Help - Search - Members - Calendar
Full Version: tjänst på ing2
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
bruce_lee
Tjena! Jag rycker in som brogruppbefäl på ing2 i mitten av juni 2004. Jag bara undrar om det finns någon här som ligger inne som just brogruppbefäl, fältarbetssoldat etc. Är det en fysiskt krävande tjänst med mycket fys å grejer? Hoppas iallafall innerligt på att det kommer vara en krävande tjänst. Hoppas på svar. biggrin.gif

MVH Henke
Ingbat/I19
Hej och välkommen till forumet!

Som brogruppbefäl kommer du antingen att hamna på DB200- eller KB5-pluton.
Du kommer i princip vara chef över ett gäng lastbilsförare eller brobyggare.
Befattning i sig är nog inte särkilt fysiskt krävande. Hur tjänsten är i övrigt beror ju på befälen på plutonen och vilken nivå de vill lägga på den fysiska fostran.

Fick du svar på din fråga?
bruce_lee
Jodå, de låter väl ganska så vettigt smile.gif Tack ska du ha.
Lindeberg
Jag var sjukvårdare på KB5-pluton förra utbildningsåret. Därför vet jag nästan allt om tjänsten om brogruppbefäl salute.gif

Det du bör ha i åtanke är att det är inte säkert att du just kommer utbildas till brogruppbefäl. Det är nämligen som så att under GSUn för man välja tre tjänster som man vill utbildas till, och det är inte säkert man får som man vill. Jag och två andra på kompaniet var uttagna som sjukvårdare, därför blev vi Kompsjv, Sjukvårdare KB5 och Sjukvårdare DB200.

Av de övriga på plutonen blev väldigt få (inga?) det som de hade fått besked om på mönstringen. Men, alla tjänster (med undantag av sjukvårdaren och signalisterna) har ju direkt med bron att göra. Sen kan du vara balkmatare, brogruppchef, KSP-skytt, mekaniker, materielgruppchef mm.

Hursomhelst trivdes jag och andra utmärkt på plutonen. Sen om det berodde på befälen eller kamraterna låter jag vara osagt, men befälen är bra!

Du kan PMa mig om du vill ha mer information av något slag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.