QUOTE (Vysotskij @ Sep 23 2003, 14:53 )
Jag föreslår den högsta befälstjänst du kan få på ett jägar- eller säkerhetsförband. Till den senare kategorin hör flygbasjägare, flygbassäk, flottans bassäk och militärpolisen.
Mellan jägeri (exempelvis KJ) och säkerhetsförband (exempelvis MP) kan det nog kvitta lika. Jägarförband ger dig nog i allmänhet en något högre stresstålighet; säktjänsten ger dig lite mer rutin i säkerhetsarbete. Inom dessa kategorier finns säkert någon form av rangordning som jag ABSOLUT INTE vill diskutera här. (Skicka ett PM om du vill ha en hint av hur jag uppfattat meritvärderingen på arbetsmarknaden.)
Har du goda skolbetyg bör du också överväga Tolkskolans förhörsledarutbildning eller Flygvapnets underrättelseassistentutbildning.
Om du inte blir uttagen till något av ovanstående, så gör i alla fall lumpen på den högsta befälstjänst du kan få. Andra tjänster som kräver en mycket hög stresströskel, exempelvis dyktjänster (särskilt röjdykare) och ytbärgare, är givetvis särskilt meriterande.
Se också till att få ett bra militärt betyg. Läs beteendevetenskaper (psykologi, sociologi, kriminologi) eller juridik på högskolan när du kommer åt.
Word, Vysotskij! Väl talat!
Vad gäller militärpolisen så är straffrättsutbildningen och den allmänna polisläran mycket lik den som man tuggar i sig på Polishögskolorna i landet. M a o kommer det vara lättare att tillgodogöra sig stora delar av utbildningen då det blir en form av avancerad repetition. Kurskamraterna kommer att komma till dig för att få hjälp.
Denna juridikutbildning kommer du ha glädje av hela livet då all juridik följer vissa formalia som kan vara bra att kunna.
...men kvalificerad jägartjänst är ju inte så dumt heller!