Help - Search - Members - Calendar
Full Version: vc/förare
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
KB_2004
När jag var på I19/Pbat år 2001 sa de att man som KB strv blev antingen chef eller förare (båda låg inne 15 mån och ryckte in i januari) på strv 122. Nu undrar jag om det är någon som vet om de kör på samma sätt nu eller om förarna är tiomånaderssoldater nu??

Sedan undrar jag om någon av er som legat inne på strvkomp I19 skulle kunna berätta lite hur det var? Någon hemsida? Bilder?

Tack på förhand
MVH KB 2004
Gura
VC o Skytt är KB... Förare o Laddare 10mån soldater... så var det på P10
Mats
På P4, enligt vad jag har hört så från och med detta året är VC KB, föraren PB med inryck i april eller maj och sk och la är E-sold.
tikvah
Det de har gjort på I19 iaf 01-02 var att de dels hade strykit PB (12mån) inrycket för att spara pengar dessa ryckte då in med KB (15mån) kullen. Vissa F soldater ryckte även in som E soldater för att minska antalet GSU´er på bataljonerna och kompanierna.

Föraren på en Strv122 skall vara en PB elev (skulle iaf) dock ryckte både VC och förare in som KB GC600:er har jag för mig.

Efter ungefär halva GSU´n infördes några extra psykologtester för dessa för att kontrollera anlag för klaustriofobi osv. efter detta valdes förare/vc till vagnarna i samverkan med GSU befäl och tillilka KrigsKC för strvkomp.
Vysotskij
QUOTE (tikvah @ Sep 26 2003, 13:18 )
Efter ungefär halva GSU´n infördes några extra psykologtester för dessa för att kontrollera anlag för klaustriofobi osv. efter detta valdes förare/vc till vagnarna i samverkan med GSU befäl och tillilka KrigsKC för strvkomp.

Vad gör man med en tilltänkt pansarhjälte som visar sig ha klaustrofobi?
Jasså?
QUOTE (Vysotskij @ Sep 26 2003, 12:37 )

Man säger åt honom att sluta ha det!!!
B)
tikvah
Man kan ju alltid t.ex. tilldela honom en TGB11 som t.ex. tolotrpc eller åka lastbilar på strvtrsp, De flesta platser på trossen är ju inte bepansrade så att säga . Är ju inte allt för många som gör lumpen som det de rycker in som. (iaf inte på Pbat i19 när jag låg där. för er som nu tycker annorlunda)

Allt måste ju inte vara, litet mörkt hårt och lukta 042 utspätt med dieselavgaser. Även fast det nu är så i mina drömmar.
Mats
QUOTE (tikvah @ Sep 28 2003, 20:14 )
Allt måste ju inte vara, litet mörkt hårt och lukta 042 utspätt med dieselavgaser. Även fast det nu är så i mina drömmar.

Var det fler än vi som hade en "wunderbaum" i torntaket?

Vi hade seriefiguren Taz som spred en vanlijdoft i tornet.

Annars kunde man känna vågor av den speciella stridsfordonsdoften, olja, diesel, fis, utspilld stridsportion, 042...

Jag tycker det är mysigt i tornet, när man sitter där med telehjälmen i knät, kängorna av å fullt igenluckat och täcklocken för prismorna, hör dieselvärmarna som brummar och mumsar pasta i tomatsås. (Som en dikt för mig, längtar tillbaka!)

Inte klaustrofobiskt.
KB_2004
Tack för svaren! pansar2.png

Vad är det då som avgör om man blir förare eller VC? Eller om man hamnar på strv eller strf? Har en kamrat som sa att för dem var detta ganska avgjort när de ryckte in. Dvs de var uppdelade i grupper redan, och 1:a grp var tex strv. Visst gick det att försöka byta men man fick tydligen mest finna sig i det hela.

Visserligen tror jag att det kommer bli ok vad jag än hamnar på... Men ändå... Kul och veta!
jake the snake
QUOTE (Vysotskij @ Sep 26 2003, 13:37 )
QUOTE (tikvah @ Sep 26 2003, 13:18 )

Man ger honom en icke klaustrofobiframkallande befattning.
Detta har hänt, och mannen i fråga fick en befattning som liknade den tidigare, fast utan stridsfordon.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.