liggandes på backen eller om du har några på ett hjul. Bägge korten var på FM:s senaste GW inköp (ptgb4)så några interiörbilder fram och bak vore uppskattat. Sedan undrar jag hur dessa däck Uniroyal T90 är att åka på asfaltsväg alt. terräng? Är det ett bra allrounddäck att rekommendera eller bildas det ett resonansljud i kupén av det? Vill också tacka alla för all info och bilder. Det går också att maila direkt hem bilder till mig om någon har.
Snabeldraken
Aug 9 2005, 18:56
Däcken kan jag inte direkt rekommendera för att köra på asfalt med, det låter hela tiden, särsilt vid hög fart.
Jo nog låter däcken alltid när man kör fort, men om det beror mest på att kupén har ont om isolering eller att däcken är så pass grova låter ja vara osagt, förmodligen lite av båda. Ja har ingen erfarenhet av GW med andra däck än dessa, men så länge som du inte glider runt på balkanleran utan i vanlig svensk lera så funkar de bra i terrängen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.