Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Semper Fi - US marines
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Greenment
Titel: Semper Fi -
Övrigt: Amerikanskt actiondrama från 2001. Cliff och Sharon ska gå igenom de stenhårda prövningar som krävs för att bli amerikansk marinsoldat. I rollerna: Scott Bairstow, Alex Burns, Bianca Kajlich. Regi: Michael W Watkins.
Gotcha
Kikar på det just nu. *flashback*

Edit: Heh, vilken smörja.. "Loveboat" möter "Real World Parris Island", typ..
"Repmånad" rular fortfarande!!

Edit2: Efterföljande "Freedom" (som såg rätt bra ut på papperet) har nu vidgat min insikt i hur kass tv det faktiskt går att göra.. Helt fantastiskt dåligt, inte ens i närheten av kalkon..
Greenment
Filmen va OK, över patriotisk amerikansk rulle... är väl ingen ovanlighet..
Limp
Såg bara sista halvan men den hör till en av de sämre filmer jag sett. Verkar som att i marinkåren får man lära sig ålning medels hasning samt ta sig igenom hinderbanan plus lite pek skytte i lotusställning.
Greenment
Hehe

nu börjar : Freedom

Övrigt: Amerikansk actiondramaserie från 2000. Aktiemarknaden kollapsar, ekonomin rasar och oroligheter uppstår över hela landet. Genom en statskupp övertas styret över USA av militären. Men ett litet elitkommando vägrar delta och bestämmer sig istället för att hjälpa motståndsrörelsen att återinsätta den legitima statsledningen. Del 1 av 13. Aktiemarknaden rasar, oroligheter uppstår och militären tar till drastiska åtgärder. I rollerna: Holt McCallany, Scarlett Chorvat, Bodhi Pine Elfman.
Kimster
Såg nån dokumentär om just DrillInstructors på Discovery för nån dag sen..och den påminde duktigt om Semper Fi. ..och ja.. hm lite dokumentärfilm-stuk aktigt över den. Ingen handling direkt.
FÅ se om Serien Freedom som börjar nu är bättre...

camo.gif
Honken
Sitter och tittar på Freedom just nu.

Omdöme: sågar den längs med anklarna.
En liten frupp elitsoldater vars ledare är en överste som är extremt tränad i kampsporter. Vidare är hans barn kidnappad och frugan hade blivit skjuten av samma perosn som tog barnet. han med sig istt team som är lika tränade dem och naglar fast papper i väggen med quarters som ingenting alls.

Visst ja, glömde säga, de slåss självfallet för friheten.
Gerle
QUOTE (Limp @ Sep 20 2003, 16:00 )
Såg bara sista halvan men den hör till en av de sämre filmer jag sett. Verkar som att i marinkåren får man lära sig ålning medels hasning samt ta sig igenom hinderbanan plus lite pek skytte i lotusställning.

Jo visst gör man det. Och litet till... Excercis är en stor del av bootcamp "instant willing obedience to orders" är vad de försöker åstadkomma med all excercis. Stor vikt läggs vid laganda, samarbete. Man lär sig lite handgemäng, och skjututbildningen, teorin och grunder för skytte är betydligt bättre än vad jag lärde mig i Sverige. Man ska tänka på att bootcamp bara är knappt tre månader, sedan lär man sig en hel del soldatfärdigheter i MCT/ School of Infantry, och grundläggande jobbspecialitet i MOS-skolan som kan vara från ett par veckor till månader, i vissa fall år, det följs sedan av on the job training när man kommer till sitt förband. Jag är fortfarande inte färdigutbildad efter fem (5!) år, flygtrafikledare, ska skriva nytt kontrakt på fyra år nu i oktober. Med en liten $-bonus... smile.gif

Full Metal Jackets boot camp scener är någorlunda sanna, minus våldet. Heart break Ridge är bara fel.
Panzerfaust
QUOTE (Gerle @ Sep 21 2003, 02:04 )

Jo visst gör man det. Och litet till... Excercis är en stor del av bootcamp "instant willing obedience to orders" är vad de försöker åstadkomma med all excercis. Stor vikt läggs vid laganda, samarbete. Man lär sig lite handgemäng, och skjututbildningen, teorin och grunder för skytte är betydligt bättre än vad jag lärde mig i Sverige. Man ska tänka på att bootcamp bara är knappt tre månader, sedan lär man sig en hel del soldatfärdigheter i MCT/ School of Infantry, och grundläggande jobbspecialitet i MOS-skolan som kan vara från ett par veckor till månader, i vissa fall år, det följs sedan av on the job training när man kommer till sitt förband. Jag är fortfarande inte färdigutbildad efter fem (5!) år, flygtrafikledare, ska skriva nytt kontrakt på fyra år nu i oktober. Med en liten $-bonus... smile.gif

Full Metal Jackets boot camp scener är någorlunda sanna, minus våldet. Heart break Ridge är bara fel.

Är det vanligt med svenskar i USA? eller ska man kalla det FD svenskar kanske? unsure.gif nja, en gång svensk alltid svenks... syftade på medborgarskapet.. Vad krävs för att göra militär karriär i USA?
Läste för ett tagsen om en "ranger haine" tror jag han hette, Svensk Löjtnant(om jag inte mins fel) från K3, som hadde åkt till USA och gått ranger school och fått märket, sedan kommit tillbaka, hur bär dom sig åt då? får dom typ medborgarskap tillfälligt? den utb är ju populär bland utländska Officerare osv, har alltid undrat hur det går till då dom flesta åker dit och sen går utb där och sedan åker hem och fortsätter arbeta i sitt hemland... byter dom medborgarskap då fram och tillbaka eller.. ? nån som vet?
Gorg
Står lite här:
http://forum.SoldF.com/in...topic=5420&st=0
Gator
QUOTE (Greenment @ Sep 20 2003, 23:38 )
Titel: Semper Fi -
Övrigt: Amerikanskt actiondrama från 2001.

Jag hade låga förväntningar på filmen och blev väl således positivt överraskad. Tyckte att den gav en mer nyanserad bild av USMC än tidigare filmer, bl.a att DI`s faktiskt är mänskliga... ;)
Naturligtvis är det en amerikansk propagandaprodukt, och man får ta det för vad det är.
HV.gif
Livhusaren
*Håller helt och hållet med Kimster*

Men det goa i discovery dokumentären var hur deras röster kunde komma upp i stämma igen.. 7.gif

Men en typisk patriotisk film av usa..
Sgt1clHansson
QUOTE (Wittman @ Sep 21 2003, 03:32 )
QUOTE (Gerle @ Sep 21 2003, 02:04 )

Är det vanligt med svenskar i USA? eller ska man kalla det FD svenskar kanske? unsure.gif nja, en gång svensk alltid svenks... syftade på medborgarskapet.. Vad krävs för att göra militär karriär i USA?
Läste för ett tagsen om en "ranger haine" tror jag han hette, Svensk Löjtnant(om jag inte mins fel) från K3, som hadde åkt till USA och gått ranger school och fått märket, sedan kommit tillbaka, hur bär dom sig åt då? får dom typ medborgarskap tillfälligt? den utb är ju populär bland utländska Officerare osv, har alltid undrat hur det går till då dom flesta åker dit och sen går utb där och sedan åker hem och fortsätter arbeta i sitt hemland... byter dom medborgarskap då fram och tillbaka eller.. ? nån som vet?

Hade Lt Heine som plutch i Kosovo, KS04(IA01)
Ranger school har ett utbyte med flertalet länder i världen. Som svensk officer finns det möjlighet att få genomföra denna utbildningen. Dock är antalet som får chansen väldigt liten.
panzerkampfwagen
Discoverydokumentären var riktigt bra. Tror jag ska lägga up en omröstning huruvida vi bör importera några Drill Instructors... 7.gif
Ize-Q
man kan väll ansöka om ett greencard ungefär som arbetestillstånd medan man utför utbildningen och sedan så åker man hem, alltså inget medborgarskapsbyte...
Panzerfaust
Englands utb metoder va mycket bättre än usa...
Jag gillar britterna mycket mer... tror brittiska truppert kickar USAss. ph34r.gif
Jänkarnas specialtrupper är bara nån töntig efterapning av commandos, royal marines, sas pathfinders å gänget laugh.gif
Bara flottiga hamburgeätande texas bönder i amerikanska trupper wub.gif

*hihi*

Ne, men är det bara jag som tycker att england har dom bästa trupperna?
Lt. Payne
QUOTE (Wittman @ Sep 24 2003, 12:06 )

Nej, du har väl ungefär 50 miljoner engelsmän som håller med dig.
Därmed inte sagt att det är sant..
Gotcha

Asså...rent spontant undrar jag vad du grundar det på..?

"Specialstyrkor" världen runt är ganska snarlika varandra i utbildningsnivå, hur de utbildas (olika pedagogik på sina ställen, förvisso), hur de beväpnas, osv, osv.

Det är inte SÅ mycket som skiljer (räknar inte in skarp erfarenhet nu) en SF från en SSG'are från en SAS'are från en SEAL'are osv, osv, osv. Lite olika inriktningar kanske, lite olika miljö osv..

SAS är bra soldater, SF är bra soldater, SSG är bra soldater...allt annat är hårklyveri anser jag.
Delta Golf
QUOTE (Wittman @ Sep 24 2003, 11:06 )
Bara flottiga hamburgeätande texas bönder i amerikanska trupper

Well, I´m sure they could kick your ass anyday...

//DG
Panzerfaust
QUOTE (Gotcha @ Sep 24 2003, 12:41 )

Asså...rent spontant undrar jag vad du grundar det på..?

"Specialstyrkor" världen runt är ganska snarlika varandra i utbildningsnivå, hur de utbildas (olika pedagogik på sina ställen, förvisso), hur de beväpnas, osv, osv.

Det är inte SÅ mycket som skiljer (räknar inte in skarp erfarenhet nu) en SF från en SSG'are från en SAS'are från en SEAL'are osv, osv, osv. Lite olika inriktningar kanske, lite olika miljö osv..

SAS är bra soldater, SF är bra soldater, SSG är bra soldater...allt annat är hårklyveri anser jag.

Ligger nog nåt i det du säger smile.gif
Är mest en kännsla och uppfatting grundad på 2a Världskriget, fel av mig att resonera så kanske bash.gif
Men men clap.gif
Har sett dokumentärer från båda sidor och som jag uppfattar det verkar Englands trupper vara mer nere på jorden, Befälen verkar bättre och lite mer ödmjuka.
Soldaterna har en helt annan attityd. Hårdheten och den fysiksa biten verkar vara minst lika hård men relationen dom får till befälen verkar annorlunda.
Jag har själv haft två typer då jag legat på olika kompanier, och den typen av befäl som ger mig mest och som motiverar mig och som jag skulle offra mig för är inte den amerikanske typen, utan mer den ödmjuka, rättvis men ändå lite hård typ, han säger ifrån om han måste, men berömm och peppning är för honom viktigare än att stå och vråla att man serut som en flicka eller likandne.
Så ser då jag på det. jag ser den typen av utlärning som skådespeleri, det ger mig inget, enligt mitt sätt att se det är det bara löjligt navy2.gif
Trovärdigheten minskar för mig...
Torak
Kan ju namnas att SAS' representanter aker varlden over for att undervisa pa andra specialforband... och det kan ju ses som lite skal att tro att de ar aningen battre.

Men sen har ju de olika forbanden olika specialiteter; SAS tranar t ex ofta skytte med GIGN, som lar ha varldens basta skytteskola. Jankarna har generellt sett mera skarp erfarenhet i falt, SAS ar bast pa CQB (men GIGN ar ocksa mycket bra - de har ju en revolver som primary...)

Sen att jag ar engelsk har naturligtvis iiiiinget inflytande alls over min asikt att brittiska specialstyrkorna ar bast - men svenska forsvaret generellt ar battre.
Vildmannen
QUOTE (Wittman @ Sep 21 2003, 02:32 )

Jag tror att Mertil Melin gick Ranger School på 70-talet. Han hade visst passerat 30-strecket också. Järnkondis?
Panzerfaust
QUOTE (Vildmannen @ Sep 24 2003, 14:38 )
QUOTE (Wittman @ Sep 21 2003, 02:32 )

Jag tror att Mertil Melin gick Ranger School på 70-talet. Han hade visst passerat 30-strecket också. Järnkondis?

Visste inte det där om Mertil Melin, men nu håller jag ännu starkare vid mitt slagord ; "mertil som ÖB"

Han verkar ha f-n så mcyket mer erfarenhet än dom jödda generalen som sitter och driver svesnka försvaret i botten :(
Skämt åsido, när vi böt ÖB så dök Mertils namn upp ett antal gånger, och det jag såg av honom gillade jag... verkar helt ok, sen att han gått ranger shool är ju bara positivt... ph34r.gif
Limp
QUOTE (Wittman @ Sep 24 2003, 13:46 )
Jag har själv haft två typer då jag legat på olika kompanier, och den typen av befäl som ger mig mest och som motiverar mig och som jag skulle offra mig för är inte den amerikanske typen, utan mer den ödmjuka, rättvis men ändå lite hård typ, han säger ifrån om han måste, men berömm och peppning är för honom viktigare än att stå och vråla att man serut som en flicka eller likandne.
Så ser då jag på det. jag ser den typen av utlärning som skådespeleri, det ger mig inget, enligt mitt sätt att se det är det bara löjligt navy2.gif

Har du tjänstgjort under några amerikanska befäl eller baserar du din bedömning på hur de är på film? ;)
Gerle
De finns olika ledarskapsstilar och olika typer av ledare i USA också, Wittman, alla är inte som filmskaparnas DI-karikatyr...
Gotcha
QUOTE (Wittman @ Sep 24 2003, 20:15 )
/../ dom jödda generalen som sitter och driver svesnka försvaret i botten /../

Vill man bli mer än överste i svenska försvarsmakten handlar det ofta mer om politik än "krigskunskaper" tyvärr.

Kika på ÖB bara...ungefär hur länge hade han haft medlemskap i (S) innan han blev utsedd till ÖB..?

Inte speciellt länge.
Panzerfaust
QUOTE (Limp @ Sep 24 2003, 21:22 )
QUOTE (Wittman @ Sep 24 2003, 13:46 )

Har du tjänstgjort under några amerikanska befäl eller baserar du din bedömning på hur de är på film? ;)

Nja,syftade mer på dokumentärer.
Känner även folk som varit och sett amerikanska befäl jobba.

Men huvuddelen av min uppfatting tar jag från det jag sett på dokumentärer.
Panzerfaust
QUOTE (Gotcha @ Sep 25 2003, 08:37 )
QUOTE (Wittman @ Sep 24 2003, 20:15 )
/../ dom jödda generalen som sitter och driver svesnka försvaret i botten /../

Vill man bli mer än överste i svenska försvarsmakten handlar det ofta mer om politik än "krigskunskaper" tyvärr.

Kika på ÖB bara...ungefär hur länge hade han haft medlemskap i (S) innan han blev utsedd till ÖB..?

Inte speciellt länge.

Nog är det så alltid.
Synd, för jag tror vi skulle må bar av att ha någon som kan mer och vet merom om den enskilde, en som har varit med i svängen vet ju hur viktig varje persons befattning är. Sitter man i ett flådigt kontor i sthlm och gjort det dom senaste åren så har man inte mycket att komma med. i mina ögon.

Nån som vet vad ÖB gjorde GU som?

Är det bara jag som tycker att förra Öb va lite bättre? han va väl typ pilot... om jag inte mins helt galet.

Skcika alla generaler å kronor å stjärnor som sitter å styr och ställer till hårt träningsläger i USA så kanske dom ser ur soldatens ögon. Kan lika gärna drilla dom här, men risken finns ju att befälen dom har här inte riktigt vågar navy2.gif
panzerkampfwagen
@ Wittman:

Mindre Playstation och litet mer aktivt informationssökande från din sida, snälla... wub.gif

USAs och UKs specialförband är systerförband mer eller mindre. USAs erfarenhet av "särskilda insatsenheter" typ SAS, Royal Commandos etc. var allt annat än stor. USA har lärt mycket av britterna, och gör det fortfarande, men deras specialförband skiljer sig åt egentligen bara på en punkt: Doktrin.

Jänkare gör saker på sitt sätt, Britter på ett annat. Faktum är att dessa skilda doktriner mer eller mindre håller på att smälta ihop till ett.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.