Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Förändring av tjänsten (HL720)
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Andreas
Har precis pratat med en handläggare på Pliktverket som sökt mig. Till saken:

Tjänsten jag var inskriven på är Systemtekniker (plutonbefäl, HL720) och jag var alltså tänkt att ligga inne i 15 månader och rycka in i mitten/slutet av augusti.

Nu faller det sig dock så att inryckningsdatumet kommer tidigareläggas ungefär två månader till v.26 men samtidigt inte förkortas i slutet och tjänstgöringen kommer alltså bli ~17 månader istället. Detta för att bättre matcha övriga inryck på basen och "kvalitétssäkra" enligt uppgift. Förlängningen kommer som jag förstår det framför allt bestå i att utbildningen tidigareläggs för att kunna förlänga tiden i tjänst på befattningen, dvs mer av "samma sak". Iom detta kommer jag om en vecka-tio dagar få ett brev med beskedet skriftligt och då kunna ta ställning till om jag godkänner ändringen eller vill söka en annan befattning, antingen inom marinen eller övriga vapenslag.

Till saken hör att jag vid mönstring inte tänkte varken bu eller bä om värnplikten och hade därmed inga konkreta önskemål/önsketjänster förutom att jag ville få någon tjänst som kunde anknyta till naturvetenskapligt/tekniskt intresse och/eller utbildning, jag känner mig därmed relativt flexibel. Efter att jag fått lite mer tid att tänka efter har jag funderat en del och har övervägt om jag ska försöka få en tjänst med mer fysisk utmaning, kanske även inom ett annat vapenslag. Mönstringsresultaten var väl rätt medelmåttiga delvis pga ovan nämnda skäl men det borde ändå finnas en del att välja emellan har jag iaf fått bilden av och förutsättningarna (både psykiskt och fysiskt) kan ju [och ska] ändras med tiden. Enligt handläggaren motsvade 700 (i befattningskoden) i flottan ungefär 600 i armén (lyncha inte mig, lyncha honom :P) och eftersom varken förutsättningarna (eller mönstringsresultaten) är helt skrivna i sten borde det alltså finnas iaf viss möjlighet att byta.

Sett utifrån detta (och mer info om det behövs); Bör jag tacka ja till tjänsten jag är tilldelad (som i framtiden kommer heta nåt i stil med HL710 och vara av samma längd som nu efter ändringen) eller försöka mig på att byta, i så fall till vad?

Alla svar uppskattas! navy2.gif
Limp
Ring till pliktverket och kolla vad du kan byta till först och främst, enklare att ta ställning om du vet vad du har för alternativ.
Sgt Papa Bear
Hej Andreas.

Hade för mig att de flesta PB befattningar inom flottan var 18 månader, men saker o ting har väl ändrats sedan jag låg inne -93...

Kan egentligen inte råda dig till vad du vill eller skall göra, mer än att Syte-utbildningen är rätt vettig, framförallt om du tänkt dig arbeta inom teknikområdet senare. Vet inte rakt av vad du skulle göra nere i berget, då jag har bättre koll på de fartygsburna ledningssystemen.

Vill du ut och springa i skogen, välj då något annat. Det blå vapenslaget är inte riktigt känt för att ligga i tält, särskilt inte sedan välisolerade hus och luftkonditionering infann sig inom försvarsmakten. B)

Ett förslag är att ringa ner till Muskö och fråga vad tjänsten mer konkret skulle innebära, då får du lite mer kött på benen.

Lycka till oavsett vad det blir.
//Sgt Papa Bear, flottist av födsel och ohejdad vana.
Andreas
QUOTE (Limp @ Sep 25 2003, 15:19 )
Ring till pliktverket och kolla vad du kan byta till först och främst, enklare att ta ställning om du vet vad du har för alternativ.

Av någon anledning hade handläggaren inga bra exempel på det annat än att han sa att det fanns en del tjänster men det kanske är värt att ringa någon gång under kommande vecka och prata med någon annan på pliktverket?

QUOTE (Sgt Papa Bear @ Sep 25 2003, 15:19 )
Hej Andreas.

Hade för mig att de flesta PB befattningar inom flottan var 18 månader, men saker o ting har väl ändrats sedan jag låg inne -93...

Kan egentligen inte råda dig till vad du vill eller skall göra, mer än att Syte-utbildningen är rätt vettig, framförallt om du tänkt dig arbeta inom teknikområdet senare. Vet inte rakt av vad du skulle göra nere i berget, då jag har bättre koll på de fartygsburna ledningssystemen.

Vill du ut och springa i skogen, välj då något annat. Det blå vapenslaget är inte riktigt känt för att ligga i tält, särskilt inte sedan välisolerade hus och luftkonditionering infann sig inom försvarsmakten.  B)

Ett förslag är att ringa ner till Muskö och fråga vad tjänsten mer konkret skulle innebära, då får du lite mer kött på benen.

Lycka till oavsett vad det blir.
//Sgt Papa Bear, flottist av födsel och ohejdad vana.

Antagligen är det så. smile.gif

Det låter ju klart intressant iaf även om jag inte tänkt söka jobb direkt efter muck utan börja plugga men praktik är ju sällan fel. Om det hjälper kommer jag antagligen ligga på fartyg om det inte är så att det blir tal om omorganisation pga brist på värnpliktiga.

Det är ju just det jag inte vet men visst blir det en del fys även inom flottan?

Antagligen blir det så att jag hör av mig dit också.
Tackar! navy2.gif
Andreas
!Update!

Efter en liten mailkorrespondens med en handläggare på pliktverket och att brevet med delgivningen av de nya uppgifterna äntligen dykt upp ser situationen ut som följer:

Om jag väljer att acceptera tjänsten jag är tilldelad (som nu förändrats något) kommer jag skrivas in som Systemtekniker (HMS Orion, Marinen) med inryckning 2004-06-21 och MUCK 2005-11-18 dvs 510 dagar eller 17 månaders tjänst. Tjänsten kommer ha samma innehåll men alltså förlängas med 60 dagar till ~17 månader samt specificeras till HMS Orion.

Största invändnignarna just nu är väl som förut:
-Tidigt inryckningsdatum, bara två veckors ledighet efter studenten innan inryck där en resa är tänkt att klämmas in.
-Eventuellt intresse för annan tjänst.
-Osäkerheten att placeringen ändras vilket iofs känns något mindre troligt åtminstone iom att tjänsten är specificerad och att "det finns i dagsläget bara en båt som har värnpliktiga i 17 månader, och det är just Orion" för att citera handläggaren.

Tid för träffa handläggaren på Pliktverket är tänkt att ordnas nu under höstlovsveckan när man ändå är ledig, förhoppningsvis reder det ut sig då.

Återigen, finns det någon (flottist eller annat :P) som har några förslag eller funderingar är det uppskattat! navy2.gif
Fk Fjellman
Nu säger jag bara vad jag tycker... och jag är ju landkrabba (armén).... Go for it son! Skulle inte ha tvekat en sekund... Resa kan man ju faktiskt göra senare i livet.. Men det är slutligen dock ditt val. Men jag tycker det låter som en jäkligt intressant tjänst... *Saknar lumpen faktiskt lite*

//Sgt Fjellman
Target#1
Säger som Serg fjellman. Go for it!

Vill du syssla med teknik så är SYTEK utbildning en av de bästa. Nu snackar vi MYCKET civilt meritvärde. KTH eller Chalmers kommer sluka dig och ev. företag kommer slåss om dig (ifall du anstränger dig lite) Och om du nu är flottist så behöver du inte heller springa runt och frysa i skogen så mycket.

Resa kan man göra senare speciellt med muckbidraget på en sådär 45000 som du får efter 17 månader.

Själv hade jag ju bytt till en stridande befattning i armén men jag är ju trots allt samhällsvetare, stridskåt och naturgalen. (Dessutom sjösjuk och lite rädd för båtar) 8|
Andreas
QUOTE (Serg. Fjellman @ Oct 24 2003, 19:16 )
Nu säger jag bara vad jag tycker... och jag är ju landkrabba (armén).... Go for it son! Skulle inte ha tvekat en sekund... Resa kan man ju faktiskt göra senare i livet.. Men det är slutligen dock ditt val. Men jag tycker det låter som en jäkligt intressant tjänst... *Saknar lumpen faktiskt lite*

//Sgt Fjellman

Får hoppas på det, 17 månader är ju lite långt annars. smile.gif
Det förstås, bara det att jag tänkt dra iväg någon vecka med bästa polaren som muckar i slutet av maj för att fira student och muck i något varmt och billigt land. Nåja, det lär väl lösa sig, kanske hinner åka en vecka iaf så man kommer lagom bakis till inryck. :P

QUOTE (Target#1 @ Oct 24 2003, 20:30 )
Säger som Serg fjellman. Go for it!

Vill du syssla med teknik så är SYTEK utbildning en av de bästa. Nu snackar vi MYCKET civilt meritvärde. KTH eller Chalmers kommer sluka dig och ev. företag kommer slåss om dig (ifall du anstränger dig lite) Och om du nu är flottist så behöver du inte heller springa runt och frysa i skogen så mycket.

Resa kan man göra senare speciellt med muckbidraget på en sådär 45000 som du får efter 17 månader.

Själv hade jag ju bytt till en stridande befattning i armén men jag är ju trots allt samhällsvetare, stridskåt och naturgalen. (Dessutom sjösjuk och lite rädd för båtar) 8|

Det låter ju kalas förstås, planerna är väl någon form av teknisk högskola som det ser ut nu, KTH ligger vid samma tunnelbanestation som nuvarande skola. smile.gif
Klart man ska anstränga sig, är väl ingen poäng annars? 7.gif

Resan är som sagt lite speciell men vi får se i veckan hur det där löser sig och muckbidraget är väl i första hand tänkt till att dryga ut studiebidraget men man måste ju belöna sig på något sätt. ;)

Hur det blir med ev annan placering lär väl även det visa sig, har inte låst mig på flottan eller teknikerutbildning men just nu lutar det åt det. Har väl ingen direkt sjövana heller så det skulle bli en ny erfarenhet. smile.gif
Insats Berga
En fråga bara, har du VARIT på Muskö... inte världens roligaste bas precis... Kan du fixa till 17 mån på Berga däremot tycker jag absolut att du skall göra det. Där finns både sim- och idrottshall med gym, löpspår, bio, bibliotek med internet, fotbollsplan, beachvolleyplan, shysst marka, osv. På Muskö finns....ett berg, ett tält som man kan fysa i... två datorer i en liten stuga, ja ungefär så...

lycka till ;)
Andreas
QUOTE (Insats @ Oct 26 2003, 17:07 )
En fråga bara, har du VARIT på Muskö... inte världens roligaste bas precis... Kan du fixa till 17 mån på Berga däremot tycker jag absolut att du skall göra det. Där finns både sim- och idrottshall med gym, löpspår, bio, bibliotek med internet, fotbollsplan, beachvolleyplan, shysst marka, osv. På Muskö finns....ett berg, ett tält som man kan fysa i... två datorer i en liten stuga, ja ungefär så...

lycka till ;)

Det kan jag inte påstå men jag har hört det inte är någon höjdarbas för värnpliktiga. dry.gif

Dock så har ju Orion hemmahamn på Muskö (förutsatt att jag nu hamnar där) även om besättningsbyten enligt befattningsbeskrivningen oftast sker i Karlskrona så det blir nog svårt att ändra på. Iofs vet jag inte hur stor del av tiden man spenderar på Muskö iom att GSU och befattningsutbildningen samt att man ligger rätt mycket till sjöss.
Adam Wilhelm
Tjänstgör ombord på Orion!

Skäl: Orion är det första svenska fartyg som är byggt för att signalspana.
Alltså är det lite unikt att ha tjänstgjort där och du får även se en verksamhet som få värnpliktiga och väldigt få civila någonsin får se.
Nu vet jag inte i detalj hur mycket samarbete det är med MUST och TSA men det är inte för inte det finns en stor bild av Orion på MUST.
Andreas
QUOTE (Adam Wilhelm @ Oct 28 2003, 21:47 )
Tjänstgör ombord på Orion!

Skäl: Orion är det första svenska fartyg som är byggt för att signalspana.
Alltså är det lite unikt att ha tjänstgjort där och du får även se en verksamhet som få värnpliktiga och väldigt få civila någonsin får se.
Nu vet jag inte i detalj hur mycket samarbete det är med MUST och TSA men det är inte för inte det finns en stor bild av Orion på MUST.

Känns som att de flesta råden pekar på samma sak iaf smile.gif

Att det har en speciell roll/uppgift är jag också medveten om och det är ju intressant förstås (även om det är FRA och inte värnpliktiga som har hand om signalspaningen som jag förstått det). Hur som helst ska jag träffa ansvarig handläggare på Pliktverket imorgon strax före lunch för att kolla på alternativen.
106
QUOTE (Andreas @ Oct 28 2003, 22:01 )
(även om det är FRA och inte värnpliktiga som har hand om signalspaningen som jag förstått det)

Även FRA har värnpliktiga, men om de tjänstgör på HMS Orion låter jag vara osagt.
Andreas
QUOTE (106 @ Oct 28 2003, 23:20 )
QUOTE (Andreas @ Oct 28 2003, 22:01 )
(även om det är FRA och inte värnpliktiga som har hand om signalspaningen som jag förstått det)

Även FRA har värnpliktiga, men om de tjänstgör på HMS Orion låter jag vara osagt.

Så pass. Har inte hört/sett/läst om någon som gjort värnplikten på FRA men så är det väl och andra sidan med de flesta befattningar, det är ett fåtal som uppmärksammas mer än övriga. Låter intressant faktiskt.

Får försöka komma ihåg att få så mycket alternativ som möjligt imorgon helt klart. smile.gif
Isgubbe
Ja FRA har ett mindre antar värnpliktiga. Kan du få tjänst på Orion som sytek så är det en av de bästa befattningar som fm kan erbjuda för någon som är teknikintresserad.
jed
Andreas: ta inte det här på fel sätt, men är du dum på rikitgt? smile.gif

Om du är teknikintresserad, så lär du få svårt att hitta en bättre tjänst...

Och de som har gjort värnplikten på FRA kommer nog inte att skryta med det, med tystnadsplikt och allt... (OBS, det är vad jag tror, inte vad jag vet!)

Hur du än gör, lycka till!
Andreas
QUOTE (Isgubbe @ Oct 28 2003, 23:41 )
Ja FRA har ett mindre antar värnpliktiga. Kan du få tjänst på Orion som sytek så är det en av de bästa befattningar som fm kan erbjuda för någon som är teknikintresserad.

Frågade faktiskt lite om det där idag och det visade sig att handläggaren (dvs en inskrivningsförättare) tidigare jobbat på FRA med att utbilda värnpliktiga.
Dock gällde det som för flera andra tjänster att man anmält sitt intresse för förtest redan vid mönstring tyvärr. dry.gif
Som tur var låter det ju som nuvarande befattning inte är helt fel den häller. smile.gif

QUOTE (jed @ Oct 29 2003, 12:28 )
Andreas: ta inte det här på fel sätt, men är du dum på rikitgt? smile.gif

Om du är teknikintresserad, så lär du få svårt att hitta en bättre tjänst...

Och de som har gjort värnplikten på FRA kommer nog inte att skryta med det, med tystnadsplikt och allt... (OBS, det är vad jag tror, inte vad jag vet!)

Hur du än gör, lycka till!

Det hoppas jag verkligen inte. biggrin.gif

Dock så hade jag (och har antagligen fortfarande) lite dålig koll på vilka tjänster som finns och ville därför försöka få lite bättre koll på alternativen. Något som var lagom omständigt med Pliktverkets informationssystem samt att de flesta tjänster är tillsatta iom att det är så långt in på den här "inskrivningsperioden". Tyvärr blev jag alltså inte så mycket klokare på den fronten men ett trevligt samtal och mycket försäkringar om att det är en bra tjänst är ju inte fy skam det heller. smile.gif

Sen så är det väl lite mindre hysh-hysh kring FRA nu än tidigare men visst är det speciella omständigheter med en så pass politiskt känslig (civil) myndighet.

Som en lite rolig anekdot i kontrast till den positiva responsen här på forumet kan nämnas en kille som var på väg hem ifrån mönstringen som jag stötte på, på vägen hem. Hans reaktion på både befattning och gymnasieprogram: "Intressaaaaant...vissel.gif"
Tydligen siktade han på att bli någon form av lastbilsförare vilket också vad var han pluggade på gymnasiet, tur det finns tjänster åt "alla"... :P
fogel02
När det gäller var du kommer vara och inte vara så ligger det till så här (åtminstone för samtliga sytar som ligger inne i år)

6 veckors GSU nere i Karlskrona
ca 11 veckors yrkeskurs på BERGA (inte på Muskö som någon sa tidigare)

efter det kommer du att bli båtplacerad och mest vara ute till havs (så vitt jag vet så är det Orion och Carlskrona som är ute mest i hela flottan)

Orion har som sades hemma hamn på Muskö därmed inte sagt att du kommer tillbringa alltför lång tid där

När det gäller tjänsten (är inte själv syte men känner en hel del av dem som är inne nu) så gillar du teknik, datorer, elektronik ta tjänsen bättre lump hittar du inte

navy2.gif
Andreas
QUOTE (fogel02 @ Nov 2 2003, 13:19 )
När det gäller var du kommer vara och inte vara så ligger det till så här (åtminstone för samtliga sytar som ligger inne i år)

6 veckors GSU nere i Karlskrona
ca 11 veckors yrkeskurs på BERGA (inte på Muskö som någon sa tidigare)

efter det kommer du att bli båtplacerad och mest vara ute till havs (så vitt jag vet så är det Orion och Carlskrona som är ute mest i hela flottan)

Orion har som sades hemma hamn på Muskö därmed inte sagt att du kommer tillbringa alltför lång tid där

När det gäller tjänsten (är inte själv syte men känner en hel del av dem som är inne nu) så gillar du teknik, datorer, elektronik ta tjänsen bättre lump hittar du inte

navy2.gif

Det första var jag relativt klar över. Likaså att Orion spenderade mycket tid till sjöss, var inte helt hundra på att vi också skulle göra det men det verkar ju logiskt.

Med tanke på vad som sagts om hur bra Muskö är ur värnpliktsynpunkt låter det ju inte helt galet. ;)

Återigen låter det ju kalas. smile.gif
Om du kan/vill vore det intressant om man kunde få kontakt med dina polare som ligger inne nu? Någon som ligger på Orion eller är det på andra fartyg?¨
Var gör/gjorde du lumpen (om du nu gör/gjort det)?
fogel02
Jag ligger inne just nu som radioOp (ledningssystemsplutonbefäl) på ubåten HMS Hälsingland nere i Karlskorna

träffar tyvärr inga från Orion, utan jag pratade en del med dem när jag gjorde yrkesutbildningen uppe på Berga
Andreas
QUOTE (fogel02 @ Nov 9 2003, 10:44 )
Jag ligger inne just nu som radioOp (ledningssystemsplutonbefäl) på ubåten HMS Hälsingland nere i Karlskorna

träffar tyvärr inga från Orion, utan jag pratade en del med dem när jag gjorde yrkesutbildningen uppe på Berga

Okej, det var synd men jag ska försöka se vad jag kan ta reda på innan när det börjar närma sig lite mer.
Ska bara leta upp pappret så jag kan skriva på och acceptera tjänsten också... navy2.gif

Ah, okej, att göra lumpen på ubåt låter inte helt fel. smile.gif
Andreas
!Update! 2
Efter en del om och men har nu bekräftelsen på att befattningen är ändrad kommit så det är väl bara att ställa sig in på att det är den 21/6-2004 det smäller för min del... navy2.gif

Känns fortfarande abstrakt och avlägset trots att det "bara" är drygt ett halvår kvar till inryck - Vad ska FM med mig till? :P
På ett sätt är det dock skönt att inte vara lika stressad av att bestämma precis vad man ska göra efter studenten vilket börjar gå upp för och bli riktigt aktuellt för resten i klassen/bland kompisarna. Bara på utbildningsfronten finns det ju en uppsjö av valmöjligheter vilket förvisso är bra men just nu känns det lite svåröversiktligt för att inte säga överväldigande. 7.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.