Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Uppdrag förvanskning (ihopslaget)
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
roninn
Jaha då har ett rekordsnabbt "Uppdrag granskning" gjorts efter mordet på Anna Lindh.

Det är ingen jättechansning att det nu är SÄPO och polisen (som vanligt) som skall få sig en släng av sleven.

En inte allt för vild chansning är att följande saker kommer att tas upp...

SÄPO, varför hade inte Anna Lindh livvakter?, (bara kungen och statsministern har det jämt) hur kunde de missa "hotbilden" ( för att det inte fanns någon konkret hotbild) den abstrakta hotbilden kan man alltid diskutera men det leder ingen vart.

Eftersom Uppdrag Granskning trots allt är Uppdrag Granskning måste självklart "vanliga" polisen få lite skit också.

Varför kom första bilen först efter 8 minuter? (Poliser försöker komma så fort det bara går tro´t eller ej, Sthlmstrafiken kan dock strula till det ibland. Det finns inte så många poliser att tillgå jämt, vems "fel" är det?)

Varför spärrades inte T-banan av? ( Spärra av T-banan i starten av rusningstrafiken för att söka efter en man med signalementet: man, runt 30 år, ev grön jacka. Det signalementet stämmer in på rätt många så vad är meningen?)

Varför gjordes en så lite avspärrning av själva brottsplatsen ( varför göra en större? Hade det hjälpt?)

Varför var första signalementet så dåligt? (ja du en brottsplats kan vara ganska förvirrande med en massa hysteriska människor, då är det inte alltid så jättelätt att direkt få fram massor av korrekta uppgifter) Fast sånt spelar inte så stor roll för en journalist för dom behöver inga korrekta uppgifter för att skriva sin artikel, lögn och halvsanningar räcker.)

Jag hoppas jag har fel i det jag skrivit ovan men vi får se. Har jag dock alltför mycket fel så blir det lite armhävningar ikväll. Troligtvis så kan jag nog dock sitta kvar i soffan och äta chips och dricka läsk. angry.gif
Limp
Tid för detta?
Pang
De måste hitta en syndabock, då får alltidpolisen(säpo) ta skiten.

Varesig de försökte sitt bästa eller inte.
Leder alltid till deras fel.

Själv ger jag 2 tummar upp till spaningsledaren för polisen och länspolischefen och de andra involverad. Extremt bra utfört av utredningen mm.

Tycker jag iallfall.

edit;

Har lagt märke till en sak.

Mer folk förväntar sig att en polisutredning mm. skall utföras precis som någon polisgrejs på tv, med biljakter och massa skjutandes hit och dit.

Börjar folk bli för helt korkad eller? angry.gif
Raptor
Anna Lindh blev mördad och nu letar pressen efter en syndabock i vanlig ordning. I detta fallet blev det SÄPO. Vad jag tror många glömmer är att det faktiskt hade kunnat sluta så här illa även med livvakter.

Uppdrag granskning har jag aldrig tyckt varit särskilt objektiva.
Fbj972
Oj, oj, oj... Kan tänka mig vad som kommer att sägas... En massa förståsigpåare skall sitta och tycka till om saker de inte har någon insikt i...

Bara att plocka fram en hink som man kan vomera i...
Fu Gson
kan ni vänta med att spy galla tills efter programmet? känns en aning meningslöst att sitta på ett internetforum och skälla på nått man inte ens sett, snacka om att dömma på förhand.... angry.gif
Fbj972
QUOTE (Fu Gson @ Sep 22 2003, 22:09 )
kan ni vänta med att spy galla tills efter programmet? känns en aning meningslöst att sitta på ett internetforum och skälla på nått man inte ens sett, snacka om att dömma på förhand.... angry.gif

Åja, när det kommer till att försöka hänga polisen så vet man hur det blir. Så hinken får fortsättningsvis stå framme... horny.gif
SERG. B
Ja det ska bli intressant hur mycket skit de kan kasta på försvaret också.

Nej men Janne Josefsson har säkert gjort bra efterforskning även i denna dokumnetär. Hela befälskåren är väl kriminella?
jed
Länk till siten

Oh ja, Janne Josefsson är ju (ö)känd för att verkligen kontrollera sina källor och framställa all information, även om den inte stödjer hans åsikt...

Eller kanske inte...

Jed bong.gif journalister utan heder eller vett
Bellum
Raptor: Nädu, med livvakter hade det blivit en j***a skillnad!

-Nämligen: 1st mördad utrikesminister, 1 st ihjälskjuten mördare, xst upphetsade debatter om huruvida polisen borde få ha vapen eller ej, och om det verkligen är etiskt rätt med att ha livvakter överallt.

Media får ju som bekant alltid som dom vill!
Ragulin
Jag missade större delen av programmet, tyvärr, men jag tyckte att det kom fram en del bra saker: C för livvaktsgruppen uttalade sig om vad som sätter gränserna för hur mycket skydd man kan avdela. Inte oväntat är det av regering och riksdag tilldelad budget. Vidare redogjordes det för personalbehov om man skall tilldela varje stadsråd en livvakt 24/7 och det var en liten arme det. Och fy fan vad det kommer att kosta... Med andra ord är det knappast SÄPOs fel att vi har det personskydd vi har i Riket. Man kan förvisso vara sunt kritisk till varför en av förgrundspersonerna i en mycket kontroversiell referendumsituation inte avdelats skydd och där har SÄPO gjort en analys som varit bristfällig, men enligt de principer som gällde vid tillfället. Vidare är Sverige långt ifrån det enda land i Europa som har den nivå på personskydd som vi har. Endast de länder i Europa där det politiska våldet varit högt och intensivt har livvakter 24/7 för ministrar. Alltså länder med aktiv och organiserad terrorverksamhet. Jag för min del tycker nog att ett viss skydd skall avdelas åt de viktigaste ministrarna: Statsministern, Utrikesministern och Finansministern.

Sedan påbörjades i programmet en kritisk granskning av mediahypen kring NK-mannen och den kan jag bara instämma i. Jag tycker att kvällpressen slagit rekord i svineri när det gäller rotandet och exponeringen av "35-åringens" personliga förhållanden. Hur fan kan man publicera utdrag från psykundersökningar mm och hänga ut killen som bisexuell, nazist och arbetsskygg på detta sätt, när han faktiskt inte ens är häktad på sannolika skäl? Otroligt att inte PO eller någon annan gör ett ingripande. Snubbens advokat borde ju fan stämma skiten ur Aftonblaskan och Ex(trem)pressen.

En tjej som intervjuades i Aktuellt eller Rapport i förrgår sa något djävligt bra på frågan om hon trodde mördaren skulle komma att gripas. Hon sa ungefär: Det är ju konstigt att om man försöker sno ett par strumpor på NK så är fem väktare där och suger in en direkt till polisen, och när man knivhugger Utrikesministern, så är det bara att knata iväg och försvinna spårlöst. BRA SAGT!!

.
Fu Gson
@Raqulin, uppdrag granskning går vid 2000 i kväll......så jag förstår att du missade en del av det......
Ragulin
Jag lever mitt liv i FRAMTIDEN!

oooooopppps! blink.gif Malajn.gif 8|
Det var ju "kalla fakta" på 4:an som gick igår! Nu fattar jag varför spyhinkarna och allt skall fram. J. Josefsson är på G!!
Ragulin
Öhhh, jag kollade i på Uppdrag Gransknings sajt och hittade följande:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232

Den svenske officeren skall DRAS i SMUTSEN ordentligt! Josefsson et consortes kör på i känd stil. De enda fina människor man kan lita på idagens Sverige är journalister, autonoma, militanta veganer och kryptokommunister. Vore förresten intressant om man kollade in journalistkårens brottsregister! Kanske ett uppslag för undersökande journalistik? Undrar hur många rattfyllon, våldtäktsmän och knarkare som sitter i mediahögsätet idag? Nu bara MÅSTE jag kolla in skiten -och ha spyhinken redo! Återkommer i morgon!! Jag är REDAN förbannad! camo.gif mad.gif

jag> bong.gif <kvällsblaskehäntiveckanjannejosefsson.

EDIT:tillägg
Haegg
Har ej sett programmet men det hindrar mig inte från att ha åsikter i själva sakfrågan.

Min bestämda uppfattning är att det finns brister inom SÄPO som knappast kan åtgärdas utan politiska beslut om omorganisering av sagda organisation. Det är som bekant svårt för slutna organisationer att förändra sig utan stort yttre tryck. SÄPO:s problem går långt utanför livvakteriet och har diskuterats en längre tid. En föreliggande utredning förslår t.ex. att SÄPO ska skiljas från Polisen och omorganiseras som en civil säkerhetstjänst.

Dock kan inte ansvaret för det bristande personskyddet enbart hänföras till SÄPO. De får stå till ansvar för en förlegad hotbildsmetodik. SÄPO verkar ha en märklig inställning till det s.k. bakgrundshotet, dvs personer som inte uttalat något hot innan de försöker skrida till verket. Det kan handla om en psykiskt sjuk människas tillfälliga infall, ett fyllos försök att närma sig osv. Här verkar SÄPO ha en hel del att lära från utländska kollegor.

I viss media har det framställts det som om SÄPO avgör om en politiker ska ha skydd eller inte. Så är det inte riktigt. Den enskilda politikern har mycket att säga till om, vilket kan försätta SÄPO i en svår situation. Göran Persson uttryckte det som att de diskuterar med SÄPO. Det är dock tämligen uppenbart vem som har sista ordet i dessa s.k. diskussioner.

Det är märkligt att diskussionen om personskydd är så digital. alternativen verkar vara inget skydd eller skydd 24/7. Flexibilitet verkar saknas. Visst är det märkligt att statsråd gång på gång kan råka ut för förvirrade människor på torgmöten utan att det ens finns en uniformerad konstapel på plats.

Att spärra av en tunnelbanelinje är väl ingen stor grej? Det gör polisen lite då och då vid betydligt mindre incidenter. Sedan kanske det inte hade någon direkt bäring i detta fallet då vittnen såg att gärningsmannen försvann åt motsatt håll i förhållande till tunnelbanan.
J-Star
Uppdrag Granskning och liknande program har noll förtroende hos mig. Varför? Därför att det finns ingen som granskar granskaren.

När det gäller de officiella statsmakterna så finns granskningsorgan. Det finns JO, KU, rättsväsendet, offentlighetsprincipen och massor med annat som tillåter oss att granska de som styr. Men när det gäller "Tredje statsmakten" så råder omvända förhållanden. De är enormt skyddade av såväl lagar som grundlagar. Vad som har sagts, vem som har sagt det och hur det insamlade materialet har bearbetats finns det ingen som helst möjlighet för mig att granska. Lagarna är förvisso helt rätt och riktiga... men de kan missbrukas.

Janne Josefsson och alla hans kollegor vet om detta och de utnyttjar det så gott det bara går. De spelar konstant på gränsen för vad som är tillåtet (och långt över gränsen för vad som är lämpligt och försvarbart). Och om de någon gång kliver över gränsen och blir fällda för det blir resultatet bara en liten smäll på fingrarna 6-12 månader efter att inslagen sändes... och sedan tillåts de fortsätta.

De granskande reportrarna är alltför ofta linskåta Pultizer-wannabes. De utnyttjar möjligheterna de ges av SVT för att skapa rubriker åt sig själva. Noll förtroende för dem.

/J
Ragulin
@J-Star!

WORD!!!!
Fu Gson
Uppdrag granskning produceras av SVT, alltså i förlängningen av oss alla. Att de ligger på gränsen ibland och över ibland ser jag som självklart, inte fan vill man ha nån puttegullvärld där endast det som är lagom snällt och lagom elakt lyfts fram.
Hela tanken med yttrandefriheten är att vem som helst ska få säga vad som helst och sen är det upp till oss övriga att sålla bort det som är dåligt.

Sen det du skriver om Pulitzer, att janne josefsson lyfts fram som frontfigur är, så som jag er det, mer de övriga mediernas och den stora massans fel, finns det inga hjältar får man skapa dom.

För min del har jag otroligt mycket hellre en totalt okontrollerad "3:e statsmakt" än en totalt kontrollerad........
Torak
Lustigt nog fick jag just ett mail fran Varnpliktsnytt, dar de tydligen samarbetat med Uppdrag Forvanskning for att "bevisa" att vart femte befal ar potentiell fangelsekund:

http://www.varnpliktsnytt.se/

Nagra citat:

Värnpliktsnytt har tillsammans med SVT:s Uppdrag granskning granskat alla befäl, kadetter och värnpliktiga som var i tjänst i januari 2003.

Ja, det var ju fortroendeingivande....

Var femte befäl är fällt för brott. Trots det är de kvar i tjänst.

<host>Provocerande</host>

Aningen roligare: Ny GrSp
cjg
Här är kompletta listan över brott begångna av officerare:
http://svt.se/content/1/c6/12/09/84/Tab_be...al_kadetter.pdf

Lite skrämmande är ju att 4 har dömts för brott mot rikets säkerhet. Varför får de vara kvar i FM?
SERG. B
Kunde de inte skickat en representant från FM som är medietränad.

Johan Kihl gör ju inte saken bättre precis. Grå, tråkig, man från Sveriges Försvarsmakt. Bra jobbat HKH.

Nu kommer allmänheten tappa förtroendet för FM totalt, detta är inte bra.
Fu Dahlberg
QUOTE (SERG. B @ Sep 23 2003, 20:56 )
Kunde de inte skickat en representant från FM som är medietränad.

Johan Kihl gör ju inte saken bättre precis. Grå, tråkig, man från Sveriges Försvarsmakt. Bra jobbat HKH.

Nu kommer allmänheten tappa förtroendet för FM totalt, detta är inte bra.

Precis... Eller skicka honom på PR-kurs... Hans kropspråk, röstläge ökade inte tilltron till honom dry.gif
Anders
Det är jävligt illa detta.

Att FM inte har koll på sina anställda är IG. Att FM inte får veta att de totalförsvarsvärnpliktiga man utbildar är dömda brottslingar är minst lika illa.

Usch.

Eftersom samtliga tillfrågade avkräver officer en oantastlig etik och moral och total laglydighet, annars skall man avskiljas från tjänsten, så undrar jag litet smått om de officerare som lever upp till dessa ideal skall få någon slags kompensation för detta... jag ser inte många andra yrkesgrupper med de kraven.

Nåja.

/Anders
Hotel Charlie One
Tyckte att det var en ganska bra och nyanserad granskning. Ingen i försvarsledningen anmälde ju avvikande uppfattning mot vad reportern påstod.

Sen verkar ju inte killarna och tjejerna på SÄPO dras med särskilt höga studieskulder.
facit
STOPP AVBRYT!

Finns en tråd om bara detta. Eftersom den här tråden börjar med långa utläggningar om media sverige osv så tycker JAG att folk borde vara i den andra tråden den heter http://forum.SoldF.com/in...x.php?showtopic

Den heter Officerare moralisk förkastliga? och finnsi propaganda ministeriet
SERG. B
QUOTE (facit @ Sep 23 2003, 21:26 )
STOPP AVBRYT!

Finns en tråd om bara detta. Eftersom den här tråden börjar med långa utläggningar om media sverige osv så tycker JAG att folk borde vara i den andra tråden den heter http://forum.SoldF.com/in...x.php?showtopic

Den heter Officerare moralisk förkastliga? och finnsi propaganda ministeriet

Tror att den här tråden startades först faktiskt
Wolfsong
Håll isär diskutionerna. I denna tråd var det angående polisen och SÄPO. I den andra är det angående officerarna med brottsförflutet.

De diskussionerna bör inte gå i samma tråd.
SERG. B
QUOTE (Wolfsong @ Sep 23 2003, 23:16 )
Håll isär diskutionerna. I denna tråd var det angående polisen och SÄPO. I den andra är det angående officerarna med brottsförflutet.

De diskussionerna bör inte gå i samma tråd.

Trådarna blev ihopslagna men jag tror de flesta har valt att använda sig av den andra tråden
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.