Jag var inne och kollade lite, på krav för att bli stridspilot och såg att maxlängd ligger på ca 1,90 och jag förväntas bli ca 1,93. Jag har även glasögon, finns det ingen möjlighet att man tex använder linser? och om man inte får ha något synfel, godtas en operation av ögonen?
jag letade lite om vad det finns för olika pilot möjligheter och hittade bara om stridspilot det finns väl fler möjligheter, te.x helikopter och vad är längd krav för de olika tjänsterna?
Tack på förhand.
(obs jag har redan sökt på forumet, men om det finns nån bra tråd kan ni ju länka den.)
Det där med förväntas bli skall du nog ta med en nypa salt.
Till mig sa dom 2.10, jag slutade på 1.94 m över havet!
Så ligg i o ge inte upp hoppet!
Och ja, jag fick plats i 90:an!
Ingbat/I19
Sep 20 2003, 22:24
För att bli flygförare i FM, både flygplan och helikopter krävs fullgod syn utan korrigering. Inga operationer godtages.
Mer info
För det första: Det heter FÖRARE inom försvaret, inte pilot.... ;)
Om kravet är 190 så är det 190 som gäller... Tror inte att det finns någon chans att komma in om du är längre.
Förvisso är det viktiga hur proportionerna på kroppen ser ut (t.ex inte för långa lårben) men jag tror att det är helt kört om du blir längre.
Även synen på lägst 1.0 okorrigerat på båda ögonen är inget du kommer undan, operationer tillåts inte i dagsläget. Dock blir operationerna både säkrare och bättre så möjligheten finns att det kommer att blir tillåtet i framtiden.
Jag vill minnas att luftis ser över möjligheterna för operationer i nuläget, men det kommer säkerligen att dröja ett bra tag innan det blir möjligt.
HKP-förare har samma medicinska uttagning dvs det är samma krav för dem.
Det är en hård värld vi lever i...
//Yman
Kimster
Sep 20 2003, 23:38
Då ger jag ett annan vinkel på svaret.
Tänk dig att det finns en massa krav, och det är en eftertraktad utbildning med många sökande. Dom första som sållas bort är ju givetvis de som inte klarar av de första kraven med t.ex längd och syn o sånt.
Alltså har dom 100 sökande och tar bara in 10, och av dom 20 av de sökande har synfel och 30 har längdfel, så kan man räkna ut med röven att det är en hård kamp att komma in och endast de som överenstämmer med kraven så perfekt och bra som möjligt har en "chans" att komma med.
Kortfattat, finns det 10 st som är exakt lika bra som du men de har inte syn fel så gissa vem som inte kommer med..
achilleos
Sep 21 2003, 12:14
Synkraven gäller vid antagning. Utvecklar man ett synfel efter att man påbörjat utbildningen så är det tillåtet med linser eller glasögon. I alla fall är det så för hkp-förare.
QUOTE (achilleos @ Sep 21 2003, 13:14 )
Synkraven gäller vid antagning. Utvecklar man ett synfel efter att man påbörjat utbildningen så är det tillåtet med linser eller glasögon. I alla fall är det så för hkp-förare.
Detta ska visst även gälla förarna på spetsigt flyg.
Jag vet att det var en förare på F7 som fick lite problem med en linsen under flygning, typiskt obra...
Nestor
Sep 22 2003, 07:20
Men är det inte så att te.x operatoren på hkp10 eller en taktiske officeraren på hkp4(även sonarofficeren) "Korrektionsglas tillåtna inom vissa gränser"citat:FM
Vad menas med vissa gränser?
Razvedka
Sep 22 2003, 09:47
QUOTE (UgO @ Sep 20 2003, 22:34 )
Jag var inne och kollade lite, på krav för att bli stridspilot och såg att maxlängd ligger på ca 1,90 och jag förväntas bli ca 1,93. Jag har även glasögon, finns det ingen möjlighet att man tex använder linser? och om man inte får ha något synfel, godtas en operation av ögonen?
Det som avgör och begränsar längdintervallet är helt enkelt att FF's kropp skall kunna fungera ihop med raketstol - där har som nämnts även proportioner en viktig roll.
DÄREMOT finns (har funnits) möjlighet att flyga som officer i teknisk tjänst! Det är naturligtvis INTE att jämföra med FF på Gripen...Men en möjlighet OCH där vet jag folk som har synkorrigering...
HAR MAN INTE SÖKT - HAR MAN INTE FÖRSÖKT!
Lycka till!
achilleos
Sep 22 2003, 09:58
Det kan också vara så att man mycket väl kan jobba som förare på Hercules. Man rekryterar mig veterligen även direkt till det systemet nu och inte bara från "gamla" spetsflygare. Det är ett jobb som jag faktiskt hellre skulle vilja ha än att flyga fpl 39 B)
Om det flyger och har en militär benämning skulle jag gärna vara förare på det
QUOTE (Hendrix @ Sep 22 2003, 08:20 )
Men är det inte så att te.x operatoren på hkp10 eller en taktiske officeraren på hkp4(även sonarofficeren) "Korrektionsglas tillåtna inom vissa gränser"citat:FM
Vad menas med vissa gränser?
NAV/OP, TAKO och FMEK får ha korrektionsglas ja, men då får de ha max +/- 3.0 dioptrier och skillnaden mellan ögonen får inte vara för stor (tror det är max 1.0 D.)
//Yman
QUOTE (Razvedka @ Sep 22 2003, 10:47 )
DÄREMOT finns (har funnits) möjlighet att flyga som officer i teknisk tjänst! Det är naturligtvis INTE att jämföra med FF på Gripen...Men en möjlighet OCH där vet jag folk som har synkorrigering...
Vad menar du med detta?
Hänger inte riktight med tyvärr.
Någon som vet vilka krav de har/hade på störoperatörerna till J32E och SK37E? Vad jag har förstått var de flesta gamla navigatörer eller omskolade STRILare.
Vilka krav fanns på navigatörer när sådana utbildades (fpl32, A/SK60B/C mfl)?
Kom på en fråga till:
Vilka var kraven på de värnpliktiga helikopterförare som utbildades till för cirka 5 år sedan? Har för mig att det krävdes genomförd GU + A-cert (PPL) och ett visst antal timmar.
Vysotskij
Sep 25 2003, 16:30
Jag ser att några inlägg, bland annat ett av undertecknad, tagits bort från denna tråd. Det har gjort tråden bättre, och jag vill ge en uppmuntrande klapp på axeln till Blågul.
QUOTE (106 @ Sep 24 2003, 14:20 )
Någon som vet vilka krav de har/hade på störoperatörerna till J32E och SK37E? Vad jag har förstått var de flesta gamla navigatörer eller omskolade STRILare.
Vilka krav fanns på navigatörer när sådana utbildades (fpl32, A/SK60B/C mfl)?
Kom på en fråga till:
Vilka var kraven på de värnpliktiga helikopterförare som utbildades till för cirka 5 år sedan? Har för mig att det krävdes genomförd GU + A-cert (PPL) och ett visst antal timmar.
TROR det var 150 tim, men är inte alls säker.
achilleos
Sep 25 2003, 18:12
De flesta (alla?) vpl hkpförare jobbade inom civilflyget och hade betydligt fler timmar och fetare cert. Inte nödvändigtvis med helikopter, utan lika gärna i SAS motsv.
En liten fundering jag fick i mitt huvud:
Låt säga att jag gjorde lumpen för X antal år sedan och jag hade perfekt syn vid tillfället, men att det i efterhand utvecklats någon form av synfel som jag sedan korrigerat med polenbygge på annan ort än Sverige.
Hur kan FM då kontrollera att jag varit och pillat i ögonen?
Något dokumenterat synfel finns ju ej att tillgå då....
Visst, riskerna finns ju (togs upp i annan tråd vill jag minnas) men så eftertraktade som dessat tjänster är så är väl folk villiga att äta glas o annat dyl. för komma in.
Bara en liten tanke.
Gotcha
Sep 25 2003, 19:26
Tja...det märks väl inte förrän denna drar 9G och vänder ut-o-in på ögonen och glasmassan sprätter ut på visiret, antar jag...
QUOTE (oz @ Sep 25 2003, 20:15 )
Enligt någon flygtidning kan ögonläkaren se det när han undersöker ögonen. Tydligen blir det lite ärrbildning eller någonting som går att upptäcka även om man inte märker av det själv. Men vad vet jag?
@achilleos
Repövas vpl hkpförare eller har de utgått helt ur organistionen? Hade de samma synkrav som anställda förare?
Hur var det med arméflygare på Fpl61, var de anställda, reservare eller vpl? Krav?
Racoon Pioneer
Dec 21 2003, 22:27
Det som nämns bland kraven för flygförare är minst 1,0 på båda ögonen och fullgott färgseende. Men hur är det med alla andra tusen former av fel ett öga kan ha? Jag fiskar lite efter astigmatism t.ex som ngn ögondoktor sade att jag hade ngn lindrig form av när jag undersöktes som barn? Det måste ju finnas reglerat ngnstans vilka fel som är tillåtna och inte osv...
/RP
Ingbat/I19
Dec 21 2003, 23:59
QUOTE (Racoon Pioneer @ Dec 21 2003, 22:27 )
Det som nämns bland kraven för flygförare är minst 1,0 på båda ögonen och fullgott färgseende. Men hur är det med alla andra tusen former av fel ett öga kan ha? Jag fiskar lite efter astigmatism t.ex som ngn ögondoktor sade att jag hade ngn lindrig form av när jag undersöktes som barn? Det måste ju finnas reglerat ngnstans vilka fel som är tillåtna och inte osv...
/RP

Här är iaf de tester som genomförs:
FMCHittar dock inga gränsvärden.
strvkomp
Dec 22 2003, 01:43
QUOTE (Yman @ Sep 20 2003, 22:29 )
För det första: Det heter FÖRARE inom försvaret, inte pilot.... ;)
Om kravet är 190 så är det 190 som gäller... Tror inte att det finns någon chans att komma in om du är längre.
Förvisso är det viktiga hur proportionerna på kroppen ser ut (t.ex inte för långa lårben) men jag tror att det är helt kört om du blir längre.
Även synen på lägst 1.0 okorrigerat på båda ögonen är inget du kommer undan, operationer tillåts inte i dagsläget. Dock blir operationerna både säkrare och bättre så möjligheten finns att det kommer att blir tillåtet i framtiden.
Jag vill minnas att luftis ser över möjligheterna för operationer i nuläget, men det kommer säkerligen att dröja ett bra tag innan det blir möjligt.
HKP-förare har samma medicinska uttagning dvs det är samma krav för dem.
Det är en hård värld vi lever i...
//Yman
Ett krav är ett krav. Men regler är till för att brytas, eller tänjas.
Kravet för pansar är 185. Jag mönstrade 189, är 192 och trivs utmärkt i min stridsvagn.
//Strvkomp
lowandslow
Dec 22 2003, 12:03
QUOTE (oz @ Sep 25 2003, 19:15 )
En liten fundering jag fick i mitt huvud:
Låt säga att jag gjorde lumpen för X antal år sedan och jag hade perfekt syn vid tillfället, men att det i efterhand utvecklats någon form av synfel som jag sedan korrigerat med polenbygge på annan ort än Sverige.
Något dokumenterat synfel finns ju ej att tillgå då....
Med den säkerhetsinställningen så är det inte synfelet som är begränsande, psykologen kommer garanterat att avväpna dig på intervjun... dom är säkra dom jävlarna...
Psykologen ->

<-Myglare
QUOTE (strvkomp @ Dec 22 2003, 01:43 )
Ett krav är ett krav. Men regler är till för att brytas, eller tänjas.
Kravet för pansar är 185. Jag mönstrade 189, är 192 och trivs utmärkt i min stridsvagn.
//Strvkomp
I det här fallet handlar det om att behålla knäna på kroppen vid utsprång...
Nån som vet hur man söker till FF på TP84, TP/S102 eller S100??
QUOTE (PIC @ Dec 22 2003, 13:13 )
Genom att söka till ff på JAS39, jobba ett antal år och samla på sig rejält med timmar, därefter söka till transport för att man vill eller när man är för gammal för att flyga spetsiga flygplan (tidigare var även Hkp ett alternativ när man blev för gammal). En kull omskolades till Tp84 direkt efter GTU, en annan kull utbildades till flyglärare direkt efter GTU, men inget av det kommer man nog inte göra om.
Man söker alltså till ff i FV (=spetsigt fpl, nuförtiden JAS39) eller ff på Hkpflj (=någon Hkp), var man hamnar mer exakt avgörs senare.
Racoon Pioneer
Dec 22 2003, 21:50
Pilot på Herkules eller Hugin/Munin ger nog mycket tillfredställelse även om det inte är actionnerven som blir stillad. En bekants farsa är pilot på Herkan och har flyget över halva jordklotet. Afghanistan, Africa alla möjliga ställen i Europa osv. Specialflygets maskiner är det nog spännande att jobba på också, men de har ett lite mer inrutat schema... X|
/RP
FalloutBoy
Dec 31 2003, 00:39
Kan börja med att påpeka att anledningen till varför FMC inte godkänner operationer för synfel är att ögat har en tendens att bli mer känsligt för bländning, det ska mig veteligen inte påverka glasmassans konsistens så ingen risk bör föreligga för kladdiga visir.
1.0 på båda ögon är enligt ex. flygförare stenhårt vid antagning (skit för mig med låga 0.3 på höger öga)
Bara att be till gudarna att de godkänner operationer innan jag blivit 25 år gammal eller var gränsen nu går för sökande.
Ingbat/I19
Dec 31 2003, 01:01
@ FalloutBoy
Vad gäller åldern är det max 23 det år utbildningen börjar som gäller.
En sänking av synkravet lär nog inte bli aktuell än på länge. Eftersom man tar in väldigt få och har många sökande som uppfyller kravet så finns ingen anledning till sänkning.
Lt Calle
Jan 1 2004, 21:21
QUOTE (PIC @ Dec 22 2003, 13:13 )
Att bli ff på TP102A/C är ingen enkel match. Man blir mer eller mindre handplockad. Det gäller även att ha dom rätta känningarna på divisionen.
Dom flesta ff på Tp flyg div. på Bromma är gamla jakt ff främst från F16 med en låååång bana bakom sig.
Har för mig att målflygdivisionen hade 2000 timmar som krav när den fanns (eller var det bara 1000 timmar fast på spetsiga fpl?). Behöver man ens nämna att medelåldern med andra ord är rätt hög.
När vi ändå talar transport kan man ju tillägga att SAS krav är CPL + instrument (B + I) och ATPL teori (D teori) samt på piloter som inte kommer från FV eller TFHS (motsv.) 700 flygtimmar (varav 200 flermotor och 100 som Pilot-In-Command). Piloter med 3000 timmar eller mer prioriteras och 3000 timmar är även minimikravet för att bli kapten.
Calle no1
Jan 2 2004, 13:57
På specialflygdivisionen på Malmen finns åtminstone en ung FF på S100B.
QUOTE (Calle no1 @ Jan 2 2004, 13:57 )
På specialflygdivisionen på Malmen finns åtminstone en ung FF på S100B.
Låter som killen som eldade upp sina kompisar med EBK:n på F16.
Fick inte han gå? Då kanske man sätter han på ett ställe där flygplanen har trubbig nos ??? (OBS!!! Endast spekulationer...)
//SNAFU
@SNAFU
Det kan finnas många andra förklaringar till att det finns någon relativt ung ff på specialflygdivisionen och ingen av de behöver innebära att han klantat till det för att hamna där.
Tro det eller ej så händer det att FM avskedar personal som gjort bort sig rejält, även flygförare. Jag vet inte vad som hände med han på F16 mer än att han fick flygförbud direkt efter olyckan.
Calle no1
Jan 2 2004, 15:05
Det kan finnas många andra förklaringar till att det finns någon relativt ung ff på specialflygdivisionen och ingen av de behöver innebära att han klantat till det för att hamna där.
Jag har för mig att han hamnade på specialflygdivisionen pga att det blev något trassel med ekonomin/förbandsnedläggning eller något med flygförarutbildningen det året han skulle skola in sig. Något åt det hållet. Alltså har det ingenting med vad han har gjort innan.
Han gick alltså direkt till specialflygsdivisionen efter utb. (Är inte helt säker)
Förutom tjänst med FSR-890 så flög han även VIP-transporter.
Misstänkte att det var något sådant. Ett par av de som var kvar sedan F3-tiden gick i pension samtidigt som deras flygplan dvs Tp85 Caravelle.
Jag har opererat båda mina ögon med LASIK-metoden. Den står faktiskt inte ens nämnd någonstans i texten som länkades tidigare (däremot är den äldre lasix-metoden omnämnd som tvivelaktig).
Då det faktiskt är möjligt att 'växa ur' synfel, att bara behöva glasögon en kortare tid så ska det väl inte vara några större problem att man tidigare haft glasögon?
Vad gäller själva operationen så har jag svårt att se att FM skulle ringa runt till samtliga privata kliniker och fråga om de utfört någon operation på sökande X.
Det var snart en månad sedan jag opererade mina ögon. Vad gäller mörkerseende har det faktiskt blivit _bättre_ än tidigare (någonting som t o m min ögonläkare är förvånad över) och jag blir inte mer bländad nu än tidigare (däremot var det förjävligt dagarna efter, solbrillor t o m framför datorn).
När jag läste den där skräckpropagandan som måste varit författad senast '98 satt man bara och smålog. Kanske dags för FM att förstå att ögonoperationer inte är vad de var för sex år sedan? Speciellt med tanke på att de skriver om 1986...
// Krp Frick, VgrpC P10
jonte72
Jan 3 2004, 23:06
Flygvapnet accepterar i dagsläget inte ögonoperationer för att klara kraven för ff.
En ögonläkare kan säkert se om ett öga är opererat. Har du körkort så finns det även i rullorna ' Krav glasögon'.
Följande gäller civilt enligt JAR (Joint Aiviation Rules vilket är gemensamma europeiska bestämmelser):
1 Kirurgiska ingrepp för att korrigera brytningsfel medför olämplighet. AMS kan tolv månader efter det kirurgiska ingreppet överväga att förnya ett intyg klass 1 eller utfärda ett intyg klass 2, under förutsättning att:
a) brytningsfelet före operation (enligt definitionen i JAR-FCL 3.220 B) och 3.340 B)) var högst fem dioptrier,
B) en tillfredsställande brytningsstabilitet har uppnåtts (högst 0,75 dioptriers variation per dygn), och
c) bländningskänsligheten inte har ökat.
Man kan alltså endast genomföra operationen om man redan har ett gällande intyg klass 1 om man tänker ha det som yrke, skall man bara flyga privat går det tydligen ändå om ovanstående krav uppfylls.
Källa:
http://www.lfs.lfv.se/
OFF TOPIC
jonte72: Har för mig att man kan ansöka om ändring vad gäller körkortet? Jag menar, dumt att få böta när man kör _utan_ glasögon _med_ körkortssyn ;)
Froddan
Jan 6 2004, 14:37
Tror ni man kan bli pilot med _lätt_ gräs/björkpollenallergi?
Jag blir bara lite täppt i näsan, vilket inte distraherar på något sätt. Lyssnar de på en sådan förklaring eller är det bara blodprov, icke godkänd, - hej då! :(
Edit: Tror och tror, någon som vet rättare sagt.
Froddan,
Glasögonen som du hade på bilden då?? De spelar säkert mer in än lite pollenallergi.
DP
Froddan
Jan 6 2004, 18:56
QUOTE (IIHF_Ref @ Jan 6 2004, 15:02 )
Froddan,
Glasögonen som du hade på bilden då?? De spelar säkert mer in än lite pollenallergi.
DP

Nej, jag skrev fel. Det var jag till vänster. Inga glasögon alltså.
Spelar det nån roll om man inte har gjort lumpen som befäl om man vill bli ff? Jag har hört att man bara behöver göra lumpen i tio månader eller mer... Men sen står det ju på vissa ställen att man ska ha varit minst gruppbefäl. Jag ska in som flygbasjägare, och det e ju tio månader, men dock inte som befäl...
QUOTE (J Lo @ Jan 10 2004, 22:07 )
Spelar det nån roll om man inte har gjort lumpen som befäl om man vill bli ff? Jag har hört att man bara behöver göra lumpen i tio månader eller mer... Men sen står det ju på vissa ställen att man ska ha varit minst gruppbefäl. Jag ska in som flygbasjägare, och det e ju tio månader, men dock inte som befäl...
Använd sökfunktionen, och du skall finna.
tommyli
Mar 11 2005, 23:40
Jag undrar hur man får tag på ansökningsblanketterna till ff... Har mailat RekC och de gav mig mil.se:s sida om antagning till ff.
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=589Där skulle jag sedan hitta en PDF-blankett som skulle fyllas i, men var kan denna blankett finnas
Pannben
Mar 11 2005, 23:56
QUOTE (tommyli @ Mar 11 2005, 23:40 )
Jag undrar hur man får tag på ansökningsblanketterna till ff... Har mailat RekC och de gav mig mil.se:s sida om antagning till ff.
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=589Där skulle jag sedan hitta en PDF-blankett som skulle fyllas i, men var kan denna blankett finnas

2 klick från sidan du länkade till... Ser du ordet "Blanketter" i övre raden?
Direktlänk för de som inte orkar/kan hitta den själva:
blankettenEdit: Kan ju vara första sållningen i rekryteringen att plocka bort de som inte ens hittar ansökningshandlingarna själva. Hoppas att jag inte ställt till det för RekryC i uttagningsprocessen nu... :P
Tobias R
Mar 12 2005, 14:30
Jag vill inte vara den som är den, men..... kan FM kolla upp att man opererat ögonen? Kanske kan operera utomlands? Jag har förstått att med dagens teknik kan man uppnå 100% syn utan biverkningar mha operation. Då borde man väll vara så god som någon annan även om nu reglerna säger anorlunda.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.