Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Anarkister och punkare
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
roninn
Alla har vi någon gång sett 15-20 punkare och "anarkister" gå runt på våra gator. De brukar oftast ha någon form av jeans eller läderjackor på sig. Dessa brukar vara "moddade" med metallspikar och taggar och diverse slagord och målade bilder och annat krimskrams.

Det jag undrar vem tillverkar dessa kläder? eller sitter de hemma själva och fnular till det?

Köper man som ett set med jacka, pensel, färg och metallnitar/taggar och sitter sedan vid köksbordet och följer en instruktion för att få till jackan? Finns det då olika modeller: ex är du punkanarkist tillverka jackan enligt bild A, är du engelsk punkare enligt bild B osv osv.

Nån som vet? ;)
Mats
Det kan man undra. Som "west coast" och "east coast" och allt vad de har i staterna.

Lite så har vi det kanske i vår "MIP"-subkultur. Vi har HV-subkulturen i vår subkultur, jägar-subkulturen kanske osv... alla med sina egenheter och syn på saker och ting.

Jag tycker de (anarkisterna) är märkliga på så vis att de har sin subkultur, men per definition måste väll en anarkist vara anarkist mot anarkismen?
Gotcha
"Anarkister - förenen eder!" fun_icon_nana.gif

Som svar på fråga A: tjo, såvitt jag förstår det så shoppar anarkisterna i butiker som "Blue Fox" på G'a Brogatan och meckar tills det själva.

Rätt intressant hur anarkister och punkare klär sig enastående uniformt i all sin upproriska individualism.. Malajn.gif Malajn.gif Malajn.gif

Och i vanlig oordning har ingen av dem en tanke på att genomföra värnplikten. sad.gif
Bad Karma
Nepp. ingen av dom gör vpl men ändå så ser man dom ofta gå runt i omärkt 90 uniform. för jävligt.

Förresten. Hör inte denna tråden hemma i markan? Blågul. Styr upp verksamheten. vissel.gif
Delta Golf
QUOTE (Gotcha @ Sep 21 2003, 00:13 )
Och i vanlig oordning har ingen av dem en tanke på att genomföra värnplikten.  sad.gif

Men det kanske är lika bra?Dagens fråga; skulle DU dela stridsbåt med anarkosyndikalisten next door? Malajn.gif

//Delta-"I want a B-K"-Golf 2.gif

edit: Sticky Fingers
facit
99% secondhand. Jag har också tänkt på det, det som jag mest undrar är var de får sina "säck" gröna tygjackor fullmatad med knappar. De finns nog inte på secondhand eller h/m.
Fu Johanson
Jag lumpade med en anarkistisk punkare på plutonen. biggrin.gif
Uppstod rätt roliga situationer ibland.

Bl.a. Fk J på skyddsvaktsutbildningen:
"Om ni nu ser samhällets avskum komma emot er, hells angels och punkare, var på er vakt för man kan aldrig lita på dem jävlarna."

*tystnad*

Fk J: "Du L, är du punkare?"

L: "Ja fänrik"

*tystnad*

Fk J: "Ok..."
Jurij
QUOTE (Fu Johanson @ Sep 21 2003, 21:51 )
Jag lumpade med en anarkistisk punkare på plutonen.  biggrin.gif
Uppstod rätt roliga situationer ibland.

Bl.a. Fk J på skyddsvaktsutbildningen:
"Om ni nu ser samhällets avskum komma emot er, hells angels och punkare, var på er vakt för man kan aldrig lita på dem jävlarna."

*tystnad*

Fk J: "Du L, är du punkare?"

L: "Ja fänrik"

*tystnad*

Fk J: "Ok..."

Hahahahahaha :P
Vilken snopen situation.....
Axial
Det finns väl inga generella regler för vilket motiv man väljer på sin skinnjacka men något som var relativt vanligt i mina umgängeskretsar (nej, jag hade ingen målad jacka eller tuppkam) var motiv från olika skivkonvolut av grupper man gillade särskilt mycket. Man valde då företrädesvis motiv som gjorde sig i svart/vitt eftersom old-school-modellen är att måla med pappas tipp-ex. Men egentligen funkar vilka färger som helst bara färgen ifråga fäster på jackan. Även de olika bandens namnloggor som sådana gick bra. Den som led av brist på fantasi körde helt enkelt det klassiska anarki "A"-et. Man målade även konturer runt jackornas olika sömnader och detaljer, eller så kunde man t ex måla slitytorna på jackärmarnas undersidor i rosa eller lila eller vad som kändes rätt för dagen. En del jackor blev rena konstverken medan andra bara nedkladdade för sakens skull.

Exempel på tippex-motiv jag sett på jackor:
Strebers dödskalle:
http://home8.swipnet.se/~w-80499/strebers/.../thumb/kaos.jpg
Misfits namnlogga (huvudena var inte avbildade):
http://www.onethirtyeight.com/graphics-2/header_01.gif
Misfitsskallen:
http://www.onethirtyeight.com/graphics-2/cg_01.gif

Vad gäller nitar så var väl punktshoppen (eller hette den punkshoppen?) i Stockholm ganska poppis, eller så passade man på när det blev marknad i stan. En del plundrade nitbälten. Någon hade tagit kapsyler från ölflaskor och klämt fast med någon form av bricka bakom (50-öringar ?)

Min personliga uppfattning av läget på punkfronten:
Vad gäller subkulturer inom punken så fanns/finns det några huvuddrag: glampunkare, trallpunkare, dräggpunkare osv. Oftast (men inte alltid) var medlemmarna av dessa kategorier inte "riktiga" punkare utan valde att lägga sig till med en stil av olika orsaker. Sedan fanns det de som verkligen trodde på punkens ideal och som klädde sig för att visa detta. Det var ofta människor som hunnit flytta hemmifrån och ofta hade det lite si och så med ekonomin varav följde att statusmarkerande symboler (som kängor a la doctor Martin eller gettágrips) inte var var mans egendom. Skinnjackan fanns dock oftast.

Dräggpunkarna var de vidrigaste killarna, de gjorde äcklighet till en image. Jag kommer ihåg två killar som tävlade om vem av dem som skulle tvätta håret först. Killen med rastaflätorna vann med en sluttid på 3 månader (om jag inte missminner mig) BLÄ.

Nu är det ju längesedan jag rörde mig i de här kretsarna men jag har fått uppfattningen (fördomen?) att dagens punkspolingar "köper" sig en attityd bara för att märkas. Så stora, fina och dyra var inte kängorna hos dem jag umgicks med. Men, det är väl som med allting annat: "det var bättre på min tid"

Slut? frågor ? Invändningar mottages tacksamt.

Edit: att så många punkare använder begagnade militärkläder tror jag beror på tre saker:
1. Ekonomi. Militärt överskott är billigt och håller oftast länge. Iallafall tror jag det var så från början, senare har det blivit ett mode inom subkulturen.
2. För att retas. Alla ordningssamma människor förväntar sig att militära persedlar bärs av militär personal och med god hållning och puts. En punkare är ju den raka motsatsen.
3. För att protestera. Militären är ofta en symbol för samhällets yttersta förmåga att upprätthålla lag och ordning och militärer i sig själva gillar ordning och reda samt att "göra pojkar av män". Genom att använda militära persedlar visar punkaren förakt och trots mot militärens yttre symboler och värderingarna dessa symbole representerar. De visar även att det går att gå ut i vuxenlivet utan genomförd värnplikt.

Ytterligare en edit: för er som inte har sett någon målad jacka hittade jag en hyfsad bild här: http://bild.edu.stockholm.se/display/showp...ic.php?NAME=194
Smocken
bushman
har ett litet kul punkminne:
jobbade i mariestad på en stadsfestival sommaren 2001.
var securitychef för scendiket på stora scen.

på denna scen spelade bandet "shebang" två brudar i 18års åldern som spelar 99% covers och ser ut som
bert karlsson personligen reglerat dem från fame factory.

i publiken dyker ett par yngre tjejer upp, iklädda aldeles för stora t-shirts, någon form av långkalsoner och kängor.
frisyrer som inte går att beskriva mer än på annat sätt än, otvättat sedan födseln.
fö något som såg ut att inträffat för ca 11-13 år sedan.
dessutom var de de smutsigaste människor jag någonsin sett.

när shebang hade spelat sin jättehit: "sheena is a punkrocker"
som de övriga ca 80 i publiken trodde att de skrivit själv, deras dagisfröknar inräknade, började "punk"-tjejerna skrika efter mer ramones.

de blev helt vannsinniga när detta inte skedde.
först skulle de storma scenen, vilket genast gav upphov till vissa problem:

1. kravallstaket. tjejerna var ca 140 cm långa, kravallen 120 cm hög.
skam den som ger sig, så den ena försökte lyfta över den andra.

2. vi som jobbade i diket. a-laget från mariestad hockey var utkommenderade, inte byns minsta killar, + tre av oss "proffs" ihyrda från ett större svenskt bokningsbolag.

3. scenen. ca 170 cm hög och inte klättervänlig.

efter att ha fångat in den som lyckades komma staketet och burit ut henne i publiken igen med en varning om utkastning, blivit klöst på armarna och kallad facist, avslutade hon det hela med att spotta på mig samt springa som en gasell från plats med sin kompis i släptåg.

senare på kvällen får jag ett larm om att är bråk vid backstageområdet, skyndar dit och hittar samma två punkbrudar som grävt sig in, under ett byggstängsel.
sätter på mig handskar, för nu är de ohälsosamt smutsiga.

tar varsin flicka i nithalsbanden de hade, efter att förklarat om de spottar igen så skulle de hamna i sjön(värnen), som låg brevid backstage.
börjar släpa dem mot utgången, och frågar under tiden varför de hade tagit sig in på backstage.
fick svaret, att de minsan skulle spöa upp shebang, för att de inte hade lytt dem och spelat mer ramones.
samt att de samtidigt skulle söka upp arrangören och slå på honom också för att han bokat för lite feminist-punkband.

två kvällar senare ser jag samma brudar stå längst fram vid björn rosenström och vrålar i takt med "vi är pojkarna som busar....."

feminist-punk ja visst. :P
kronvrak
QUOTE (Axial @ Sep 21 2003, 23:42 )
Nu är det ju längesedan jag rörde mig i de här kretsarna men jag har fått uppfattningen (fördomen?) att dagens punkspolingar "köper" sig en attityd bara för att märkas. Så stora, fina och dyra var inte kängorna hos dem jag umgicks med. Men, det är väl som med allting annat: "det var bättre på min tid"

Slut? frågor ? Invändningar mottages tacksamt.

Är alltid kul att se dem som protesterar mot allt vara märkes- och klädfixerade smile.gif

Det förekommer nog inom många "subkulturer" som hållit på ett tag att utseendet blir viktigare än grundtanken och punken är väl inget undantag på den fronten.

Förekommer ju även rena modesväningar vad gäller klädstilar och första gången jag såg en muf-medlem i överskottsjacka, palestinasjal och "femininst"frisyr blev jag lite förvånad.
Bellum
Förutom att Axial slog huvudet på spiken skulle jag vilja understryka att "förr i tiden" (Med detta menas tidiga nittiotalets punkvåg, som egentligen är att betrakta som sista dödsryckningen) fanns inga butiker at handla kläderna i. Men allt går att göra med lite vilja, våld eller hederligt slitage. Vissa av "attributen" däremot gick att få tag på i london om man hade råd eller kände någon som ändå skulle dit.

(Bara en sådan sak som att färga håret rött krävde att man antingen fixade hem färg från london eller bet ihop och färgade varge morgon med karamellfärg. Jobbigt som fan kan tilläggas. Nu förtiden finns färgen i fråga på h&m.)

Nuförtiden är det däremt bara att traska in i vilken kvasisubkulturaffär som helst och köpa sig den attityd som är rätt för dagen.

Hm.. ska nog sluta dravla nu innan det blir en hel avhandling om etablissemangets strategier mot subkulturella företeelser och icke normativa yttringar...

En sak till bara: (Gotcha) Inte alla skiter i värnplikten... vissa kanske rent utav får sig en ögonöppnare.
Fosk
På tal om målade jackor finns det vissa saker man inte ska göra.
I Härnösand gick det omkring en kille med en jacka han uppenbarligen målat på själv. Vetefan vad det var för motiv, men under hade han försökt skriva namnet på sin stora idol: Elvis Presley.
Dessvärre skrev han med stora bokstäver och hade för liten jacka så det enda som fick plats var: E L V I S P

Inte så snyggt..
Gotcha
QUOTE (Bellum @ Sep 22 2003, 08:08 )
En sak till bara: (Gotcha) Inte alla skiter i värnplikten... vissa kanske rent utav får sig en ögonöppnare.

Hehehe, det trodde jag nog..!!!

Inte.

Men bevisligen finns undantag.. ;)
Gator
QUOTE (Gotcha @ Sep 22 2003, 08:52 )
QUOTE (Bellum @ Sep 22 2003, 08:08 )

Hehehe, det trodde jag nog..!!!

Inte.

Men bevisligen finns undantag.. ;)

Gotcha, 1 st undantag enligt order... :P

HV.gif
Mvh, Gator
som fortfarande gärna lyssnar på Black Flag, DK, Anti-Cimex mfl. mfl.
Dedicated
Ganska intressant att under sommarens sanering av Skånes stränder få x antal anarkister till hjälp. Funkade faktiskt bra, förvånansvärt bra. Enda kruxet var väl att där ute på stranden få till precis den mat de ville ha......en av tjejjerna åt emdas slangurka, det enda hon enligt sin övertygelse kunde äta av det som stod till buds. Samt några Marie-kex som snälle jag plockade fram ur egna ryggan.....
knaZen
de flesta jag känner har köpt dom på second hand-affärer el fått dom. Sedan satt sig och modifierat dom. Det finns inget spec 'karta' du får tänka ut något själv för fasiken. Sedan när det gäller måla dom så är det ju inte alla som har talang för det *host* så då får man helt enkelt be någon flitig tjej att måla önskat tryck på den. Voila'! nu har du en ball jacka att glida i!
Bellum
Fosk: Jag tror nog tyvärr att det kan vara så att du missade skämtet med det hela.
(Eller kanske inte uppskattade det)
Grabbf*n hade nog gjort så med flit för att reta alla eventuella elvisdiggare.
Fu Frippe
Jo förstår ni pojkar, på den tiden det begav sig, under den tid då punkrock var något nytt och spännande, hände det sig att det samlades en större skara av dessa så kallade punkrockare i en park i min hemstad. Representanter för ordningsmakten begav sig genast dit, då det enligt uppgift konsumerades jästa drycker i mängder som inte kan betecknas som ringa. När en patrull av kungens män så går genom parken hör de hur en av punkarna yttrar följande bakom deras ryggar:

-"Du ska inte tro att du är punkare bara för att du har skinnjacka, snutjävel!" Malajn.gif

laugh.gif

Dagens punkare är liksom inte på riktigt för en annan som är så gammal att man sett Elvis! smile.gif
dxl
Shock
är en bra affär om man vill ha schysta kläder wub.gif
Värjan Skämtar Intet
punkare, ja vete f*n...
hårdrockare ska det va ! smile.gif svartklädda makabra framtida serialkillers med världens bästa musiksmak å kängor i storlek 58 klädda med metallplattor, skinnrockar å låååångt jäkla hår som hänger överallt. DET e alternativt det :P
dessutom är den allmänne hårdrockaren alltid trevligare än punkaren som idag dessutom är en fjortis.

/värjan
Fu Dahlberg
QUOTE (dxl @ Oct 16 2003, 19:27 )
Shock
är en bra affär om man vill ha schysta kläder wub.gif

Som allt annat så var den bättre för...
Sedan passagen försvann och butiken byggde om, så har dom den blivit alldeles för mainstream biggrin.gif

Även om det var ett tag sedan man köpte något där smile.gif
Fosk
QUOTE (Bellum @ Sep 23 2003, 08:51 )
Fosk: Jag tror nog tyvärr att det kan vara så att du missade skämtet med det hela.
(Eller kanske inte uppskattade det)
Grabbf*n hade nog gjort så med flit för att reta alla eventuella elvisdiggare.

Inte omöjligt alls, men jag är inte så säker på det. Han var inte punkare, eller såg iaf inte så ut i övrigt. Han gav mer intrycket av att vara lite "svag" i huvudet, och genuint intresserad av Elvis.
Jag bör kanske nämna att Eilert Pilarm bor och jobbar inte så många mil från staden, och i en av förorterna bor Henrik Åberg eller vad han nu hette, Elvisimitatören från något tv-program. smile.gif
Bellum
Fosk: Taget! Trodde vi hade med lite klassisk ironi/sarkasm att göra, men nu vet jag bättre.

Om du har rätt är det ju snarare synd om grabbhalvan!
dxl
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 16 2003, 19:33 )
Som allt annat så var den bättre för...
Sedan passagen försvann och butiken byggde om, så har dom den blivit alldeles för mainstream biggrin.gif

Även om det var ett tag sedan man köpte något där smile.gif

blyg.gif sant blyg.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.