Tjänsten jag var inskriven på är Systemtekniker (plutonbefäl, HL720) och jag var alltså tänkt att ligga inne i 15 månader och rycka in i mitten/slutet av augusti.
Nu faller det sig dock så att inryckningsdatumet kommer tidigareläggas ungefär två månader till v.26 men samtidigt inte förkortas i slutet och tjänstgöringen kommer alltså bli ~17 månader istället. Detta för att bättre matcha övriga inryck på basen och "kvalitétssäkra" enligt uppgift. Förlängningen kommer som jag förstår det framför allt bestå i att utbildningen tidigareläggs för att kunna förlänga tiden i tjänst på befattningen, dvs mer av "samma sak". Iom detta kommer jag om en vecka-tio dagar få ett brev med beskedet skriftligt och då kunna ta ställning till om jag godkänner ändringen eller vill söka en annan befattning, antingen inom marinen eller övriga vapenslag.
Till saken hör att jag vid mönstring inte tänkte varken bu eller bä om värnplikten och hade därmed inga konkreta önskemål/önsketjänster förutom att jag ville få någon tjänst som kunde anknyta till naturvetenskapligt/tekniskt intresse och/eller utbildning, jag känner mig därmed relativt flexibel. Efter att jag fått lite mer tid att tänka efter har jag funderat en del och har övervägt om jag ska försöka få en tjänst med mer fysisk utmaning, kanske även inom ett annat vapenslag. Mönstringsresultaten var väl rätt medelmåttiga delvis pga ovan nämnda skäl men det borde ändå finnas en del att välja emellan har jag iaf fått bilden av och förutsättningarna (både psykiskt och fysiskt) kan ju [och ska] ändras med tiden. Enligt handläggaren motsvade 700 (i befattningskoden) i flottan ungefär 600 i armén (lyncha inte mig, lyncha honom :P) och eftersom varken förutsättningarna (eller mönstringsresultaten) är helt skrivna i sten borde det alltså finnas iaf viss möjlighet att byta.
Sett utifrån detta (och mer info om det behövs); Bör jag tacka ja till tjänsten jag är tilldelad (som i framtiden kommer heta nåt i stil med HL710 och vara av samma längd som nu efter ändringen) eller försöka mig på att byta, i så fall till vad?
Alla svar uppskattas!