Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skjutning i vatten
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Kustkavallerist
Är det någon som vet om AK4 eller AK5 går att skjuta under ytan????
9x19
Minst en gång.

Vill minnas att en att minst en värnpliktig på KA1 mitt år fick pipsprängning till följd av vatten i pipan, så det är nog ingen höjdaridé.
Kustkavallerist
Jag tänkte mer om man kunde bedriva strid under vattnet!!!
9x19
Eftersom vapnen har en tendens att må dåligt och explodera, så är det nog inte så lämpligt, nej.
Kustkavallerist
Om nu KJ eller FJS ska ta sig upp ur vatten, hur håller de vapnet tort (räcker det med en kondom eller dylikt för att hålla pipan torr)?????
Isgubbe
@Kustkavallerist
En liten OT fråga bara... stämmer din profil? 7.gif
Raptor
7.gif
Men använder inte attackdykare AK5 under vattnet? Inte för att det är någon precision i det eller så men det är bättre än inget...

Vad jag har hört (som i hörsägen) så ska AK5 gå att avfyra under vattnet flera gånger under förutsättningen att hela pipan är vattenfylld. (Som en torpedtub). När man sedan kommer upp så gäller det att tömma pipan på vatten så man slipper pipsprängning.
Kustkavallerist
@Isgubbe

Profilen stämmer
Jag har legat på KA4, men blev förflyttad till K3
Var det svaret på frågan?????
Pansardvärg
Att skjuta under vatten lättare med vapen som är tillverkade för detta ändamål!
H&K har ju ex. ett sådant!
Sen har man ju alltid hört att det går med Kpist m/45
Isgubbe
QUOTE (Kustkavallerist @ Sep 29 2003, 00:17 )
@Isgubbe

Profilen stämmer
Jag har legat på KA4, men blev förflyttad till K3
Var det svaret på frågan?????

Svar ja.. men kan inte sticka under stol med att det gör mig otroligt förbryllad över din fråga hurvida ak fungerar för strid under vatten. dry.gif
johan
En länk till H&K undervattenspistol

http://www.hkpro.com/peleven.htm
jöjje
Glock 17 funkar i alla fall allderles yperligt under vatten(har vänner som provat), Helmantlad ammunition är dock ett måste!
Raptor
QUOTE (Pansardvärg @ Sep 29 2003, 00:20 )
Att skjuta under vatten lättare med vapen som är tillverkade för detta ändamål!
H&K har ju ex. ett sådant!
Sen har man ju alltid hört att det går med Kpist m/45

Jo, förvisso. Ryssarna hade ett nålvapen som var specifikt utvecklat för att skjutas under vatten.

Vad jag hört (en fras jag använder mycket) så är de svenska vattnen som bekant ganska grumliga vilket medför en begränsad sikt. Skjuter man med AK5 under vattnet kan man räkna med en kraftigt reducerad effekt och en precision som inte är särskilt imponerande. Men om man inte har så lång sikt så räcker det. Avstånden är korta och attackdykare vs attackdykare är inget jättevanligt scenario vad jag förstått. Så därför klarar sig svenska attackdykare med AK5 under vattnet. Ingen större poäng att ta fram dyra undervattensvapen om man kan hanka sig fram med ett redan befintligt vapen.

AK47 ska gå att avfyra under vatten har man också hört. Men inte M-16. Det är inte utan att man funderar vad som är avgörande för om ett vapen går att avfyra under vattnet eller inte.
Torak
Pipsprangning ar som nagra redan sagt inte nagot problem sa lange hela pipan ar full med vatten. Det ar bara en risk om t ex mynningen ar under vatten och resten ovanfor, eftersom luften da komprimeras alltfor mycket.
9x19
QUOTE (Torak @ Sep 29 2003, 01:00 )
Pipsprangning ar som nagra redan sagt inte nagot problem sa lange hela pipan ar full med vatten. Det ar bara en risk om t ex mynningen ar under vatten och resten ovanfor, eftersom luften da komprimeras alltfor mycket.

Det där är en mycket farlig generalisering, särskilt när det gäller gevär.

Tester med gevär helt nersänkta och med pipor vattenfyllda har visat att onormalt höga tryck uppstår vid skjutning på detta vis.

För högt tryck i ett gevär = obra.
När slutstycken fastnar och det går hål på tändhattar vid skjutning är det ett tecken på att varken vapnet eller skytten kommer må bra vid fortsatt verksamhet.

Även om inte vapnet går sönder vid första eller ens hundrade undervattensskottet, så skulle jag vara väldigt försiktig med att säga "inte nagot problem"...

Eller har du praktisk erfarenhet av motsatsen?
facit

Ryskt

http://www.rusarm.ru/exprod.htm

Det var någon på det här forumet som visade bilder på en glock skjutandes under vattnet.

sök o du skall finna
Torak
QUOTE (9x19 @ Sep 29 2003, 00:40 )
QUOTE (Torak @ Sep 29 2003, 01:00 )

Det där är en mycket farlig generalisering, särskilt när det gäller gevär.

Tester med gevär helt nersänkta och med pipor vattenfyllda har visat att onormalt höga tryck uppstår vid skjutning på detta vis.

För högt tryck i ett gevär = obra.
När slutstycken fastnar och det går hål på tändhattar vid skjutning är det ett tecken på att varken vapnet eller skytten kommer må bra vid fortsatt verksamhet.

Även om inte vapnet går sönder vid första eller ens hundrade undervattensskottet, så skulle jag vara väldigt försiktig med att säga "inte nagot problem"...

Eller har du praktisk erfarenhet av motsatsen?

Helt ratt, naturligtvis. Jag menade forstas att det ar mindre farligt om hela pipan ar vattenfylld. Jag halvsov dock nar jag postade, sa det blev ju lite obra formulerat... Helt klart, ska man skjuta under vattnet bor man anvanda P-11...
nastyheadwound
Vatten har ~800 gånger högre densitet än luft, så även om man kan skjuta under vatten lär inte kulan gå särskilt långt. Man brukar ibland testa jaktkulor genom att skjut dem i vatten, det anses allmänt vara ett "tufft" test för kulor eftersom vatten erbjuder så hårt motstånd.
dxl
Om man ska göra en landstigning eller något annan i vatten och inte vill ha in vatten i pipan så kan man trä en kondom över pipan.

Har inte provat men har hört att det ska funka hur bra som helst.
Gotcha
QUOTE (dxl @ Sep 29 2003, 18:10 )
Om man ska göra en landstigning eller något annan i vatten och inte vill ha in vatten i pipan så kan man trä en kondom över pipan.

Har inte provat men har hört att det ska funka hur bra som helst.

jo, gärna kompletterat med eltejp /motsv. eller bara en simpel liten plastpåse´..
panzerkampfwagen
Såg reportage på Discovery om nåt slags Kriminaltekniskt labb där de matchade kulor med vapen.

Kulan avfyrades ned i en vattentank, detta för att kulan ej skulle deformeras av en träff, och jämfördes med vapnet för att hitta liknelser.

Vattentanken var inte särskilt lång/djup, vet inte på vilken ledd de sköt, så kulan kommer nog inte långt.
Richard H
Skjutning med Glock under vatten.
Sir Vival
QUOTE (jöjje @ Sep 29 2003, 00:34 )
Glock 17 funkar i alla fall allderles yperligt under vatten(har vänner som provat), Helmantlad ammunition är dock ett måste!

Med eller utan "underwater spring cups"?
Dvs har man (läs: undertecknad) blivit pålurad något som inte behövs...

Edit:
FACTORY MARITIME SPRING CUPS
9x19
QUOTE (Sir Vival @ Sep 29 2003, 23:13 )
QUOTE (jöjje @ Sep 29 2003, 00:34 )

Med eller utan "underwater washers"? (Anm. "washers" har i detta fall inget med tvätt att göra.)

Dvs har man (läs: undertecknad) blivit pålurad något som inte behövs...

Den funkar alldeles utmärkt både med vanliga och undervattens-"spring cups", som detaljen kallas (vad den heter på svenska har jag ingen aning om).

Undervattensvarianten är enbart till för att förhindra ett eventuellt "baksug" i tändstiftskanalen som skulle kunna orsaka dåligt anslag och därmed eldavbrott.

Jag vet folk som har skjutit en del även utan sådana och det har fungerat utmärkt, men om herr Glock har tyckt det vara nödvändigt med en undervattensvariant så finns det väl kanske en ökad risk för eldavbrott utan dem.

//9x19 (som också har amfibiefjäderkoppar)
wolfie666
QUOTE (Kustkavallerist @ Sep 28 2003, 23:55 )
Om nu KJ eller FJS ska ta sig upp ur vatten, hur håller de vapnet tort (räcker det med en kondom eller dylikt för att hålla pipan torr)?????

För det första så krävs rigorös vapenvård och om du kollar på bilder där tex attackdykare går upp ur vatten så gör det så att de sticker upp pipan först och "tömmer" pipan på vatten sedan kommer resten så att säga. camo.gif ;)
Lt. Payne
Jag frågade Chefen om detta, han var attackdykare i början på 90-talet.
De tömmer pipan genom att först ta upp pipan ur vattnet. Resten rinner ut via patronläget. Detta går utmärkt även med en patron i.

De fick inte ha laddat med lös amm under uppstigningen, de fick ladda efteråt.
Men de använde varken kondom eller nåt annat.

/stavfel.
Nestor
QUOTE (Lt. Payne @ Sep 30 2003, 11:04 )
De fick inte ha laddat med lös amm under uppstigningen, de fick ladda efteråt.
Men de använde varken kondom eller nåt annat.

/stavfel.

Misstänker stark att det har att gör med att lösplugg består av trä!
Och vad händer när trä hamnar i vatten? Just det ,det sväller!
Direkt obra att ha lopp igenpluggat av en uppsvälld träpatron biggrin.gif
TheStroyer
har för mig att lösplugg är vaxade på något vis så att de inte ska svälla när de blir blöta. när vi vattenövergång förut på en övning så var min AK5a laddad med lösplugg och de funka hur bra som helst efteråt.
Skunken
Har luktat, fråga mig inte varför, på lösplugg och de luktar väldigt mysko, typ som någon olja... Kan tänka mig att de på något sätt är behandlade för att de inte ska svälla, som föregående postare skrivit...

Mina personliga tankar/funderingar, alltså...
Raptor
Tar upp en fråga jag inte riktigt förtjänar en egen tråd men som delvis handlar om pip-sprängningar... typ.

Såg en .38 Revolver (S&W) drabbas av en trumsprängning idag. Övre delen av trumman sprängdes av och flög en bra bit. Killen som sköt fick ett minimalt jack i ena fingret och ingen annan skadades.

Sprängningen ägde inte rum på första skottet utan efter närmre 20-30 skott.

1) Hur vanligt förekommande är detta? Några skyttar här på forumet som upplevt något liknande?

2) Vad kan vara anledningen? Överladdad patron? Trumman ur position? Sprickor i trumman? (Spekulera fritt).
julenissen
QUOTE (Raptor @ Sep 14 2004, 23:27 )
Tar upp en fråga jag inte riktigt förtjänar en egen tråd men som delvis handlar om pip-sprängningar... typ.

Såg en .38 Revolver (S&W) drabbas av en trumsprängning idag. Övre delen av trumman sprängdes av och flög en bra bit. Killen som sköt fick ett minimalt jack i ena fingret och ingen annan skadades.

Sprängningen ägde inte rum på första skottet utan efter närmre 20-30 skott.

1) Hur vanligt förekommande är detta? Några skyttar här på forumet som upplevt något liknande?

2) Vad kan vara anledningen? Överladdad patron? Trumman ur position? Sprickor i trumman? (Spekulera fritt).

Hjemmeladet eller fabrikkammo? Er det hjemmeladet ammo så er det vanligste:
Feil krutt eller for mye krutt.
Glemt krutt i en patron, slik at eksplosjonen fra tennhetten presser kulen inn i løpet, og vips når neste kule kommer, så treffer den kulen som allerede sitter i løpet.
Raptor
Hjemmeladet eller fabrikkammo?

Nej, ingen hemmaladdat ammunition.

Ammunitionen var av typen PMC - Precision Made Cartridges 158 gr. LRN
Yxa
Många äldre revolvrar i .38 (typ S&W M10) är inte gjorda för att skjuta hårda laddningar och gör man det i alla fall så... Har du sprickbildningar så är det bara en fråga om när godset ger sig.

Annars, kan det ha varit en .357 laddad med .38or? Om man skjuter mycket .38:or utan att göra rent patronlägena så kan du få krutavlagringar längst fram innan trumslutet. Dessa avlagringar begränsar kulornas flygt och skapar därför ett övertryck vilket kan leda till pipsprängning - speciellt om man återgår till att skjuta .357:or efteråt. Inte vanligt, men det kan hända.
Inf
Efter blyskytte kan det samlas en del bly i övergångskonan (början på pipan). Om man sedan skjuter mantlad am finns det risk för höga tryck. Även blyskytte kan givetvis ge höha tryck till slut. Höga tryck kan ge vapensprängning.
scattergun
Om man prompt ska landstiga kan man ju faktiskt låta läsklinan sitta i vapnet och dra ur den efter att man kommit upp ur vattnet. Att bara ha en kondom över pipan gör inte vapnet vattentätt! Vatten läcker in genom patronläget.
Har ingen erfarenhet av att skjuta bössor som varit nedsänkta i vatten, men sannolikheten att behöva bekämpa en fiende under vatten måste väl ses som oerhört osannolik!
Raptor
QUOTE (Yxa @ Sep 15 2004, 02:06 )
Många äldre revolvrar i .38 (typ S&W M10) är inte gjorda för att skjuta hårda laddningar och gör man det i alla fall så... Har du sprickbildningar så är det bara en fråga om när godset ger sig.

Annars, kan det ha varit en .357 laddad med .38or?

Jag tror på din första förklaring.

Jag inspekterade loppet i revolvern och det såg inte ut som det var skadat eller så. Så sprickor i trumman i kombination med en för hårt laddad patron är det jag misstänkt från början.

För att kommentera citatet:
Nej, det var en 38:a som sköts med fabriksladdad 38 ammo. Däremot var det en kamrat till mig som menade att 357:or var bättre såtillvida att den pallade för en för hårt laddad 38:a. (Och jag förutsätter att det då är en osmutsig 357:a vi talar om då ;))
Yxa
QUOTE (Raptor @ Sep 16 2004, 15:38 )
Nej, det var en 38:a som sköts med fabriksladdad 38 ammo. Däremot var det en kamrat till mig som menade att 357:or var bättre såtillvida att den pallade för en för hårt laddad 38:a. (Och jag förutsätter att det då är en osmutsig 357:a vi talar om då ;))

Ja i normalfall skall det inte vara några som helst problem att skjuta hårda .38or i .357or, godset i 357-trummor är ju litet grövre än på .38. Men det går att ställa till det likförbannat. Så polarn din har rätt i så länge det inte är några riktiga idiotladdningar och pickan görs ren mellan varven.
2.gif
Limpan
Även om det kanske går känns det som att det måste vara en mycket obehaglig upplevelse att under vatten befinna sig i den i sammanhanget ändå förhållandevis milda tryckzon som uppstår vid avfyringen av ett eldhandvapen.
stefanf
Berättat av befälen vid KA1, så jag hoppas att det ligger nån sanning i det:

- Innan AK5 så användes K-Pist av attackdykarna. Just för att K-Pist går att skjuta med under vatten, vilket AK4 (enligt uppgift) inte ska klara av så bra.
- AK5 ska lika bra att skjuta med under vatten som K-Pist.
Förutsättningen för båda är givetvis att dom är helt nedsänkta i vatten.

Har inte hört det där om lösammo. Om det skulle vara för att trät sväller så skulle ju löspluggen inte gå att använda i regn... smile.gif
Raptor
Orsaken till trumsprängningen är numera fastställd. Det rörde sig om en för hårt laddad patron. Så, nu kan ni sova gott om nätterna i vetskap om detta.
Yxa
QUOTE (stefanf @ Sep 17 2004, 08:19 )
Berättat av befälen vid KA1, så jag hoppas att det ligger nån sanning i det:

- Innan AK5 så användes K-Pist av attackdykarna. Just för att K-Pist går att skjuta med under vatten, vilket AK4 (enligt uppgift) inte ska klara av så bra.
- AK5 ska lika bra att skjuta med under vatten som K-Pist.
Förutsättningen för båda är givetvis att dom är helt nedsänkta i vatten.

En av anledningarna till att m/45B kan skjutas i vatten (vilket jänkarna gillade i Vietnam) är att vapnet har en så pass "luftig" konstruktion så att det inte blir några gigantiska tryckförändringar pga luftbubblor i mekanismen etc. Likaså rinner vattnet ur mycket snabbt när man gör uppstigning.
stefanf
Det stämmer bra. Har badat med den, och vattenavrinningen är effektiv.
Tyvärr så rostar den ihop inom ca. 24 timmar i bräckt vatten-miljö blink.gif

Har dock aldrig provat att skjuta under vatten med den. Ska jag vara helt ärlig så tvivlar jag på att attackdykarna gjorde det heller. Det kanske räckte att veta att "det ska funka"?
Nån som vet om det ingår i A-dyks utbildning att faktiskt skjuta under vatten?
När man tänker på saken så är en sån situation så väldigt osannolik att man lika bra kan skippa den, med just tanken "det bör funka om ni mot all förmodan kommer behöva det."
Yxa
QUOTE (stefanf @ Sep 18 2004, 12:47 )
När man tänker på saken så är en sån situation så väldigt osannolik att man lika bra kan skippa den, med just tanken "det bör funka om ni mot all förmodan kommer behöva det."

Är benägen att hålla med om det.
Yxa
Mer info från TopGlock's FAQ:

Can I shoot my Glock underwater?

Just about any handgun will fire underwater -- at least once. smile.gif However, firing underwater is NOT recommended because it can have devastating effects on the pistol and the shooter -- a potentially dangerous activity that should only be utilized by trained personnel wearing proper equipment for protection against potential pressure wave effects of underwater detonation. The shock/pressure waves in water can really damage internal organs (ever heard of lithotripsy?). Shooting a pistol underwater can lead to property damage, serious bodily injury or even death.

NOTE: Glock, Inc., specifically disclaims any and all liability from anyone performing or attempting to perform underwater firing with a Glock pistol -- you do so at your own risk.

The Glock 17 may be equipped with an optional set of maritime spring cups for use in water environments. Maritime spring cups are not intended for submerged firing, but for surface use by special ops teams who operate in and around water. The maritime spring cups are two small parts within the firing pin assembly and are not included on any Model 17 sold by Glock (civilians can only get them through 3rd parties). They insure that water can pass by the firing pin within the firing pin channel, thus preventing the creation of hydraulic force within the firing pin channel -- which would slow the firing pin down, causing light primer strikes. With the special cups, the action will cycle reliably while submersed, if a little bit slower. NATO specification ammunition (such as Winchester's Ranger RA9124N) with waterproof sealed primers and case mouths is recommended.

Although you may install the maritime spring cups on any Glock model, *only* the Glock 17 was designed and intended to use the modified spring cups for aquatic firing -- and only then using 9mm ball ammunition to remain within acceptable pressure limits. The foolhardy who insist on living dangerously must keep several things in mind: The Glock 17 must be fully submersed underwater. There must not be any air left within the pistol as the muzzle is pointed towards the surface of the water after submersion to allow the air in the barrel to escape. Use only full metal jacket, ball-type ammunition because the water within the barrel can spread a hollow point out within the barrel upon firing. This increases the bearing surface of the bullet to the barrel and could catastrophically increase pressures. Even if the barrel doesn't burst, the expanded bullet would get even bigger upon exiting into the water and would slow down very quickly while tumbling. Accuracy would be terrible.

The marinized Glock 17 is primarily for use by various Special Warfare units operating in aquatic environments. At least one specialized Scuba diving group regularly uses G17's to dispatch sharks where they dive. The Glock 17 using NATO specification ball ammunition will completely penetrate a minimum of one 1/2" pine board at a distance of ten feet from the muzzle when fired underwater.

Trained personnel who use Glocks underwater know they must obey several rules:
   1) use only a Glock Model 17 with amphibious spring cups (reliability issue);
   2) use only 9mm FMJ subsonic, sealed primer ammo;
   3) completely immerse the pistol and get *all* the air out of the barrel;
   4) wear protective ear plugs, gloves, wet suit, face mask, etc.;
   5) do not fire near solid objects or in enclosed spaces to prevent return concussion.

However, any Glock -- even those not equipped with maritime spring cups -- will normally fire while submersed underwater. But doing so may generate excessive internal pressure and may cause the pistol to literally blow up. This is especially true with the use of high-pressure rounds (such as the .40 S&W/357 SIG) or hollow-point bullets.

I recall a reported incident where a Glockster on a boating holiday decided to show some friends how his Glock would fire underwater (because Tommy Lee Jones said so in the movies). He stuck his hand overboard, pulled the trigger and came back with a bunch of shredded plastic and a badly injured hand.

Another reported case was the Glockster who decided to try out his Glock 23 .40 S&W in the swimming pool after seeing pictures of Glocks being fired underwater on the web. He was totally submerged, with the gun, as he fired at a piece of wood on the bottom of his pool. The Glock did fire, the .40 S&W FMJ round left the barrel and went into the wood. The chamber also exploded and implanted shrapnel into his leg. Thinking that the water would muffle the blast, he did not wear hearing protection (the blast is actually about 4 times louder underwater). He is now mostly deaf in one ear and hears high-pitched tones most of his waking life.

As you can see, firing a pistol underwater is a *very* dangerous endeavor.
Several things could happen:
   1) the firing pin may be slowed enough to not detonate the primer (without the maritime spring cups)
   2) the pistol could blow up in your hand;
   3) the concussion could damage ears, eyes or internal organs;
   4) the bullet may not go where you intend it to.

Even if you have the right equipment, know what you're doing and follow the rules -- the risks for underwater firing are minimized -- but not eliminated. Your pistol's barrel could be affected by water obstruction and your body by damaging concussion. By using hollow point bullets (water may cause the bullet to expand in the barrel), high pressure ammo, etc. -- you're asking for an underwater kaBoom! It you fire near solid or hard objects, the bouncing concussion can cause extensive, perhaps even fatal external/internal tissue injury. Why risk it?
stefanf
Intressant inlägg. Ljudnivån/energin hade jag inte ens tänkt på!
En sak som jag reagerar på är att författaren skriver:

I vårt fall så gäller det K-Pist och AK5. Är 45B (ammon alltså) "subsonic"?
Eller är det "sealed primer" som är det viktiga i texten. Finns det förresten nån modern 9mm ammo som INTE har sealed primer??.
106
QUOTE (stefanf @ Sep 19 2004, 11:44 )
Är 45B (ammon alltså) "subsonic"?

V0 på Pistol 88 är enligt SoldF.com 360 m/s och ljudhastigheten är cirka 340 m/s (vid 1013hPa, +15 C osv). Med andra ord är ammunitionen supersonisk, visserligen inte med så mycket men ändå överljud.
Yxa
QUOTE (stefanf @ Sep 19 2004, 11:44 )

I vårt fall så gäller det K-Pist och AK5. Är 45B (ammon alltså) "subsonic"?
Eller är det "sealed primer" som är det viktiga i texten. Finns det förresten nån modern 9mm ammo som INTE har sealed primer??.

Det är egentligen varken subsonic eller sealed primer som är det viktiga, däremot är det viktigt att notera att vad de talar om är vad för slags ammunition man bör använda i en Glock om man tvunget måste skjuta under vatten. m/39B är inte subsonic, dock kan man nog säga att subsonic garanterat ökar trevnaden under skjutmomentet under vatten - oavsett vilken kaliber man skjuter. ;)

Vad gäller ammo utan sealed primer så kan ju handladdat räknas som det. texten kommer ju från en amerikansk försäljares sida så den är ju riktad mot huvudsakligen civilister som eventuellt kan pula med sådant.
NisseNord
Den är ju subsonic i vatten alla fall. <1500 m/s
BlackIce
Som det nämdes oven så svällde löspluggen till AK4 efter att några dykare till b-styrka skulle göra ett eldöverfall på oss smile.gif
stefanf
"m/39b" - självklart! bong.gif Glömde helt bort vad den hette.

Jag har fortfarande svårt att tro att lösplugg ska svälla efter att ha badat ett tag. Det skulle ju som sagt betyda att man inte skulle kunna använda den i fuktigt väder ute (regn o.dyl).
Att det hänt en gång för en person kan jag köpa (materialfel), men inte att själva ammon i sig skulle vara så dåligt tillverkad.

EDIT: Vid närmare eftertanke - det kanske inte var ammon som felade, utan AK4.
Jag menar, det finns förmodligen en anledning till att A-dyk hade K-Pist och inte AK4.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.