Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad skall man välja om man vill bli polis?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
patrick
Vad skall man göra lumpen som om man vill bli polis? Jag tycker att kustjägare verkar kul (vet att det är tuft och har redan nu börjat förbreda mig, 1 år kvar till mönstring) men är det smartare att göra lumpen som t.ex. som militärpolis? 7.gif
Tack på förhand.
Patrick
Insats Berga
camo.gif Bara det faktum att du har gjort lumpen är en merit, och även om det kanske inte är lättare att komma in om du varit MP än tex. kock, så har ju MP-utbildningen förhoppningsvis format dig och givit dig många av de värderingar som är bra att ha som polis. Dessutom får du ju läsa mycket polislära vilket förbereder dig inför polisutbildningen. Men det är hur du är som person som är det viktigaste, inte hur hård utbildning du har haft (MP är dock inte speciellt hårt...)

Många poliser, speciellt de som är på NI, är gamla KJ, etc. Vad det tyder på får någon annan säga...

PS. Många poliser har inte ens gjort lumpen, så haka inte upp dig på att välja "rätt", välj det som känns mest givande.
Greenment
Min brorsa har tagit reda på det mesta...

Dem bryr sig inte vad du gör lumpen som, det är meriterande i vilket fall

Vad jag tycker du ska gå efter är endå bevakning..

MilitärPolis - Studerar juridik
MilitärPolisJägare - Studerar? Juridik Jägare. biggrin.gif
Bevakningssoldat - Slappt men bevakning Eskort och så vidare..

Satsa på att göra militärtjänst göringen som Gruppbefäl eller Plutonsbefäl för att få ledarskap i din meritlista..

Polishögskolan kräver:
Godkännt i Historia A
Godkännt i Samhälle A
Godkännt i Svenska A/B

Kan ju påpeka att brorsan ska göra sin plikt som Bevakningssoldat..

Lycka till mannen ge järnet på mönstringen bit ihop och ta i för 100%
Vysotskij
Jag föreslår den högsta befälstjänst du kan få på ett jägar- eller säkerhetsförband. Till den senare kategorin hör flygbasjägare, flygbassäk, flottans bassäk och militärpolisen.

Mellan jägeri (exempelvis KJ) och säkerhetsförband (exempelvis MP) kan det nog kvitta lika. Jägarförband ger dig nog i allmänhet en något högre stresstålighet; säktjänsten ger dig lite mer rutin i säkerhetsarbete. Inom dessa kategorier finns säkert någon form av rangordning som jag ABSOLUT INTE vill diskutera här. (Skicka ett PM om du vill ha en hint av hur jag uppfattat meritvärderingen på arbetsmarknaden.)

Har du goda skolbetyg bör du också överväga Tolkskolans förhörsledarutbildning eller Flygvapnets underrättelseassistentutbildning.

Om du inte blir uttagen till något av ovanstående, så gör i alla fall lumpen på den högsta befälstjänst du kan få. Andra tjänster som kräver en mycket hög stresströskel, exempelvis dyktjänster (särskilt röjdykare) och ytbärgare, är givetvis särskilt meriterande.

Se också till att få ett bra militärt betyg. Läs beteendevetenskaper (psykologi, sociologi, kriminologi) eller juridik på högskolan när du kommer åt.
Bulldozer
QUOTE (Vysotskij @ Sep 23 2003, 14:53 )
Jag föreslår den högsta befälstjänst du kan få på ett jägar- eller säkerhetsförband. Till den senare kategorin hör flygbasjägare, flygbassäk, flottans bassäk och militärpolisen.

Mellan jägeri (exempelvis KJ) och säkerhetsförband (exempelvis MP) kan det nog kvitta lika. Jägarförband ger dig nog i allmänhet en något högre stresstålighet; säktjänsten ger dig lite mer rutin i säkerhetsarbete. Inom dessa kategorier finns säkert någon form av rangordning som jag ABSOLUT INTE vill diskutera här. (Skicka ett PM om du vill ha en hint av hur jag uppfattat meritvärderingen på arbetsmarknaden.)

Har du goda skolbetyg bör du också överväga Tolkskolans förhörsledarutbildning eller Flygvapnets underrättelseassistentutbildning.

Om du inte blir uttagen till något av ovanstående, så gör i alla fall lumpen på den högsta befälstjänst du kan få. Andra tjänster som kräver en mycket hög stresströskel, exempelvis dyktjänster (särskilt röjdykare) och ytbärgare, är givetvis särskilt meriterande.

Se också till att få ett bra militärt betyg. Läs beteendevetenskaper (psykologi, sociologi, kriminologi) eller juridik på högskolan när du kommer åt.

Word, Vysotskij! Väl talat!

Vad gäller militärpolisen så är straffrättsutbildningen och den allmänna polisläran mycket lik den som man tuggar i sig på Polishögskolorna i landet. M a o kommer det vara lättare att tillgodogöra sig stora delar av utbildningen då det blir en form av avancerad repetition. Kurskamraterna kommer att komma till dig för att få hjälp. smile.gif

Denna juridikutbildning kommer du ha glädje av hela livet då all juridik följer vissa formalia som kan vara bra att kunna.

...men kvalificerad jägartjänst är ju inte så dumt heller! 5.gif pansar2.png
Azan_Gb
Jag var på info möte om polishögskolan för någon månad sedan här i landskrona. För man ville rekrytera fler invandrare till PHS.

Jag frågade rekryterings ansvarige i skåne om det våre en bättre merit att ha gjort värnplikten som MP änn Amfibie soldat?

Då sa han: Nej, Mp har ingen större fördel änn den som gjort värnplikten på något annat förband. Bara man gjort värnplikten är en merit.

Några poliser berättade att allt man gör i princip är en merit.

Lycka till.
Vi kanske ses där.
Runningback
QUOTE (Greenment @ Sep 23 2003, 14:35 )
Polishögskolan kräver:
Godkännt i Historia A
Godkännt i Samhälle A
Godkännt i Svenska A/B

Tror det är religion A också.
Amfibieslusken
QUOTE (Rogge @ Sep 23 2003, 21:07 )

Polishögskolan kräver:
Godkännt i Historia A
Godkännt i Samhälle A
Godkännt i Svenska A/B

Tror det är religion A också.

Nej. Men däremot Engelska A o B.
Panzerfaust
Allt man gör som är possitivt är en merit smile.gif
Kan säga att inte ens SPB är bättre än något annat. Har nämligen frågat och då sa dom att är det två personer, en kanske va pansarskytte och jobbat som vårdare.
medan en gjorde vpl som MP och sedan varit med i SPB så är chansen lika stor för förstnämnde att bli polis som MP snubben... Självklart är HV, SBP osv meriter... men inte större merit än annat inom en barchen... MP aksnke är bättre merit än utb reserv och MC donalds jobb, men ingen förtur eller så... det personliga spelar alltid den största rollen.
Fbj972
Jag tycker att inläggen ovan har täckt in det mest väsentliga.

Det viktiga är hur du är som person! Du må vara den bästa soldaten jorden har skådat, men saknar du rätt grundförutsättningar är det kört.

När jag genomförde de centrala testerna var det många som sprang och flashade med sina jackor där det stod diverse förbandsnamn på ryggen. Vissa av dem hade inte riktigt förstått vad det hela gick ut på, då de gärna bräkte över deras hårda militärtjänst och att fyskraven till PHS var alldeles förslappa etc. Deras stolthet var minst sagt naggade i kanten när de kom ut från psykologintervjun...

Det jag vill säga med detta; är att man som sökande bör vara passande för yrket - innehava ett sunt förnuft. Sedan kvittar det totalt om man gjorde vpl som kock och sedemera arbetat som gatusopare eller genomfört vpl på ett kvalificerat förband och har flera hundra högskole/universitetspoäng.

Lämpligheten sitter under svålen.
Vysotskij
Vill tillägga att jag tror att sjukvårdsutbildning är meriterande också.
A527
Min kusin blev klar med sin polisutbildning nu i somras. I hennes klass var det ingen av killarna som itne hade gjort vpl. Och enl. henne så var det i princip omöjligt att komma in på polishögskolan om man inte hade gjort vpl.
Vysotskij
Men det sista gäller i huvudsak väl killar? Var det många av tjejerna på PHS som hade gjort lumpen? Vet du något om hur man ser på meritvärdet för tjejer?

(Skulle spontant gissa på att en sådan initiativkraft värderas högt, om man är lämplig i övrigt.)
knaZen
MP är väl ändå bäst lämpat?
Fbj972
QUOTE (erswe @ Sep 24 2003, 12:30 )
Och enl. henne så var det i princip omöjligt att komma in på polishögskolan om man inte hade gjort vpl.

Så vill jag inte påstå att det är med tanke på att det just nu går flertalet herrar på skolan utan att ha gjort värnplikten.
Vakten_F4
Polishögskolan kräver:
Godkännt i Historia A
Godkännt i Samhälle A
Godkännt i Svenska A/B

Högskolebehörighet och svenska B, historia A, samhällskunskap A (alt. motsvarighet till dessa från komvux eller gamla gymnasieutb. Historia A utbytbart mot 20 p juridiska eller beteendevetenskapliga studier) samt genomfört högskoleprov max 5 år gammalt.

Plus lite annat smått och gott:
Samtliga krav från www.polisen.se
målobs
QUOTE (knaZen @ Sep 24 2003, 12:46 )
MP är väl ändå bäst lämpat?

Läs hela tråden från början så står svaret där.

bash.gif
Elias
Jag mönstrade för ett par månader sedan. Mina preliminära placeringar blev följande:

Första hand Skytteplutonbefäl(LG)
Andra hand Närskyddstroppchef (F16 Uppsala)
Tredje hand MP/Säk-gruppbefäl(LG)

Jag funderar på att placera MP/Säk-gruppbefäl som andrahandsval och ändra närskyddstroppchef som då flyttas till tredje hand mot sjukvårdsplutonbefäl(LG). Dessutom ska jag försöka ändra mitt förstahandsval till MP/Säk-PB/KB om så är möjligt.

Nu undrar jag vad ni på forumet har för åsikter om MP/Säk-GP gentemot SkyttePB, och SkyttePB gentemot MP/Säk-PB? Vilka är för- och nackdelarna, och framförallt, ska jag behålla SkyttePB som förstahandsval eller tror ni MP/Säk-gruppbefäl ger ungefär samma meritvärde och dessutom är en roligare tjänst? Själv tycker jag SkyttePB verkar vara mest pangpang (kanske klassas man som skytteslusk?)
blyg.gif
Är väldigt tacksam om någon vill ge en förvirrad lite vägledning!
Vysotskij
Har ingen aning om hur det funkar med första-, andra- och tredjehandsval, men generellt om de tre tjänsterna skulle jag säga såhär:

PB skytte: Du kommer att chefa över ett litet gäng killar/tjejer med varierande grad av motivation.

PB MP: Du kommer att chefa över ett litet gäng killar/tjejer med lite högre motivation, och lära dig en del säkverksamhet som kanske kan vara av nytta om du ska bli länsman.

GB MP: Du kommer nog inte att chefa över någon av dina rätt högmotiverade vapenbröder och -systrar, men lära dig en del säkverksamhet som kanske kan vara av nytta om du ska bli länsman.

I alla roller kommer du nog att få panga en del; beror på vilken befattning du får.

Sammanfattningsvis: PB ger mer chefsutbildning, MP lite inblick i polisiär verksamhet.
EMK
Så här i efterhand inser man att det fanns en hel del kul tjänster som man skulle velat pröva på istället för jägare. Inte för att jag ångrar mig men

MP
Strv 122 förare/skytt
Strf 90 -----//--------

hade varit kul.....men nu har man ju gjort sitt, men för er som inte valt/mönstrat så tänk efter innan ni väljer, och läs på om befattningen på sidor som tex Lumpen.nu
så att ni inte ångrar ert val. Rangern.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.